A | B | C | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9
Súradnice: 48° 51′ 48.32″ s.š., 2° 19′ 10.49″ v.d.
Pont de la Concorde (most Svornosti) je cestný most cez rieku Seinu v Paríži. Spojuje 8. obvod na pravom brehu a 7. obvod na ľavom. Most bol postavený v rokoch 1787 – 1791 a rozšírený 1930 – 1932. Svoj súčasný názov nesie od roku 1830. V roku 1975 bol prehlásený historickou pamiatkou.
Dejiny
Stavbou mosta bol poverený architekt Jean-Rodolphe Perronet (1708 – 1794) v roku 1787. Tento most bol plánovaný už v roku 1725 pri tvorbe námestia Svornosti (vtedy námestie Ľudovíta XV.), aby nahradil vtedajšiu kompu. Po páde Bastily 14. júla 1789 a jej zbúraním bol získaný stavebný materiál použitý na dostavbu mosta. Stavba bola dokončená v roku 1791. V 19. storočí bol most vyzdobený sochami. V roku 1810 sem nechal Napoleon umiestniť sochy ôsmich generálov padlých v boji. Tieto sochy boli nahradené počas Reštaurácie dvanástimi sochami z bieleho mramoru predstavujúce postavy z francúzskej histórie. Išlo o štyroch majstrov (Jean-Baptiste Colbert, kardinál Richelieu, Suger, Maximilien de Béthune de Sully), štyroch vojakov (Pierre Terrail de Bayard, Ľudovít I. Bourbon-Condé, Bertrand du Guesclin, Henri de la Tour d'Auvergne de Turenne) a štyroch námorníkov (René Duguay-Trouin, Abraham Duquesne, Pierre André de Suffren, Anne Hilarion de Costentin de Tourville). Ale sochy boli pre most príliš ťažké, preto ich nechal kráľ Ľudovít Filip premiestniť do Versailles.
V 20. storočí zhustla mestská doprava natoľko, že bolo nutné most zväčšiť. V rokoch 1930 – 1932 bol most rozšírený na oboch stranách, takže sa jeho šírka zdvojnásobila. Pri týchto úpravách bol zachovaný klasicistický vzhľad mostu. Od roku 1975 je most historickou pamiatkou. V roku 1983 bol reštaurovaný. Zo všetkých parížskych mostov má najintenzívnejšiu dopravu (s výnimkou mostov pont aval a pont amont, cez ktoré vedie mestský okruh).
Most bol najprv pomenovaný po Ľudovítovi XV. (pont Louis XVI), neskôr sa volal most Revolúcie (pont de la Révolution), od roku 1814 most Ľudovíta XVI. (pont Louis XVI) a súčasný názov nesie od roku 1830.
Architektúra
Most je pôvodne kamenný, dodatočne rozšírený o železobetónovú prístavbu. Má päť oblúkov, je 153 metrov dlhý a 34 m široký.
Iné projekty
- Commons ponúka multimediálne súbory na tému Pont de la Concorde
Externé odkazy
- Most na stránkach Paríža
- dejiny mostu na Structurae
- dejiny prestavby mostu na Structurae
- Záznam v evidencii kultúrnych pamiatok
Zdroj
Tento článok je čiastočný alebo úplný preklad článku Pont de la Concorde na českej Wikipédii.
Text je dostupný za podmienok Creative Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších podmienok. Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky použitia.
Antropológia
Aplikované vedy
Bibliometria
Dejiny vedy
Encyklopédie
Filozofia vedy
Forenzné vedy
Humanitné vedy
Knižničná veda
Kryogenika
Kryptológia
Kulturológia
Literárna veda
Medzidisciplinárne oblasti
Metódy kvantitatívnej analýzy
Metavedy
Metodika
Text je dostupný za podmienok Creative
Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších
podmienok.
Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky
použitia.
www.astronomia.sk | www.biologia.sk | www.botanika.sk | www.dejiny.sk | www.economy.sk | www.elektrotechnika.sk | www.estetika.sk | www.farmakologia.sk | www.filozofia.sk | Fyzika | www.futurologia.sk | www.genetika.sk | www.chemia.sk | www.lingvistika.sk | www.politologia.sk | www.psychologia.sk | www.sexuologia.sk | www.sociologia.sk | www.veda.sk I www.zoologia.sk