A | B | C | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9
Lupkovský tunel | |
železničný tunel | |
Štáty | Slovensko, Poľsko |
---|---|
Kraj | Prešovský kraj, Podkarpatské vojvodstvo |
Okres | Medzilaborce |
Trať | Medzilaborce – Łupków |
Prechod cez | hrebeň Karpát |
Nadmorská výška | 655 m n. m. |
Súradnice | 49°15′02″S 22°02′19″V / 49,2506°S 22,0387°V |
Dĺžka | 416 m |
Počet tubusov | 1 |
Začiatok výstavby | 1871 |
- Otvorenie | 31. máj 1874 |
Správca | ŽSR |
Poloha tunela v rámci Slovenska
| |
Poloha v rámci Prešovského kraja
| |
Mapový portál GKÚ: katastrálna mapa | |
Freemap Slovakia: mapa | |
OpenStreetMap: mapa | |
Portál, ktorého súčasťou je táto stránka: | |
Lupkovský tunel je železničný tunel medzi Palotou a Łupkówom na trati Michaľany – Łupków.
História
Pri zabezpečovaní obrany Rakúsko-Uhorska ako aj jeho správe bolo dôležité zabezpečiť komunikácie na presun tovaru i vojakov. Po rozbehnutí výstavby železníc bola jednou z priorít výstavba trate do Haliča. Z Tiskej železnice bola trať vedená Východoslovenskou nížinou severným smerom cez Trebišov a Humenné do Medzilaboriec. Karpatský hrebeň trať prekonávala údolím Vydranky a popod Lupkovský priesmyk do osady Stary Łupków v Haliči. Veľké prevýšenie si vyžadovalo budovať trať s výrazným stúpaním po úbočí vrchov a najvyššiu časť hrebeňa prekonáva 461 metrov dlhým tunelom.
Pôvodne mal mať až 750 metrov a 20 m hlboké zárezy. Nedostatočný prieskum a príprava, rovnako ako odľahlosť lokality mimo sídiel spôsobili výrazne pomalšie napredovanie a tak práve tunel bol posledným nedobudovaným úsekom celej trate do Przemyśla. V rokoch 1882 – 1920 bola celá trať dvojkoľajná, po vzniku samostatných štátov sa dopravné toky zo severojužného smeru zmenil na východozápadný a využitie trate bolo razom minimálne.
Počas I. svetovej vojny bol v zime 1914 tunel zavalený ustupujúcou rakúsko-uhorskou armádou, v roku 1939 bol znefunkčnený poľskými ženistami, brániacimi prístup do krajiny Nacistom. Práve Nemci v roku 1943 tunel opravili a využívali trať na prepravu vojenskej techniky na východný front. Pred postupujúcou Červenou armádou však tunel o rok neskôr opäť odpálili a zneprejazdnili. Sovietska armáda v priebehu krátkeho času vybudovala trať sedlom, čím umožnila zásobovanie postupujúcich jednotiek. Trať s tunelom bola v plnom rozsahu obnovená v novembri 1946 a pre dopravu slúžila až do roku 1977, kedy bola ukončená osobná a v roku 1988 aj nákladná preprava. Po rekonštrukcii v rokoch 1995 – 96 bola obnovená aj doprava.
Pozri aj
Iné projekty
- Commons ponúka multimediálne súbory na tému Lupkovský tunel
Externé odkazy
Zdroj
Text je dostupný za podmienok Creative Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších podmienok. Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky použitia.
Antropológia
Aplikované vedy
Bibliometria
Dejiny vedy
Encyklopédie
Filozofia vedy
Forenzné vedy
Humanitné vedy
Knižničná veda
Kryogenika
Kryptológia
Kulturológia
Literárna veda
Medzidisciplinárne oblasti
Metódy kvantitatívnej analýzy
Metavedy
Metodika
Text je dostupný za podmienok Creative
Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších
podmienok.
Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky
použitia.
www.astronomia.sk | www.biologia.sk | www.botanika.sk | www.dejiny.sk | www.economy.sk | www.elektrotechnika.sk | www.estetika.sk | www.farmakologia.sk | www.filozofia.sk | Fyzika | www.futurologia.sk | www.genetika.sk | www.chemia.sk | www.lingvistika.sk | www.politologia.sk | www.psychologia.sk | www.sexuologia.sk | www.sociologia.sk | www.veda.sk I www.zoologia.sk