Jablunkovské tunely - Biblioteka.sk

Upozornenie: Prezeranie týchto stránok je určené len pre návštevníkov nad 18 rokov!
Zásady ochrany osobných údajov.
Používaním tohto webu súhlasíte s uchovávaním cookies, ktoré slúžia na poskytovanie služieb, nastavenie reklám a analýzu návštevnosti. OK, súhlasím


Panta Rhei Doprava Zadarmo
...
...


A | B | C | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9

Jablunkovské tunely
 ...
Jablunkovské tunely v decembri 2015

Jablunkovské tunely boli dva jednokoľajné železničné tunely nachádzajúce sa na trati Bohumín – Čadca medzi železničnými stanicami Čadca a Mosty u Jablunkova, prechádzajúce Jablunkovským priesmykom. V rokoch 2007–2013 došlo k ich prestavbe: tunel číslo II bol prebudovaný na dvojkoľajný, tunel číslo I bol ako nevyužitý z časti zasypaný a zvyšok je používaný ako úniková chodba.

Technické údaje

Jablunkovský tunel číslo I bol dlhý 606,58 m. Dĺžka pôvodného Jablunkovského tunela číslo II bola 608,20 m. Oba jednokoľajné tunely boli vedené v priamke a išlo o tunely vrcholové s maximálnym sklonom 8,1 ‰. Nadložie dosahuje výšku až 24 m. Svetlá výška tunelovej rúry bola približne 6 m, svetlá šírka 5,5 m.[1]

História

Tunely boli vybudované ako súčasť Košicko-bohumínskej železnice. Jablunkovský tunel číslo I bol postavený v roku 1870. V roku 1898 trať v úseku Čadca – Jablunkov zdvojkoľajnili, ale tunel zostal len jednokoľajný. Stavba Jablunkovského tunelu II bola začatá v roku 1914 a do prevádzky bol uvedený o tri roky neskôr v roku 1917.

V auguste 1939 bola pri Jablunkovskom incidente v oboch tuneloch odpálená nálož, čo spôsobilo poškodenie a zával tunelov. Roku 1940 bolo nadložie doplnené a zničené ostenie obnovené.[1] Elektrifikácia tunelov prebehla v roku 1963.[2] V roku 1971 bol v tuneli spravený železničný zvršok zo zabetónovaných pražcov. Ten sa však neosvedčil a preto bol v roku 1987 nahradený klasickou konštrukciou z drevených pražcov v štrkovom lôžku.[1]

Prestavba

Výstavba nového tunelu (jún 2009)

V rámci stavby III. železničného koridoru v Česku bola v roku 2007 začatá rozsiahla prestavba. Podľa pôvodných plánov malo dôjsť k prerobeniu obidvoch tunelových rúr na dva jednokoľajné tunely. Projektant však predložil návrh na rozšírenie tunelu číslo II na dvojkoľajný a zrušenie tunelu číslo I. Po požiadavkách Hasičského záchranného zboru ČR Moravsko-sliezskeho kraja bol projekt prepracovaný a bola zrušená len časť jednokoľajného tunelu a zvyšok spolu s novou prípojkou je využitý ako úniková štôlňa. Južný portál tunelu číslo I s nápisom Kalchberg 1870 bol zrekonštruovaný a zachovaný ako technická pamiatka.[1]

V júni 2009 bol nový, 612 m dlhý, tunel prerazený. Výstavba prebiehala novou rakúskou tunelovacou metódou. Vzhľadom na zlé geologické podmienky, praktický celá tunelová rúra sa nachádza v paleogénnom podloží tvorenom prevažne ílovcami so sporadickými vrstvami prachovcov a ojedinelými preplástkami pieskovcov, súčasne s provizórnou protiklenbou.[3]

15. novembra 2009 došlo k prepadu časti nadložia tunelu a na povrchu vznikol kráter veľkosti 150 × 50 m. Tento prepad si vyžiadal prerušenie prevádzky. Po prehliadke statikom bola však prevádzka ešte toho dňa obnovená. O dva dni neskôr však došlo k ďalšiemu prepadu, po ktorom bola prevádzka prerušená až do 28. novembra 2009. Pri tomto prepade bolo zavalených asi 80 m stavby a vznikol kráter s rozlohou viac než 7 000 m².[4] Jedna rodina žijúca v dome na okraji krátera musela byť evakuovaná.[5] Pri týchto prepadoch došlo k zavaleniu takmer jednej tretiny dĺžky už prerazeného tunela. Kvôli tomu nebolo možné stihnúť pôvodný termín dokončenia, november 2011. Ukončenie stavby sa predpokladalo v auguste 2013.[6]

Dňa 31. mája 2013 bola v novom dvojkoľajnom tuneli začatá premávka po jednej koľaji a súčasne bola zastavená prevádzka v tuneli číslo I.[7] Celkom sprevádzkovaný bol 11. júla 2013.[8]

Referencie

  1. a b c d RŮŽIČKA, Jiří, KOREJČÍK, Jan. Rekonstrukce Jablunkovský tunelů . český: Časopis Tunel, 2006, . Dostupné online.
  2. Historie Košicko-bohumínské dráhy . . Dostupné online. Archivované 2005-08-27 z originálu.
  3. Jablunkovský tunel proražen
  4. U Jablunkova po zřícení tunelu obnoven provoz . český: . Dostupné online.
  5. Kráter nad tunelem u Jablunkova stavaři zasypou, stavba se protáhne . český: . Dostupné online.
  6. HARÁK, Martin. Jablunkovský tunel trápí už roky geology i stavbaře . český: České dráhy, 2012-05-03, . Dostupné online. Archivované 2014-02-04 z originálu.
  7. Správa železniční dopravní cesty zahajuje provoz tunelu v Mostech u Jablunkova . Správa železniční dopravní cesty, 2013-05-31, . Dostupné online. Archivované 2014-02-22 z originálu. (po česky)
  8. Sesuv a zdržení jsou pryč, jablunkovský tunel vlaky využívají naplno . Česká televize, 2013-07-11, . Dostupné online. (po česky)

Iné projekty

Externé odkazy

Súradnice: 49°30′47″S 18°45′07″V / 49,513151°S 18,751988°V / 49.513151; 18.751988

Zdroj

  • Tento článok je čiastočný alebo úplný preklad článku Jablunkovské tunely na českej Wikipédii.
Zdroj:
Text je dostupný za podmienok Creative Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších podmienok. Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky použitia.

čítajte viac o Jablunkovské_tunely





Text je dostupný za podmienok Creative Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších podmienok.
Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky použitia.

Your browser doesn’t support the object tag.

www.astronomia.sk | www.biologia.sk | www.botanika.sk | www.dejiny.sk | www.economy.sk | www.elektrotechnika.sk | www.estetika.sk | www.farmakologia.sk | www.filozofia.sk | Fyzika | www.futurologia.sk | www.genetika.sk | www.chemia.sk | www.lingvistika.sk | www.politologia.sk | www.psychologia.sk | www.sexuologia.sk | www.sociologia.sk | www.veda.sk I www.zoologia.sk