A | B | C | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9
Jablunkovské tunely boli dva jednokoľajné železničné tunely nachádzajúce sa na trati Bohumín – Čadca medzi železničnými stanicami Čadca a Mosty u Jablunkova, prechádzajúce Jablunkovským priesmykom. V rokoch 2007–2013 došlo k ich prestavbe: tunel číslo II bol prebudovaný na dvojkoľajný, tunel číslo I bol ako nevyužitý z časti zasypaný a zvyšok je používaný ako úniková chodba.
Technické údaje
Jablunkovský tunel číslo I bol dlhý 606,58 m. Dĺžka pôvodného Jablunkovského tunela číslo II bola 608,20 m. Oba jednokoľajné tunely boli vedené v priamke a išlo o tunely vrcholové s maximálnym sklonom 8,1 ‰. Nadložie dosahuje výšku až 24 m. Svetlá výška tunelovej rúry bola približne 6 m, svetlá šírka 5,5 m.[1]
História
Tunely boli vybudované ako súčasť Košicko-bohumínskej železnice. Jablunkovský tunel číslo I bol postavený v roku 1870. V roku 1898 trať v úseku Čadca – Jablunkov zdvojkoľajnili, ale tunel zostal len jednokoľajný. Stavba Jablunkovského tunelu II bola začatá v roku 1914 a do prevádzky bol uvedený o tri roky neskôr v roku 1917.
V auguste 1939 bola pri Jablunkovskom incidente v oboch tuneloch odpálená nálož, čo spôsobilo poškodenie a zával tunelov. Roku 1940 bolo nadložie doplnené a zničené ostenie obnovené.[1] Elektrifikácia tunelov prebehla v roku 1963.[2] V roku 1971 bol v tuneli spravený železničný zvršok zo zabetónovaných pražcov. Ten sa však neosvedčil a preto bol v roku 1987 nahradený klasickou konštrukciou z drevených pražcov v štrkovom lôžku.[1]
Prestavba
V rámci stavby III. železničného koridoru v Česku bola v roku 2007 začatá rozsiahla prestavba. Podľa pôvodných plánov malo dôjsť k prerobeniu obidvoch tunelových rúr na dva jednokoľajné tunely. Projektant však predložil návrh na rozšírenie tunelu číslo II na dvojkoľajný a zrušenie tunelu číslo I. Po požiadavkách Hasičského záchranného zboru ČR Moravsko-sliezskeho kraja bol projekt prepracovaný a bola zrušená len časť jednokoľajného tunelu a zvyšok spolu s novou prípojkou je využitý ako úniková štôlňa. Južný portál tunelu číslo I s nápisom Kalchberg 1870 bol zrekonštruovaný a zachovaný ako technická pamiatka.[1]
V júni 2009 bol nový, 612 m dlhý, tunel prerazený. Výstavba prebiehala novou rakúskou tunelovacou metódou. Vzhľadom na zlé geologické podmienky, praktický celá tunelová rúra sa nachádza v paleogénnom podloží tvorenom prevažne ílovcami so sporadickými vrstvami prachovcov a ojedinelými preplástkami pieskovcov, súčasne s provizórnou protiklenbou.[3]
15. novembra 2009 došlo k prepadu časti nadložia tunelu a na povrchu vznikol kráter veľkosti 150 × 50 m. Tento prepad si vyžiadal prerušenie prevádzky. Po prehliadke statikom bola však prevádzka ešte toho dňa obnovená. O dva dni neskôr však došlo k ďalšiemu prepadu, po ktorom bola prevádzka prerušená až do 28. novembra 2009. Pri tomto prepade bolo zavalených asi 80 m stavby a vznikol kráter s rozlohou viac než 7 000 m².[4] Jedna rodina žijúca v dome na okraji krátera musela byť evakuovaná.[5] Pri týchto prepadoch došlo k zavaleniu takmer jednej tretiny dĺžky už prerazeného tunela. Kvôli tomu nebolo možné stihnúť pôvodný termín dokončenia, november 2011. Ukončenie stavby sa predpokladalo v auguste 2013.[6]
Dňa 31. mája 2013 bola v novom dvojkoľajnom tuneli začatá premávka po jednej koľaji a súčasne bola zastavená prevádzka v tuneli číslo I.[7] Celkom sprevádzkovaný bol 11. júla 2013.[8]
Referencie
- ↑ a b c d RŮŽIČKA, Jiří, KOREJČÍK, Jan. Rekonstrukce Jablunkovský tunelů . český: Časopis Tunel, 2006, . Dostupné online.
- ↑ Historie Košicko-bohumínské dráhy . . Dostupné online. Archivované 2005-08-27 z originálu.
- ↑ Jablunkovský tunel proražen
- ↑ U Jablunkova po zřícení tunelu obnoven provoz . český: . Dostupné online.
- ↑ Kráter nad tunelem u Jablunkova stavaři zasypou, stavba se protáhne . český: . Dostupné online.
- ↑ HARÁK, Martin. Jablunkovský tunel trápí už roky geology i stavbaře . český: České dráhy, 2012-05-03, . Dostupné online. Archivované 2014-02-04 z originálu.
- ↑ Správa železniční dopravní cesty zahajuje provoz tunelu v Mostech u Jablunkova . Správa železniční dopravní cesty, 2013-05-31, . Dostupné online. Archivované 2014-02-22 z originálu. (po česky)
- ↑ Sesuv a zdržení jsou pryč, jablunkovský tunel vlaky využívají naplno . Česká televize, 2013-07-11, . Dostupné online. (po česky)
Iné projekty
- Commons ponúka multimediálne súbory na tému Jablunkovské tunely
Externé odkazy
- ŽelPage; Jablunkovské tunely - komplikovaná minulost a současnost
- Tunel Jablunkov - Zhodnocení geotechnických rizik přestavby železničního tunelu Archivované 2013-02-10 na Wayback Machine
- Časopis Tunel; Rekonstrukce Jablunkovských tunelů
Súradnice: 49°30′47″S 18°45′07″V / 49,513151°S 18,751988°V
Zdroj
- Tento článok je čiastočný alebo úplný preklad článku Jablunkovské tunely na českej Wikipédii.
Text je dostupný za podmienok Creative Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších podmienok. Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky použitia.
Antropológia
Aplikované vedy
Bibliometria
Dejiny vedy
Encyklopédie
Filozofia vedy
Forenzné vedy
Humanitné vedy
Knižničná veda
Kryogenika
Kryptológia
Kulturológia
Literárna veda
Medzidisciplinárne oblasti
Metódy kvantitatívnej analýzy
Metavedy
Metodika
Text je dostupný za podmienok Creative
Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších
podmienok.
Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky
použitia.
www.astronomia.sk | www.biologia.sk | www.botanika.sk | www.dejiny.sk | www.economy.sk | www.elektrotechnika.sk | www.estetika.sk | www.farmakologia.sk | www.filozofia.sk | Fyzika | www.futurologia.sk | www.genetika.sk | www.chemia.sk | www.lingvistika.sk | www.politologia.sk | www.psychologia.sk | www.sexuologia.sk | www.sociologia.sk | www.veda.sk I www.zoologia.sk