A | B | C | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9
IKT gramotnosť (angl. information and communication technology literacy, resp. ICT literacy) predstavuje kompetenciu využívať digitálne technológie, komunikačné nástroje alebo siete pre účely prístupu k informáciám, ich organizácie, integrácie, hodnotenia a tvorby v znalostnej spoločnosti.[1]
V inom chápaní je konštrukt IKT gramotnosti interpretovaný ako informačná, komunikačná a technologická gramotnosť (angl. information, communication, and technology literacy) a definovaný ako kompetencia určiť informačnú potrebu a využiť širokú škálu nástrojov, technológií a techník na vyhľadávanie, nájdenie, používanie a využitie informácií vedúcich k uspokojeniu informačnej potreby.[2] Problematika IKT gramotnosti je v prieniku najmä s príbuznými konceptami informačnej gramotnosti a digitálnej gramotnosti.
Podľa českého odborníka Jiřího Dostála IKT gramotnosť ako gramotnosť v oblasti informačných a komunikačných technológií je súborom kompetencií, ktoré jednotlivec potrebuje, aby bol schopný sa rozhodnúť ako, kedy a prečo použiť dostupné IKT a potom ich účelne použiť pri riešení rôznych situácií pri učení aj v živote v meniacom sa svete.[3] IKT gramotnosť v tomto zmysle zahŕňa:
- praktické zručnosti a vedomosti, ktoré jedincovi umožňujú účinne používať jednotlivé IKT,
- schopnosť s využitím IKT zhromaždiť, analyzovať, kriticky vyhodnotiť a použiť informácie,
- schopnosť využiť IKT v rôznych kontextoch a na rôzne účely na základe porozumenia pojmov, konceptov, systémov a operácií,
- vedomosti, zručnosti, schopnosti, postoje a hodnoty, ktoré vedú k zodpovednému a bezpečnému využitiu IKT,
- schopnosť prijímať nové podnety v oblasti IKT a kriticky ich posudzovať, porozumieť rýchlemu vývoju technológií, ich významu pre osobný rozvoj a ich vplyvu na spoločnosť.[4]
Referencie
- ↑ KATZ, Irvin R.. Testing Information Literacy in Digital Environments: ETS's iSkills Assessment. Information Technology and Libraries, 2007-09-01, roč. 26, čís. 3, s. 3–12. Dostupné online . ISSN 2163-5226. DOI: 10.6017/ital.v26i3.3271. (po anglicky)
- ↑ EISENBERG, Michael B. The Big6 curriculum : comprehensive information and communication technology (ICT) literacy for all students. Santa Barbara, California : , 2016. Dostupné online. ISBN 978-1-4408-4480-5.
- ↑ DOSTÁL, J.. Infotech 2007- moderní informační a komunikační technologie ve vzdělávání : sborník příspěvků. D. 1. Olomouc : Votobia, 2007. Dostupné online. ISBN 978-80-7220-301-7. S. 60-65.
- ↑ KOLLÁR, Vojtech; POLAKOVIČ, Peter; GASPEROVÁ, Jana. DIGITÁLNA GRAMOTNOSŤ OBČANA AKO FENOMÉN SÚČASNEJ INFORMAČNEJ DOBY . Žilina: Strix, 2015-12-04, . (Sustainability - Environment - Safety 2015.) S. 137-140. ISBN 978-80-89753-01-7. Dostupné online.
Text je dostupný za podmienok Creative Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších podmienok. Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky použitia.
Antropológia
Aplikované vedy
Bibliometria
Dejiny vedy
Encyklopédie
Filozofia vedy
Forenzné vedy
Humanitné vedy
Knižničná veda
Kryogenika
Kryptológia
Kulturológia
Literárna veda
Medzidisciplinárne oblasti
Metódy kvantitatívnej analýzy
Metavedy
Metodika
Text je dostupný za podmienok Creative
Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších
podmienok.
Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky
použitia.
www.astronomia.sk | www.biologia.sk | www.botanika.sk | www.dejiny.sk | www.economy.sk | www.elektrotechnika.sk | www.estetika.sk | www.farmakologia.sk | www.filozofia.sk | Fyzika | www.futurologia.sk | www.genetika.sk | www.chemia.sk | www.lingvistika.sk | www.politologia.sk | www.psychologia.sk | www.sexuologia.sk | www.sociologia.sk | www.veda.sk I www.zoologia.sk