A | B | C | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9
Carlos Sainz | |
španielsky jazdec rely | |
Narodenie | 12. apríl 1962 (62 rokov) Madrid, Španielsko |
---|---|
Odkazy | |
Webstránka | carlos-sainz.com |
Commons | Carlos Sainz |
Carlos Sainz Cenamor (* 12. apríl 1962, Madrid) je španielsky jazdec rely a dvojnásobný majster sveta a víťaz Rallye Dakar 2010. Má prezývku El Matador. Je ženatý a má dve deti, jeho syn Carlos Sainz v súčasnosti jazdí inú prestížnu súťaž: Formulu 1 za tím Scuderia Ferrari.
Kariéra
Už odmala ho otec viedol k športu – hral futbal, squash a lyžoval. V sedemnástich sa stal juniorským šampiónom Španielska v squashi. Jazdiť začal v roku 1980, kedy v národnom šampionáte porážal aj svojho brata. V začiatkoch kariéry mu veľmi pomohol Juan Jose Lacalle. Stal sa jeho manažérom, kúpil prvý pretekársky Fiat Panda a stal sa aj jeho navigátorom. Navyše zvíťazil aj v pohári vozov Renault 5 Turbo. Na Katalánskej rely 1986 mu zapožičali voz Opel Manta 400.
Ford 1987 – 1988
Od roku 1987 sa zúčastnil majstrovstiev sveta s vozidlom Ford Sierra Cosworth a hneď na seba upozornil výbornými časmi v Portugalsku. Začal v tíme Ford M-Šport, ale snažil sa o angažmán v tíme Lancia Racing. Hneď v prvej sezóne získal 7 bodov a o rok neskôr skončil celkovo jedenásty.
Toyota 1989 – 1992
V majstrovstvách sveta v rely 1989 sa stal jazdcom za tím Toyota Motorsport a štartoval s vozidlom Toyota Celica GT-4. Jeho tímovým kolegom bol Juha Kankkunen. O rok neskôr bol prvým neškandinávcom, ktorý zvíťazil na Fínskej rallye, ale svoje prvé víťazstvo získal už na gréckej Akropolis rallye 1990. V tejto sezóne získal svoj prvý titul majstra sveta. V roku 1991 sa snažil titul obhájiť, ale mal veľkého súpera v Kankkunenovi. Pred poslednou súťažou mali rovnako bodov, ale RAC rellye nakoniec vyhral Kankkunen a Sainz došiel tretí. V MS 1992 bol vyvinutý nový automobil – Toyota Celica 4WD Turbo a Carlos o titul bojoval s triom Kankkunen, Ari Vatanen a Didier Auriol. Zvíťazil na RAC rallye a získal svoj druhý titul.
Lancia 1993
Na jeden rok sa stal jazdcom súkromného Jolly Clubu a štartoval s vozidlom Lancia Delta HF Integrale. V tej dobe však už tieto vozy nestačili na konkurenciu a Sainz skončil piaty, keď iba dvakrát skončil medzi prvými tromi.
Subaru 1994 – 1995
Sainz sa podieľal na vývoji vozidla Subaru Impreza WRC a jeho tímovým kolegom bol Colin McRae. Sainz skončil v oboch sezónach druhý, keď ho v MS 1994 porazil Auriol a v roku 1995 McRae. V tom istom roku získal ich Subaru World Rally Team i pohár konštruktérov.
Ford 1996 – 1997
Obe sezóny riadil vozidlo Ford Escort a skončil tretí. Zvíťazil na Indonézskej rallye a skončil päťkrát na stupňoch víťazov. Porazili ho Tommi Mäkinen a McRae. V roku 1997 Ford vyvinul nový Escort WRC a Sainz obhájil víťazstvo v Indonézii a na Akropole. Opäť skončil tretí, keď ho porazili rovnakí jazdci. Vyhral ale prestížne preteky Race of Champions.
Toyota 1998 – 1999
V nasledujúcich rokoch sa Sainz vrátil k Toyote, aby s Auriolom pomohol pri vývoji vozidla Toyota Corolla WRC. Sainz zvíťazil na Rallye Monte Carlo 1998 a na Rallye Nový Zéland 1998. Napriek tomu skončil druhý za Makinenom. V nasledujúcej sezóne došiel osemkrát medzi prvými tromi, ale nezískal žiadne víťazstvo.
Ford 2000 – 2002
V roku 2000 sa vrátil k Fordu a jeho tímovým kolegom bol opäť McRae. S vozidlom Ford Focus WRC vyhral Cyperskú rallye a skončil celkovo tretí. O rok neskôr Sainz nemal tak úspešný rok a Ford stratil aj titul medzi značkami. V MS 2002 vyhral iba v Argentíne, čo stačilo na celkové tretie miesto.
Citroën 2003 – 2005
Sainz aj McRae prestúpili pre MS 2003 do tímu Citroën Šport, ktorý sa zúčastnil svojej prvej kompletnej sezóny. V tomto tíme získal Sainz na Argentínskej rallye svoje posledné víťazstvo a následne ukončil kariéru v rallye. V nasledujúcom roku sa zúčastnil dvoch súťaží ako náhradník za Francoisa Duvala a skončil na treťom a štvrtom mieste.
Volkswagen 2006-
Od roku 2006 sa stal členom tímu Volkswagen Motorsport, ktorý sa s vozidlami Race Touareg zúčastnil Dakarskej rallye. V roku 2007 štartoval v celom šampionáte Cross-Country. V roku 2008, kedy bol Dakar zrušený vyhral Sainz Central European Rally. O rok neskôr pri Dakare viedol, ale kvôli havárii musel odstúpiť. V priebehu roka potom vyhral Silk-Way Rally a zvíťazil aj na Rely Dakar 2010. Na Rely Dakar 2011 skončil druhý a tím sa rozhodol v budúcnosti neštartovať. Sainz sa stal riaditeľom tímu Volkswagen Motorsport pre účasť v MS v rallye 2012 s typom Volkswagen Polo R WRC. Počas svojho angažmánu tiež štartoval s vozidlom Volkswagen Scirocco GTR24 na okruhoch.
Opakovane sa zúčastnil v Rallye Dakar, kde sa pohyboval na popredných pozíciách. V 40. ročníku Rallye Dakar zvíťazil v kategórii automobilov.
Iné projekty
- Commons ponúka multimediálne súbory na tému Carlos Sainz
Zdroj
- Tento článok je čiastočný alebo úplný preklad článku Carlos Sainz na českej Wikipédii.
Text je dostupný za podmienok Creative Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších podmienok. Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky použitia.
Antropológia
Aplikované vedy
Bibliometria
Dejiny vedy
Encyklopédie
Filozofia vedy
Forenzné vedy
Humanitné vedy
Knižničná veda
Kryogenika
Kryptológia
Kulturológia
Literárna veda
Medzidisciplinárne oblasti
Metódy kvantitatívnej analýzy
Metavedy
Metodika
Text je dostupný za podmienok Creative
Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších
podmienok.
Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky
použitia.
www.astronomia.sk | www.biologia.sk | www.botanika.sk | www.dejiny.sk | www.economy.sk | www.elektrotechnika.sk | www.estetika.sk | www.farmakologia.sk | www.filozofia.sk | Fyzika | www.futurologia.sk | www.genetika.sk | www.chemia.sk | www.lingvistika.sk | www.politologia.sk | www.psychologia.sk | www.sexuologia.sk | www.sociologia.sk | www.veda.sk I www.zoologia.sk