A | B | C | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9
Súradnice: 48°09′14″S 17°08′34″V / 48,153852°S 17,142829°V
VÁHOSTAV - SK, a.s. | |
Právna forma | akciová spoločnosť |
---|---|
Odvetvie | stavebný priemysel |
Založená | 1954 |
Sídlo | Bratislava, Slovensko |
Vedenie | Marián Moravčík |
Obrat | 8,368 mld. Sk (2008) |
Člen skupiny | Geosan Group |
Zamestnancov | približne 1644 (2008) |
Dcérske spoločnosti | VÁHOSTAV - SK - PREFA, s.r.o. Horný Hričov VHS - SK - PROJEKT, s.r.o. IVG VÁHOSTAV-SK, s.r.o. Horný Hričov CONTROL - VHS - SK, s.r.o. Žilina |
Webová stránka | www.vahostav-sk.sk |
VÁHOSTAV - SK, a.s. ([pozn 1] 1992-2001 VÁHOSTAV, a.s., (?)1989-1992 Váhostav, š.p., do 1989 Váhostav, n. p.) je slovenská stavebnícka akciová spoločnosť so sídlom v Bratislave. Hlavným predmetom stavebných aktivít je budovanie dopravných stavieb (ciest, mostov, tunelov, dopravnej infraštruktúry diaľnic a železničných koridorov). Venuje sa tiež výstavbe priemyselných komplexov, vytvára infraštruktúry priemyselných parkov, ekologických a vodohospodárskych stavieb. Významným predmetom činnosti je aj výroba a montáž prefabrikátov.[1]
Vlastnícka štruktúra
Transparency International Slovensko v marci 2015 zverejnila informácie o vlastníckej štruktúre firmy Váhostav, ktoré naznačujú že okrem firiem Finansist, a. s. a Prvá a Druhá strategická, a. s. spájaných so slovenským veľkopodnikateľom Jurajom Širokým, sú vlastníkmi podstatnej časti firmy nepriamo aj schránkové firmy z Nového Zélandu a Cypru.[2] [3] Podľa registru partnerov verejného sektora je majiteľom (konečným užívateľom výhod) v novembri 2018 Juraj Široký, ktorý sa v minulosti schovával za spleť schránkových firiem. [4]
Dejiny
Spoločnosť vznikla v roku 1954 a v priebehu prvého roku zamestnávala 2334 pracovníkov. Mala 3 závody v Žiline a po jednom v Liptovskom Mikuláši, Liptovskom Hrádku, Hornom Hričove, Nových Zámkoch a projektovú správu v Bratislave. Náplňou podniku bolo budovanie veľkých vodných diel a priemyselných stavieb pre rôzne odvetvia priemyslu ale aj inžinierske stavby.[5]
Po roku 1958 spoločnosť preorientovala časť kapacít na priemyselnú výstavbu. Medzi najznámejšie stavby vybudované podnikom Váhostav patria vodné dielo Krpeľany, Hričov, priemyselné komplexy zliatinových závodov v Širokej, závody valivých ložísk v Žiline a Kysuckom Novom Meste, automobilový závod Tatra v Čadci, budovy papierní v Ružomberku. V roku 1969 a 1986 bol podnik vyznamenaný Radom práce[5]. Medzi najvýznamnejšie projekty, ktorým sa spoločnosť venuje v súčasnosti je výstavba 2. úseku diaľnice D1 Sverepec - Vrtižer.
V roku 2006 podnik zamestnával 1309 zamestnancov, z toho 942 robotníkov a 367 technicko-hospodárskych zamestnancov. V roku 2008 zamestnával 1644 pracovníkov, jej prevádzkový zisk sa pohyboval okolo 258,3 milióna Sk (8,5 mil. eur).[6]
Kauza Váhostav
Váhostav (aj Doprastav) sa v roku 2013 dostal do problémov. V decembri 2014 meškal s preplácaním faktúr svojim dodávateľom a dlhoval tak svojim veriteľom vyše 100 miliónov eur.[7] Vo februári 2015 sa začalo hovoriť o reštrukturalizácii celého podniku s tým, že veritelia mali dostať naspäť len približne 10 % zo svojich pohľadávok. V marci 2015 Váhostav tvrdil, že vyplatí len asi šestinu (15,3%) svojich dlhov (16 miliónov eur z viac ako 104 miliónov). Celkovo dovtedy neuhradil faktúry takmer 700 dodávateľom, z toho 90 živnostníkom. [8] Na jar a v lete 2015 (pred voľbami naplánovanými na marec 2016) začala kauza politicky rezonovať. [9] Opozícia za vzniknuté problémy vinila premiéra Fica a jeho vládu aj preto, že za ukázalo, že za firmou je Juraj Široký[10] blízky Smeru.
Vláda sa koncom apríla 2015 rozhodla problém riešiť prijatím zákona Lex Váhostav a štát začal za polovicu hodnoty vykupovať dlžobné pohľadávky cez Slovenskú reštrukturalizačnú spoločnosť (SRS). [4][3] V máji 2015 schválila sudkyňa Katarína Bartalská reštrukturalizačný plán firmy[11]. Na takúto dohodu (polovičná cena) pristúpilo 467 subjektov s pohľadávkami v hodnote 26,5 milión. [12]
V novembri 2018 bolo oznámené že podľa reštrukturalizačného plánu mal Váhostav za päť rokov zaplatiť 5 miliónov, čo plní a splatil tri z piatich splátok vo výške takmer tri milióny eur. Štvrtú splatí do júna 2019 a poslednú do júna 2020. [4][13] Päť miliónov predstavuje 18,75 % z nominálnej hodnoty 467 zistených nezabezpečených pohľadávok[13] v celkovej sume 26,5 milióna. Avšak Váhostav bude povinný zaplatiť SRS zo svojho zisku sumu predstavujúcu 50 % pohľadávok, teda bude povinný zaplatiť SRS ešte 31,25 % (50,00% - 18,75%) z 26,5, teda 8,3 milióna eur. Podmienkami splácania sa zaoberala vláda v januári 2019. Správu o odkupovaní pohľadávok nezabezpečených veriteľov na rokovanie vlády predkladá Ministerstvo financií SR, ktoré navrhuje opatrenia v súvislosti s podlžnosťami Váhostavu-SK. [13] V kauze tak zostal obvinený len generálny riaditeľ spoločnosti (vo funkcii od roku 2006 do svojho dovolania v roku 2014) Ján Kato. [14] Kato mal pri uhrádzaní platieb jednotlivým veriteľom niektorých zvýhodňovať na úkor druhých. K takémuto konaniu malo dochádzať v rokoch 2012 až 2014, kedy bola firma už v platobnej neschopnosti. V októbri 2020 Kato uzavrel s prokurátorom dohodu o vine a treste. Dostal trest 2 roky s odkladom na 5 rokov, vzhľadom na to že sa priznal, nijako sa neobohatil a bol pri vyšetrovaní súčinný. [15]
Diaľničné stavby
Zoznam niektorých diaľničných stavieb, ktoré spoločnosť postavila alebo stavia:
Úsek | Počet km | Cena | Poznámka |
---|---|---|---|
Dubná skala - Turany | 16,4 | 138 mil. EUR | |
Jánovce - Jablonov I. úsek | 9 | 60 mil. EUR | v konzorciu s Bögl a Krýsl |
Hubová - Ivachnová | 15,3 | 227,3 mil. EUR | v konzorciu s OHL |
Pstruša - Kriváň | 10,4 | 178 mil. EUR | v konzorciu s Doprastav a Strabag |
Svrčinovec - Skalité (polprofil) | 12,3 | 330 mil. EUR | v konzorciu s Doprastav, Strabag a Metrostav |
Hričovské Podhradie - Lietavská Lúčka | 11,3 | 427,2 mil. EUR | v konzorciu s Doprastav, Strabag a Metrostav |
Poznámky
- ↑ Uvedení sú predchodcovia de facto; de iure vznikol súčasný podnik v roku 1993 ako dcéra VÁHOSTAVU, a.s., ktorá sa až do roku 2001 volala Prvá slovenská tunelárska, a.s.
Referencie
- ↑ Profil spoločnosti VÁHOSTAV - SK, a.s. . vahostav-sk.sk, . Dostupné online.
- ↑ VALČEK, Adam. Kostaričania aj schránky z Cypru, odkryli papierových vlastníkov Váhostavu . 27.03.2015. Dostupné online.
- ↑ a b Piati Kostaričania aj schránky na Cypre. Pozrite sa, kto vlastní Váhostav. HNOnline. Dostupné online .
- ↑ a b c DÖMEOVÁ, Annamária. Kauza Váhostav je na konci. Jediným obvineným je exšéf Kato. aktuality.sk. Dostupné online .
- ↑ a b Vladár, J. a kol., 1982, Encyklopédia Slovenska. VI. zväzok T-Ž. Veda, Bratislava, s. 230-231
- ↑ Výročná správa za rok 2008 . vahostav-sk.sk, . Dostupné online.
- ↑ Váhostav dlhuje viac ako 100 miliónov eur . Pravda.sk, 02.12.2014, . Dostupné online.
- ↑ Váhostav vyplatí šestinu dlhov. HNOnline. Dostupné online .
- ↑ Váhostav . HNonline.sk, . Dostupné online.
- ↑ Kráľ štátnych zákaziek. To je legendami opradený Široký. HNOnline. Dostupné online .
- ↑ Širokého Váhostav prežije. Sudkyňa schválila ozdravný plán. HNonline. Dostupné online .
- ↑ SITA. Bývalý šéf Váhostavu má uzavrieť dohodu o vine a treste. sme.sk (Bratislava: Petit Press), 2020-09-18. Dostupné online . ISSN 1335-4418.
- ↑ a b c Váhostav spláca peniaze, ktorými ho štát zachránil pred bankrotom . Pravda.sk, 2019-01-07, . Dostupné online.
- ↑ DÖMEOVÁ, Annamária. Kauza Váhostav je na konci. Jediným obvineným je exšéf Kato. aktuality.sk. Dostupné online .
- ↑ ODKLADAL, Martin. Kauza reštrukturalizácie: Bývalý šéf Váhostavu spoznal trest online. Ringier Axel Springer Slovakia, cit. 2020-10-01. Dostupné online.
- Obchodný register SR
Text je dostupný za podmienok Creative Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších podmienok. Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky použitia.
Chemické podniky na Slovensku
Dopravné podniky na Slovensku
Energetické podniky na Slovensku
Letecké spoločnosti Slovenska
Obchodné reťazce na Slovensku
Podniky v Česko-Slovensku
Podniky v Bratislave
Podniky v Košiciach
Poisťovne na Slovensku
ŠEVT
AeroMobil (spoločnosť)
Agrokomplex – Výstavníctvo Nitra
ANASOFT APR
Antik Telecom
Baťove závody (Partizánske)
Bel Ami (porno)
Bepon
Biotika
Bramac - strešné systémy
CBA
Consumer Finance Holding
COOP Jednota Slovensko
Deutsche Telekom IT Solutions Slovakia
DMD GROUP
DMD GROUP, a.s.
DNA Production
DOPRAVOPROJEKT
Duslo
Elnec
FAST PLUS
Finax
Furkamotors
GymBeam
HB Reavis Group
HB Reavis Slovakia
Hornonitrianske bane Prievidza
Kinekus
Kondela
Kopecký a Studený architekti
KOSIT
Letecké opravovne Trenčín
Manet
Martinus
Medený hámor v Banskej Bystrici
METRO Cash & Carry Slovakia
Mondi SCP
Msg life slovakia
MSM GROUP
Národná diaľničná spoločnosť
NAFTA (spoločnosť)
Nay
Ness Košice
Neulogy
OMS Lighting
Orange Slovensko
PENTA INVESTMENTS LIMITED
PIXEL FEDERATION
Posti Group
PowerPlay Studio
Provident Financial
SAFTRA photonics
Sagitta (podnik)
Schiedel
SEZ Krompachy
Silometal
SITA Slovenská tlačová agentúra
SLOVAKTUAL
Slovak Telekom
Slovalco
SlovBus
Slovenská Grafia
Slovenská pošta
Slovenské liečebné kúpele Piešťany
Solar Turbines Slovakia
St. Nicolaus
Sygic
Tatralift
Tatry mountain resorts
Tesla (podnik)
Tlačová agentúra Slovenskej republiky
Troliga Bus
VÁHOSTAV – SK
Východoslovenská vodárenská spoločnosť
VKÚ
VNET Telecommunication solutions
Webglobe
Websupport
YIT
Závod Slovenského národného povstania
Text je dostupný za podmienok Creative
Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších
podmienok.
Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky
použitia.
www.astronomia.sk | www.biologia.sk | www.botanika.sk | www.dejiny.sk | www.economy.sk | www.elektrotechnika.sk | www.estetika.sk | www.farmakologia.sk | www.filozofia.sk | Fyzika | www.futurologia.sk | www.genetika.sk | www.chemia.sk | www.lingvistika.sk | www.politologia.sk | www.psychologia.sk | www.sexuologia.sk | www.sociologia.sk | www.veda.sk I www.zoologia.sk