SlovBus - Biblioteka.sk

Upozornenie: Prezeranie týchto stránok je určené len pre návštevníkov nad 18 rokov!
Zásady ochrany osobných údajov.
Používaním tohto webu súhlasíte s uchovávaním cookies, ktoré slúžia na poskytovanie služieb, nastavenie reklám a analýzu návštevnosti. OK, súhlasím


Panta Rhei Doprava Zadarmo
...
...


A | B | C | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9

SlovBus
SlovBus SB 134 pod Smolenickým zámkom

SlovBus bola značka slovenských autobusov, vyrábaných medzi rokmi 1997 a 2011.

Dejiny

Po zániku systému plánovaného hospodárstva sa slovenské strojárske podniky museli vyrovnať s poklesom objednávok, preto začali hľadať nové výrobné programy. Spoločnosti Strojstav a. s. a VZT-Vzduchotechnika a. s. z Nového Mesta nad Váhom založili 1. septembra 1997 Slovbus s.r.o., ktorá sa zamerala na výrobu prímestských autobusov.[1] Na jeseň 1997[2][3] bol na Autosalóne Nitra predstavený prímestský model SlovBus SB 134. Od neho bol odvodený turistický autobus SB 135 s väčším batožinovým priestorom a komfortnejšou úpravou interiéru. Na podvozku Asia boli vyrobené midibusy SB 122.[4] Pôvodne zamýšľaná výroba mestských nízkopodlažných autobusov s výškou podlahy 360 mm sa nikdy nerozbehla. WUSAM Zvolen sa uchádzal o štátnu podporu na vývoj potrebných náprav, ktoré by vyrábali PPS Detva [5], osud projektu však nie je známy.

Spoločnosť SlovBus a.s. sa koncom 90. rokov dostala do finančných problémov. Výrobu prevzal Slovbus N. M. s.r.o. a zakrátko ju presťahoval do Detvy[6] do priestorov dielní SAD Zvolen. V roku 2003 bol predstavený nový model luxusného zájazdového autokaru SlovBus SB 235 Patria na podvozku Volvo B7R. Podľa podobného dizajnového konceptu mal byť vyrábaný i modernizovaný prímestský typ SB 234, no vytvorený bol iba konštrukčný projekt.[7]

Väčšina autobusov bola dodaná slovenským dopravcom, no malé množstvo vozidiel premávalo aj v Česku. Spoločnosť sa pokúšala i o expanziu na východné trhy. Uzavrela kontrakt na dodávku 35 autobusov do Kazachstanu pre dopravné podniky v mestách Astana a Šimkent,[8][9] dokázateľne tam však premávajú len 2 vozidlá.[10] Rovnako v Kazachstane založila spolu s ZAO JuMZ Šimkent výrobný podnik KazSlovBus,[11] o ktorého výrobe je však dostupných len veľmi málo informácií. V kazašských mestách premáva niekoľko vozidiel značky Kazachstan-Alaman na podvozku KamAZ, ktoré využívajú dielce Slovbusu (napr.[12]). Väčší zahraničný úspech sa nedostavil, jednak z dôvodu nedostatočnej servisnej siete, jednak z dôvodu nestability výroby materskej firmy. Situácia bola zložitá i na domácom trhu. Malá početnosť výroby predražovala autobusy, preto bol záujem o ne malý. Výroba bola z tohto dôvodu ukončená v roku 2011.[6]

Modely

Referencie

Zdroj:
Text je dostupný za podmienok Creative Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších podmienok. Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky použitia.
Zdroj: Wikipedia.org - čítajte viac o SlovBus





Text je dostupný za podmienok Creative Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších podmienok.
Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky použitia.

Your browser doesn’t support the object tag.

www.astronomia.sk | www.biologia.sk | www.botanika.sk | www.dejiny.sk | www.economy.sk | www.elektrotechnika.sk | www.estetika.sk | www.farmakologia.sk | www.filozofia.sk | Fyzika | www.futurologia.sk | www.genetika.sk | www.chemia.sk | www.lingvistika.sk | www.politologia.sk | www.psychologia.sk | www.sexuologia.sk | www.sociologia.sk | www.veda.sk I www.zoologia.sk