Pápež Lev X. s kardinálmi Giuliom de’ Medici a Luigim de’ Rossi - Biblioteka.sk

Upozornenie: Prezeranie týchto stránok je určené len pre návštevníkov nad 18 rokov!
Zásady ochrany osobných údajov.
Používaním tohto webu súhlasíte s uchovávaním cookies, ktoré slúžia na poskytovanie služieb, nastavenie reklám a analýzu návštevnosti. OK, súhlasím


Panta Rhei Doprava Zadarmo
...
...


A | B | C | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9

Pápež Lev X. s kardinálmi Giuliom de’ Medici a Luigim de’ Rossi
Pápež Lev X. s kardinálmi
Giuliom de' Medici a Luigim de' Rossi
Portrait of Pope Leo X and his cousins, cardinals Giulio de' Medici and Luigi de' Rossi (by Raphael).jpg
Základné informácie
AutorRaffael
Rok1518
Technikaolej na dreve
Rozmery154 × 119 cm
GalériaGalleria degli Uffizi, Florencia

Pápež Lev X. s kardinálmi Giuliom de' Medici a Luigim de' Rossi (tal. Leone X con i cardinali Giulio de' Medici e Luigi de' Rosi) je názov obrazu namaľovaného talianskym renesančným umelcom Raffaelom Santim.

Dielo, radiace sa k skupinovým portrétom, predstavuje prvého mediciovského pápeža Leva X. so svojimi synovcami a kardinálmi - Giuliom (1478 - 1534, kardinálom od r. 1513, neskorším pápežom Klementom VII., vľavo) a Luigim de' Rossi (1474 - 1519, kardinálom od r. 1517, vpravo). Obraz patrí k Raffaelovým vrcholným dielam; vznikol v roku 1518, dva roky pred maliarovou smrťou.

Dokonalá kompozícia obrazu je odzrkadlením veľkosti umelca, ktorý sa tu prejavuje i ako architekt (architektúra budovy naznačená v pozadí).

U diváka vyvolá obraz prvý dojem svojou „symfóniou“ červenej a bielej farby: tmavočervené oblečenie pápeža, jasnočervený zamatový obrus na stole, červený poťah kresla, červené odevy kardinálov, červené záložky otvoreného manuskriptu pred pápežom kontrastujú s, v nepomerne menšej miere, bielou: spodná časť pápežovho odevu (alba), vyčnievajúci biely rukáv kardinála de' Rossiho a biele stránky v knihe.

Z diela cítiť jeho monumentálnosť a dôstojnosť. Tri postavy predstavujú kompaktnú skupinu, ktorá úplne vypĺňa priestor obrazu. Rodinné väzby medzi portrétovanými osobami dokazuje Luigiho familiárne gesto, kedy rukami uchopil pápežovo kreslo. Napriek tomu je jasné, že každá z postáv je individualitou, čo dosvedčujú rôzne smerujúce pohľady každého z mužov.

Raffael na tomto diele dokazuje svoju umeleckú vyzrelosť o. i. zmyslom pre zdôraznenie detailu - verne zachytené záhyby látky, lupa v ruke krátkozrakého pápeža, precízne naznačené strany v knihe či ornamentami bohato zdobený strieborný zvonček.

Zdroj

Autoportrét
Prehľadný zoznam diel Raffaela
pozri

Zoznam Raffaelových diel
  • E. Michelettiová, Najkrajšie múzeá sveta - Florencia, TRIO Publishing, Bratislava, 1996, ISBN 80-967324-2-0
  • A. Guber, Galereja Uffizi - Florencija, Sovetskij chudožnik, Moskva, 1968
Zdroj:
Text je dostupný za podmienok Creative Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších podmienok. Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky použitia.





Text je dostupný za podmienok Creative Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších podmienok.
Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky použitia.

Your browser doesn’t support the object tag.

www.astronomia.sk | www.biologia.sk | www.botanika.sk | www.dejiny.sk | www.economy.sk | www.elektrotechnika.sk | www.estetika.sk | www.farmakologia.sk | www.filozofia.sk | Fyzika | www.futurologia.sk | www.genetika.sk | www.chemia.sk | www.lingvistika.sk | www.politologia.sk | www.psychologia.sk | www.sexuologia.sk | www.sociologia.sk | www.veda.sk I www.zoologia.sk