A | B | C | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9
Madona so svätcami, anjelmi a Federicom da Montefeltro | |
| |
Základné informácie | |
---|---|
Autor | Piero della Francesca |
Rok | po 1472 |
Technika | tempera na paneli |
Rozmery | 251 × 172 cm |
Galéria | Pinacoteca di Brera, Miláno |
Madona so svätcami, anjelmi a Federicom da Montefeltro (tal. Madonna col Bambino, sei santi, quattro angeli e il donatore Federico da Montefeltro) je názov obrazu talianskeho renesančného umelca Piera della Francesca namaľovaného po roku 1472.
Dielo predstavuje Pannu Máriu sediacu na vyvýšenom stupienku so spiacim Dieťaťom v jej lone. Obklopená je skupinou v polkruhu stojacich postáv, šiestich svätcov (vľavo svätý Ján Krstiteľ, svätý Bernard Sienský a svätý Hieroným, vpravo svätý František, svätý Peter Veronský a svätý Ján Evanjelista) a štyroch anjelov. Po jej ľavej ruke pred ňou v striebornom brnení kľačí modliaci sa urbinský vojvoda Federico da Montefeltro. Ten bol súčasne objednávateľom obrazu. Jeho póza, okrem toho, že odráža tradičný postoj pri modlitbe, je daná aj prianím zamaskovať znetvorenie pravého oka, o ktoré vojvoda prišiel pri turnaji.
Obraz pôsobiaci na prvý pohľad jednoducho a tradične sa však vyznačuje istou záhadnosťou a neprístupnosťou. Zapríčiňuje to na diváka pôsobiaca meravá strnulosť zobrazených postáv.
Dielo plne zapadá do maliarovej majstrovskej koncepcie zobrazenia perspektívy, kde na obrazovej ploche je otvorený vnútrajšok architektonicky bohatého kupolovitého chrámového záveru s výklenkom. Diváka na prvý pohľad zaujme vajce visiace na tenkej niti z mušle v apside nad Máriinou hlavou. Nielenže má dôležitý význam pre vyjadrenie priestorovej hĺbky ale je tie symbolickou narážkou na Ježišovo narodenie ako aj heraldickým znamením rodu Montefeltro.
Obraz bol doslova matematicky prepočítaný (rozmery budovy presne odpovedajú veľkosti postáv) a kompozične dovedený až takmer k iracionálnej dokonalosti. Presviedča nás o tom absolútne symetrické usporiadanie architektúry budovy, ako aj rozmiestnenie postáv - Madona je umiestnená presne v strede obrazovej plochy, po oboch jej stranách je rovnaký počet postáv (traja svätci a dvaja anjeli z každej strany).
Obraz bol pôvodne namaľovaný pre Kostol San Bernardino v Urbine, ktorý dal postaviť vojvoda Federico da Montefeltro. Do milánskej Brery sa dostal v roku 1811 ako dielo pripisované urbinskému umelcovi Bartolomeovi di Giovanni Corradinimu, zvanému Fra Carnevale; až v neskoršom čase bol označený ako jedno z vrcholných diel Piera della Francesca.
Predpokladá sa, že tvár Panny Márie má portrétne črty Federicovej manželky Battisty Sforza, ktorá v roku 1472 zomrela pri pôrode ich syna Federica Guidobalda (usudzuje sa, že jeho tvár má spiace Dieťa). Obraz mal byť holdom milovanej žene.
Obraz je známy i pod pomenovaním Pala di Brera (podľa miesta jeho umiestnenia) či Pala Montefeltro (podľa mena objednávateľa).
Iné projekty
Prehľadný zoznam umelcových obrazov pozri Zoznam diel Piera della Francesca |
- Commons ponúka multimediálne súbory na tému Madona so svätcami, anjelmi a Federicom da Montefeltro
Zdroje
- V. V. Štech, Piero della Francesca, Nakladatelství československých výtvarných umělců, Praha, 1962
- St. Zuffi, Pinacoteca di Brera, Knižní klub, Praha, 2006, ISBN 80-242-1676-0
Text je dostupný za podmienok Creative Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších podmienok. Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky použitia.
Búrka (Giorgione)
Cnosti teologické
Dáma s hranostajom
Dišputa o Najsvätejšej sviatosti
Dišputa svätej Kataríny Alexandrijskej pred cisárom Maxentiom
Flóra (Tizian)
Giotto di Bondone
Hudobník (Leonardo)
Jazdecký pomník Bartolomea Colleoniho
Jazdecký portrét Karola V.
Judita (Giorgione)
Kajúcnica Mária Magdaléna (Tizian)
Klaňanie troch kráľov (Botticelli, 1475)
Klaňanie troch kráľov (Leonardo da Vinci)
Korunovácia Panny Márie so štyrmi svätými
Korunovanie Panny Márie (Raffael)
Kristovo pokúšanie
Krst Krista (Leonardo da Vinci)
La Belle Ferronière
La Belle Jardinière
La Donna Gravida
Lukrécia (Lorenzo Lotto)
Madona Conestabile
Madona della Seggiola
Madona del Cardellino
Madona Granduca
Madona Litta
Madona Pesarovcov
Madona so svätým Jozefom (Raffael)
Madona so svätcami, anjelmi a Federicom da Montefeltro
Madona v skalách
Madonna del Magnificat
Mona Líza
Mystické narodenie
Oslobodenie svätého Petra
Pápež Lev X. s kardinálmi Giuliom de’ Medici a Luigim de’ Rossi
Pallas a kentaur
Parnas (Raffael)
Portrét Binda Altovitiho
Posledná večera (Leonardo da Vinci)
Posledný súd (Michelangelo)
Postbyzantské umenie
Príbeh Nastagia degli Onesti
Primavera (Botticelli)
Raffaelove siene
Renesančné výtvarné umenie
Sibyly (Raffael)
Sixtínska Madona
Spiaca Venuša (Giorgione)
Stvorenie Adama
Svätá rodina so svätou Annou
Svätá Trojica (Masaccio)
Svätý Ján Krstiteľ (Leonardo da Vinci)
Urbinská Venuša
Výjavy z Mojžišovho života
Venuša a Mars
Vitruviánsky muž
Vyhnanie Heliodora z chrámu
Vzbura proti Mojžišovým zákonom
Vzkriesenie Krista (Piero della Francesca)
Zasnúbenie Panny Márie (Raffael)
Zoznam Botticelliho diel
Zrodenie Venuše
Zvestovanie (Leonardo, 1472)
Text je dostupný za podmienok Creative
Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších
podmienok.
Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky
použitia.
www.astronomia.sk | www.biologia.sk | www.botanika.sk | www.dejiny.sk | www.economy.sk | www.elektrotechnika.sk | www.estetika.sk | www.farmakologia.sk | www.filozofia.sk | Fyzika | www.futurologia.sk | www.genetika.sk | www.chemia.sk | www.lingvistika.sk | www.politologia.sk | www.psychologia.sk | www.sexuologia.sk | www.sociologia.sk | www.veda.sk I www.zoologia.sk