A | B | C | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9
Madona Pesarovcov | |
| |
Základné informácie | |
---|---|
Autor | Tizian |
Rok | 1519 - 1526 |
Technika | olej na plátne |
Rozmery | 478 × 267 cm |
Galéria | Bazilika Santa Maria Gloriosa dei Frari, Benátky |
Madona Pesarovcov (tal. Pala Pesaro, aj Madonna di Ca' Pesaro) je názov veľkorozmerného plátna talianskeho renesančného umelca Tiziana z rokov 1519 - 1526.
Po Nanebovzatí Panny Márie bola ďalším väčším Tizianovým obrazom na náboženskú tému Madona Pesarovcov, namaľovaná tiež pre Baziliku Frari. Práca na obraze začala v roku 1519 a trvala sedem rokov.
Už pri prvom pohľade obraz pôsobí dojmom dynastickej vznešenosti a dôstojnosti. V kľačiacom mužovi v tmavom plášti vľavo majster zvečnil Jacopa Pesara, ktorého podobizeň nachádzame už na obraze Pápež Alexander VI. predstavuje Jacopa Pesara svätému Petrovi, votívnej olejomaľbe z rokov 1506 - 1511.
Pre celkovú kompozíciu obrazu je dôležité umiestnenie postavy sediacej Panny Márie. Zámerom umelca, tvoriaceho obraz určený pre oltár, bola možnosť pozorovateľovi dať vidieť širšiu scénu, zachytiť väčšie množstvo postáv a diváka podvedome vtiahnuť do deja. Umelec tento zámer zdôraznil postavou mladého dievčaťa úplne vpravo dolu, dívajúceho sa z obrazu priamo na prípadného pozorovateľa.
Tizian predstavuje objednávateľa obrazu kľačiaceho pred trónom Panny Márie držiacej na rukách malého Ježiška. Sprostredkovateľa stretnutia robí svätý Peter (poznávame ho podľa kľúča na schode), ktorý s vážnou tvárou hľadí na svojho chránenca. Proti Jacopovi Pesarovi kľačí muž v senátorskom plášti, ktorým je Francesco Pesaro. Nad ním stojí svätý František, ktorý zdá sa, prihovára sa za senátora a členov jeho rodiny, kľačiacich za ním, u Ježiška. Na otvorených dlaniach mu zreteľne vidno stigmy, čo má byť symbolickým predobrazom Kristovho ukrižovania.
Celý dej sa odohráva na priečelí budovy, z ktorej vidno iba vysoký oblúkový vchod, dva mohutné stĺpy a časť schodiska.
Za Františkovým chrbtom stojí ďalšia postava v mníšskom habite. Je ním svätý Anton Padovský. V postavách oboch svätcov chcel Tizian poukázať na pôvod chrámu, pre ktorý bol obraz určený; svätý František aj svätý Anton boli františkáni a františkánsky je aj kostol Frari.
Postavou dôležitou pre pochopenie námetu je svätec vo vojenskej uniforme vedúci zajatca s turbanom na hlave. V ľavej ruke drží vztýčenú červenú zástavu s pápežskými insígniami a rodovým erbom Pesarovcov. Obraz totiž vznikol ako poďakovanie za víťazstvo benátskych vojsk nad Turkami v námornej bitke v auguste 1502, v ktorej Jacopo Pesaro stál na čele pápežských galér.
Iné projekty
- Commons ponúka multimediálne súbory na tému Madona Pesarovcov
Zdroje
Kompletný zoznam obrazov Tiziana pozri Zoznam Tizianových diel |
- I. C. Kennedy, Tizian, Slovart, Praha, 2008, ISBN 978-80-7391-047-1
- M. Kaminski, Umění a architektura - Benátky, Slovart, Praha, 2007, ISBN 978-80-7209-875-0
Text je dostupný za podmienok Creative Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších podmienok. Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky použitia.
Búrka (Giorgione)
Cnosti teologické
Dáma s hranostajom
Dišputa o Najsvätejšej sviatosti
Dišputa svätej Kataríny Alexandrijskej pred cisárom Maxentiom
Flóra (Tizian)
Giotto di Bondone
Hudobník (Leonardo)
Jazdecký pomník Bartolomea Colleoniho
Jazdecký portrét Karola V.
Judita (Giorgione)
Kajúcnica Mária Magdaléna (Tizian)
Klaňanie troch kráľov (Botticelli, 1475)
Klaňanie troch kráľov (Leonardo da Vinci)
Korunovácia Panny Márie so štyrmi svätými
Korunovanie Panny Márie (Raffael)
Kristovo pokúšanie
Krst Krista (Leonardo da Vinci)
La Belle Ferronière
La Belle Jardinière
La Donna Gravida
Lukrécia (Lorenzo Lotto)
Madona Conestabile
Madona della Seggiola
Madona del Cardellino
Madona Granduca
Madona Litta
Madona Pesarovcov
Madona so svätým Jozefom (Raffael)
Madona so svätcami, anjelmi a Federicom da Montefeltro
Madona v skalách
Madonna del Magnificat
Mona Líza
Mystické narodenie
Oslobodenie svätého Petra
Pápež Lev X. s kardinálmi Giuliom de’ Medici a Luigim de’ Rossi
Pallas a kentaur
Parnas (Raffael)
Portrét Binda Altovitiho
Posledná večera (Leonardo da Vinci)
Posledný súd (Michelangelo)
Postbyzantské umenie
Príbeh Nastagia degli Onesti
Primavera (Botticelli)
Raffaelove siene
Renesančné výtvarné umenie
Sibyly (Raffael)
Sixtínska Madona
Spiaca Venuša (Giorgione)
Stvorenie Adama
Svätá rodina so svätou Annou
Svätá Trojica (Masaccio)
Svätý Ján Krstiteľ (Leonardo da Vinci)
Urbinská Venuša
Výjavy z Mojžišovho života
Venuša a Mars
Vitruviánsky muž
Vyhnanie Heliodora z chrámu
Vzbura proti Mojžišovým zákonom
Vzkriesenie Krista (Piero della Francesca)
Zasnúbenie Panny Márie (Raffael)
Zoznam Botticelliho diel
Zrodenie Venuše
Zvestovanie (Leonardo, 1472)
Text je dostupný za podmienok Creative
Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších
podmienok.
Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky
použitia.
www.astronomia.sk | www.biologia.sk | www.botanika.sk | www.dejiny.sk | www.economy.sk | www.elektrotechnika.sk | www.estetika.sk | www.farmakologia.sk | www.filozofia.sk | Fyzika | www.futurologia.sk | www.genetika.sk | www.chemia.sk | www.lingvistika.sk | www.politologia.sk | www.psychologia.sk | www.sexuologia.sk | www.sociologia.sk | www.veda.sk I www.zoologia.sk