F-117 Nighthawk - Biblioteka.sk

Upozornenie: Prezeranie týchto stránok je určené len pre návštevníkov nad 18 rokov!
Zásady ochrany osobných údajov.
Používaním tohto webu súhlasíte s uchovávaním cookies, ktoré slúžia na poskytovanie služieb, nastavenie reklám a analýzu návštevnosti. OK, súhlasím


Panta Rhei Doprava Zadarmo
...
...


A | B | C | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9

F-117 Nighthawk
F-117 Nighthawk
Typstealth bojové lietadlo
VýrobcaLockheed Corporation
KonštruktérClarence L. Johnson
Skunks Works
Prvý let18. júna 1981
Zavedený23. septembra 1983
Vyradený22. apríla 2008
Charaktervyradený
Hlavný používateľUnited States Air Force
Vyrobených59
Cena za kus122 miliónov USD (v roku 1983)

Lockheed F-117 Nighthawk je prvé sériovo vyrábané lietadlo na svete, ktoré bolo skonštruované s využitím technológie stealth. Lietadlo bolo vyvinuté Skunk Works, ktoré patria pod spoločnosť Lockheed Corporation. Toto lietadlo bolo vytvorené pre potreby United States Air Force na základe poznatkov a skúseností z tajného projektu Have Blue. Z hľadiska klasifikácie ide o nočný bombardér. Označenie „F“ (fighter = stíhačka) preto nezodpovedá skutočnosti, keďže toto lietadlo v skutočnosti nemá prostriedky ani šancu bojovať s nepriateľskými lietadlami.

Vznik a vývoj

Základná koncepcia technológie stealth sa zakladá na práci sovietskeho vedca Piotra Ufimceva, ktorý v roku 1964 uverejnil v odbornom časopise Moskovského Inštitútu rádiového inžinierstva článok o tom, že sila odrazu rádiových vĺn od objektu nezávisí od jeho veľkosti, ale od množstva hrán a zakrivení. Ďalším výskumom amerických odborníkov sa zistilo, že v prípade lietadiel je najviac signálu odrazeného z nábežných hrán krídel, smerovky atď. Pôvodne na vývoji nezachytiteľného lietadla pracovalo viacero firiem General Dynamics, Northrop, McDonnel Douglas, Grumman a Boeing. V roku 1973 sa v zvláštnom oddelení Lockheed Corporation, nazývanom tiež Skunk Works, začali práce na lietadle, ktoré by bolo ťažké zachytiť radarom. Prototyp Have Blue vzlietol v roku 1977. Pri prácach konštruktéri uprednostňovali hranaté tvary nie preto, že by lepšie pohlcovali či odrážali rádiové žiarenie, ale jednoducho preto, aby dokázali jednoduchšie spočítať ich povrch a následne ich odrazové vlastnosti, čo by bolo pri oblých a nepravidelný tvaroch veľmi nepresné. V nových strojoch boli použité najnovšie technológie ako napríklad počítače značky Gray, no iné časti boli pre zníženie ceny upravené z osvedčených typov. Systém riadenia fly-wire, používaný na strojoch F-16, motory General Electric F 404 z F-18 atď. Okrem špeciálnych tvarov chráni stroje pred zameraním aj protiradarový náter, ktorý pohlcuje radarové vlny. Stroj neemituje ani príliš silné tepelné žiarenie, lebo plyny z jeho motorových trysiek sú efektívne ochladzované, prúdmi nasávaného vzduchu a zvláštnymi kremíkovými doštičkami. Prvý F-117A vzlietol v roku 1981. Už o dva roky neskôr boli prvé stroje zavedené do výzbroje amerického letectva. Pôvodne malo byť lietadlo označené F-19. Označenie F-117A bolo pravdepodobne použité iba kvôli svojmu zvláštnemu postaveniu a zmäteniu, ktoré u zvedavcov mohlo vyvolať. Pôvodne malo byť postavených 100 týchto strojov, no ich vysoká cena nakoniec vyústila k postaveniu iba 57 ks a dvoch náhradných kusov za dva stroje zničené pri haváriách. Obidve sa stali pri výcviku letcov. K prvej došlo 11. júna 1986, zahynul pri nej pilot Ross Mulhare. Druhá nehoda sa stala 10. októbra 1987 a zahynul pri nej pilot Michael Stuart. United States Air Force až do roku 1988 popierala akúkoľvek existenciu tohoto stroja a až v roku 1990 ho predstavila verejnosti.

K výcviku letcov na tomto type boli vyberaní iba piloti s 1000 a viac odlietanými hodinami. Pilotáž týchto strojov je totiž pomerne obťažná, najmä kvôli nestabilite. Pre výcvik boli používané hlavne letecké trenažéry, stroje A-7D Corsair II a až v poslednej fáze aj samotné F-117. Existencia dvojmiestnej verzie totiž doteraz nebola potvrdená.

Nasadenie

Prvou jednotkou vyzbrojenou týmito strojmi bola 4450. taktická skupina, ktorá bola neskôr premenovaná na 37. taktické stíhacie krídlo. Jednotka spadala pod pôsobnosť 554.operačného podporného krídla a oficiálne bázovala na letisku AFB Nellis v Nevade, no reálne sa nachádzala na letisku Tonopah, ktoré bolo zvlášť vystavané pre túto jednotku aby boli stroje chránené pred pozorovaním špionážnymi satelitmi.

Operácia Just Cause

Po prvýkrát boli F-117 bojovo nasadené v roku 1989 počas americkej invázie do Panamy, ktorej cieľom bolo odstránenie Manuela Noriegu od moci. Dňa 19. decembra 1989 vzlietlo zo základne Tonopah osem lietadiel F-117, ktoré sa vydali sa dlhý let, pretože miesto ich prvej bojovej misie bolo vzdialené 4 800 km. Misia bola naplánovaná predchádzajúci týždeň a zúčastnili sa jej piloti zo 415. a 416. taktickej stíhacej letky.

Na to, aby F-117A dokázali cez Yucatánsky prieliv doletieť až do Panamy, potrebovali natankovať vo vzduchu päťkrát. To im zabezpečovali dva sprievodné vzdušné tankery KC-10A zo základne Beale v Kalifornii. Dve z lietadiel F-117A sa operácie zúčastnili ako náhradníci a hneď po prvom vzdušnom natankovaní sa vrátili na základňu Tonopah. Ďalšie dva stroje z tejto útočnej formácie mali zrealizovať nálet na vojenskú základňu v Rio Hato, ktorá sa nachádzala 105 km juhozápadne od mesta Panama. Zvyšné štyri F-117A sa mali zúčastniť operácie špeciálnych síl, zameranej na zajatie generála Manuela Noriegu. Pred vstupom do panamského vzdušného priestoru však spravodajstvo oznámilo, že diktátor sa nenachádza na žiadnej z potenciálnych lokalít a táto misia bola zrušená.

Útoku na vojenskú základňu v Rio Hato sa zúčastnili dvaja skúsení piloti - kapitán Greg "Beast" Feest (Bandit #261) a major Dale Hanner (Bandit #239). Kapitán Feest dokázal dva roky po sebe zvíťaziť v súťaži Top Gunu, pričom si udržal neuveriteľnú 100% mieru úspešnosti. On bol vybraný, aby viedol plánovanie tohto leteckého útoku v rámci operácie Just Cause.

Ich cieľom bolo veľké pole vedľa kasární, kde sa nachádzali dva baráky. V nich boli ubytovaní vojaci patriaci k práporu 2000, čo bola elitná jednotka lojálna generálovi Noriegovi. Plánom bolo, aby lietadlá zhodili na pole dve bomby Mark 84 s hmotnosťou 907 kg. Bomby boli hovorovo označované ako "Hammer" (v preklade kladivo) a hovorilo sa o nich ako o "najväčších omračovacích granátoch na svete", pretože majú smrtiaci polomer 122 m a sú schopné spôsobiť popraskanie ušných bubienkov na vzdialenosť až 800 m. Mali byť zhodené blízko budov tak, aby omráčili spiace jednotky, ktoré by následne nemohli reagovať na nočný výsadok 2. a 3. práporu špeciálnych jednotiek Rangers. Výbuch bômb Mark 84, odpálených tesne nad zemou a len 46 m od kasární, mal mať hlavne omračujúci efekt a nemal spôsobiť mnoho obetí. Panamské velenie však bolo o americkej operácii informované tri hodiny vopred a v čase útoku už panamské jednotky na mieste plánovaného výsadku.

Keď sa obidva F-117A priblížili k svojmu cieľu, vietor náhle zmenil smer. Okrem toho zmena v pláne útoku na poslednú chvíľu a následná zmätočná komunikácia vyústila do toho, že kapitán Feest zhodil svoju bombu na miesto dopadu druhej bomby. Major Hanner následne odhodil jeho bombu o 297 m ďalej.

Les Aspin, predseda výboru House Armed Services Committee, neskôr uviedol, že nepresné zacielenie spôsobila aj "vlhká, rôznorodá vegetácia..., ktorá znížila kontrast a spôsobila problémy infra-červenému zameriavaciemu systému lietadla". Objavili sa však aj dohady, že piloti mohli dostať na poslednú chvíľu nesprávne súradnice.

Generál Steiner (veliteľ XVIII. vzdušného výsadkového zboru, ktorý naplánoval inváziu a požiadal o nasadenie F-117A) uviedol, že je s výsledkami náletu spokojný. Pretože aj keď boli panamské jednotky pripravené, výbuchy bômb spôsobili v radách protivníka značný zmätok. Niektorí panamskí vojaci behali v danej oblasti len v spodnom prádle a iní dokonca odhodili zbrane a zutekali. Počas operácie boli štyria príslušníci Rangers zabití a viac ako tucet ich bolo zranených, ale F-117A nepochybne zachránili viacero životov.[1]

Vojna v Perzskom zálive

Neskôr boli stroje F-117 vo vojne v Perzskom zálive, kde odlietali 1300 bojových misií často v silnej protilietadlovej obrane nepriateľa. Ich prvým cieľom bolo 17. januára 1991 telekomunikačné centrum v Bagdade. Stroje boli nasadzované výhradne v noci. V boji neutrpeli lietadlá žiadne straty. Veľmi dôležité boli nálety na odpaľovacie stanovištia rakiet Scud-B.

Operácia Spojenecká sila

V roku 1999 sa lietadlá F-117 zapojili do bombardovacej kampane, nazvanej operácia Spojenecká sila, ktorej cieľom bolo zastavenie násilia a represií voči kosovským Albáncom zo strany srbskej armády. Asi tucet F-117A bolo dislokovaných na talianskej základni Aviano, odkiaľ vzlietali na jednotlivé misie.

Zostrel F-117

Počas jedného letu sa srbskému veliteľovi podarilo nastražiť pascu a pomocou batérií S-125M lietadlo F-117 zostreliť. Rekonštrukciu celej udalosti na základe výpovedí zúčastnených osôb popisujú nasledovné riadky.

Dňa 27. marca 1999 o 20:00 križovalo americké lietadlo F-117 nočnú oblohu nad Srbskom. Išlo o stroj s volacím znakom "Vega-31", ktorý bol pomenovaný "Something Wicked". Chvíľku predtým zhodil dve laserom navádzané bomby Paveway na ciele v blízkosti juhoslovanského hlavného mesta Belehrad. Jeho pilot, podplukovník Dale Zelko, bol veteránom so skúsenosťami z vojny v Perzskom zálive.

Juhoslovanská národná armáda bola v tej dobe vybavená protilietadlovými raketovými systémami S-75 a S-125, ktoré vznikli koncom päťdesiatych a začiatkom šesťdesiatych rokov minulého storočia. Najmodernejším prvkom juhoslovanskej protivzdušnej obrany bol raketový systém 2K12 Kub a dvojmotorové stíhačky MiG-29, ktoré Juhoslávia zaviedla v roku 1988. Kombinácia týchto sovietskych bojových lietadiel a systémov PVO predstavovala pre lietadlá NATO istú hrozbu, čo ich donútilo lietať vo vyšších nadmorských výškach, pričom museli byť sprevádzané lietadlami elektronického boja EA-6B Prowler.

Veliteľom 250. raketovej brigády protivzdušnej obrany bol plukovník Zoltán Dani. Ten bol vysoko iniciatívnym veliteľom, ktorý v minulosti študoval západnú taktiku potláčania protivzdušnej obrany. Na rozdiel od statickej taktiky, ktorú na Blízkom východe nešťastne používali iracké a sýrske jednotky protivzdušnej obrany, Dani svoje batérie S-125 Neva často presúval. Svojim posádkam dovolil aktivovať radary maximálne na dvadsať sekúnd a následne dostali príkaz na premiestnenie, a to aj v prípade, že nespustili paľbu.

S-125M nebol považovaný za mobilný protilietadlový systém, ale Zoltan Dani a jeho jednotka boli vycvičení ho premiestniť len za 90 minút. Štandardne si to vyžadovalo 150 minút, treba však dodať, že Daniho postup skrátilo to, že znížil počet odpaľovacích zariadení batérie na polovicu. Okrem neustáleho presúvania sa z jedného miesta na druhé, vytvoril Dani atrapy kompletov PVO a falošné navádzacie radary zo starých stíhačiek MiG, na ktoré následne spojenci NATO navádzali svoje protiradarové rakety. Vďaka týmto návnadám a neustálemu pohybu Daniho jednotka nestratila ani jednu batériu PVO, zatiaľ čo lietadlá NATO proti nemu použili celkovo 23 rakiet HARM.

Dani bol mimoriadne bystrý a všimol si, že jeho prehľadový radar P-18 dokáže v najnižšej možnej frekvencii sledovať Nighthawky na 24 km. V skutočnosti išlo o pásmo, na ktoré neboli kalibrované ani radarové výstražné prijímače lietadiel NATO.

Radary pracujúce v tomto pásme sú však nepresné a nedokážu zamknúť cieľ. Plánovači NATO ale Daniho jednotke mimoriadne uľahčili prácu, keď z nedbanlivosti naplánovali všetky misie stealth bombardérov po obvyklých a jednoducho predvídateľných trasách. Navyše sa Srbom podarilo prelomiť komunikáciu v rámci NATO a dokázali odpočúvať rozhovory medzi pilotmi amerických stíhačiek a lietadlami včasnej výstrahy a riadenia. Na základe toho si Dani zostavil presný obraz o rutinných letoch protivníka.

Srbský veliteľ sa rozhodol, že na americké stealth lietadlá nastraží pascu. Rozostavil svoje batérie S-125M na predpokladanej trase, po ktorej sa mali F-117 vracať do Talianska.

Radary jeho systémov síce dokázali detegovať Nighthawky na krátku vzdialenosť, to si však vyžadovalo neustále prehľadávanie oblohy a vystavovanie sa nepriateľským radarom. Išlo o mimoriadne nebezpečnú taktiku, lebo to nielenže poskytovalo protivníkovi šancu odkloniť stealth lietadlo preč od zistenej hrozby, ale zároveň sa zvyšovalo riziko potenciálneho útoku antiradarovými raketami HARM.

Preto Dani prikázal ponechať navádzacie radary vypnuté a na detekciu amerických lietadiel použil len prehľadový radar P-18. Tomu sa nakoniec podarilo zachytiť štyri lietadlá F-117, pričom jedným z nich bolo práve Something Wicked. Vtedy povolil aktiváciu navádzacieho radaru na 20 sekúnd, tomu sa však v danom intervale nepodarilo ciele zachytiť.

Dani bol údajne špiónmi v Taliansku informovaný, že lietadlá elektronického boja EA-6B Prowler boli v ten deň kvôli zlému počasiu uzemnené. Bol preto ochotný riskovať viac ako obvykle a namiesto okamžitého presunu nariadil aktivovať navádzací radar ešte raz. Avšak aj tento pokus bol bezúspešný.

Rozhodol sa teda spustiť radar systému S-125M ešte tretí raz a v tej chvíli sa mu podarilo zamknúť Something Wicked na vzdialenosť asi 13 km. Dani tvrdí, že táto príležitosť sa mu naskytla v okamihu, keď F-117 otvorila dvere svojej bombovnice, aby zhodila svoj arzenál. Vtedy sa efektívna odrazová plocha lietadla dostatočne zvýšila a radar mal šancu ho zachytiť.

Následne boli na americkú F-117 vystrelené dve rakety, ktoré zamierili rovno k lietadlu. Prvá z nich preletela okolo Something Wicked dostatočne blízko, aby ho poškodila, avšak neexplodovala. Druhá strela už nezlyhala a spôsobila lietadlu škody, ktoré zapríčinili jeho zrútenie.

Pilotovi zostrelenej F-117 sa podarilo katapultovať a po dosadnutí na zem sa schovával v zavlažovacej priekope. Srbskí vojaci prehľadávali túto lokalitu asi 100 metrov od jeho pozície a Zelko tak len o vlások unikol zajatiu. Nasledujúci večer bol zachránený vrtuľníkom MH-60G Pave Hawk z pátracieho a záchranného tímu amerického letectva.

Something Wicked bola jedinou F-117, ktorú sa juhoslovanskej armáde podarilo počas operácie Spojenecká sila zostreliť. Dňa 30. apríla bolo ešte jedno lietadlo tohto typu poškodené nepriateľskou raketou, pilotovi tohto stroja sa však podarilo vrátiť na základňu.[2]

Operácia Iracká sloboda

F-117 boli neskôr použité aj pri operácii Iraqi Freedom v roku 2003 v Iraku.

V roku 2006 bolo rozhodnuté o postupnom vyraďovaní tohoto typu z výzbroje v amerického letectva. Ku koncu roku boli rozpustené letky určené pre výcvik. 12. marca 2007 preletelo prvých 6 kusov na základňu Tonopah v štáte Nevada k dlhodobému uskladneniu. Lietadlá F-117 tak neprejdú klasickým procesom likvidácie, kvôli utajeniu niektorých konštrukčných častí a použitých technológií. Proces ukončenia prevádzky strojov F-117 má byť ukončený do októbra roku 2008.

Špecifikácia (F-117 Nighthawk)

Technické údaje

  • Posádka: 1
  • Dĺžka: 20,08 m
  • Rozpätie: 13,20 m
  • Výška: 3,78 m
  • Nosná plocha: 73 m²
  • Hmotnosť (prázdny): 13 380 kg
  • Vzletová hmotnosť: 23 814 kg
  • Pohonná jednotka: 2 × dvojprúdový motor General Electric F404-F1D2, každý s ťahom 48 kN

Výkony

  • Maximálna rýchlosť: 1 130 km/h
  • Dolet: 2 224 km
  • Ťah/hmotnosť: 0,40

Výzbroj

Referencie

Literatúra

  • PKR č. 4 roč. I 1991
  • Apológia č. 10/1996

Iné projekty

Zdroje

Tento článok je čiastočný alebo úplný preklad článku F-117 Nighthawk na českej Wikipédii.

Zdroj:
Text je dostupný za podmienok Creative Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších podmienok. Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky použitia.
Zdroj: Wikipedia.org - čítajte viac o F-117 Nighthawk

Úmrtí v roce 2022
Úmrtí v roce 2023
Číňané
Časová osa ruské invaze na Ukrajinu
Časová osa ruské invaze na Ukrajinu (2022)
Čeština
Černá Hora
Česká Wikipedie
Členské státy NATO
Ču Jou-sung
Říše Čching
Říše Ming
Šiveluč
Židovská legie
Židovská národní rada
1. květen
1. prosinec
10. listopad
11. červenec
11. duben
1303
14. říjen
14. duben
1418
15. říjen
1584
1585
1673
1674
17. duben
18. červen
1862
1884
1898
19. duben
1901
1912
1913
1922
1923
1942
1963
1969
1972
1973
1977
1977 v letectví
1980–1989
1981 v letectví
1982 v letectví
1983 v letectví
1986 v letectví
1988
1990 v letectví
1992
1998
1999
1999 v letectví
2. duben
20. duben
2000
2001
2003
2006 v letectví
2008
2021
21. duben
22. duben
23. duben
238
24. duben
24. listopad
26. duben
27. březen
28. březen
28. duben
4. duben
5. květen
Aaron Spelling
Abel Posse
Achdut ha-avoda
AGM-65 Maverick
AGM-88 HARM
AgustaWestland
Ahmad Jamal
Airbus
Airbus A320
Alija
Angélique du Coudray
Anglie
Antonov
Apple II
Ariane 5
Aun Schan Su Ťij
Autorita (knihovnictví)
Autoritní kontrola
Avionika
Azovstal
B61
BAE Systems
Bagdád
Balbinus
Bar Giora
Ben Ferencz
Berijev
Bettie Page
Bibliografie
Bitevní letoun
Bitva o Madagaskar
Bitva o Mariupol
Bitva u Puebly
Blériot XI
Boca Chica (Texas)
Boeing
Boeing F/A-18E/F Super Hornet
Boeing X-32
Bohuslav Korejs
Bolševici
Bombardier
Brazílie
Bristol
Bzenecká lípa
Callisto
Charkov
Chu Čeng-jen
Clarence Johnson
Commons:Featured pictures/cs
Convair F2Y Sea Dart
Craig Breen
Dana Němcová
DARPA
Dassault Aviation
David Ben Gurion
Dayton
Deklarace nezávislosti Státu Izrael
Dodavatel
Doněcké akademické oblastní činoherní divadlo
Donald Trump
Douglas F3D Skyknight
Douglas F4D Skyray
Drak letadla
Druhá světová válka
Dvoumotorový proudový letoun
Dvouproudový motor
Dynastie Jižní Ming
EADS
Ekonomické důsledky ruské invaze na Ukrajinu (2022)
Elena Pampulovová
El kondor pada
Embraer
Emilia Galotti
Emmanuel Macron
Encyklopedie
Etnologie
Europa (měsíc)
Evropa
Evropská kosmická agentura
Evropská unie
F-117 Nighthawk
F-19
Fairchild A-10 Thunderbolt II
Finsko
First-person shooter
Fly-by-wire
Francie
Francouzská intervence v Mexiku
Galileovy měsíce
Ganymedes (měsíc)
GBU-10 Paveway II
Gemeinsame Normdatei
General Dynamics
General Dynamics F-16 Fighting Falcon
General Electric F404
Gotthold Ephraim Lessing
Grumman
Grumman F-11 Tiger
Grumman F-14 Tomcat
Grumman F-9 Cougar
Guy Lafleur
Ha-Šomer
Hagana
Hamburk
Histadrut
Hlavní strana
Hnutí Svoboda (Slovinsko)
Hospodářský růst
Husitství
IAI Kfir
Ignacio Zaragoza
Iljušin
Infračervené záření
Ingenuity
International Standard Book Number
Invaze Spojených států amerických do Panamy
Irák
Irkutsk
Istanbulská univerzita
Izrael
Jacques Gaillot
Jakovlev
Jakov Milatović
Jana Lorencová
Janez Janša
Jan Kostrhun
Japonsko
Jeruzalém
Jicchak Ben Cvi
Josep Fusté
Jupiter (planeta)
Jupiter Icy Moons Explorer
Kaligrafie
Kamčatka
Kanada
Kansas
Kategorie:Čas
Kategorie:Články podle témat
Kategorie:Život
Kategorie:Dorozumívání
Kategorie:Geografie
Kategorie:Historie
Kategorie:Hlavní kategorie
Kategorie:Informace
Kategorie:Kultura
Kategorie:Lidé
Kategorie:Matematika
Kategorie:Příroda
Kategorie:Politika
Kategorie:Právo
Kategorie:Rekordy
Kategorie:Seznamy
Kategorie:Společnost
Kategorie:Sport
Kategorie:Technika
Kategorie:Umění
Kategorie:Věda
Kategorie:Vojenství
Kategorie:Vzdělávání
Kategorie:Zdravotnictví
Kidd Jordan
Klaus Schulze
Knihovna Kongresu
Komsomolsk na Amuru
Konstruktér
Korporacija IRKUT
Kostnický koncil
Kuo-c’-ťien
Kyjev
Letadlo
Letecký motor
Letecký výrobce
Letectvo Spojených států amerických
Library of Congress Classification
Library of Congress Control Number
Library of Congress Control Number?oldid=120292479
Lockheed C-130 Hercules
Lockheed Corporation
Lockheed F-117 Nighthawk
Lockheed Martin/Boeing F-22 Raptor
Lockheed Martin F-35 Lightning II
Lockheed YF-12
Louis Blériot
LTV A-7 Corsair II
Múte Bourup Egede
Madagaskar
Mahulena Čejková
Maia Sanduová
Mamlúci
Manuel Estiarte
Mapaj
MARC
Mariupol
Marxismus
Mary Quantová
MBB Lampyridae
McDonnell Douglas
McDonnell Douglas F-15E Strike Eagle
McDonnell Douglas F-15 Eagle
McDonnell Douglas F/A-18 Hornet
McDonnell F-4 Phantom II
McDonnell F2H Banshee
McDonnell F3H Demon
Meda Mládková
Mezinárodní měnový fond
Mikojan-Gurevič
Milo Đukanović
Mittelbau-Dora
Moldavsko
Mongolové
Montréal
Mwai Kibaki
Myanmar
Nápověda:Úvod
Nápověda:Úvod pro nováčky
Nápověda:Obsah
Národní knihovna České republiky
Národní knihovna Izraele
Národní liga pro demokracii
Německo
Nadace Wikimedia
Nagoja
Nanking
National Archives and Records Administration
Nellisova letecká základna
Nellis AFB
Nevada
Newton
Nigel Lawson
Northrop
Northrop/McDonnell Douglas YF-23
Northrop B-2 Spirit
Northrop F-20 Tigershark
Northrop F-5
Northrop YF-17
North American FJ-2/-3 Fury
North American FJ-4 Fury
Nukleárie
Nula
Ohio
Operace Spojenecká síla
Otto Lilienthal
Padělek
Palestina v osmanském období
Pandemie covidu-19
Pandemie covidu-19 v Česku
Pavol Mešťan
Pečeť
Perseverance
Petrohrad
Po'alej Cijon
Počítač
Podněstří
Poltava
Portál:Aktuality
Portál:Doprava
Portál:Ekonomie
Portál:Geografie
Portál:Historie
Portál:Informační věda a knihovnictví
Portál:Kultura
Portál:Letectví
Portál:Letectvo Spojených států amerických
Portál:Lidé
Portál:Náboženství
Portál:Obsah
Portál:Příroda
Portál:Sport
Pratt & Whitney Canada
Pravda (noviny)
Prezident Černé Hory
Prezident Izraele
Property:P244
Proudový motor
Pumovnice
Pupienus
Q184491
Q184491#identifiers
Q184491#identifiers|Editovat na Wikidatech
Q936518#identifiers
Q936518#identifiers|Editovat na Wikidatech
Rádiové vlny
Radim Uzel
Robert Fico
Robert Golob
Robert Kaliňák
Rodné jméno
Ruská invaze na Ukrajinu
Ruská invaze na Ukrajinu (2022)
Ruské impérium
Rusko
Sýrie
S-125 Něva
Saab
Scud
Seattle
Sergio Gori
Severoatlantická aliance
Seznam prezidentů Spojených států amerických
Sibiř
Sionismus
Sjednocená letecká korporace
Slovenska demokratska stranka
Slovensko
Slovinsko
Software
Sopečná erupce
Soubor:A321 final assembly (9351765668).jpg
Soubor:American Flag F-117 Nighthawks.jpg
Soubor:Apple-II.jpg
Soubor:Bettie Page-2.jpg
Soubor:F-117A GBU-28.JPEG
Soubor:F-117 Canopy (shot down over Serbia 1999, Museum of Aviation, Belgrade).jpg
Soubor:F-117 Nighthawk Front.jpg
Soubor:Flag of Koryakia.svg
Soubor:Flag of Mars.svg
Soubor:Lockheed F-117.ogv
Soubor:Lockheed F-117A cockpit at the National Museum of the United States Air Force, Dayton, Ohio, USA.jpg
Soubor:Lockheed F-117A Nighthawk.svg
Soubor:Manel Estiarte (Diada de Sant Jordi 2009).jpg
Soubor:Narodni Divadlo, Estates Theater, Prague - 8638.jpg
Soubor:Persimmon and Three Yellow Tangerines.jpg
Soubor:Wiki letter w.svg
Soubor:Yitzhak Ben-Zvi.jpg
SpaceX
SpaceX South Texas launch site
Speciální:Kategorie
Speciální:Nové stránky
Speciální:Statistika
Speciální:Zdroje knih/80-7236-333-6
Speciální:Zdroje knih/9781472801180
Spojené království
Spojené státy americké
Spojovník
Srbské letectvo a protivzdušná obrana
Stíhací letoun
St. Louis
Starship (SpaceX)
Starship Test Flight
Stavovské divadlo
Stealth
Suchoj
Světová ekonomika
Třída T 47
Texas
Thales Group
Tiskař
Tonopah (Nevada)
Toronto
Toulouse
Tupolev
Turecko
Ukrajina
US Air Force
Válka v Afghánistánu (2001–2021)
Válka v Iráku
Válka v Jugoslávii
Válka v Kosovu
Válka v Zálivu
V-2
Vertikální integrace
Vichistická Francie
Viktor Zvjahincev
Vláda Černé Hory
Vladimir Kara-Murza
Vladlen Tatarskij
Vlajka Korjackého autonomního okruhu
Vlajka Spojených států amerických
Vlasta Prachatická
Vojenská junta
Vojenský převrat v Myanmaru 2021
Volby do Knesetu 1949
Volby prezidenta Francie 2022
Vought F-8 Crusader
Vratislav Effenberger
Vzdušný prostor
Washington, D.C.
Wesley Clark
Wichita
Wiki
Wikicitáty:Hlavní strana
Wikidata
Wikidata:Hlavní strana
Wikiknihy:Hlavní strana
Wikimedia Česká republika
Wikimedia Commons
Wikipedie:Údržba
Wikipedie:Časté chyby
Wikipedie:Často kladené otázky
Wikipedie:Článek týdne
Wikipedie:Článek týdne/2022
Wikipedie:Článek týdne/2023
Wikipedie:Autorské právo#Publikování cizích autorských děl
Wikipedie:Citování Wikipedie
Wikipedie:Dobré články
Wikipedie:Dobré články#Portály
Wikipedie:Kontakt
Wikipedie:Nejlepší články
Wikipedie:Obrázek týdne
Wikipedie:Obrázek týdne/2022
Wikipedie:Obrázek týdne/2023
Wikipedie:Ověřitelnost
Wikipedie:Pahýl
Wikipedie:Požadované články
Wikipedie:Pod lípou
Wikipedie:Portál Wikipedie
Wikipedie:Potřebuji pomoc
Wikipedie:Průvodce
Wikipedie:Seznam jazyků Wikipedie
Wikipedie:Velvyslanectví
Wikipedie:Vybraná výročí dne/duben
Wikipedie:Vybraná výročí dne/květen
Wikipedie:WikiProjekt Kvalita/Články k rozšíření
Wikipedie:WikiProjekt Překlad/Rady
Wikipedie:Zajímavosti
Wikipedie:Zajímavosti/2022
Wikipedie:Zajímavosti/2023
Wikipedie:Zdroje informací
Wikislovník:Hlavní strana
Wikiverzita:Hlavní strana
Wikizdroje:Hlavní strana
Wikizprávy:Hlavní strana
Wolfenstein 3D
Zálet
Zatčení
Zdeněk Fiala
Zdeněk Ziegler




Text je dostupný za podmienok Creative Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších podmienok.
Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky použitia.

Your browser doesn’t support the object tag.

www.astronomia.sk | www.biologia.sk | www.botanika.sk | www.dejiny.sk | www.economy.sk | www.elektrotechnika.sk | www.estetika.sk | www.farmakologia.sk | www.filozofia.sk | Fyzika | www.futurologia.sk | www.genetika.sk | www.chemia.sk | www.lingvistika.sk | www.politologia.sk | www.psychologia.sk | www.sexuologia.sk | www.sociologia.sk | www.veda.sk I www.zoologia.sk