A | B | C | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9
Nieuport 11 | |
Bert Hall & Nieuport 11 C.1 | |
Typ | stíhacie lietadlo |
---|---|
Výrobca | Nieuport |
Konštruktér | Gustave Delage |
Zavedený | január 1916 |
Hlavný používateľ | Aéronautique Militaire |
Nieuport 11 bol francúzsky stíhací dvojplošník z čias prvej svetovej vojny. Bol skonštruovaný v reakcii na veľkú prevahu nemeckých stíhačiek v roku 1915. Fokkerove jednoplošníky zaistili centrálnym mocnostiam leteckú nadvládu a členom Trojdohody sa tak výrazne sťažilo uskutočňovanie leteckého prieskumu.
Vznik a vývoj
Gustave Delage zmenšil svoj predchádzajúci typ Nieuport 10 a vytvoril tak malý a ľahký jedenapolplošník (pilotmi nazývaný Bébé), ktorý bol omnoho rýchlejší než nemecké Fokkery.
Jedenapolplošník je lietadlo, ktorého horné krídlo má bežnú veľkosť s dvomi nosníkmi a menšie dolné krídlo s jedným nosníkom. Aj cez spevnenie vzperami tvaru V malo spodné krídlo tendenciu sa pod väčším tlakom krútiť a ohýbať. Nieuport 11 už bol vybavený krídelkami na rozdiel od zastaraného ohýbania krídel u konkurenčných Fokkerov.
Hlavou výhodou Fokkerových jednoplošníkov bola výzbroj v podobe synchronizovaných guľometov, ktoré mohli strieľať skrz točiacu sa vrtuľu. V tom čase spojenci nedisponovali podobnou technológiou, a tak bol na Nieuport 11 montovaný guľomet Lewis alebo Hotchkiss nad horné krídlo, odkiaľ mohol strieľať mimo okruh vrtule. Nevýhodou takého riešenia bolo komplikované dobíjanie zbrane.
Operačné nasadenie
Bébé bol dodávaný na západnú frontu od januára 1916 a počas jedného mesiace ich bolo v službe už 90. Nieuporty 11 boli dodávané francúzskej Aviation Militaire, britskej Royal Naval Air Service a holandskej, belgickej, ruskej a talianskej armáde. (Viac ako 450 ich bolo vyrobených v licencii talianskymi firmami.)
Niektoré Nieuporty 11 boli upravené pre odpaľovanie neriadených rakiet z krídelných vzpier.
Užívatelia
- prevádzkoval 2 stroje
- prevádzkovala 1 stroj
Špecifikácia (Nieuport 11)
Technické údaje
- Osádka: 1 (pilot)
- Rozpätie: 7,52 m
- Dĺžka: 5,64 m
- Výška: 2,45 m
- Nosná plocha: 13,30 m²
- Hmotnosť prázdneho stroja: 320 kg
- Vzletová hmotnosť : 480 kg
- Pohonná jednotka: 1x rotačný motor Le Rhône 9C
- Výkon pohonnej jednotky: 59 kW (80 k)
Výkony
- Maximálna rýchlosť:' 167 km/h
- Dolet: 2,5 hod
- Dostup: 5 300 m
- Stúpavosť: 15 min do 3 000 m
Výzbroj
Iné projekty
- Commons ponúka multimediálne súbory na tému Nieuport 11
Zdroj
Tento článok je čiastočný alebo úplný preklad článku Nieuport 11 na českej Wikipédii.
Text je dostupný za podmienok Creative Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších podmienok. Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky použitia.
Text je dostupný za podmienok Creative
Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších
podmienok.
Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky
použitia.
www.astronomia.sk | www.biologia.sk | www.botanika.sk | www.dejiny.sk | www.economy.sk | www.elektrotechnika.sk | www.estetika.sk | www.farmakologia.sk | www.filozofia.sk | Fyzika | www.futurologia.sk | www.genetika.sk | www.chemia.sk | www.lingvistika.sk | www.politologia.sk | www.psychologia.sk | www.sexuologia.sk | www.sociologia.sk | www.veda.sk I www.zoologia.sk