A | B | C | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9
Honda Prelude | |
---|---|
Produkcia | 1978-2001 |
Krajina pôvodu | Sajama, Japonsko |
Trieda | Športový automobil |
Typ karosérie | 2-dverové kupé |
Usporiadanie | Motor vpredu, predný náhon |
Honda Prelude je športový automobil, ktorý v rokoch 1978 až 2001 vyrábala japonská automobilka Honda. Toto dvojdverové kupé bolo odvodené od modelu Accord a vyrábalo sa postupne v piatich generáciách.
Medzi tradičných konkurentov Hondy Prelude patrili automobily Toyota Celica, Nissan Silvia a Mitsubishi Eclipse. Výroba modelu Prelude bola ukončená potom, ako bol uvedený model Honda Integra DC5.
Názov Prelude pôvodne patril automobilke Toyota, ale Toyota ho Honde priateľsky prenechala na použitie.
Prvá generácia (1978-1982)
Prvá generácia (SN) | |
---|---|
Produkcia | 1978-1982 |
Motor(y) | 1602 cm³ EL R4 1751 cm³ EK R4 |
Prevodovka(y) | 2-rýchlostná automatická 3-rýchlostná automatická 5-rýchlostná manuálna |
Rázvor | 2320 mm |
Dĺžka | 4090 mm |
Šírka | 1635 mm |
Výška | 1290 mm |
Prvá generácia modelu Prelude bola uvedená dňa 24. novembra 1978.[1] Jej nezávislé zavesenie všetkých kolies, brzdy a motor boli použité z prvej generácie modelu Accord, avšak karoséria a rám boli úplne nové a vyvinuté šéfdizajnérom Hiroshim Kizawom priamo pre model Prelude.[2] Jej rozmery boli 4090 mm (dĺžka), 1635 mm (šírka) a 1290 mm (výška). Rázvor osí kolies bol 2320 mm, čo bolo o 60 mm menej ako rázvor modelu Accord.[3] Modely Prelude a Accord boli prvými automobilmi, ktoré mali pri motoroch pod dva litre v štandardnej výbave posilňovač riadenia.[4]
Štandardom bol radový štvorvalec "EL" s objemom 1602 cm³, s 8 ventilmi a rozvodom SOHC. Jeho výkon bol 59 kW/81 koní pri 5000 ot/min a krútiaci moment 127 Nm pri 3500 ot/min.[1] Tento motor mal manuálny sýtič s tromi pozíciami a dvojitý karburátor. V septembri 1978 bol v Japonsku uvedený väčší radový štvorvalec "EK" s objemom 1750 cm³, s 12 ventilmi a rozvodom SOHC. Jeho výkon bol 66 kW/90 koní pri 5300 ot/min. Modely s automatickou prevodovkou mali o 5 koní menej. Motor "EK" mal tiež olejový chladič a tranzistorom riadené zapaľovanie.
Druhá generácia
Druhá generácia (SN) | |
---|---|
Produkcia | 1982-1987 |
Motor(y) | 1,8 l 80 kW/105 koní R4 2,0 l 82 kW/110 koní R4 |
Prevodovka(y) | 4-rýchlostná automatická 5-rýchlostná manuálna |
Rázvor | 2451 mm |
Dĺžka | 4374 mm |
Šírka | 1689 mm |
Výška | 1295 mm |
Hmotnosť | 1046-1340 kg |
Dizajnér | Shinya Iwakura |
Druhá generácia modelu Prelude bola predstavená v Japonsku dňa 25. novembra 1982 a v roku 1983 pre zvyšok sveta. Bola postavená na úplne novej platforme a pôvodne bola dostupná s 1,8-litrovým 12-ventilovým motorom A18A alebo ET-2 s dvojitým karburátorom a s výkonom 77 kW/105 koní. Elektronické vstrekovanie paliva bolo zavedená v modeloch "Si" v roku 1985. V Japonsku, Ázii a Európe bola druhá generácia dostupná s 2,0-litrovým motorom PGM-FI s rozvodom DOHC a 16 ventilmi, avšak v Európe až od roku 1986. Kým JDM verzia motora B20A mala výkon 118 kW/160 koní pri 6300 ot/min, tak európska verzia mala výkon 102 kW/138 koní. Táto generácia bola prvou, ktorá mala vyklápacie predné svetlomety a vďaka nim bola jej predná časť aerodynamickejšia.
Tretia generácia
Tretia generácia (BA3/4/5/7) | |
---|---|
Produkcia | 1982-1987 |
Motor(y) | 2,0 l 78 kW/106 koní R4 2,0 l 101 kW/137 koní R4 2,0 l 104 kW/141 koní R4 2,1 l 104 kW/141 koní R4 2,0 l 106 kW/144 koní R4 2,0 l 110 kW/150 koní R4 |
Prevodovka(y) | 4-rýchlostná automatická 5-rýchlostná manuálna |
Rázvor | 2465 mm |
Dĺžka | 4460 mm (1988-89) 4511 mm (1990-91) |
Šírka | 1694 mm (Japonsko) 1709 mm |
Výška | 1295 mm (1988-89) 1250 mm (1990-91) |
Hmotnosť | 1060-1340 kg |
Dňa 9. apríla 1987 bola uvedená tretia generácia modelu Prelude na Japonskom domácom trhu a o rok neskôr pre zvyšok sveta. Mala podobný dizajn karosérie ako druhá generácia, avšak obsahovala črty z modelu NSX, ktorý bol uvedený v roku 1989. Jej koeficient odporu vzduchu bol na hodnote 0,34, strešné priečky boli vyrobené z vysokopevnostnej ocele a jej najvýznamnejšou funkciou bol mechanický systém riadenia všetkých štyroch kolies, ktorý bol prvýkrát na svete použitý na sériovom osobnom automobile.
Motory
Motory tretej generácie Hondy Prelude: B20A/B20A1 - 2,0 l DOHC PGM-FI 143/160 koní (Japonsko/Európa) |
Štvrtá generácia
Štvrtá generácia (BA8/9, BB1-BB4) | |
---|---|
Produkcia | 1991-1996 |
Prevodovka(y) | 4-rýchlostná automatická 5-rýchlostná manuálna |
Rázvor | 2550 mm |
Dĺžka | 4440 mm |
Šírka | 1765 mm |
Výška | 1290 mm |
Hmotnosť | 1288 kg |
Dňa 19. septembra 1991 bola uvedená v Japonsku štvrtá generácia a pre modelový rok 1992 pre zvyšok sveta. Mala rozloženie hmotnosti 58% vpredu a 42% vzadu. Mechanické riadenie všetkých štyroch kolies bolo nahradené elektronickým.
Špecifikácie
Zoznam dostupných modelov a trhov:
Model | Motor | Riadenie | Kód karosérie |
Trhy | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Kód | Kompr. pomer | Výkon | ||||||||
Si | F22B | 9.5:1 | 160 koní | 2WS | BA8 | |||||
4WS | BA9 | |||||||||
Si VTEC | H22A | 10.6:1 | 200 koní | 2WS | BB4 | |||||
4WS | BB1 | |||||||||
S | F22A1 | 8.8:1 | 133 koní | 2WS | BA8 | |||||
Si | H23A1 | 9.8:1 | 160 koní | 2WS | BB2 | |||||
4WS | BB2 | |||||||||
SE (1995) | H23A1 | 9.8:1 | 160 koní | 2WS | BB2 | |||||
VTEC (93-96) | H22A1 | 10.0:1 | 190 koní | 2WS | BB1 | |||||
Prelude | F22A1 | 8.8:1 | 133 koní | 2WS | BA8 | |||||
SR | H23A1 | 9.8:1 | 160 koní | 2WS | BB2 | |||||
4WS | BB2 | |||||||||
SR-V (93-96) | H22A1 | 10.0:1 | 190 koní | 2WS | BB1 | |||||
2,0i | F20A4 | 9.5:1 | 133 koní | 2WS | BB3 | |||||
2,3i | H23A2 | 9.8:1 | 160 koní | 2WS | BB2 | |||||
4WS | BB2 | |||||||||
2,2i VTEC (93-96) |
H22A2 | 10.0:1 | 185 koní | 2WS | BB1 | |||||
4WS | BB1 | |||||||||
CV/S | F22A1 | 8.8:1 | 131 koní | 2WS | BA8 | |||||
Si | H23A1 | 9.8:1 | 160 koní | 4WS | BB2 | Zdroj: