A | B | C | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9
Daewoo Leganza | |
---|---|
Výrobca | Daewoo Motors Doninvest |
Iné názvy | Doninvest Kondor (Rusko) |
Produkcia | 1997 – 2002 (Južná Kórea, UK, Poľsko) 1997 – 2008 (Egypt) 1998 – 2000 (Vietnam) 1998 – 2002 (Rumunsko) |
Krajina pôvodu | Južná Kórea |
Predchodca | Daewoo Prince (Južná Kórea) |
Nasledovník | Daewoo Evanda Daewoo Tosca |
Trieda | stredná trieda |
Typ karosérie | 4-dverový sedan |
Motor(y) | 2,0 L X20SED R4 2,2 L X22SE R4 (benzín) |
Max. rýchlosť | 205 km/h |
Zrýchlenie
0 – 100 km/h |
11,0 s (2.0 16V) 10,5 s (2.2 16V) |
Spotreba
(90/120/mesto) |
7,4/100 km kombinovaná |
Prevodovka(y) | |
Rázvor | 2 670 mm |
Dĺžka | 4 671 mm |
Šírka | 1 779 mm |
Výška | 1 437 mm |
Hmotnosť | 1 400 kg |
Kapacita nádrže | 62 l |
EuroNCAP | EuroNCAP 2/5 () |
Dizajnér | Giorgetto Giugiaro (Italdesign) |
Daewoo Leganza (V100) je veľký sedan (limuzína), ktorý vyrábala a predávala spoločnosť Daewoo Motors.[1] Išlo o štvordverový sedan s motorom vpredu, predným pohonom a 5 miestnou karosériou. Vyrábala sa v Južnej Kórei, neskôr aj v iných štátoch v rokoch 1997 až 2002.
Názov Leganza je odvodený z talianských slov Elegante (elegantný) a forza (sila).[2] Leganza bola nahradená modelom Magnus (Evanda), ktorý je postavený na rozšírenej platforme V200.
Vývoj
Leganza (V100) spolu s Lanosom (T100) a Nubirou (J100) boli stredobodom snahy Daewoo o vyvinutie vlastnej rady vozidiel a nahradenie modelov vyrábaných predtým v licencii od GM (Opel). Daewoo pri vývoji vozidiel využilo svetových konzultantov a dodávateľov. Pod dizajnérskym vedením ex-Porsche a ex-BMW inžiniera Dr. Ulricha Beza, bola Leganza vyvinutá len za 30 mesiacov s využitím rastúcej R&D siete Daewoo v Kórei, Worthingtone a Mníchove spolu s ďalšími globálnymi konzultantmi.[3] Prevodovky dodala spoločnosť ZF a motory spoločnosť Holden Austrália. Dizajn Leganzy pochádza z dielne Italdesign pod vedením Giorgetta Giugiara, ktorý ho postavil na koncepte Jaguar Kensington z roku 1990. Tento koncept mimochodom ovplyvnil aj Toyotu Aristo z roku 1991 a prvú generáciu Lexusu GS. Dizajn bol porovnávaný s Maserati Coupé – ďalším z Giugiarovych dizajnov.
Vývoj Leganzy začal na konci roku 1993, potom ako začali práce na Lanose a Nubire, čím sa oddiaľovalo uvedenie Leganzy na niektorých trhoch. Po počiatočnom výskume Leganzy, ktorý viedol k vývoju auta strednej triedy, sa začali ďalšie práce na prototype V100. Vývoj vizuálnej stránky zabral 3 mesiace – leto 1994 – za pomoci dizajnérskeho štúdia ItalDesignu v Kensingtone. Jazdné skúšky začali v máji 1995 a skončili o rok neskôr a Leganza bola pripravená na masovú výrobu vo februári 1997. Leganza dosahovala aerodynamický odpor 0.32 Cx.
Marketing
K uvedeniu na trh došlo v roku 1997, Leganza pritom nahradila Espero a Prince. Daewoo výrazne rozšírilo svoju distribučnú sieť so vznikom nových modelov, a Leganzu ponúkalo celosvetovo. Daewoo si dávalo obzvlášť záležať na rozvojových krajinách, ktoré boli zapojené do výroby Leganzy, ako napríklad Poľsko, Rumunsko, Ukrajina, Rusko a Uzbekistan, v továrňach priamo vlastnených alebo licencovaných. Samozrejme sa jednalo len o skladanie CKD a SKD kitov, pochádzajúcich z továrne v meste Bupyong v Južnej Kórei.
Leganza sa predávala aj ako Doninvest Kondor na ruskom trhu, avšak v tejto variante bola výrazne ochudobnená o výbavu.[4] V dobe uvedenia na trh bola Leganza o niečo dlhšia ako väčšina európskych a ázijských áut strednej triedy a bola predávaná aj ako lacné manažérske auto.
Modely a motorizácia
Leganza bola uvedená na trh výhradne ako sedan s motorom 2.0 16V s výkonom 98 kW a bola dostupná s 5 stupňovou manuálnou alebo voliteľne s 4 stupňovou automatickou prevodovkou. Táto automatická prevodovka bola pomerne hlučná a preto ju neskôr nahradila elektronicky ovládaná varianta. Kvalita modelového ročníka 1998 zaostávala za očakávaním, preto výrobca už v roku 1999 urobil revíziu modelu, kde bola okrem iného zmenená automatická prevodovka, pribudol výkonnejší motor s kultivovanejším chodom, živším prejavom a vyššou spoľahlivosťou. Pre Leganzu bol plánovaný aj radový šesťvalec, avšak ten sa dostal až do modelu Evanda.[5]
Facelift prišiel v roku 2001 a Leganza prevzala mnohé technické prvky z Evandy, ktorá sa v tej dobe už 2 roky predávala súbežne v Kórei. S faceliftom dostala Leganza aj hliníkové disky s iným dizajnom.
Výbava (SX a CDX)
Daewoo pri Leganze ponúkalo 2 varianty výbavy:
- Varianta SX štandardne obsahovala 1 airbag, ABS, výškovo nastaviteľný volant, 4x elektrické okná, posilňovač riadenia, centrálne zamykanie bez diaľkového a alarmu, 14 a 15 palcové hliníkové disky, manuálnu klimatizáciu, rádio, vyhrievanie zadného okna a zrkadiel.
- Varianta CDX štandardne obsahovala 2 airbagy, ABS + TCS, výškovo nastaviteľný volant, 4x elektrické okná, diaľkové centrálne zamykanie s alarmom, 15 palcové hliníkové disky, digitálnu klimatizáciu s vonkajším teplomerom (zabudovaným v hodinách), autorádio, adaptabilný posilňovač riadenia, adaptabilný posilňovač bŕzd, tónované sklá, diely interiéru s imitáciou dreva.
Galéria
-
Dve Daewoo Leganza CDX s identickou výbavou.
-
Daewoo Leganza a Daewoo Chairman (Ssangyong)
-
Daewoo Leganza (V100) a Daewoo Evanda (V200)
-
Skúška maximálnej rýchlosti - Leganza 2.0 98kw
-
Leganza, Nexia, Chairman, zraz Daewoo clubu v ATC Olšovec, CZ.
Referencie
- ↑ Daewoo Leganza - darewnoo.pl . . Dostupné online. Archivované 2022-12-11 z originálu.
- ↑ SIANO, Joseph. BEHIND THE WHEEL/Daewoo Leganza and Nubira; Daewoo Who? Some Low-Key Answers. The New York Times, 1998-07-19. Dostupné online . ISSN 0362-4331. (po anglicky)
- ↑ "Daewoo News - New Daewoos introduced in Korea". . darewnoo.pl, . Dostupné online. Archivované 2022-12-11 z originálu.
- ↑ Daewoo Leganza - nieprestiżowy Jaguar | samochody-seryjne . www.darewnoo.pl, . Dostupné online.
- ↑ Daewoo Leganza (1997 - 2002) . Pravda.sk, 2009-05-15, . Dostupné online.
Pozri aj
Iné projekty
- Commons ponúka multimediálne súbory na tému Daewoo Leganza
Externé odkazy
- Daewoo Motor Slovakia
- Chevrolet & Daewoo Club - FB Skupina - facebooková skupina Chevrolet & Daewoo clubu.
- Chevrolet & Daewoo Club - Leganza fórum sekcia fóra venovaná výhradne Leganze
Zdroj
Tento článok je čiastočný alebo úplný preklad článku Daewoo Leganza na anglickej Wikipédii.
Automobily značky GM Daewoo (Daewoo / Chevrolet) v Európe 1990 – 2009 | ||||||||||||||||||||||||||||||
Kategória | 1990 | 2000 | ||||||||||||||||||||||||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | |||||||||||
Miniautomobily | Tico | Matiz | Spark | |||||||||||||||||||||||||||
Malé automobily | Nexia | Lanos | Kalos | Aveo | ||||||||||||||||||||||||||
Aveo | ||||||||||||||||||||||||||||||
Nižšia stredná trieda | Racer | Nubira | Lacetti | |||||||||||||||||||||||||||
Stredná trieda | Espero | Leganza | Evanda | Epica | ||||||||||||||||||||||||||
Vyššia stredná trieda | Chairman | |||||||||||||||||||||||||||||
MPV | Tacuma | Rezzo | HHR | |||||||||||||||||||||||||||
SUV | Captiva |
Text je dostupný za podmienok Creative Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších podmienok. Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky použitia.
Alfa Romeo Brera
Audi 80
Audi A7
Audi A8
Chevrolet Aveo
Citroën 2CV
Citroën AX
Citroën Bijou
Citroën BX
Citroën DS
Citroën LN
Citroën SM
Daewoo Leganza
Fiat Bravo
Fiat Marea
Fiat Stilo
Fiat Tempra
Ford Cougar
Ford Escort
Text je dostupný za podmienok Creative
Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších
podmienok.
Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky
použitia.
www.astronomia.sk | www.biologia.sk | www.botanika.sk | www.dejiny.sk | www.economy.sk | www.elektrotechnika.sk | www.estetika.sk | www.farmakologia.sk | www.filozofia.sk | Fyzika | www.futurologia.sk | www.genetika.sk | www.chemia.sk | www.lingvistika.sk | www.politologia.sk | www.psychologia.sk | www.sexuologia.sk | www.sociologia.sk | www.veda.sk I www.zoologia.sk