A | B | C | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9
Základný výskum Univerzity Ohio State alebo Základné štúdie v oblasti vedenia Univerzity Ohio State (angl. basic Ohio State leadership studies) alebo Škola Ohio (angl. Ohio School) je súhrnné označenie pre štúdie o štýle vedenia vykonané v rokoch 1945 až 1960 na Univerzite Ohio State.
Ich východiskom je zoznam 9 predpokladaných faktorov („dimenzií“) správania vedúceho (iniciatíva, členstvo, reprezentácia, integrácia, organizácia, dominancia, komunikácia, uznanie, zdôraznenie výkonu), ktoré sa ešte ďalej delia na niekoľko subkategórií a tie na niekoľko položiek (celkovo 130 položiek). Týchto 130 položiek tvorilo dotazník o správaní vedúceho (LBDQ – leader behaviour description questionnaire), ktorý sa predkladá jeho podriadeným.
Na zredukovanie počtu dimenzií sa s dotazníkmi vykonali štúdie s faktorovými analýzami a jedna z nich (dotazník predkladaný posádkam lietadiel-bombardérov o ich veliteľoch – štúdia Halpina a Winera z roku 1957) ukázala, že viaceré zo spomínaných dimenzií sú vzájomne vysoko korelované a možno ich teda zredukovať na štyri faktory:
- Faktor I („consideration“) – orientácia na vzťahy
- Faktor II („iniating structure“) – orientácia na úlohy
- Faktor III („production emphasis“) – orientácia na výkon
- Faktor IV („sensitivity“) – sociálna orientácia
Pretože sa v štúdii ukázalo aj to, že faktor I a faktor II spolu vysvetľujú až takmer 85 % rozptylu hodnôt, väčšina ďalších štúdií výskumu Univerzity Ohio State ignoruje faktor III a faktor IV a operujú len s faktorom I – orientácia na vzťahy a faktorom II – orientácia na úlohy
Externé odkazy
- Bryman, A.: Leadership and Organizations, 1986
- Scholz, Ch.:Personalmanagement, 1994
Text je dostupný za podmienok Creative Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších podmienok. Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky použitia.
Štýly vedenia Maxa Webera
Burnsova teória transakčného a transformačného štýlu vedenia
Fiedlerova kontingenčná teória
Herseyho-Blanchardov model situačného vedenia
Homo pathologicus
Housov-Evansov model cesta-cieľ
Text je dostupný za podmienok Creative
Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších
podmienok.
Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky
použitia.
www.astronomia.sk | www.biologia.sk | www.botanika.sk | www.dejiny.sk | www.economy.sk | www.elektrotechnika.sk | www.estetika.sk | www.farmakologia.sk | www.filozofia.sk | Fyzika | www.futurologia.sk | www.genetika.sk | www.chemia.sk | www.lingvistika.sk | www.politologia.sk | www.psychologia.sk | www.sexuologia.sk | www.sociologia.sk | www.veda.sk I www.zoologia.sk