A | B | C | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9
BMW M5 | |
---|---|
Výrobca | BMW M GmbH |
Koncern | BMW |
Produkcia | od 1985 |
Krajina pôvodu | Nemecko |
Príbuzné autá | BMW rad 5 |
Trieda | vyššia stredná trieda, Športový automobil |
Usporiadanie | Automobil s motorom vpredu, zadný náhon |
BMW M5 je vysokovýkonná, športová verzia BMW radu 5, vyrábaná divíziou BMW M GmbH. Verzia M5 vychádza vždy zo základnej verzie aktuálneho modelu radu 5. Rad M5 sa vyrába od roku 1985, teda od generácie E28 (1982 – 1988). Dostupný je vo verziách sedan a niekedy aj touring, teda kombi.
E28 M5 (1985 – 1988)
BMW M5 E28 | |
---|---|
Produkcia | 1985 – 1988 (2 191 kusov) |
Predchodca | BMW radu 5 (E28) |
Nasledovník | BMW M5(E34) |
Typ karosérie | 4-dverový sedan |
Usporiadanie | Automobil s motorom vpredu, zadný náhon |
Motor(y) | 3.5 L M88/3 I6 3.5 L S38 B35 I6 (Severná Amerika) |
Prevodovka(y) | 5-st. manuálna |
Rázvor | 2 624 mm |
Dĺžka | 4 801 mm |
Šírka | 1 699 mm |
Výška | 1415 |
Hmotnosť | 1 550 kg |
Prvé BMW M5 bolo založené na BMW radu 5 E28. Debutoval na autosalóne v Amsterdame vo februári 1984. Po prvej M5-ke vznikol hneď veľký dopyt, keďže to bolo vlastne športové auto s nosnosťou a veľkosťou rodinného sedanu, k tomu všetkému mohol model ponúknuť aj pomerne veľký luxus, čo bolo v tej dobe pri športových autách naozaj výnimočné. E28 M5 využívalo upravený motor a podvozok z BMW M1. Samozrejme, že sa vtedy BMW M5 stalo najrýchlejším sedanom, okrem toho sa pri jeho výrobe podarilo prekonať rekord – do tej doby najrýchlejšie vyrobený a zároveň aj navrhnutý sedan (produkcia jedného modelu bola krátka, aj napriek ručnej výrobe a navrhnutie vozidla trvalo len niečo vyše jedného roka).
Prvá generácia M5-tky bola ručne vyrábaná v Preußenstrasse/Mníchov (do roku 1986), po roku 1986 bola výroba presunutá do Daimlerstraße v Garchingu a tam stále ručnou výrobou pokračovala do novembra 1988, pričom výroba podvozkov skončila už v decembri 1987. To bolo spôsobené priveľkým dobytom (preto bola výroba presunutá) a BMW nestíhalo zákazníkom na mieru vyrábať ich M5-ky, s podvozkami tento problém nebol, keďže tie sa vyrábali vo veľkom.
Model E28 M5 bol vyrábaný v štyroch rôznych verziách na základe predpokladaných vývozných miest. Išlo o ľavostranné riadenie (LHD) – Euro spec, pravostranné riadenie (RHD) – UK spec, LHD North American (NA) spec pre Spojené štáty a Kanadu a RHD Južnej Afriky (ZA) špeciálne pre Afriku.
LHD, RHD Euro Spec a ZA spec boli dodávané s motorom – 286 PS (210 kW; 282 HP), zatiaľ čo v Severnej Amerike 1988 M5 bol vybavený variantom s názvom S38 B35, ktorý bol vybavený katalyzátorom, ktorý, v kombinácii s mierne nižšou kompresiou 9.8:1 oproti 10,5:1 u základného modelu, znížil výkon na 260 PS (191 kW; 256 HP). Americká verzia bola menej výkonná na základe vtedy platných "eko noriem", neskôr sa začal katalyzátor používať aj v európskej verzií.
Motory
Európska verzia (M88/3) je radový šesťvalec s objemom 3.5L (3 453 cm³), jeho výkon je 286 koní (čo je 210 kW) pri 6500 otáčkach za minútu a točivý moment je 340 Nm pri 4500 otáčkach za minútu. Motor pracuje pri kompresnom pomere 10.5:1, čo je vyšší údaj než u menej výkonnej americkej verzie. Motor využíva rozvody DOHC (teda štyri ventily na jeden valec) a mechanické vstrekovanie Kugelfischer Fuel Injection (niekedy označované aj ako KFI alebo KFi, neskôr zovšeobecnený názov podľa nového výrobcu – Bosch Fuel Injection).
Severoamerická verzia (S38 B35) – tento motor bol predávaný v M5-kách v USA a Kanade, od európskej sa líšil len v menšom kompresnom pomere – 9.8:1, čo malo za následok samozrejme nižší výkon – 260 koní (teda 191 kW) pri takmer rovnakom rozsahu otáčok. Krútiaci moment pri americkej verzií je približne 320 Nm. Americká verzia modelu M5, mala okrem toho katalyzátor už pri prvých modeloch (pri európskej pribudol až v neskoršej výrobe). Verzie boli odlišné pre rozdielne emisné zákony v Európe a Severnej Amerike.
Výkony a parametre
Verzia | Výkon (PS/kW) | Točivý moment (Nm) | Maximálna rýchlosť (km/h) | Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s) |
---|---|---|---|---|
Európska | 286/210 | 340 | 246 | 6,2 |
Americká | 260/191 | 320 | 238 | 6,5 |
E34 M5 (1989 – 1995)
BMW M5 E34 | |
---|---|
Produkcia | 1989 – 1995 (12 254 kusov) |
Predchodca | BMW M5 (E28) |
Nasledovník | BMW M5 (E39) |
Typ karosérie | 4-dverový sedan; 5-dverový combi |
Usporiadanie | Automobil s motorom vpredu, zadný náhon |
Motor(y) | 3.6 L BMW S38 I6 3.8 L BMW S38 I6 |
Prevodovka(y) | 6-st. manuálna |
Rázvor | 2 830 mm |
Dĺžka | 4 783 mm |
Šírka | 1 801 mm |
Výška | 1 412 mm |
Hmotnosť | 1 826 kg |
Dizajnér | Claus Luthe |
Model E34 M5 je pokračovanie série vysokovýkonný M5-iek a nástupca modelu M5 E28, E34 bolo nahradené v roku 1998 modelom E39. Výroba začala v septembri 1988 a pokračovala do roku 1995, modely pre Severnú Ameriku sa začali vyrábať v roku 1990 a výroba skončila v roku 1993. Rovnako ako pri predchádzajúcej verzií – E29, tak aj pri E34-ke boli všetky modely vyrábané ručne divíziou BMW M v nemeckom Garchingu, výroba jedného modelu ručne trvala asi dva týždne. Model M5 E34 využíval upravené šasi z modelu 535i, úprava šasi sa týkala najmä zlepšenia torznej tuhosti a odľahčenia.
E39 M5 (1998 – 2003)
BMW M5 E39 | |
---|---|
Produkcia | 1998 – 2003 (20 482 kusov) |
Predchodca | BMW M5 (E34) |
Nasledovník | BMW M5 (E60) |
Príbuzné autá | Audi S6 |
Typ karosérie | 4-dverový sedan |
Motor(y) | 4.9 L V8 benzín BMW S62 |
Prevodovka(y) | 5/6-st. manuálna |
Rázvor | 2 761 mm |
Dĺžka | 4 720 mm |
Šírka | 1 750 mm |
Výška | 1 392 mm |
Hmotnosť | 1 750 kg |
Iné projekty
- Commons ponúka multimediálne súbory na tému BMW M5
Externé odkazy
BMW 1980–súčasnosť | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Typ | Séria | 1980- | 1990- | 2000- | 2010- | ||||||||||||||||||||||||||||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | |||
Nižšia stredná trieda | 3 Compact | E36/5 | E46/5 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
rad 1 | E81 / E82 / E87 / E88 | F20 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
Stredná trieda | rad 3 | E21 | E30 | E36 | E46 | E90 / E91 / E92 / E93 | F30 | ||||||||||||||||||||||||||||||
Vyššia stredná trieda | rad 5 | E12 | E28 | E34 | E39 | E60 / E61 | F10 / F11 | ||||||||||||||||||||||||||||||
Coupé | rad 6 | E24 | E63 / E64 | F12 / F13 | |||||||||||||||||||||||||||||||||
Luxusné | rad 7 | E23 | E32 | E38 | E65 / E66 / E67 / E68 | F01 / F02 / F03 / F04 | |||||||||||||||||||||||||||||||
Roadster | rad Z | E30 (Z1) | E36/7 & E36/8 (Z3) | E85 / E86 (Z4) | E89 (Z4) | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Superšport/GT | E26 (M1) | E31 (8 series) | E52 (Z8) | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
SUV | X1 | E84 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
X3 | E83 | F25 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
X5 | E53 | E70 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
X6 | E71 / E72 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
PAS | 5 GT | F07 |
Text je dostupný za podmienok Creative Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších podmienok. Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky použitia.
Časový granát
Čching-ma ta-čchiao
Čelová buľva
Černobyľská atómová elektráreň
Čerpadlo
Ľahká železnica
81-71
Aglomerácia (hutníctvo)
Akčná veličina
Alcubierrov pohon
Alenia Aermacchi
Alhidáda
Anik (družica)
Anténa
Armatúra (potrubie)
Astroláb
Atómové hodiny
Atómový čas
Automatová oceľ
Avionika
Bager
Baníctvo
Betonárska výstuž
BlackBerry
BMW M5
Brooklyn Bridge
Brzda
Camera obscura
Cementácia (oceľ)
Chladič procesora
Chladnička
Chromátovanie
Chronograf
Chronometer
Dieselov motor (pôvodný)
Difúzne hliníkovanie
Digital Visual Interface
Dislokácia (kryštalografia)
Domáce kino
Donaubrücke Hainburg
Donaustadtbrücke
Dopravné čerpadlo
Dopravný motor
Drážkovanie (spoj)
Drsnosť (materiál)
Družicové digitálne televízne vysielanie
Dural
Dvojpalivový motor
Dvojpiestový motor
Dvojvalcový radový motor
Dvojvalcový vidlicový motor
Dynamo
Electronic program guide
Električková trať
Elektrická jednotka
Elektrický zdrojový agregát
Elektrolytické leštenie
Elektronický obvod
Energetika
Eutektikum
Evolventné ozubenie
Excitovaný stav
Excitrón
Fax (zariadenie)
Flexible organic light emitting diode
Ford A
Formový piesok
Fotometer
Fréza
Frézovanie
Freya (radar)
Funitel
Ganz
Generátor
Generátor elektrického napätia
General Motors
Gnómon
GNU Aspell
Gorkovskij avtomobiľnyj zavod
Graetzov mostík
Grafit (hutníctvo)
GuRoo
Hámor
Húževnatosť
Heckler & Koch
Heliometer
Hlava valcov
Hobľovací nôž
Hobľovanie
Hoblík
Hrebeňový zdvihák
Hutníctvo
Hydraulický zdvihák
Hydrodynamický mechanizmus
Hydrostatický mechanizmus
Hysteréza (vlastnosť)
I-35W Mississippi River bridge
Inžinierska geológia
Infraštruktúra ako služba
Inverzný návrh
Irisbus Citybus 12M
Itaipú
Izotacha
Jadrové palivo
Jadrový reaktor
Jednohriadeľový piestový spaľovací motor
Jolla (spoločnosť)
Kótovanie (výkres)
Kľukový hriadeľ
Kaliber (meradlo zhody)
Kalitelnosť
Kaosiunské metro
Karburačný motor
Kardanový hriadeľ
Karosa B 731
Klasická koncepcia (pohon)
Klin (spojovacia súčiastka)
Kodek
Kompozitný materiál
Končar TMK 2200
Konštantán
Konzolový most
Korózia
Krížový kĺb
Kremenné hodiny
Krosná
Kulisový mechanizmus
Kyborg (kybernetický organizmus)
Lapovanie
Lepenie
Letún
Liatina
Lietadlový motor
Lineárny regulátor
Linkový kód
Ložisko (technika)
Lodiarstvo
Münchhausenova metóda
MagicGate
Manchesterský kód
Maracaibské metro
Mastiaci olej
Medza sklzu
Menovité otáčky
Menovitý výkon
Merací prístroj
Meradlo geometrie
Meranie výkonu spaľovacích motorov
Mikroelektronika
Mikroprieraz
Minerálna vlna
MiniDisc
Modul (ozubenie)
Motorová jednotka
Motor na kvapalné palivá
Motor na tuhé palivá (piestový)
Motor na zvyškové palivo
Motor s protiľahlými valcami
Motor s valcami do A
Motor s valcami do H
Motor s valcami do U
Nákladná loď
Nákladný vlak
Nákresňa
Náporový motor
Náprava (automobil)
Nárastok (obrábanie)
Nárysňa
Nástenné zdvíhadlo
Nauhličovanie
Neutrálne relé
Newcastlské metro
NMEA 0183
Nomogram
Nordlandsbanen
Obrážanie
Obrusnosť
Oceľoryt
Oceliareň
Odstredivé čerpadlo
Oktant (astronómia)
Olomoucký orloj
Oteruvzdornosť
Ottov motor
Ozubenie
Palivové čerpadlo
Parník
Parný kotol
Parný stroj
Patentovanie drôtu
Peritektický systém
Perlit (metalurgia)
Pero (spojovacia súčiastka)
Pevnosť (materiál)
PID regulátor
Text je dostupný za podmienok Creative
Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších
podmienok.
Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky
použitia.
www.astronomia.sk | www.biologia.sk | www.botanika.sk | www.dejiny.sk | www.economy.sk | www.elektrotechnika.sk | www.estetika.sk | www.farmakologia.sk | www.filozofia.sk | Fyzika | www.futurologia.sk | www.genetika.sk | www.chemia.sk | www.lingvistika.sk | www.politologia.sk | www.psychologia.sk | www.sexuologia.sk | www.sociologia.sk | www.veda.sk I www.zoologia.sk