Iannis Xenakis - Biblioteka.sk

Upozornenie: Prezeranie týchto stránok je určené len pre návštevníkov nad 18 rokov!
Zásady ochrany osobných údajov.
Používaním tohto webu súhlasíte s uchovávaním cookies, ktoré slúžia na poskytovanie služieb, nastavenie reklám a analýzu návštevnosti. OK, súhlasím


Panta Rhei Doprava Zadarmo
...
...


A | B | C | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9

Iannis Xenakis
Iannis Xenakis
grécky skladateľ
Iannis Xenakis
Narodenie29. máj 1922
Braila, Rumunsko
Úmrtie4. február 2001 (78 rokov)
Paríž, Francúzsko
Odkazy
Webstránkaiannis-xenakis.org
CommonsSpolupracuj na Commons Iannis Xenakis

Iannis Xenakis (* 29. máj 1922, Braila, Rumunsko – † 4. február 2001, Paríž, Francúzsko) bol grécky hudobný skladateľ, ktorý stelesňuje ideál toho, čomu sa hovorí „architektúra hudby“. Takáto charakteristika sa pripisuje mnohým veľkým skladateľom minulosti (počnúc Bachom cez Brahmsa až po Schönberga), avšak obzvlášť dobre sa hodí na Xenakisa, pretože skutočne pôsobil aj ako architekt a stavebný inžinier v Le Corbusierovom parížskom ateliéri.

Obdobie pred druhou svetovou vojnou

Iannis Xenakis sa narodil v roku 1922 v Rumunsku ako syn gréckych rodičov. O desať rokov neskôr sa s spolu s ním presťahovali späť do Grécka. Sociálne a kultúrne dozrieval v štyridsiatych rokoch minulého storočia, v čase gréckej občianskej vojny. Jeho nepokojná povaha sa formovala v impulzívnom ovzduší aténskej Polytechniky, kde sa v ňom prebudila trápeniami sužovaná osobnosť, pre ktorú záujem o politické dianie nebol iba nevyhnutnosťou, ale aj súčasťou jeho hlboko zakoreneného gréckeho národného povedomia. Za aktívnu účasť v odboji (koncom vojny bol ťažko ranený), ho odsúdili na smrť, preto emigroval a usadil sa v Paríži a prijal francúzske občianstvo. V kompozícii bol žiakom Dariusa Milhauda a Arthura Honeggera na Ecole Normale de Musique, Oliviera Messiaena na Conservatoire National Supérieur de Musique, neskôr študoval u Hermanna Scherchena v Švajčiarsku.

Obdobie po druhej svetovej vojne

Bezprostredne po druhej svetovej vojne sa Xenakis stretol s Le Corbusierom v Paríži, kde dlhé roky pôsobil ako architekt a stavebný inžinier v jeho ateliéri na ulici de Sévres. Koncom roka 1947 tu našiel živnú pôdu pre svoje utkvelé kompozičné predstavy. Predovšetkým odtiaľto pramenili ponaučenia jeho učiteľa o geometrických "riadiacich čiarach" (ktoré sú jedným z kľúčov k Le Corbusierovým kompozíciám), matematickom duchu Modulora a o protiklade medzi harmóniou prírody a inteligentným racionalizmom kompozičných pravidiel. Práve tu sa stretávali a zlučovali s Xenakisovým hudobným bádaním vo "zvučných hmotách", o ich pravidelných i nepravidelných variáciách a o zlatom reze, ktorý platí pre variačnú škálu každého jedného kompozičného prvku. V projekte Modulor 2 sa uvádza ako autor štúdií k „vlnitým skleným panelom“, spätými s muzikálnym bádaním okolo Metastázy (Metastasis), jeho prvou skladbou pre orchester. Objavil sa aj v zozname spolupracovníkov, ktorý zostavil Jean Petit pre svoju knihu o Le Corbusierovi a bol jedným z protagonistov oživeného záujmu o tesné vzťahy medzi architektúrou, hudbou a matematikou.

Tvorba

Architektúra

Začiatkom roku 1956 požiadala firma Philips Le Corbusiera o vypracovanie projektu ich pavilónu na bruselskej Svetovej výstave. Xenakis tu experimentoval s kompozíciami pre Metastázu, grafickú podobu plynu vyvolávajúceho v ozvučenom priestore určité plynulé transformácie. Sama Metastáza bola silne ovplyvnená Le Corbusierovou proporcionálnou mierkou, vychádzajúcou z Fibonacciho radu a jeho súvislosťou so zlatým či božským rezom.

Bruselský pavilón spoločnosti Philips stelesňoval a vyjadroval stručné zhrnutie všetkých objektov naprojektovaných v ateliéri na ulici de Sèvres, ako taký zbavený prísnej stereometrie pravých uhlov a prostredníctvom platonizmu aj čistých objemov. Tvar pavilónu vychádza zo spojenia prvotnej predstavy fľaše naplnenej „nektárom“ výstavy s Xenakisovými matematickými štúdiami hyperbolických konoidov. V októbri 1956 boli do opatery Iannisa Xenakisa zverené Le Corbusierove náčrty a Xenakis dostal poverenie, aby ich preložil prostredníctvom matematiky. Transformácia tejto myšlienky do architektonickej formy prerástla do kompozičného procesu, v ktorom je ťažké odhadnúť, či je matematická štruktúra prvotná alebo či je nadstavbou, pokračovaním architektonického obrazu. Vo svojej knihe Musique Architecture, ktorej celá jedna kapitola je venovaná práve tomuto pavilónu firmy Philips, znie Xenakisovo záverečné konštatovanie na konci tohto dlhého a podrobného pojednania o Pavilóne Philips takto:

Zatiaľ sa počiatky tejto novej architektúry spoliehajú len cement. Ten pripravuje riečisko, v ktorom plastické materiály zajtrajška vytvoria rieku bohatú na formy i objemy, čísla, ktoré nachádzame nielen v biologických entitách, ale predovšetkým v tej najabstraktnejšej matematike.

Vytvoril vlastné tézy minimálnych pravidiel, od základného pravidla entropie, ktorú pred niekoľkými rokmi študoval kvôli jej výraznému potenciálu, ktorý ho viedol k jeho jednoduchej definícii náhodných kompozícií. Vymyslel a realizoval multimediálne show so svetlom a zvukom v architektonickom priestore a v prírode, kde uvádzal svoje polytopické kompozície:

Jeho kompozície potvrdzujú tézu, že základom niektorých architektonických udalostí boli práve tie koncepcie, ktorých rozvoj sprostredkuje intervencia matematiky. Táto novátorská logika, ktorú do vecí vniesol Xenakis, sa dotýka viacerého než len nového spôsobu riešenia problémov konštrukcie kompozičných štruktúr. Vopred predpokladá architektovo alebo hudobníkovo primerané vzdelanie a schopnosť hlbokej intuície vo veciach nových matematických teórií spojených s problémami symetrie. V päťdesiatych rokoch Xenakis uvažoval nad týmto druhom myšlienok a sám sebe kládol predovšetkým otázky týkajúce sa pravidiel kompozície a pýtal sa, či je vlastne v hudbe alebo akejkoľvek inej oblasti možné niečo vytvoriť aj celkom a úplne bez pravidiel – vytvoriť čosi absolútne slobodne.

Hudba

Xenakis predpovedal aplikáciu počítačov v hudbe a už roku 1957 vytvoril rad svojich skladieb na báze programu. Pomocou matematických pojmov a funkcií modeloval výšku, trvanie, farbu, vytvoril nové hudobné entity na báze logiky. Za pomoci počítača, mohol preskúmať veľké množstvo zoskupení založených na obmenách zvučných intenzít, rovnakým spôsobom akým je zobrazená materiálna a priestorová hutnosť s použitím vzorcov pre výpočet pravdepodobností. Z toho bolo vyvodené zovšeobecnenie pojmu entropie a zavedenie niektorých selektívnych operácií v rámci štatistického postupu vytvorené z niekoľkých následných štúdií, ktoré regulujú takéto modifikácie.

Z dôvodu mŕtveho bodu v serialistickej hudbe, ako tiež kvôli ďalším príčinám, vytvoril v roku 1954 hudbu, založenú na teórii pravdepodobnosti a využívajúcu pri tvorbe zvuku teóriu náhodných operácií. O dva roky neskôr ju nazval „stochastická“ hudba ("Stochastic Music").

Xenakis prejavil svoju spätosť s byzantskou hudbou: zhudobnil rad klasických gréckych tragédií. Napísal množstvo teoretických článkov a pojednaní objasňujúcich jeho postoje a názory. V posledných rokoch života sa však už stránil hovoriť o svojich systémoch a metódach, jeho sústredenejší prístup k hudbe sa prejavil v jej novej kvalite.

Iné projekty

Externé odkazy

Zdroj

Zdroj:
Text je dostupný za podmienok Creative Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších podmienok. Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky použitia.
Zdroj: Wikipedia.org - čítajte viac o Iannis Xenakis

Útoky z 11. septembra 2001
Český lev
Česko-Slovenská filmová databáza
Špeciálne:KnižnéZdroje/80-85495-53-8
Špeciálne:KnižnéZdroje/80-902221-3-7
Špeciálne:KnižnéZdroje/978-80-968475-6-3
Špeciálne:KnižnéZdroje/9788096983018
Život a neobyčejná dobrodružství vojáka Ivana Čonkina
0. roky 21. storočia
1. august
1. júl
1. jún
1. január
10. jún
10. január
10. marec
10. roky 21. storočia
11. jún
11. január
11. máj
11. september
12. február
12. máj
12. marec
13. február
13. november
14. apríl
14. jún
15. apríl
15. január
16. apríl
16. august
16. jún
17. august
17. január
17. máj
17. marec
18. december
18. február
18. január
19. február
19. január
19. máj
1900
1901
1902
1908
1910
1911
1912
1913
1914
1915
1916
1917
1919
1920
1921
1922
1923
1925
1927
1928
1929
1930
1931
1932
1936
1939
1943
1944
1945
1950
1951
1952
1953
1956
1962
1965
1968
1978
1979
1989
1996
1996 na Slovensku
1997
1997 na Slovensku
1998
1998 na Slovensku
1999
1999 na Slovensku
19P/Borrelly
2. september
20. august
20. január
20. marec
20. storočie
2000
2000 na Slovensku
2001
2001 na Slovensku
2002
2002 na Slovensku
2003
2003 na Slovensku
2004
2004 na Slovensku
2005
2005 na Slovensku
2006
2006 na Slovensku
2007
2008
2009
2018
21. jún
21. marec
21. september
21. storočie
22. marec
22. storočie
23. apríl
23. december
23. marec
24. február
25. august
25. január
25. máj
25. október
27. jún
28. apríl
28. august
28. júl
28. jún
28. október
29. apríl
3. jún
3. september
30. január
31. december
31. máj
31. marec
4. apríl
4. február
433 Eros
5. apríl
5. január
5. marec
6. august
6. september
7. apríl
8. február
8. máj
9. február
9. jún
9. september
90. roky 20. storočia
Ahmad Šáh Masúd
Aleš Votava
Alexander Bárta
Alexandra Adlerová
Alexej Petrovič Maresiev
Anthony Quinn
Archiv výtvarného umění
Argentína
Arno Puškáš
Autorita (knihovníctvo)
Babu Čhiri
Bajkonur
Billie Eilish
Borinka
Carl Wieman
Cena Švédskej ríšskej banky za ekonomické vedy na pamiatku Alfreda Nobela
Christiaan Barnard
Claude Elwood Shannon
Clifford Shull
Dávajte si pozor!
David Mathieson Walker
David Strelec
Deep Space 1
Demokrati (film)
Dennis Tito
Desaťročie
Divadelná fakulta Vysokej školy múzických umení v Bratislave
Divadelné ocenenia sezóny – DOSKY
Divadlo Nová scéna
Doprava
Douglas Adams
Emil Jozef Horváth
Eric Allin Cornell
Falošný princ
Fidži
Filipíny
Fontána pre Zuzanu 3
František Andraščík
František Hanovec
Fred Hoyle
Gabriela Dzuríková
Gemeinsame Normdatei
George Akerlof
George Harrison
George W. Bush
Gertrude Elizabeth Margaret Anscombová
Gilbert Bécaud
Gloria Macapagalová-Arroyová
Gregoriánsky kalendár
Gregory Corso
Herbert Simon
Herec
Hlavne, že sa máme radi...
Hontianske Nemce
Hospodárske noviny
Iannis Xenakis
Ilie Verdeţ
Imrich Vanek
International Standard Name Identifier
Internet Movie Database
ISSN
Ivan Mesík
Ivan Trojan
Ivo Gogál
Ján Hučko
Jack Lemmon
Jacques-Louis Lions
Jerguš Ferko
Jiří Bartoška
Jiří Kodet
Jiří Lábus
Jiří Mádl
Jiří Macháček
Jiří Wimmer
Joey Ramone
Jorge Amado
Josef Polišenský
Joseph Stiglitz
Jozef Alberty
Jozef Kuzmík
Jozef M. Kirschbaum
Kým sa skončí táto noc
K. Barry Sharpless
Kaapo Kakko
Kaia Gerberová
Kalendárny rok
Karel Pichlík
Karol Rosenbaum
Kofi Annan
Krajinka (film)
Kryštof Hádek
Kultúra (spoločenské vedy)
Ladislav Ďurič
Ladislav Chudík
Laurent-Désiré Kabila
Library of Congress Control Number
Liisi Oterma
Maďarsko
Madeleine Harrisová
Magister umenia
Marián Gallo
Marián Geišberg
Marián Labuda
Marián Labuda ml.
Martin Šulík
Martin Huba
Michael Spence
Michel Marcel Navratil
Milan Hlavsa
Mir
Miroslav Donutil
Monika Hilmerová
Mortimer Adler
Národné autority Českej republiky
Na krásnom modrom Dunaji
NEAR Shoemaker
Nelly Řehořová
New York (mesto)
Nikolaj Gennadijevič Basov
Nobelova cena za fyziku
Nobelova cena za literatúru
Nobelova cena za mier
Nupedia
Oľga Belešová
Oľga Záblacká
Oldřich Kaiser
Ondřej Vetchý
Orbis Pictus (film)
Ordinácia v ružovej záhrade
Organizácia Spojených národov
O sláve a tráve
Pán si neželal nič
Pacho, hybský zbojník
Paul Nurse
Pensylvánia
Pentagón (USA)
Perry Como
Peter Bičkoš
Petra Polnišová
Pribinov kríž
Rímska číslica
Raymond Polin
Richard Labuda
Rjódži Nojori
Robert Ludlum
Robert Roth
Sladké starosti
Slovenská národná knižnica
Slovenská republika (1939 – 1945)
Slovenské národné divadlo
Slovensko
Sojuz (kozmická loď)
Sony Ericsson
Spojené štáty
Stanley Kramer
Stano Dančiak
Storočie
Svetozár Sprušanský
Tajomstvo alchymistu Storitza
Taliban
The Plastic People of the Universe
Tibor Andrašovan
Tichý oceán
Timothy McVeigh
Tove Janssonová
Van Rensselaer Potter
Vasilij Ivanovič Abajev
Vesničko má středisková
Vidiadhar Surajprasad Naipaul
Vincent Šikula
Virtual International Authority File
Vladimír Dlouhý (herec)
Vladimír Tatarka
Vysoká škola múzických umení v Bratislave
Wiki
Wikipédia
Wikipédia:Príručka/Upravovanie
Wikipédia:Váš prvý článok
William Hanna
William S. Knowles
Wolfgang Ketterle
WorldCat
World Trade Center (1973 – 2001)
Záhrada (film)
Zatmenie Mesiaca
Zdeněk Borovec
Zem
Zoznam nositeľov Nobelovej ceny za chémiu
Zoznam nositeľov Nobelovej ceny za fyziku
Zoznam nositeľov Nobelovej ceny za fyziológiu alebo medicínu
Zuzana Chalupová
Zuzana Kraváriková




Text je dostupný za podmienok Creative Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších podmienok.
Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky použitia.

Your browser doesn’t support the object tag.

www.astronomia.sk | www.biologia.sk | www.botanika.sk | www.dejiny.sk | www.economy.sk | www.elektrotechnika.sk | www.estetika.sk | www.farmakologia.sk | www.filozofia.sk | Fyzika | www.futurologia.sk | www.genetika.sk | www.chemia.sk | www.lingvistika.sk | www.politologia.sk | www.psychologia.sk | www.sexuologia.sk | www.sociologia.sk | www.veda.sk I www.zoologia.sk