A | B | C | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9
Tu sa nachádza zoznam lietadiel Vzdušných síl Slovenskej republiky (údaje platné pre 26. apríl 2023):
Zoznam lietadiel a vrtuľníkov v službe
Aero L-39 Albatros
Verzia | Registrácia | Stav | Pôvod a ďalšie poznámky |
---|---|---|---|
L-39CM | 5251 | v službe | Lietadlo bolo vyrobené v Aero Vodochody 23. marca 1973 a od 31. marca toho istého roku slúžilo v česko-slovenskom vojenskom letectve. Pri delení Česko-slovenskej armády pripadlo Slovensku. Pôvodne L-39C (reg. č. 0111) bol 1. januára 1993 pridelený k 1. letke 5. šlp Košice, pričom dostal sfarbenie Bielych Albatrosov. V rokoch 1996 – 1997 absolvoval generálnu opravu v LOTN. Neskôr došlo k zmene staršieho smerového kormidla za novší typ. Na chvostovej ploche mu pribudlo modré číslo 5. V roku 2002 stroj absolvoval ako prvý generálnu opravu v LOTN, ktorá bola spojená s modernizáciou prístrojového vybavenia, výmenou krídla, zadnej časti trupu a chvostových plôch. Okrem iného dostal aj novší typ chvostovej plochy s vyšším krytom antény na vrchole. Po GO bol zalietaný 26. augusta 2003. Až do apríla 2004 bol stroj dislokovaný v Košiciach. Dňa 15. apríla 2004 preletel na Sliač, kde odvtedy nelietal, pretože všetky ostatné lietadlá L-39CM boli modernizované so zmenami vo vybavení oproti tomuto lietadlu. V rokoch 2016 – 2017 lietadlo nakoniec absolvovalo generálnu opravu v LOTN, kde bolo modernizované na štandard L-39CM, dostalo novú šedú kamufláž a bolo mu zmenené aj pôvodné reg. č. 0111 na už predtým plánované 5251. Momentálne v službe u 2. taktickej letky na Sliači.[1][2] |
L-39CM | 5252 | v službe | Lietadlo bolo vyrobené v Aero Vodochody 9. septembra 1972 a od 10. júla 1973 slúžilo v česko-slovenskom vojenskom letectve. Pri delení Česko-slovenskej armády pripadlo Slovensku. Pôvodne L-39C (reg. č. 0102) bol 1. januára 1993 pridelený k 1. letke 5. šlp Košice a dostal sfarbenie Bielych Albatrosov. V rokoch 1996 – 1997 absolvoval GO v LOTN, pri ktorej mu bola vymenená trupová škrupina a predĺžená životnosť. Neskôr mu bol vymenený starší typ smerového kormidla za novší. Po generálnej oprave nosil na chvostovej ploche modré číslo 6. Ďalšia generálna oprava v LOTN u tohto lietadla začala prebiehať v roku 2002. V rámci tejto GO bol stroj modernizovaný na štandard L-39CM a došlo k zmene reg. č. z pôvodného 0102 na súčasné 5252. Od roku 2006 lietal u 2. letky Sliač. Od 15. apríla 2011 nelietal a bol preletený do LOTN na GO, kde dostal novú šedú kamufláž. Fabrický zálet po GO bol vykonaný 11. augusta 2012 a 26. októbra 2012 stroj preletel na Sliač. Momentálne v službe u 2. taktickej letky na Sliači.[1][3] |
L-39CM | 5253 | v službe | Lietadlo bolo vyrobené v Aero Vodochody v marci 1975 a od 5. marca toho istého roku slúžilo v česko-slovenskom vojenskom letectve. Pri delení Česko-slovenskej armády pripadlo Slovensku. Pôvodne L-39C (reg. č. 0442) bol 1. januára 1993 pridelený k 1. letke 5. šlp Košice a dostal sfarbenie Bielych Albatrosov. V rokoch 1996 – 1997 absolvoval GO v LOTN. Aj u tohto stroja došlo neskôr k výmene smerového kormidla za novší typ. Lietadlo neskôr nosilo na chvostovej ploche modré číslo 2. Ďalšia generálna oprava u tohto stroja začala prebiehať v roku 2002, pri ktorej bol modernizovaný na štandard L-39CM a dostal novší, vyšší typ smerovky. Trupové číslo bolo zmenené z pôvodného 0442 na súčasné 5253. Od roku 2006 lietal u 2. letky Sliač. Nelietal od mája 2011 až do GO v LOTN, kde dostal novú šedú kamufláž. Fabrický zálet po GO sa uskutočnil 26. septembra 2012 a 11. októbra 2012 bol preletený späť na Sliač. Momentálne v službe u 2. taktickej letky na Sliači.[1][4] |
L-39CM | 5254 | v službe | Lietadlo bolo vyrobené v Aero Vodochody 24. apríla 1973 a od 16. júna toho istého roku slúžilo v česko-slovenskom vojenskom letectve. Pri delení Česko-slovenskej armády pripadlo Slovensku. Pôvodne L-39C (reg. č. 0112) bol 1. januára 1993 pridelený k 1. letke 5. šlp v Košiciach, stroj dostal sfarbenie Bielych Albatrosov. V rokoch 1996 – 1997 absolvoval generálnu opravu v LOTN, ktorá bola spojená s výmenou trupových častí a predĺžením životnosti do roku 2002. Aj u tohto stroja došlo koncom 90. rokov k výmene smerového kormidla za novší typ. Na chvostovej ploche mu pribudlo modré číslo 1. Na ďalšej generálnej oprave v LOTN bol od roku 2002, kde lietadlo prešlo modernizáciou na štandard L-39CM a došlo aj k zmene pôvodného reg. č. 0112 na súčasné 5254. U 2. letky Sliač lietal od augusta 2006. Posledný let uskutočnil 6. októbra 2011. Lietadlu skončila technická životnosť a odvtedy bolo dlhodobo odstavené na LZ Sliač ako záloha. Na zvislej chvostovej ploche má od roku 2022 špeciálny motív k 100. výročiu narodenia Otta Smika. Momentálne po GO v roku 2020 v službe u 2. taktickej letky na Sliači.[1][5] |
L-39CM | 5301 | v službe | Lietadlo bolo vyrobené v Aero Vodochody 14. februára 1975 a od 5. marca toho istého roku slúžilo v česko-slovenskom vojenskom letectve. Pri delení Česko-slovenskej armády pripadlo Slovensku. Pôvodne L-39C (reg. č. 0443) bol 1. januára 1993 pridelený k 1. letke 5. šlp Košice, pričom dostal sfarbenie Bielych Albatrosov a v rokoch 1996 – 1997 prešiel GO v LOTN, kde mu bola predĺžená životnosť. Aj tento stroj dostal koncom 90. rokov novší typ smerového kormidla. Na chvostovej ploche mu pribudlo modré číslo 7. Na ďalšej generálnej oprave v LOTN bol od roku 2002, kde bol modernizovaný na štandard L-39CM a došlo k zmene reg. č. z pôvodného 0443 na súčasné 5301. Lietadlo lietalo od augusta 2006 u 2. letky Sliač. Od 1. decembra 2010 nelietal a bol preletený do LOTN s cieľom vykonať generálnu opravu. Po GO bol zalietaný 28. augusta 2012. Stroj dostal novú šedú kamufláž a na chvostovú plochu pribudol motív Otta Smika (pri príležitosti 90. výročia narodenia Otta Smika). Na Sliač stroj preletel 31. augusta 2012. Momentálne v službe u 2. taktickej letky na Sliači.[1][6] |
L-39CM | 5302 | v službe | Lietadlo bolo vyrobené v Aero Vodochody 10. augusta 1972 a od 23. januára 1974 slúžilo v česko-slovenskom vojenskom letectve. Pri delení Česko-slovenskej armády pripadlo Slovensku. Pôvodne L-39C (reg. č. 0101) bol 1. januára 1993 bol pridelený k 1. letke 5. šlp Košice a dostal sfarbenie skupiny Biele Albatrosy. V rokoch 1996 – 1997 prešiel generálnou opravou v LOTN, ktorá bola spojená s výmenou trupovej škrupiny a predĺžením životnosti. Koncom 90. rokov mu bolo vymenené staršie (vyššie) smerové kormidlo za novší typ. Na chvostovej ploche mu pribudlo modré číslo 4. Ďalšiu generálnu opravu v LOTN absolvoval v roku 2002, ktorá bola spojená s modernizáciou stroja na štandard L-39CM a bolo mu zmenené trupové číslo 0101 na súčasné 5302. Od roku 2006 lietal u 2. letky Sliač. Lietadlo nelietalo od mája 2011 až do generálnej opravy v LOTN. Dňa 30. septembra 2015 preletelo späť na Sliač.[7] Momentálne v službe u 2. taktickej letky na Sliači.[1][8] |
L-39ZAM | 4701 | v službe | Lietadlo bolo vyrobené v Aero Vodochody 22. marca 1989 a od 6. apríla toho istého roku slúžilo v česko-slovenskom vojenskom letectve. Pri delení Česko-slovenskej armády pripadlo Slovensku a 1. januára 1993 bolo pridelené k 1. slp na Sliači. Spočiatku lietalo v štandardnej kamufláži verzie ZA. V druhej polovici 90. rokov dostalo sfarbenie Bielych Albatrosov a bol mu odstránený kanón GŠ-23. Od apríla 2011 prešlo v LOTN generálnou opravou a modernizáciou a dostalo novú šedú kamufláž. Fabrický zálet po GO bol vykonaný 6. marca 2013 a 8. apríla 2013 bol preletený na Sliač. Momentálne v službe u 2. taktickej letky na Sliači.[1][9] |
L-39ZAM | 4703 | v službe | Lietadlo bolo vyrobené v Aero Vodochody 28. marca 1989 a od 17. apríla toho istého roku slúžilo v česko-slovenskom vojenskom letectve. Pri delení Česko-slovenskej armády pripadlo Slovensku a 1. januára 1993 bolo pridelené k 1. slp na Sliači, spočiatku lietalo v pôvodnej kamufláži. Koncom 90. rokov dostalo sfarbenie Bielych Albatrosov, ale dlhší čas nelietalo. Lietadlo prišlo v roku 2010 z generálnej opravy v LOTN, kde dostalo opäť kamufláž z dvoch odtieňov zelenej a šedo-modrú na spodné plochy. Lietadlo bolo dlhodobo odstavené na LZ Sliač ako záloha. Momentálne po GO v roku 2020 opäť v službe u 2. taktickej letky na Sliači.[1][10] |
L-39ZAM | 4707 | v službe | Lietadlo bolo vyrobené v Aero Vodochody v roku 1989 a od toho istého roku slúžilo v česko-slovenskom vojenskom letectve. Pri delení Česko-slovenskej armády pripadlo Slovensku a 1. januára 1993 bolo dislokované na LZ Sliač. Spočiatku lietalo v štandardnej kamufláži verzie ZA, neskôr dostalo sfarbenie Bielych Albatrosov, ktorým býval zapožičiavaný spolu s ďalšími L-39ZA ako záloha. Lietadlo prešlo v roku 2006 generálnou opravou v LOTN, ktorá bola spojená s modernizáciou na verziu ZAM. Dostalo nové sfarbenie identické s L-39ZAM (reg. č. 1730). V júli roku 2012 mu skončila technická životnosť. Od 4. júla 2013 sa lietadlo nachádzalo v LOTN na 3. GO + PTŽ s termínom ukončenia 30. máj 2014. Momentálne je lietadlo po GO opäť v službe v novej šedej kamufláži u 2. taktickej letky na Sliači.[1][11] |
Leonardo C-27J Spartan
Verzia | Registrácia | Stav | Pôvod a ďalšie poznámky |
---|---|---|---|
C-27J | 1931 | v službe | Prvý štart a zálet lietadla sa uskutočnil 7. augusta 2017 na letisku v Turíne a 28. augusta uskutočnilo skúšobný let po prvýkrát v šedej kamufláži Vzdušných síl OS SR a s trupovým číslom 1931. Na Slovensko bolo dodané 24. októbra 2017. Lietadlo bolo slávnostne odovzdané do služby u Dopravnej letky v Kuchyni 31. októbra 2017.[12][13][14][15] |
C-27J | 1962 | v službe | Prvý štart a zálet lietadla sa uskutočnil 26. februára 2018 na letisku v Turíne.[16] Na Slovensko bolo dodané 9. apríla 2018.[17] Momentálne v službe u Dopravnej letky v Kuchyni. |
Let L-410 Turbolet
Verzia | Registrácia | Stav | Pôvod a ďalšie poznámky |
---|---|---|---|
L-410FG | 1521 | v službe | Lietadlo bolo vyrobené v roku 1985, pri delení Česko-slovenskej armády pripadlo Slovensku. V roku 2011 bolo stiahnuté z prevádzky. Po R1 zalietnuté v LOTN 29. apríla 2013. V súčasnosti je zmodernizované a nesie šedo-šedú kamufláž. Momentálne v službe u Dopravnej letky v Kuchyni. V roku 2025 mu bude končiť technická životnosť a bude vyradené.[18] |
L-410UVP-E14 | 2311 | v službe | Lietadlo bolo vyrobené v roku 1989, pri delení Česko-slovenskej armády pripadlo Slovensku. Po R2 je od roku 2013 v šedo-šedej kamufláži. Momentálne v službe u Dopravnej letky v Kuchyni. Lietadlu bude končiť technická životnosť a bude vyradené.[19] |
L-410UVP-E20 | 2718 | v službe | Zakúpený ako náhrada za starší L-410 z LETu Kunovice v roku 2009. Lietadlo bolo pomenované podľa obce Kuchyňa. Na jar 2022 bolo lietadlo odovzdané VzS po vykonanej GO v LOTN.[20] |
L-410UVP-E20 | 2721 | v službe | Zakúpený ako náhrada za starší L-410 z LETu Kunovice v roku 2010. Lietadlo bolo pomenované podľa mesta Malacky. Na jar 2022 bolo lietadlo odovzdané VzS po vykonanej GO v LOTN.[21] |
L-410UVP-E20 | 2818 | v službe | Zakúpený ako náhrada za starší L-410 z LETu Kunovice v roku 2013. Lietadlo bolo pomenované podľa obce Pernek. Momentálne v službe u Dopravnej letky v Kuchyni.[22] |
L-410UVP-E20 | 2901 | v službe | Zakúpený ako náhrada za starší L-410 z LETu Kunovice v roku 2013. Lietadlo bolo pomenované podľa obce Rohožník. Momentálne v službe u Dopravnej letky v Kuchyni.[23] |
Mil Mi-17
Verzia | Registrácia | Stav | Pôvod a ďalšie poznámky |
---|---|---|---|
Mi-17LPZS | 0808 | v službe | Vrtuľník bol dodaný do Česko-Slovenska v roku 1985, pri delení Česko-slovenskej armády pripadol Slovensku. Dňa 31. júla 2010 mu skončila technická životnosť a zostal odstavený. V rokoch 2017 – 2018 absolvoval v Leteckých opravovniach Trenčín generálnu opravu (GO) a úpravu z verzie Mi-17M na Mi-17LPZS. Dňa 15. júna 2018 sa uskutočnil zálet vrtuľníka po vykonanej GO a 30. júna 2018 bol odovzdaný späť do služby u 2. vrtuľníkovej letky v Prešove. Technická životnosť bola predĺžená o tisíc hodín resp. do roku 2025.[24][25] |
Mi-17LPZS | 0827 | v službe | Vrtuľník bol dodaný do Česko-Slovenska v roku 1987, pri delení Česko-slovenskej armády pripadol Slovensku. Je v úprave Search and Rescue (SAR) – LPZS (Letecká pátracia a záchranná služba). V roku 2012 mu skončila technická životnosť, bol odstavený na LZ v Prešove, pričom mal zdemontované hlavné rotorové listy. Celkový nálet draku vrtuľníka vtedy predstavoval 2 898,54 hodín a 9 259 pristátí.[26][27] V rokoch 2021 až 2023 bol na predĺžení technického života o 1 000 hodín alebo 7 rokov (čo nastane skôr) v Leteckých opravovniach Trenčín. Opäť v službe u 2. vrtuľníkovej letky v Prešove.[28] |
Mi-17LPZS | 0841 | v službe | Vrtuľník bol dodaný do Česko-Slovenska v roku 1989, pri delení Česko-slovenskej armády pripadol Slovensku. Je v úprave Search and Rescue (SAR) – LPZS (Letecká pátracia a záchranná služba). Momentálne v službe u 2. vrtuľníkovej letky v Prešove. Jeho technická životnosť sa skončí v roku 2024.[29] |
Mi-17M | 0845 | v službe | Vrtuľník bol dodaný do Česko-Slovenska v roku 1989, pri delení Česko-slovenskej armády pripadol Slovensku. Po modernizácii na štandard Mi-17M má digitálnu kamufláž. Momentálne v službe u 2. vrtuľníkovej letky v Prešove. Jeho technická životnosť sa skončí v roku 2024.[30] |
Mi-17M | 0846 | v službe | Vrtuľník bol dodaný do Česko-Slovenska v roku 1989, pri delení Česko-slovenskej armády pripadol Slovensku. Po modernizácii na štandard Mi-17M má digitálnu kamufláž.[31] V rokoch 2021 až 2023 bol na predĺžení technického života o 1 000 hodín alebo 7 rokov (čo nastane skôr) v Leteckých opravovniach Trenčín. Opäť v službe u 2. vrtuľníkovej letky v Prešove.[32] |
Sikorsky UH-60 Black Hawk
Verzia | Registrácia | Stav | Pôvod a ďalšie poznámky |
---|---|---|---|
UH-60M | 7639 | v službe | Vrtuľník bol dodaný na Slovensko 26. júna 2017 spolu s ďalším UH-60M (reg. č. 7640).[33] Stroj bol slávnostne odovzdaný do služby u 1. vrtuľníkovej letky v Prešove 3. augusta 2017.[34] |
UH-60M | 7640 | v službe | Vrtuľník bol dodaný na Slovensko 26. júna 2017 spolu s ďalším UH-60M (reg. č. 7639).[33] Stroj bol slávnostne odovzdaný do služby u 1. vrtuľníkovej letky v Prešove 3. augusta 2017.[34] |
UH-60M | 7641 | v službe | Vrtuľník bol dodaný na Slovensko 12. júla 2018 spolu s ďalším UH-60M (reg. č. 7642).[35] Stroj bol slávnostne odovzdaný do služby u 1. vrtuľníkovej letky v Prešove 20. júla 2018.[36] |
UH-60M | 7642 | v službe | Vrtuľník bol dodaný na Slovensko 12. júla 2018 spolu s ďalším UH-60M (reg. č. 7641).[35] Stroj bol slávnostne odovzdaný do služby u 1. vrtuľníkovej letky v Prešove 20. júla 2018.[36] |
UH-60M | 7448 | v službe | Vrtuľník bol dodaný na Slovensko a odovzdaný do služby u 1. vrtuľníkovej letky v Prešove 26. augusta 2019 spolu s ďalším UH-60M (reg. č. 7449).[37] |
UH-60M | 7449 | v službe | Vrtuľník bol dodaný na Slovensko a odovzdaný do služby u 1. vrtuľníkovej letky v Prešove 26. augusta 2019 spolu s ďalším UH-60M (reg. č. 7448).[37] |
UH-60M | 7445 | v službe | Vrtuľník bol dodaný na Slovensko a odovzdaný do služby u 1. vrtuľníkovej letky v Prešove 11. januára 2020.[38] |
UH-60M | 7446 | v službe | Vrtuľník bol dodaný na Slovensko a odovzdaný do služby u 1. vrtuľníkovej letky v Prešove 11. januára 2020.[38] |
UH-60M | 7447 | v službe | Vrtuľník bol dodaný na Slovensko a odovzdaný do služby u 1. vrtuľníkovej letky v Prešove 11. januára 2020.[38] |
Zoznam vyradených a zničených lietadiel a vrtuľníkov
Mikojan-Gurevič MiG-29
Verzia | Registrácia | Stav | Pôvod a ďalšie poznámky |
---|---|---|---|
MiG-29AS | 0619 | darovaný Ukrajine | Lietadlo bolo vyrobené v decembri 1992 v Moskovskom leteckom výrobnom združení. Dňa 21. decembra 1993 bolo dodané na Slovensko v rámci prvej dodávky z deblokácie ruského dlhu. V roku 2006 prešlo v Leteckých opravovniach Trenčín modernizáciou v spolupráci s firmami RSK MiG, Rockwell Collins a BAe Systems na verziu AS. Potom stroj dostal aj tzv. digitálnu kamufláž. Slúžil u 1. taktickej letky na Sliači oficiálne do 9. septembra 2022.[39] |
MiG-29A | 0820 | vyradený | Lietadlo bolo vyrobené v decembri 1992 v Moskovskom leteckom výrobnom združení. Dňa 15. decembra 1993 bolo dodané na Slovensko v rámci prvej dodávky z deblokácie ruského dlhu. Dlhý čas bolo odstavené v neletuschopnom stave na základni Sliač ako záloha a používané na náhradné diely. Koncom roka 2020 bolo definitívne vyradené z výzbroje Vzdušných síl OS SR.[40] |
MiG-29AS | 0921 | darovaný Ukrajine | Lietadlo bolo vyrobené v decembri 1992 v Moskovskom leteckom výrobnom združení. Dňa 21. decembra 1993 bolo dodané na Slovensko v rámci prvej dodávky z deblokácie ruského dlhu. V roku 2006 prešlo v Leteckých opravovniach Trenčín modernizáciou v spolupráci s firmami RSK MiG, Rockwell Collins a BAe Systems na verziu AS. V roku 2007 stroj dostal aj tzv. digitálnu kamufláž. Slúžil u 1. taktickej letky na Sliači oficiálne do 9. septembra 2022. Dňa 23. marca 2023 definitívne odletelo na Ukrajinu.[41][42] |
MiG-29UBS | 1303 | vyradený | Lietadlo bolo vyrobené v decembri 1992 v Gorkovskom leteckom výrobnom združení Ordžonikidzeho v Nižnom Novgorode. Dňa 16. februára 1994 bolo dodané na Slovensko v rámci prvej dodávky z deblokácie ruského dlhu. V roku 2006 prešlo v Leteckých opravovniach Trenčín modernizáciou v spolupráci s firmami RSK MiG, Rockwell Collins a BAe Systems na verziu UBS. Lietadlo malo „tigriu“ kamufláž a prezývali ho „údenáč.“ Slúžilo u 1. taktickej letky na Sliači. Dňa 10. februára 2022 mu skončila technická životnosť.[43] |
MiG-29A | 2022 | zničený požiarom | Lietadlo bolo vyrobené v decembri 1992 v Moskovskom leteckom výrobnom združení. Dňa 21. decembra 1993 bolo dodané na Slovensko v rámci prvej dodávky z deblokácie ruského dlhu. Slúžilo do roku 2002. Počas štartu zo základne Sliač došlo 19. júna 2002 k požiaru stroja, ktorý zapríčinila deštrukcia kompresora jedného z motorov. Pilot npor. Ing. Martin Kuterka zastavil rozbiehajúce sa lietadlo asi po 300 m a opustil kabínu. Hoci sa požiar podarilo uhasiť v relatívne krátkom čase, stroj bol značne poškodený a musel byť vyradený.[44] |
MiG-29AS | 2123 | darovaný Ukrajine | Lietadlo bolo vyrobené v decembri 1992 v Moskovskom leteckom výrobnom združení. Dňa 21. decembra 1993 bolo dodané na Slovensko v rámci prvej dodávky z deblokácie ruského dlhu. V roku 2006 prešlo v Leteckých opravovniach Trenčín modernizáciou v spolupráci s firmami RSK MiG, Rockwell Collins a BAe Systems na verziu AS. Po modernizácii na verziu AS zostal stroj v štandardnej zeleno-šedej kamufláži. Slúžil u 1. taktickej letky na Sliači oficiálne do 9. septembra 2022. Dňa 23. marca definitívne odletelo na Ukrajinu.[45][42] |
MiG-29AS | 3709 | darovaný Ukrajine | Lietadlo bolo vyrobené v roku 1989 v Moskovskom leteckom výrobnom združení. Dňa 11. januára 1990 bolo dodané do Česko-Slovenska. Pri delení Česko-slovenskej armády pripadlo Slovensku. V roku 2004 dostal stroj novú šedo-šedú kamufláž a v roku 2006 prešiel v Leteckých opravovniach Trenčín modernizáciou v spolupráci s firmami RSK MiG, Rockwell Collins a BAe Systems na verziu AS. Slúžil do 7. decembra 2018, kedy mu skončila technická životnosť. Koncom roka 2019 bol definitívne vyradený z výzbroje Vzdušných síl OS SR.[46] |
MiG-29AS | 3911 | darovaný Ukrajine | Lietadlo bolo vyrobené v roku 1989 v Moskovskom leteckom výrobnom združení. Dňa 11. januára 1990 bolo dodané do Česko-Slovenska. Pri delení Česko-slovenskej armády pripadlo Slovensku. V roku 2004 dostal stroj novú šedo-šedú kamufláž a v roku 2006 prešiel v Leteckých opravovniach Trenčín modernizáciou v spolupráci s firmami RSK MiG, Rockwell Collins a BAe Systems na verziu AS. Slúžil do 18. decembra 2018, kedy mu skončila technická životnosť. Koncom roka 2019 bol definitívne vyradený z výzbroje Vzdušných síl OS SR.[47] |
MiG-29UB | 4401 | vyradený | Lietadlo bolo vyrobené v roku 1989 v Gorkovskom leteckom výrobnom združení Ordžonikidzeho. Dňa 28. apríla 1989 bolo dodané do Česko-Slovenska. Pri delení Česko-slovenskej armády pripadlo Slovensku. V roku 2001 stroj dostal novú kamufláž. Po čiastočnej modernizácii vybraných MiGov-29A/UB na štandard AS/UBS bolo lietadlo odstavené a slúžilo na základni Sliač ako záloha. V roku 2019 bolo definitívne vyradené z výzbroje Vzdušných síl OS SR.[48] |
MiG-29A | 5113 | vyradený | Lietadlo bolo vyrobené v roku 1989 v Moskovskom leteckom výrobnom združení. Dňa 17. apríla 1990 bolo dodané do Česko-Slovenska. Pri delení Česko-slovenskej armády pripadlo Slovensku. Dlhý čas bolo odstavené v neletuschopnom stave na základni Sliač ako záloha a používané na náhradné diely. V roku 2020 bolo definitívne vyradené z výzbroje Vzdušných síl OS SR.[49] |
MiG-29UBS | 5304 | vyradený | Lietadlo bolo vyrobené v decembri 1992 v Gorkovskom leteckom výrobnom združení Ordžonikidzeho v Nižnom Novgorode. V prvom štvrťroku 1996 bolo dodané na Slovensko v rámci druhej dodávky z deblokácie ruského dlhu. V roku 2005 prešlo v Leteckých opravovniach Trenčín modernizáciou v spolupráci s firmami RSK MiG, Rockwell Collins a BAe Systems na verziu UBS. Po modernizácii zostal stroj v štandardnej zeleno-šedej kamufláži. Slúžil u 1. taktickej letky na Sliači. Dňa 18. decembra 2018 mu skončila technická životnosť. Po vykonaní KOP ešte pokračoval v službe oficiálne do 9. septembra 2022.[50] |
MiG-29A | 5515 | v múzeu | Lietadlo bolo vyrobené v roku 1989 v Moskovskom leteckom výrobnom združení. Dňa 17. apríla 1990 bolo dodané do Česko-Slovenska. Pri delení Česko-slovenskej armády pripadlo Slovensku. Po vyradení z výzbroje Vzdušných síl OS SR bolo predané do Vojenského historického múzea Piešťany, kde je dodnes.[51] |
MiG-29A | 5817 | v múzeu | Lietadlo bolo vyrobené v roku 1989 v Moskovskom leteckom výrobnom združení. Dňa 17. apríla 1990 bolo dodané do Česko-Slovenska. Pri delení Česko-slovenskej armády pripadlo Slovensku. Po vyradení z výzbroje Vzdušných síl OS SR bolo predané do Vojenského historického múzea Piešťany, kde je dodnes.[52] |
MiG-29AS | 6124 | darovaný Ukrajine | Lietadlo bolo vyrobené v roku 1994 v Moskovskom leteckom výrobnom združení. Dňa 15. decembra 1995 bolo dodané na Slovensko v rámci druhej dodávky z deblokácie ruského dlhu. V roku 2006 prešlo v Leteckých opravovniach Trenčín modernizáciou v spolupráci s firmami RSK MiG, Rockwell Collins a BAe Systems na verziu AS. Po modernizácii na verziu AS zostal stroj v štandardnej zeleno-šedej kamufláži. Slúžil u 1. taktickej letky na Sliači oficiálne do 9. septembra 2022. Dňa 23. marca definitívne odletelo na Ukrajinu.[53][42] |
MiG-29AS | 6425 | darovaný Ukrajine | Lietadlo bolo vyrobené v roku 1994 v Moskovskom leteckom výrobnom združení. Dňa 15. decembra 1995 bolo dodané na Slovensko v rámci druhej dodávky z deblokácie ruského dlhu. V roku 2006 prešlo v Leteckých opravovniach Trenčín modernizáciou v spolupráci s firmami RSK MiG, Rockwell Collins a BAe Systems na verziu AS. Po modernizácii na verziu AS zostal stroj v štandardnej zeleno-šedej kamufláži. Slúžil u 1. taktickej letky na Sliači oficiálne do 9. septembra 2022.[54] |
MiG-29AS | 6526 | zničený | Lietadlo bolo vyrobené v roku 1994 v Moskovskom leteckom výrobnom združení. Dňa 15. decembra 1995 bolo dodané na Slovensko v rámci druhej dodávky z deblokácie ruského dlhu. V roku 2006 prešlo v Leteckých opravovniach Trenčín modernizáciou v spolupráci s firmami RSK MiG, Rockwell Collins a BAe Systems na verziu AS. Po modernizácii na verziu AS zostal stroj v štandardnej zeleno-šedej kamufláži. Slúžil u 1. taktickej letky na Sliači. Technická životnosť mu mala končiť 24. marca 2024. Dňa 28. septembra 2019 sa približne o 21:30 SELČ zrútil pri obci Nové Sady v miestnej časti Ceroviny (okres Nitra). Pilot mjr. Ing. Ján Kurtík sa úspešne katapultoval a po pristátí na padáku v priestore obce Podhorany si aj s pomocou miestneho občana privolal sanitku, ktorá ho previezla do nitrianskej nemocnice. K udalosti došlo pri plnení úloh cvičného vzletu dvojice stíhacích lietadiel. Druhý MiG-29 v poriadku pristál na základni Sliač. Príčinou nehody bol nedostatok paliva a následné rozhodnutie pilota o katapultáži. Minister obrany Jaroslav Naď zdôraznil, že nehodu nezapríčinil stav lietadla ani nedostatok kompetencie zo strany pilota.[55][56][57] |
MiG-29AS | 6627 | darovaný Ukrajine | Lietadlo bolo vyrobené v roku 1994 v Moskovskom leteckom výrobnom združení. Dňa 15. decembra 1995 bolo dodané na Slovensko v rámci druhej dodávky z deblokácie ruského dlhu. V roku 2006 prešlo v Leteckých opravovniach Trenčín modernizáciou v spolupráci s firmami RSK MiG, Rockwell Collins a BAe Systems na verziu AS. Po modernizácii na verziu AS zostal stroj v štandardnej zeleno-šedej kamufláži. Slúžil u 1. taktickej letky na Sliači oficiálne do 9. septembra 2022. Dňa 23. marca 2023 definitívne odletelo na Ukrajinu.[58][42] |
MiG-29AS | 6728 | darovaný Ukrajine | Lietadlo bolo vyrobené v roku 1994 v Moskovskom leteckom výrobnom združení. Dňa 15. decembra 1995 bolo dodané na Slovensko v rámci druhej dodávky z deblokácie ruského dlhu. V roku 2005 prešlo v Leteckých opravovniach Trenčín modernizáciou v spolupráci s firmami RSK MiG, Rockwell Collins a BAe Systems na verziu AS. Po modernizácii na verziu AS zostal stroj v štandardnej zeleno-šedej kamufláži. Slúžil u 1. taktickej letky na Sliači oficiálne do 9. septembra 2022.[59] |
MiG-29A | 6829 | zničený | Lietadlo bolo vyrobené v roku 1994 v Moskovskom leteckom výrobnom združení. Dňa 15. decembra 1995 bolo dodané na Slovensko v rámci druhej dodávky z deblokácie ruského dlhu. Stroj mal tigriu kamufláž. Dňa 6. novembra 2002 sa okolo 20:40 SEČ zrazil počas nočného nácviku vzdušného boja s druhým MiGom-29A (reg. č. 6930) v priestore nad Slovenským rajom vo výške asi 4 000 m. Zrážku neprežil mjr. Ing. Marián Katuška † (6829), ktorý sa pravdepodobne pokúsil o katapultáž, ale z dnes už nejasných príčin sa mu nepodarila a zahynul v kokpite lietadla.[60][61] |
MiG-29A | 6930 | zničený | Lietadlo bolo vyrobené v roku 1994 v Moskovskom leteckom výrobnom združení. Dňa 15. decembra 1995 bolo dodané na Slovensko v rámci druhej dodávky z deblokácie ruského dlhu. Dňa 6. novembra 2002 sa zrazilo s MiGom-29A (reg. č. 6829), pričom sa mjr. Ing. Martin Hronec (6930) zo stroja úspešne katapultoval a nebol vážne zranený.[62] |
MiG-29A | 7501 | exponát na LZ Sliač | Lietadlo bolo vyrobené v roku 1989 v Moskovskom leteckom výrobnom združení. Dňa 27. júna 1989 bolo dodané do Česko-Slovenska. Pri delení Česko-slovenskej armády pripadlo Slovensku. Stroj má na sebe motív slovenskej vlajky. Je to bývalé display lietadlo. V roku 1995 počas nácviku manévru zvon (manéver sa po rusky volá kolokol, nie kobra) pilot pplk. Ing. Ivan Hůlek prekročil na tomto stroji pri vyberaní manévru preťaženie 10 g, čím došlo k pokriveniu draku lietadla. V súčasnosti je majetkom VHÚ Bratislava a umiestnené ako statický exponát na základni Sliač.[63] |
MiG-29A | 8003 | v múzeu | Lietadlo bolo vyrobené 14. júna 1989 v Moskovskom leteckom výrobnom združení. Dňa 27. júna 1989 bolo dodané do Česko-Slovenska. Pri delení Česko-slovenskej armády pripadlo Slovensku. Posledný let uskutočnilo 20. novembra 1996 a potom bolo dlhodobo uložené na základni Sliač. V roku 2012 bolo predané do Vojenského historického múzea Piešťany, kde sa nachádzalo do septembra 2015, kedy bolo vymenené do Leteckého múzea Kbely za bombardér Iliušin Il-28.[64][65] |
MiG-29A | 8605 | v múzeu | Lietadlo bolo vyrobené 14. júna 1989 v Moskovskom leteckom výrobnom združení. Dňa 28. júna 1989 bolo dodané do Česko-Slovenska. Pri delení Česko-slovenskej armády pripadlo Slovensku. Po vyradení z výzbroje Vzdušných síl OS SR sa stroj stal majetkom VHÚ Bratislava – zapožičaný Múzeu letectva v Košiciach. Zo Sliača do Košíc bol prepravený 13. mája 2013.[66] |
MiG-29A | 9308 | v múzeu | Lietadlo bolo vyrobené 13. júna 1989 v Moskovskom leteckom výrobnom združení. Dňa 28. júna 1989 bolo dodané do Česko-Slovenska. Pri delení Česko-slovenskej armády pripadlo Slovensku. Posledný let uskutočnilo 28. augusta 1996 a potom bolo dlhodobo uložené na základni Sliač. Z výzbroje Vzdušných síl OS SR bolo definitívne vyradené v roku 2010. Od konca júla až po koniec septembra 2011 bolo lietadlo umiestnené pred nákupným centrom Europa SC v Banskej Bystrici, kde ako atrakcia pútalo pozornosť na Medzinárodné letecké dni SIAF 2011. Od 8. septembra 2012 sa nachádza vo Vojenskom historickom múzeu Piešťany.[67] |
Aero L-39 Albatros
Verzia | Registrácia | Stav | Pôvod a ďalšie poznámky |
---|---|---|---|
L-39MS | 0002 | predaný | Lietadlo bolo vyrobené v Aero Vodochody v roku 1992 a od toho istého roku slúžilo v česko-slovenskom vojenskom letectve. Pri delení Česko-slovenskej armády pripadlo Slovensku, ale neskôr bolo predané, pričom dostalo nové civilné označenie N102XX.[1][68] |
L-39MS | 0003 | predaný | Lietadlo bolo vyrobené v Aero Vodochody v roku 1992 a od toho istého roku slúžilo v česko-slovenskom vojenskom letectve. Pri delení Česko-slovenskej armády pripadlo Slovensku, ale neskôr bolo predané, pričom dostalo nové civilné označenie N9016N.[1][69] |