A | B | C | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9
Tento článok alebo jeho časť si vyžaduje úpravu, aby zodpovedal vyššiemu štandardu kvality. Prosím, pozrite si stránky pomocníka, odporúčanie pre encyklopedický štýl a článok vhodne upravte. |
Tomuto článku alebo sekcii chýbajú odkazy na spoľahlivé zdroje, môže preto obsahovať informácie, ktoré je potrebné ešte overiť. Pomôžte Wikipédii a doplňte do článku citácie, odkazy na spoľahlivé zdroje. |
Uhol pohľadu | |
---|---|
Originálny názov | Uhol pohľadu |
Dĺžka | 75 minút |
Štát | Česko-Slovensko |
Pôvodný jazyk | slovenský |
Rok | 1984 |
Filmový štáb | |
Réžia | Vladimír Balco |
Scenár | Vladimír Balco, Ľuboš Jariabka |
Námet | Ľuboš Jariabka |
Hudba | Vladimír Godár |
Kamera | Vincent Rosinec |
Strih | Alfréd Benčič |
Zvuk | Pavel Sásik |
Ďalšie odkazy | |
IMDb | |
ČSFD | |
Pozri aj Filmový portál |
Dej
Film rozpráva o mladom študentovi dokumentárnej réžie na VŠMU - Ivanovi Stoklasovi. Ten si ako absolventský film vybral portrét otca svojej priateľky Evy, ktorým je svetoznámy organový virtuóz – Peter Skurák. Avšak nie je len umelcom, majúcim koncertné šnúry po celom svete, ale aj profesorom na škole. Skurák sa dostáva do sporu so svojim veľmi talentovaným bývalým žiakom Halmayom. Tomu zabránil vo vydaní platne a taktiež vyradil jeho prihlášku na pozíciu asistenta. Pri všetkých týchto momentoch sa vyskytuje aj Ivan so svojou kamerou. Vďaka nej odhaľuje to, čo bolo pred ním dovtedy skryté - skutočný charakter Petra Skuráka, ktorý nie je taký nepoškvrnený ako sa mu navonok zdal. Avšak na všetko sa dá dívať rôznym „uhlom pohľadu“.
Charakteristika filmu
Film Vladimíra Balca ponúka dve základné línie. Prvou je konflikt starého s novým prostredníctvom sporu Skuráka a Halmaya. Tou druhou je otázka akéhosi morálneho a etického princípu. Do akej miery má dokumentarista právo zasiahnuť do súkromia a intimity svojho „objektu záujmu“? Ivan kameru neodkladá, ani keď Peter Skurák po svojom vystúpení skolabuje. A zábery bez výčitiek použije do svojho dokumentu. Veď ako sám vo filme hovorí Skurákovej dcére na svoju obhajobu: „Nasnímal som len pravdivý sled udalostí, chceš povedať, že tam je niečo vymyslené?“ Avšak to, či tieto zábery do jeho dokumentu patria je naozaj „uhol pohľadu“. Nie je to len objektívne snímanie udalostí, ako to on prezentuje. Vladimír Balco sa vďaka postave študenta Ivana dostáva do prostredia, aké sme v slovenskej kinematografii ešte nestretli. Ukazuje divákom, čo sa skrýva za prácou filmárov, či pracovníkov v televíznom štúdiu. Aj napriek tomu, že Uhol pohľadu je hraným filmom, jednoznačne cítiť dokumentaristický vplyv. Ivanova všadeprítomná kamera umocnená jeho filmovou replikou: Som oko filmové, som oko mechanické. Som stroj. je jasným odkazom na známeho ruského dokumentaristu Vertova. Film je do vysokej miery autentický, nielen vďaka reálnym exteriérom, či nehercom, ale aj zásluhou kameramana Vincenta Rosinca a „triezvym a vecným spôsobom snímania jednotlivých scén“. Autentickosť však nie je jediný prívlastok, ktorý sa filmu Uhol pohľadu hodí. Vďaka profesijnej zhode hlavného hrdinu a režiséra by sa dalo hovoriť do istej miery aj o autobiografickosti.
Reakcie na film
Novinár Ondrej Obuch vo svojej dobovej recenzii napísal: „Balco si veľmi dobre uvedomil jeden zo základných nedostatkov našej filmovej tvorby so súčasnou tematikou, jej snahu kategorizovať, schematizovať vzťahy, konflikty i hrdinov a svoju režijnú koncepciu vybudoval na kritike týchto postupov. Nesnaží sa o jednoznačné pomenovanie faktov, vlastností i charakterov jednotlivých postáv, pretože si uvedomuje nesmiernu zložitosť súčasnosti, medziľudských vzťahov i konfliktov, ktoré z nich vyplývajú...“ Jedným z rozporov, čo sa týka reakcií na film je použitie nehercov. Na jednej strane Eva Dzúriková v dobovej recenzii vystihovala Balcov výber: „Vlado Balco podstúpil riziko voľbou nehercov a má cit pre typ, najmä vizuálny charakter postavy.“ Naopak v Dejinách svetovej kinematografie sa celkom opodstatnene spomína presný opak: „Balco sa prejavil ako skúsený, rozhľadený, všestranný filmár, problematický bol cit pre herecký výber a komponovanie postáv. Všetko mohlo do seba celkom pekne zapadnúť, ale Juraj Martvoň nezvládol stvárnenie rôznych diametrálne odlišných postojov svojho hrdinu, jeho zložitý obdivno-nenávistný vzťah k talentovanému žiakovi.“ Martin Šmatlák filmu zase kritizoval „...slabšie vykreslenie sekundárnych postáv, ktoré však neraz hrajú rozhodujúcu úlohu pri motivácii konania a vnútorného vývinu hlavných aktérov príbehu...“ V podstate aj napriek týmto drobným výčitkám bol film Uhol pohľadu vo svojej dobe hodnotený kladne, čo dokazuje aj zmierlivý záver recenzie Martina Šmatláka „Mladí tvorcovia filmu Uhol pohľadu prejavili svoju odbornú i umeleckú zrelosť a potvrdili tak schopnosti aj oprávnenosť ambícií nastupujúcej generácie slovenských filmárov.“
Ocenenia
- Cena Paľa Bielika za rok 1984 za kameru spolu s filmom Sojky v hlave (udelená v r. 1985) pre tvorcu Vincenta Rosinca
- Čestné uznanie na 23. Festival československého filmu - FČSF Praha 1985
- Čestné uznanie na 36. Filmový festival pracujúcich - FFP 1985 (leto)
Recenzie
- Šmatlák M.: Nový uhol ohľadu. In: Pravda, 7.2.1985, s.5
- Obuch O.: Sila debutu. In: Smena, 24.1.1985, s.6
- Dzúriková E.: Uhol pohľadu. In: Film a divadlo, 21.3.1985, s.22
Knižné zdroje
- Šmatláková R., Šmatlák M. : Filmové profily. Bratislava: SFU, 2005.
- Macek V., Pašteková J. : Dejiny slovenskej kinematografie. Martin: Osveta, 1997.
Externé zdroje
Text je dostupný za podmienok Creative Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších podmienok. Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky použitia.
Útek do Budína
Čarbanice
Čertova stena (film)
Čert nespí
Červené víno (film)
Červený mak (film)
Čierna minúta
Čierne na bielom koni
Čisté ruky
Člny proti prúdu
Ďaleko je do neba
Ľalie poľné
Šílení
Šťastie pána Slávika (1923)
Šerif za mrežami
Šiesta veta
Štyridsaťštyri
Žaby a iné ryby
Želary
322 (film)
Advokátka (film)
Akcia Edelstein
Anjeli (film)
Anjel milosrdenstva
Archimedov zákon (film)
A máme, čo sme chceli
A pobežím až na kraj sveta
Bathory (film)
Biela stužka v tvojich vlasoch
Blízke diaľavy
Bludička (film)
Boj sa skončí zajtra
Boxer a smrť
Bratislavafilm
Cézar a detektívi
Cena odvahy
Cengá do triedy
Cesta ženy
Chodník cez Dunaj
Cigán (film)
Cinka Panna (film)
Citová výchova jednej Dáše
Cnostný Metod
Dávajte si pozor!
Dôverní nepriatelia
Deň, ktorý neumrie
Deň slnovratu
Demokrati (film)
Deravé vrecko
Dialóg 20-40-60
Dobrú chuť, televízorček
Dom (film)
Dom na rázcestí
Dosť dobrí chlapi
Dovidenia v pekle, priatelia!
Do posledného dychu
Dračie srdce
Drak sa vracia (film)
Dvere dokorán
Eden a potom
Falošný princ
Fontána pre Zuzanu
Fontána pre Zuzanu 2
Fontána pre Zuzanu 3
Fotografovanie obyvateľov domu
Gemini (film)
Guľôčky
Hana a jej bratia
Hazard (film)
Iná láska
Indián (film)
Invalid (film)
Jánošík (film z roku 1921)
Jánošík I., II.
Jaškov sen
Ja milujem, ty miluješ
Jedeme na teambuilding
Jerguš Lapin
Jozef Mak (film)
Južná pošta (film)
Kára plná bolesti
Kôň (film)
Kým sa skončí táto noc
Kandidát (film, 2013)
Kapitán Dabač
Keď hviezdy boli červené
Keď jubilant plače
Keby som mal pušku
Kočka (film)
Kohút nezaspieva
Koncert pre pozostalých
Koza (film)
Krajinka (film)
Krotká (film)
Kto odchádza v daždi...
Kto si bez viny
Lóve (film)
Labula
Lampáš malého plavčíka
Legenda o Nepočujúcich
Let asfaltového holuba
Lieta v tom
Mŕtvi učia živých
Mŕtvola musí zomrieť
Mahuliena, zlatá panna
Marhuľový ostrov
Maroško (film)
Montiho čardáš
Muž, ktorý luže
Návrat Jána Petru
Na krásnom modrom Dunaji
Neberte nám princeznú
Neha (film)
Nemožná
Nikdy nehovor nikdy (film)
Očovské pastorále
Obchod na korze
Obrazy starého sveta
Obyčajný špás
Okresné blues
Orbis Pictus (film)
Organ (film)
Out (film)
O živej vode
O dve slabiky pozadu
O sláve a tráve
Pán a hvezdár
Pán si neželal nič
Pacho, hybský zbojník
Pajácov osud
Panna zázračnica
Pavilón šeliem
Pehavý Max a strašidlá
Penelopa (film)
Perinbaba
Piargy
Pokoj v duši
Polnočná omša
Pomocník (film)
Popolvár najväčší na svete
Postav dom, zasaď strom (film)
Postoj (film)
Právo na minulosť
Predčasné leto
Priehrada (film)
Prvý slovenský horor
Quartétto
R. S. C.
Rivers of Babylon (film)
Rošáda (film)
Robinson & Crusoe (film)
Súkromné životy
Sýkorka (film)
Sagarmatha (film)
Sedem jednou ranou
Skús ma objať
Skleníková Venuša
Slávnosť v botanickej záhrade
Smršť (film)
Smrť ministra
Soľ nad zlato (film)
Socialistický Zombi Mord
Sokoliar Tomáš
Správa (film)
Suzanne (film)
Tábor padlých žien
Tajomstvo alchymistu Storitza
Tam je hviezda Sírius
Tanec medzi črepinami
Tango pre medveďa
Tichá radosť
Tisícročná včela (film)
Toto leto doma
Traja svedkovia
Trhlina (film)
Tri dcéry
Tušenie
Učiteľka (film)
Uhol pohľadu (film z roku 1984)
Ulice bez mena
Vášnivý bozk
Víťaz (film)
Všetko čo mám rád (film)
Varúj...!
Villa Lucia
Vitaj doma, brate!
Vlčie diery
Vtáčkovia, siroty a blázni
V bludisku pamäti
V meste plnom dáždnikov
V rannej hmle
Záhrada (film)
Zázračný autobus
Zabudnite na Mozarta
Zakliata jaskyňa
Zbehovia a pútnici
Zlatá réva
Zlaté časy (film z roku 1978)
Zostane to medzi nami
Zoznam slovenských filmov (2010 – 2019)
Zradení
Zrelá mladosť
Zvony pre bosých
Text je dostupný za podmienok Creative
Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších
podmienok.
Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky
použitia.
www.astronomia.sk | www.biologia.sk | www.botanika.sk | www.dejiny.sk | www.economy.sk | www.elektrotechnika.sk | www.estetika.sk | www.farmakologia.sk | www.filozofia.sk | Fyzika | www.futurologia.sk | www.genetika.sk | www.chemia.sk | www.lingvistika.sk | www.politologia.sk | www.psychologia.sk | www.sexuologia.sk | www.sociologia.sk | www.veda.sk I www.zoologia.sk