A | B | C | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9
Politicko-administratívne vzťahy skúmajú postavenie volených politických elít voči menovaným úradníkom v politických systémoch. Tieto vzťahy ovplyvňujú tvorbu verejnej politiky v krajinách. Jednu z typológií modelov politicko-administratívnych vzťahov zadefinoval americký politológ Guy Peters. Ten zostavil typológiu piatich modelov.
Formálno-legálny model
Formálno-legálny model (v angl. formal-legal model) je modelom, v ktorom úradníci priamo vykonávajú a implementujú politiku, ktorú tvoria politici. Bol vyvinutý v Spojených štátoch amerických. Podľa Petersa je to model, ktorý slúži ako normatívny štandard, voči ktorému porovnávame ostatné modely politicko-administratívnych vzťahov, ktoré ponúkajú skutočnú interakciu medzi politikmi a úradníkmi.[1] Úradníci do tvorenej politiky nezasahujú, majú na starosti implementáciu, prípadne upozorňujú na chyby, ktoré môžú politici upraviť. V tomto modeli sú obe strany so svojou úlohou stotožnení.
Model dedinského života
Model dedinského života (v angl. village life model) je model, v ktorom obe strany, aj politici, aj úradníci spolupracujú. Charakterizuje ho spoločný záujem a snaha o dosiahnutie spoločných cieľov. Hlavným motivačným prostriedkom pre obe strany je udržanie stálych vládnych štruktúr.[2]
Model funkčného dedinského života
Model funkčného dedinského života (v angl. functional village life model) je rozšírením modelu dedinského života. Podľa Petersa sa v tomto modeli politici a úradníci nezdružujú len podľa straníckych preferencií ako je to u predchádzajúceho modelu, ale najmä podľa sektorových, funkcionálnych preferencií. To znamená, že napríklad politik z ministerstva je schopný nájsť lepšiu formu kooperácie s úradníkom, ktorý preňho pracuje ako s ministrom tej istej vlády. Konflikty medzi jednotlivými policy sektormi môžu vznikať pre rozpočty, personálne obsadenie či legislatívnu moc.[1]
Adverzný model
Ako už názov napovedá, v adverznom modeli (v angl. adverse model) stoja politici na opačnej strane spektra ako úradníci, sú teda vnímaní ako súperi. V tomto modeli sa nedá hovoriť o stotožnenosti so svojou úlohou ako pri formálno-legálnom modeli. Zdrojom súboja medzi oboma stranami nie je okruh pôsobnosti, ale najmä čo najväčší zisk a kontrola vplyvu v organizácii. Peters hovorí, že v tomto modeli úradník neposlúcha rozkazy politika, ale radšej rieši problém podľa svojho uváženia, resp. sa riadi tým, čo je podľa neho najlepšie.[3]
Administratívno-štátny model
Administratívno-štátny model (v angl. administrative state model) reflektuje stav, v ktorom je rozhodovací proces vlády výrazne ovplyvnený administratívnymi štruktúrami. Predpokladom tohto modelu je, že exekutívy v súčasných moderných demokraciách nemajú dostatok personálnych štruktúr na to, aby zvládli zaťaženie, ktoré je na ne kladené a preto ostáva na ramenách úradníkov.[4] Pomocou rôznych procedúr potom majú byrokrati väčšiu moc, ktorou môžu zasahovať do zrýchlenia, spomalenia alebo zrušenia tvorby policy.
Tabuľkové zhrnutie
Typológia PAV | Naratív | Víťaz | Riešenie konfliktu | Štýl | Dopad |
---|---|---|---|---|---|
Formálno-legálny model | Integračný | Politici | Rozkaz | Autorita | Variabilita |
Model dedinského života | Integračný | Obaja | Vyjednávanie | Vzájomnosť | Manažment |
Model funkčného dedinského života | Integračný | Obaja | Vyjednávanie | Expertíza | Dominancia záujmov |
Adverzný model | Kontradiktórny | Rôzny | Sila | Konflikt | Variabilita |
Administratívno-štátny model | Integračný | Úradníci | Ústupok | Expertíza | Stabilita |
Tab. PETERS, G.: Characteristics of the models; Politicians and bureaucrats in the politics of policy-making, p. 166
Referencie
- ↑ a b https://books.google.sk/books?id=AtEcp6kS8vwC&pg=PA154&lpg=PA154&dq=functional+village+life+model&source=bl&ots=HS-sGnTox2&sig=PtagFZDWU3Dv7yyJmiQ0B3JfvD4&hl=en&sa=X&ved=0ahUKEwiX9Manw93JAhVBCBoKHYZ0AhUQ6AEIHDAB#v=onepage&q=functional%20village%20life%20model&f=false
- ↑ http://www3.ekf.tuke.sk/krvam/files/clanky/klimovsky/klimovsky_15.pdf
- ↑ https://books.google.sk/books?id=AtEcp6kS8vwC&pg=PA154&lpg=PA154&dq=functional+village+life+model&source=bl&ots=HS-sGnTox2&sig=PtagFZDWU3Dv7yyJmiQ0B3JfvD4&hl=en&sa=X&ved=0ahUKEwiX9Manw93JAhVBCBoKHYZ0AhUQ6AEIHDAB#v=onepage&q&f=false
- ↑ https://books.google.sk/books?hl=sk&lr=&id=YM861Ip0CFMC&oi=fnd&pg=PA156&dq=administrative+state+model+peters&ots=fLHKTqlf8N&sig=wxdmoSlRZ3lRR3Pe_sUWhfrhrhU&redir_esc=y#v=onepage&q=administrative%20state%20model%20peters&f=false
Zdroje
- PETERS, G.: Politicians and bureaucrats in the politics of policy-making in OSBORNE, S.: Public Management: Critical Perspectives on Business and Management; London And New York, 2002, p. 164-166
- KLIMOVSKY, D.: Základy verejnej správy Univerzita Pavla Jozefa Šafárika v Košiciach, Košice, 2008, p. 128
- PETERS, G.: Comparing Public Bureaucracies: Problems of Theory and Method The University Of Alabama Press, 1988, p. 149-155
- SIČAKOVA-BEBLAVA, E., ONDRUSOVA, D., KLIMOVSKY, D., JACKO, T.: Teoretické aspekty politicko-administratívnych vzťahov Ústav verejnej politiky a ekonómie Fakulta soc. a ekonomických vied UK, Bratislava, 2010, p. 66-67
Text je dostupný za podmienok Creative Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších podmienok. Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky použitia.
Ústava
Ústavný činiteľ
Ľavica (politika)
Ľavicový extrémizmus
Štát
Štátna moc
Štátne zásahy do ekonomiky
Štát blahobytu
Abdikácia
Anarchizmus
Apolitickosť
Appeasement
Aristotelovo poňatie demokracie
Aténska demokracia
Boľševik
Cézaropapizmus
Debata
Decentralizácia
Dejiny politického myslenia
Demagógia
Disident
Europocentrizmus
Exilová vláda
Extrémizmus
Filozofia štátu
Geopolitika
Glasnosť
Heteronómie
Hlasovanie
Imperatívny mandát
Inaugurácia
Janovská konferencia
Knieža
Kolonializmus
Kontrarevolúcia
Korporatívny štát
Korporativizmus
Kráľ (panovník)
Legislatívny proces
Legislatívny proces v SR
Liberalizmus
Libertarianizmus
Machiavelizmus
Manažérizmus (riadenie manažérmi)
Mečiarizmus
Medzinárodná organizácia
Medzinárodné vzťahy
Menšinová vláda
Miestne referendum
Mimovládna organizácia
Monarchizmus (hnutie)
Národ
Národný štát
Národnodemokratický štát
Nariadenie vlády Slovenskej republiky
Neokolonializmus
Neoliberalizmus (voľný trh)
Nepotizmus
Neutralita
NGOizmus
Niccolò Machiavelli
Občianska spoločnosť (moderný význam)
Občianske práva
Opatrenie (ministerstvo)
Opozícia (politika)
Otvorená spoločnosť
Partikularizmus
Plebiscit
Politická kultúra
Politická socializácia
Politický extrémizmus
Politický kompas
Politológia
Pravicový extrémizmus
Preambula
Referendum
Rovnosť (politika a právo)
Sekulárny štát
Sloboda slova
Sociálny štát
Spoločenská zmluva (štát)
Stanné právo
Status quo
Status quo ante bellum
Stranícka patronáž
Straníckosť
Strana nového typu
Suverenita (právo)
Teória štátu
Teória elity
Teória spoločenskej zmluvy
Teória verejnej voľby
Teokracia
Typológia politicko-administratívnych vzťahov
Uzurpácia (moc)
Väčšinový volebný systém
Výnimočný stav
Výnos (ministerstvo)
Všeľudová strana
Verejný činiteľ
Veto
Voľby
Voľný mandát
Vojenská diktatúra
Vojenská okupácia
Vyhláška (ministerstvo)
Watchdog
Zásluhový systém
Zbor povereníkov
Text je dostupný za podmienok Creative
Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších
podmienok.
Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky
použitia.
www.astronomia.sk | www.biologia.sk | www.botanika.sk | www.dejiny.sk | www.economy.sk | www.elektrotechnika.sk | www.estetika.sk | www.farmakologia.sk | www.filozofia.sk | Fyzika | www.futurologia.sk | www.genetika.sk | www.chemia.sk | www.lingvistika.sk | www.politologia.sk | www.psychologia.sk | www.sexuologia.sk | www.sociologia.sk | www.veda.sk I www.zoologia.sk