A | B | C | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9
Tomizmus je oficiálna katolícka filozofia; filozofická škola, ktorej zakladateľom je Tomáš Akvinský; tomizmus však nemožno stotožňovať s učením Tomáša Akvinského, pretože tomistická filozofia sa rozvíjala a aplikovala v stále nových otázkach aj po Tomášovi. Žriedlami tomizmu sú práce Aristotela a sv. Augustína, storočia kresťanského myslenia pripravovali jeho vznik.
Dejiny
V 13. stor. tomizmus prevládol v dominikánskom ráde. Na prelome storočia mal už Tomáš v cirkevných školách mnoho žiakov a nasledovníkov, ktorí obhajovali jeho učenie proti odporcom a popularizovali ho. Strediskami tomizmu sa stávajú najprv Paríž a Neapol, neskôr Avignon.
Tomáš Akvinský bol vyhlásený za „knieža scholastikov“ a roku 1323 bol kanonizovaný. Jeho učenie dostalo názov „tomizmus“ a stalo sa základom katolíckej teológie a filozofie.
V 15. stor. sa scholastika prejavovala predovšetkým v tomistickej podobe. Tomizmus sa delil do dvoch smerov: na ortodoxný, odmietajúci akúkoľvek modernizáciu, a na „renesančný“, pripúšťajúci spojenie tomizmu s novými humanistickými prúdmi.
Snahou o aktualizáciu sa vyznačuje predovšetkým španielsky tomizmus, ktorý sa usiluje o rozvoj apologetiky z hľadiska nových potrieb cirkvi. Medzi španielskymi dominikánmi vyniká predovšetkým František de Vittoria, spomedzi jezuitov Francisco Suárez. Počnúc Suárezom (čiže od konca 16. stor.) až po prvé desaťročia 19. stor. ide v tomizme (podobne ako v scotizme či platonizujúcom augustinizme) o aktualizovanie jeho doktrínových základov zdedených po stredoveku a prispôsobovanie ich pokrokom novovekej vedy.
„V súčasnosti tomizmus patrí medzi najprekvitajúcejšie smery ľudského myslenia; má dokonca mysliteľov viac, početnejšie strediská a značne väčší počet vedeckých časopisov ako ktorákoľvek iná filozofická škola.“ Tomisti neprijímajú všetko, čo učil sv. Tomáš.
Robert Barron tvrdí, že Tomáš Akvinský používal filozofiu ako nástroj a nie ako základ teológie. Na rozdiel od pôvodných predstáv Tomáša Akvinského sa racionalistická neoscholastika viac drží fundamentalistického chápania vzťahu medzi filozofiou a teológiou. Potom napríklad Karl Rahner vychádza zo skúsenosti človeka, ktorý sa ocitol v prítomnosti "absolútneho mystéria". Barron však odmieta použiť racionalizmus neoscholastiky napríklad na vtesnanie Ježiša do vlastných termínov. Spolu s Balthasarom a Lubacom ukazuje na krásu nazerania na biblického Ježiša a zamilovanie si ho.[1]
Názov tomizmus
Názov "tomizmus" pochádza z mena sv. Tomáša Akvinského, ktorý sformoval základy tomizmu a vypracoval väčšinu jeho učení.
Predstavitelia
Pozri aj
Externé odkazy
- FILIT – zdroj, z ktorého pôvodne čerpal tento článok.
Literatúra
- Gilson, E.: Le Thomisme, 1919
Referencie
- ↑ Teologizovanie v balthasarovskom kontexte, str.108,121,128, BARRON, Robert. Obnovme si nádej : podnety pre novú evanjelizáciu. Trnava : Dobrá kniha, 2021. 479 s. ISBN 978-80-8191-309-9.
Text je dostupný za podmienok Creative Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších podmienok. Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky použitia.
Aristotelizmus
Averroizmus
Axióma
Byzantská filozofia
Dôkaz (matematika)
Dejiny filozofie
Dekonštrukcia (filozofia)
Deontológia
Dialektický materializmus
Dualizmus (filozofia)
Egoizmus
Epikureizmus
Epistemológia
Estetika
Etika
Existencializmus
Feminizmus (hnutie)
Fenomenológia
Filozofia
Filozofia dejín
Filozofia hudby
Filozofia jazyka
Filozofia kultúry
Filozofia matematiky
Filozofia mysle
Filozofia náboženstva
Filozofia práva
Filozofia výchovy
Filozofia vedy
Filozofická antropológia
Filozofický štrukturalizmus
Filozofický postmodernizmus
Genitívna filozofia
Hedonizmus
Hegelianizmus
Hermeneutika
Humanizmus (ľudomilnosť)
Idealizmus
Intuicionizmus
Kritický racionalizmus
Kulturológia
Kynizmus
Liberalizmus
Libertarianizmus
Lingvistická filozofia
Logicizmus (filozofia)
Logický pozitivizmus
Logika
Marxizmus
Matematika
Materializmus
Metafilozofia
Metafyzika
Metamatematika
Monizmus (filozofia)
Naturalizmus (filozofia)
Neomarxizmus
Neoracionalizmus
Nihilizmus
Novoveká filozofia
Numerické riešenie
Objektívny idealizmus
Ontológia
Peripatetici
Platonizmus
Politická filozofia
Postštrukturalizmus
Postmarxizmus
Postpozitivizmus
Pragmatizmus
Problém spiacej krásavice
Realizmus
Relativizmus
Súčasná filozofia
Scholastika (filozofia)
Skepticizmus (filozofia)
Solipsizmus
Stanislav Felber
Staroveká filozofia
Stoicizmus
Stredoveká filozofia
Subjektívny idealizmus
Teória konania
Tomizmus
Utilitarizmus
Východná filozofia
Západná filozofia
Text je dostupný za podmienok Creative
Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších
podmienok.
Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky
použitia.
www.astronomia.sk | www.biologia.sk | www.botanika.sk | www.dejiny.sk | www.economy.sk | www.elektrotechnika.sk | www.estetika.sk | www.farmakologia.sk | www.filozofia.sk | Fyzika | www.futurologia.sk | www.genetika.sk | www.chemia.sk | www.lingvistika.sk | www.politologia.sk | www.psychologia.sk | www.sexuologia.sk | www.sociologia.sk | www.veda.sk I www.zoologia.sk