A | B | C | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9
Rivers of Babylon | |
---|---|
Originálny názov | Rivers of Babylon |
Žáner | tragikomédia, podobenstvo |
Námet | Peter Pišťanek |
Dĺžka | 102 minút |
Štát | Slovensko, Česko |
Pôvodný jazyk | slovenský |
Rok | 1998 |
Filmový štáb | |
Réžia | Vladimír Balco |
Scenár | Peter Pišťanek, Marián Urban |
Hudba | Jaroslav Filip |
Kamera | Martin Štrba
Architekt=Milan Ferenčík |
Strih | Dušan Milko |
Pozri aj Filmový portál |
Rivers of Babylon je celovečerný film Vladimíra Balca z roku 1998.
Pozadie filmu
Slovenská kinematografia prešla od svojho vzniku značnou premenou. Tú najviac ovplyvňovalo postavenie krajiny v rámci zahraničných vzťahov. Po zrušení vedúcej pozície komunistickej strany z roku 1989 sa oblasť filmovej výroby nemusela orientovať len na štátne financie či ideologicky vyhovujúce témy. Témou veľmi príťažlivou sa stala nedávna minulosť – život v socializme a jeho koniec. Podobnou cestou sa vydala aj kniha, neskorší bestseller Petra Pišťanka s názvom Rivers of Babylon. Popularita podnietila vznik filmového scenára, ktorému komisia a rada štátneho fondu Pro Slovakia schválila podporu osem miliónov korún. Vtedajší minister kultúry Dušan Slobodník však odmietol podpísať zmluvu o poskytnutí schválených financií, a tak nakrúcanie oddialil do roku 1994, keď post ministra vystriedal Ľubo Roman. Film napokon vstúpil na plátna až šesť rokov od zakúpenia práv na sfilmovanie románu, teda v roku 1998 a zároveň sa stal najnavštevovanejším titulom v bratislavských kinách, čomu nesporne pomohla aj práve neľahká „cesta na svet“.
Režisér a nakrúcanie
Dĺžka procesu ovplyvnila aj zloženie filmového štábu a to vo vedúcej zložke. Pôvodne bol oslovený režisér Miloslav Luther, ktorý však dostal ponuku nakrúcať rozsiahly televízny projekt Koniec veľkých prázdnin. Namiesto Luthera nastúpil Vladimír Balco. Snímka preň rozhodne nebola debutom. Ten sa radí do obdobia 1981 - 1985, keď mnohí scenáristi a režiséri realizovali svoje prvotiny. Diela napriek podobným podmienkam vzniku nespája nič zásadné, a teda autorov nemožno považovať za generáciu s charakteristickými rysmi tvorby, ako tomu dávnejšie bývalo. Balco pracoval v oblasti filmu už v sedemdesiatych rokoch, no réžiu dokumentárnych filmov dokončil až v roku 1982. Štúdium odboru ho však neodlúčilo od žánrov hraného filmu či krátkometrážnej tvorby (napr. Quo vadis?). V roku 1984 nakrútil hraný debut Uhol pohľadu. Práve v tejto snímke je viditeľných niekoľko aspektov tvorby, ktorou sa neskôr ešte výraznejšie prikláňa k postupom Dušana Trančíka. Prevládajú exteriéry, herca vytláča neherec. Témy sú sociálne angažované, dotýkajú sa eticko-morálnych problémov súčasníkov, pokúšajú sa demaskovať režim, jeho zvrátenosti. V rozhovore o svojom treťom celovečernom hranom filme Postoj sa režisér vyjadruje: „Pri výpovediach o veciach života, myslím tým na svoje filmy, mi herci vadia. Každým svojim filmom sa snažím povedať niečo nové, ojedinelé, prvé. Tak ako každý život človeka je jedinečný, snažím sa o to, aby boli jedinečné aj moje filmy - výpovede o ľuďoch okolo nás.“ Po hranom filme Let asfaltového holuba nastala u Balca osemročná pauza, ktorú ukončil až Rivers of Babylon z roku 1998.
Dej
Rácz je obyčajný chlap z dediny. Chce sa oženiť a založiť si rodinu. Ak však chce splniť základné normy nastavené spoločnosťou musí sa niečoho vzdať. Odchádza preto do mesta na zárobky. Práca v kotolni je vyčerpávajúca, no dobre ohodnotená, dokonca viac, než si kto mohol myslieť. Blíži sa zima, a tak v primárnych potrebách každého človeka sa na prvé miesto tlačí „teplo“. Túto slabinu Rácz objaví, a z poctivej práce sa tak stáva biznis. Ak nemáš a nedáš, nepomôžem. Znie motto kotolníka. Na prvý pohľad bizarná situácia však postupne prerastá do obrovských rozmerov a Rácz ďalej stúpa v hierarchii spoločnosti. Už niet koho by sa bál. Z naivnej frašky vznikne mafia, ovláda všetkých. Vidíme tak už známy obraz – obraz moci v demokratickej krajine. „Možno ste to už zaregistrovali – veľmi rýchlo sa z filmovej postavy mociblaženého a ničoho sa neštítiaceho Rácza stal symbol, ktorý akoby automaticky vhupol do nášho každodenného slovníka.“ Happyend sa teda nekoná, nemôže. Potrestaných by bolo omnoho viac. A práve filmová zložka postáv je diele pomerne netradičná, čím sa vytvára isté ozvláštnenie.
Postavy
Ako už rovnomenná filmová predloha predznačuje, príbeh zachytáva nemálo postáv. Ťažko však označiť niektorú z nich za menej či viac cennú. Hýbateľom deja je jednoznačne Rácz. Ostatné postavy nepotrebuje, je nad nimi, no zároveň nemôže „diktátor“ existovať bez tých, ktorým „diktuje“. Prišiel do mesta, a zmenil tak chod a osud celej spoločnosti. Jeho prítomnosť sa dotkla riaditeľa a zamestnancov hotelu, prostitútky Silvie, veksláka Video-Urbana a všetkých, ktorí s ním ďalej prídu do kontaktu. Nevyhnutnou súčasťou je vo filmovom prípade aj Urban. Rozprávač príbeh otvára aj zatvára. Mysleli by sme si tak, že je divák od jeho postavy a vnútorných monológov závislý. Babylon ponúkne aj niekoľko momentov, v ktorých postava absentuje. Je správne označiť jej informácie za kľúčové? Obsah prehovorov k divákovi dotvára atmosféru, komentuje vzťahy, situácie, ktoré by sme možno dokázali odpozorovať aj sami. Mnohé scény však končia záberom na pozorujúceho Urbana, čo v tom prípade naznačuje, že ide o jeho spomienky, ktoré nám retrospektívne odhaľuje. Zaujímavé je vykreslenie ostatných postáv. Deje sa tak prevažne cez situácie. Aj keď im z pochopiteľných dôvodov nie je venovaný priestor obdobný knižnému vydaniu, jedno je zachované – absencia kladného hrdinu. Nikto nie je „nevinný“. Nikto nemoralizuje, nesnaží sa nezištne zachrániť situáciu. Autori nám to podávajú ako fakt, ktorý nepôsobí ako konštrukt. Obsadenie filmu je čisto herecké. Vzhľadom na Balcovu predchádzajúcu tvorbu sa ponúka odôvodnenie. Potrebný psychologický rozmer dokážu herci zrejme vypracovať oveľa dôslednejšie a presvedčivejšie ako neherci.
Z dnešného pohľadu
Mnohé filmu dala už predloha. Transformácia literatúry na film však vôbec nie je jednoduchá. Hrozí, že film si z nej ponechá mnoho a vytvorí tým nepresvedčivý dojem, alebo naopak z nej upustí natoľko, že ju možno považovať len za inšpiráciu. Prvý variant sa prejavil najmä v dialógoch, konkrétne v Ráczových replikách, ktoré sú často totožné s románovými. Vety ako „Ja ti ukážem.“ patria s určitosťou do knihy. Naopak to, čomu sa kniha dokázala vyhnúť bol referenčný význam diela. Zatiaľ čo medzititulok vo filme hovorí o jeseni 1989 niekde v strednej Európe, Bratislavu prezrádzajú nezameniteľné budovy akou je napríklad hrad. Čo je zaujímavé na pohľade dnešného diváka? Predstava, že by vznikol podľa plánu, alebo ešte skôr. Stretávame sa v ňom totiž s mnohými dlho filmom skrývanými javmi akými sú prostitúcia, časté vulgarizmy, sex, homosexualita, mrzačenie a pod. Dnešná podoba filmu bola ovplyvnená dobou vzniku. Viditeľná je snaha zobraziť súčasnosť, ako napríklad zapojením popkultúry cez piesne Richarda Müllera. „Navyše divák je pre námet najlepšie fundovaný, je k nemu najcitlivejší a najnemilosrdnejší. Nedá sa mu diviť, pretože dobre pozná život okolo seba, problémy, v ktorých žije. A keď mu chceme ponúknuť film, ktorý skutočnosť ukazuje skreslene a nevierohodne, urazí ho to, zanevrie na film, na tvorcov.“ Mnohé (z vtedajšej súčasnosti) dnes pôsobí veľmi humorne. Vytvára silný dojem fikcie podporovaný tiež častými hyperbolami, ktorý záverečná časť filmu vyvráti. Téma je stále aktuálna a ľahko aplikovateľná v mnohých prípadoch, čo filmu zaručuje serióznosť a atraktívnosť aj pre ďalšie generácie divákov.
Použitá literatúra
- Jana Mjartanová, Pracovat na sobě, Rozhovor se slovenským režisérem Vladimírem Balcem, in: Film a doba, č. 2, 1987
- Jena Opoldusová, „V hlbočine plávajú kusy ako torpéda“, in: Národná obroda, 22.5. 1998, s. 19
- Václav Macek, Jelena Paštéková, Dejiny slovenskej kinematografie, (Martin: Osveta, 1997). 599 s. ISBN 80-217-0400-4
Text je dostupný za podmienok Creative Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších podmienok. Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky použitia.
Útek do Budína
Čarbanice
Čertova stena (film)
Čert nespí
Červené víno (film)
Červený mak (film)
Čierna minúta
Čierne na bielom koni
Čisté ruky
Člny proti prúdu
Ďaleko je do neba
Ľalie poľné
Šílení
Šťastie pána Slávika (1923)
Šerif za mrežami
Šiesta veta
Štyridsaťštyri
Žaby a iné ryby
Želary
322 (film)
Advokátka (film)
Akcia Edelstein
Anjeli (film)
Anjel milosrdenstva
Archimedov zákon (film)
A máme, čo sme chceli
A pobežím až na kraj sveta
Bathory (film)
Biela stužka v tvojich vlasoch
Blízke diaľavy
Bludička (film)
Boj sa skončí zajtra
Boxer a smrť
Bratislavafilm
Cézar a detektívi
Cena odvahy
Cengá do triedy
Cesta ženy
Chodník cez Dunaj
Cigán (film)
Cinka Panna (film)
Citová výchova jednej Dáše
Cnostný Metod
Dávajte si pozor!
Dôverní nepriatelia
Deň, ktorý neumrie
Deň slnovratu
Demokrati (film)
Deravé vrecko
Dialóg 20-40-60
Dobrú chuť, televízorček
Dom (film)
Dom na rázcestí
Dosť dobrí chlapi
Dovidenia v pekle, priatelia!
Do posledného dychu
Dračie srdce
Drak sa vracia (film)
Dvere dokorán
Eden a potom
Falošný princ
Fontána pre Zuzanu
Fontána pre Zuzanu 2
Fontána pre Zuzanu 3
Fotografovanie obyvateľov domu
Gemini (film)
Guľôčky
Hana a jej bratia
Hazard (film)
Iná láska
Indián (film)
Invalid (film)
Jánošík (film z roku 1921)
Jánošík I., II.
Jaškov sen
Ja milujem, ty miluješ
Jedeme na teambuilding
Jerguš Lapin
Jozef Mak (film)
Južná pošta (film)
Kára plná bolesti
Kôň (film)
Kým sa skončí táto noc
Kandidát (film, 2013)
Kapitán Dabač
Keď hviezdy boli červené
Keď jubilant plače
Keby som mal pušku
Kočka (film)
Kohút nezaspieva
Koncert pre pozostalých
Koza (film)
Krajinka (film)
Krotká (film)
Kto odchádza v daždi...
Kto si bez viny
Lóve (film)
Labula
Lampáš malého plavčíka
Legenda o Nepočujúcich
Let asfaltového holuba
Lieta v tom
Mŕtvi učia živých
Mŕtvola musí zomrieť
Mahuliena, zlatá panna
Marhuľový ostrov
Maroško (film)
Montiho čardáš
Muž, ktorý luže
Návrat Jána Petru
Na krásnom modrom Dunaji
Neberte nám princeznú
Neha (film)
Nemožná
Nikdy nehovor nikdy (film)
Očovské pastorále
Obchod na korze
Obrazy starého sveta
Obyčajný špás
Okresné blues
Orbis Pictus (film)
Organ (film)
Out (film)
O živej vode
O dve slabiky pozadu
O sláve a tráve
Pán a hvezdár
Pán si neželal nič
Pacho, hybský zbojník
Pajácov osud
Panna zázračnica
Pavilón šeliem
Pehavý Max a strašidlá
Penelopa (film)
Perinbaba
Piargy
Pokoj v duši
Polnočná omša
Pomocník (film)
Popolvár najväčší na svete
Postav dom, zasaď strom (film)
Postoj (film)
Právo na minulosť
Predčasné leto
Priehrada (film)
Prvý slovenský horor
Quartétto
R. S. C.
Rivers of Babylon (film)
Rošáda (film)
Robinson & Crusoe (film)
Súkromné životy
Sýkorka (film)
Sagarmatha (film)
Sedem jednou ranou
Skús ma objať
Skleníková Venuša
Slávnosť v botanickej záhrade
Smršť (film)
Smrť ministra
Soľ nad zlato (film)
Socialistický Zombi Mord
Sokoliar Tomáš
Správa (film)
Suzanne (film)
Tábor padlých žien
Tajomstvo alchymistu Storitza
Tam je hviezda Sírius
Tanec medzi črepinami
Tango pre medveďa
Tichá radosť
Tisícročná včela (film)
Toto leto doma
Traja svedkovia
Trhlina (film)
Tri dcéry
Tušenie
Učiteľka (film)
Uhol pohľadu (film z roku 1984)
Ulice bez mena
Vášnivý bozk
Víťaz (film)
Všetko čo mám rád (film)
Varúj...!
Villa Lucia
Vitaj doma, brate!
Vlčie diery
Vtáčkovia, siroty a blázni
V bludisku pamäti
V meste plnom dáždnikov
V rannej hmle
Záhrada (film)
Zázračný autobus
Zabudnite na Mozarta
Zakliata jaskyňa
Zbehovia a pútnici
Zlatá réva
Zlaté časy (film z roku 1978)
Zostane to medzi nami
Zoznam slovenských filmov (2010 – 2019)
Zradení
Zrelá mladosť
Zvony pre bosých
Text je dostupný za podmienok Creative
Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších
podmienok.
Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky
použitia.
www.astronomia.sk | www.biologia.sk | www.botanika.sk | www.dejiny.sk | www.economy.sk | www.elektrotechnika.sk | www.estetika.sk | www.farmakologia.sk | www.filozofia.sk | Fyzika | www.futurologia.sk | www.genetika.sk | www.chemia.sk | www.lingvistika.sk | www.politologia.sk | www.psychologia.sk | www.sexuologia.sk | www.sociologia.sk | www.veda.sk I www.zoologia.sk