A | B | C | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9
Renault | |
Právna forma | akciová spoločnosť |
---|---|
Odvetvie | automobilový priemysel |
Založená | 1898 |
Sídlo | Boulogne-Billancourt |
Vedenie | Carlos Ghosn |
Prevádzkový príjem | 38 miliárd eur (2009) |
Zamestnancov | 122 615 (2010) |
Webová stránka | www.renault.com |
Renault S.A. je francúzska automobilka, ktorá sa zaoberá výrobou automobilov, poľnohospodárskej techniky a nákladnými vozidlami. Vďaka aliancii s Nissanom je to štvrtý najväčší výrobca automobilov na svete. Vlastní rumunskú spoločnosť Automobile Dacia a kórejskú spoločnosť Renault Samsung Motors. Súčasný CEO spoločnosti je Carlos Ghosn. Najúspešnejšie modely spoločnosti sú Renault Clio a Renault Mégane, a hlavným trhom je Francúzsko. Spoločnosť je známa mnohými revolučnými dizajnmi, bezpečnostnými technológiami a motoristickým športom.
Dejiny
Automobilka Renault bola založená v roku 1899 pod názvom Société Renault Frères. Zakladateľmi boli Louis Renault a jeho bratia Marcel a Fernand. Louis bol hlavný inžinier a konštruktér, jeho bratia Fernand a Marcel mali na starosti vedenie firmy a administratívu. Louis Renault bol najväčším konkurentom André Citroena.
Dejiny v rokoch
- 1917 Louis Renault navrhol nový typ tanku Renault FT-17, s motorom vzadu a otočnou vežou. Táto koncepcia sa využíva dodnes.
- 1940 – 1944 Automobilka produkovala tanky a plnila požiadavky okupačných vojsk
- 1944 Louis Renault bol obvinený že počas vojny pracoval pre Nemecko
- 1944 Louis Renault zomrel vo vezení 24. októbra vo veku 67 rokov, kým čakal na súdny proces. Automobilka bola znárodnená a premenovaná na Régie Nationale des Usines Renault.
- 1955 Renault zlúčil automobilky SOMUA, Latil a spojil ich s vlastnou divíziou na výrobu nákladných automobilov. Nová divízia dostala názov Saviem.
- 1968 Česko-Slovenská automobilka Avia začala licenčne vyrábať model Saviem Super Galion.
- 1974 Citroën predal podiel v automobilke Berliet, Renaultu. Automobilka Berliet sa zaoberala výrobou nákladných automobilov, autobusov a trolejbusov.
- 1978 Renault spojil automobilku Berliet a Saviem. Vytvoril tak svoju novú divíziu pre výrobu nákladných a užitkových automobilov Renault Vehicules industries, neskôr Renault Trucks.
- 1990 Prebehla privatizácia automobilky. Renault sa stal akciovou spoločnosťou vo vlastníctve štátu. 20% podiel odkúpila automobilka Volvo.
- 1994 Volvo odpredalo 12% podiel a štát znížil svoj podiel na 53%.
- 1999 Vznikla Renault-Nissan aliancia. Neskôr aliancia Renault Samsung Motors
- 2004 Reorganizácia dcérskej spoločnosti Dacia na low cost značku. Dacia bude vyrábať model Logan za 5000€ v počte 1 000 000 kusov ročne. Ten istý automobil sa predával vo Francúzsku za 7600€.
- 2007 Dohoda medzi automobilkami Renault a ruskou Lada AvtoVAZ. Renault sa zaviazal posilniť automobilku Lada na domácom trhu, a modernizovať ruského výrobcu. Začala sa tiež výroba modelu Logan pre Rusko.
- 2010 Podľa rebríčku OICA 201.020 sa Renault umiestnil na 10. priečke celosvetových výrobcov v počte automobilov.
- 2011 Renault obsadil prvú priečku predajnosti vo Francúzsku
Inovácie
- 1898 Prevodovka s priamym záberom
- 1899 Vozidlo ovládané z uzavretého interiéru
- 1902 Louis Renault podal patent preplňovania motora pomocou ventilátora alebo kompresora, nie je ale patentovaný ako turbokompresor
- 1904 Demontovateľná sviečka
- 1905 Štartovanie z miesta vodiča, štartovanie za pomoci stlačeného vzduchu
- 1917 Prvý ľahký bojový tank Renault FT17 novej koncepcie ktorá sa používa dodnes
- 1922 Brzdy s posilovačom (model Renault 40CV)
- 1925 Prvé naftové a benzínové lokomotívy
- 1932 Železničný motorový vlak s naftovým pohonom slúžil zároveň aj ako vagón
- 1956 Rýchlostný rekord s automobilom do 1 000 kg, 308 km/h
- 1983 Syntetizátor reči (rozprávajúce auto) Renault 11 Electronic
- 2001 Karta hands free Renault Laguna II.
Automobily
Pozri aj
Iné projekty
- Commons ponúka multimediálne súbory na tému Renault
Automobily značky Renault 1940 – 1990 – nasledujúce >> | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Typ | 1940 | 1950 | 1960 | 1970 | 1980 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | |
Miniautomobily (A) | 3 / 4 | 4 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Malé automobily (B) | 5 / 7 | Super 5 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Nižšia stredná trieda (C) | 4CV | Dauphine | 8/10 | 6 | 14 | 9/11 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Stredná trieda (D) | Juvaquatre | 12 | 18 | 21 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Vyššia stredná trieda (E) | Frégate | 16 | 20/30 | 25 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Grand tourer | Torino | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kupé | 15/17 | Fuego | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Roadster | Caravelle | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Off-road | Rodeo 4/6 | Rodeo |
<< predošlé – Automobily značky Renault 1980 – súč. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Typ | 1980 | 1990 | 2000 | 2010 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | ||
Miniautomobily | Twingo | Twingo II | Twingo III | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Malé automobily | 5 / 7 | Super 5 | Clio I | Clio II / Thalia | Clio III | Clio IV | C V | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Nižšia stredná trieda |
14 | 9 / 11 | 19 | Mégane I | Mégane II | Mégane III | Mégane IV | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Alliance | Fluence | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Stredná trieda | 18 | 21 / Medallion | Laguna I | Laguna II | Laguna III | Talisman | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
Vyššia stredná trieda | 20 / 30 | 25 | Safrane | Vel Satis | Latitude | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
LAV | Kangoo I | Kangoo II | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
SUV | Koleos | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Captur | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kadjar | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Malé MPV | Modus | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Compact MPV | Scénic I | Scénic II | Scénic III | Scénic IV | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Veľké MPV | Espace I | Espace II | Espace III | Espace IV | Espace V | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kupé | Fuego | Avantime | Laguna Coupé | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Roadster | Spider | Wind |
Text je dostupný za podmienok Creative Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších podmienok. Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky použitia.
Antropológia
Aplikované vedy
Bibliometria
Dejiny vedy
Encyklopédie
Filozofia vedy
Forenzné vedy
Humanitné vedy
Knižničná veda
Kryogenika
Kryptológia
Kulturológia
Literárna veda
Medzidisciplinárne oblasti
Metódy kvantitatívnej analýzy
Metavedy
Metodika
Text je dostupný za podmienok Creative
Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších
podmienok.
Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky
použitia.
www.astronomia.sk | www.biologia.sk | www.botanika.sk | www.dejiny.sk | www.economy.sk | www.elektrotechnika.sk | www.estetika.sk | www.farmakologia.sk | www.filozofia.sk | Fyzika | www.futurologia.sk | www.genetika.sk | www.chemia.sk | www.lingvistika.sk | www.politologia.sk | www.psychologia.sk | www.sexuologia.sk | www.sociologia.sk | www.veda.sk I www.zoologia.sk