Quick Reaction Alert - Biblioteka.sk

Upozornenie: Prezeranie týchto stránok je určené len pre návštevníkov nad 18 rokov!
Zásady ochrany osobných údajov.
Používaním tohto webu súhlasíte s uchovávaním cookies, ktoré slúžia na poskytovanie služieb, nastavenie reklám a analýzu návštevnosti. OK, súhlasím


Panta Rhei Doprava Zadarmo
...
...


A | B | C | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9

Quick Reaction Alert
Pohotovostný Eurofighter Typhoon F2 9. perute britského Kráľovského letectva zo základne RAF Coningsby sprevádza strategický bombardér Tupolev Tu-95MS diaľkového letectva ruských vzdušných síl nad severným Atlantikom, august 2008
Pohotovostný Lockheed Martin F-22A Raptor 90. stíhacej letky amerického letectva z Elmendorfovej základne vzdušných síl na Aljaške sprevádza ruský bombardér Tu-95MS, 22. november 2007

Quick Reaction Alert (QRA; doslova: Pohotovosť k rýchlej reakcii) je nepretržitá 24-hodinová pohotovosť nadzvukových stíhacích lietadiel a príslušného personálu pripravených na zásah proti prípadnému narušiteľovi vzdušného priestoru krajín NATO. Pohotovosť k rýchlej reakcii udržujú aj krajiny, ktoré nie sú členmi NATO. Nie všetky štáty ale môžu mať kvôli finančným dôvodom stíhacie lietadlá v pohotovosti 24 hodín denne.

Fungovanie QRA v Európe

V európskych členských krajinách NATO a Turecku je QRA základným článkom ochrany vzdušného priestoru v rámci Systému integrovanej protivzdušnej a protiraketovej obrany NATO (NATO Integrated Air and Missile Defence System, NATINAMDS), ktorý je pod kontrolou Spojeneckého veliteľstva vzdušných síl (Allied Air Command, AIRCOM) so sídlom na leteckej základni Ramstein v Nemecku. V prípade neštandardnej situácie vo vzdušnom priestore, keď sa napríklad civilné lietadlo prestane hlásiť alebo bez hlásenia zmení stanovený kurz, alebo naďalej pokračuje v lete na pôvodnom kurze smerom k štátnej hranici, resp. hranici riadeného vzdušného priestoru nejakej krajiny až ju prekoná bez povinného hlásenia, začne oblastné stredisko riadenia vzdušného priestoru riešiť vzniknutú situáciu. Keď opakované pokusy o nadviazanie spojenia s lietadlom v súlade s leteckými predpismi zlyhajú, lietadlo sa stáva narušiteľom vzdušného priestoru. Následne je o situácii informované najbližšie stredisko riadenia a upovedomovania vzdušných síl, pričom automatizovaný systém túto informáciu prenesie do jedného zo Spoločných operačných stredísk letectva (Combined Air Operations Centre, CAOC) v Uedeme v Nemecku alebo Torrejóne v Španielsku.

V CAOC Uedem a Torrejón majú dôstojníci prehľad o vzdušnej situácii nad európskymi krajinami NATO a Tureckom. V CAOC Uedem sa zameriavajú na priestor severne od Álp, zatiaľ čo CAOC Torrejón zodpovedá za oblasť južne od Álp. V oboch CAOC majú okrem vzdušnej situácie aj prehľad o dostupnosti jednotlivých QRA, ktoré je možné použiť. O nasadení dostupnej QRA následne môže rozhodnúť starší dôstojník pohotovostnej zmeny CAOC. V prípade nasadenia vydá pohotovostným lietadlám pokyn k okamžitému vzletu tzv. Alpha Scramble s cieľom identifikovať sporný cieľ. Najčastejším dôvodom týchto ostrých vzletov býva strata spojenia medzi pilotmi civilného lietadla a miestom riadenia letovej prevádzky.

Činnosť lietadiel QRA sa delí na tri typy zásahov:[1]

  • Alpha Scramble – „ostrý“ vzlet k neznámemu lietadlu, resp. k lietadlu bez spojenia
  • Tango Scramble – cvičný vzlet
  • Romeo Scramble – cvičný vzlet pre vykonanie previerky pohotovostného systému protivzdušnej obrany

Alpha Scramble predstavuje vzlet do pätnástich minút, pričom vycvičený personál zvláda tieto situácie aj pred limitom. Práve pre precvičenie týchto postupov nielen vo vzduchu, ale aj na zemi u zmien riadenia letovej prevádzky a obslužného personálu slúžia cvičné vzlety Tango a Romeo Scramble.[1] Pri týchto cvičných vzletoch musí letový personál preukázať svoju pripravenosť. Postupy sú rovnaké ako u Alpha Scramble s tým, že neplnia úlohy v rámci NATINAMDS a spravidla sú vyhlasované jeden alebo dvakrát denne.[1]

Pilot QRA na základni RAF Leuchars, október 2010
Pohotovostná dvojica stíhačiek Saab JAS 39C Gripen Vzdušných síl Armády Českej republiky počas letu nad Kuršskou kosou v rámci misie NATO Baltic Air Policing, október 2012

Lietadlá QRA zasahujú samozrejme aj proti vojenským lietadlám, ktoré narušia alebo sa nebezpečne priblížia k vzdušnému priestoru niektorej z krajín NATO, pričom podobne ako u civilných lietadiel, nie vždy ide o úmyselné narušenie vzdušného priestoru. Prípady narušenia vzdušného priestoru krajín NATO vojenskými lietadlami sa zintenzívnili hlavne po roku 2007, kedy ruské vzdušné sily obnovili praktiky z čias sovietskej éry, ktoré spočívajú v nasadzovaní strategických bombardovacích lietadiel na diaľkové hliadkové lety.[2] Ide hlavne o lety smerom k severnému pólu, Atlantickému a Tichému oceánu, pri ktorých sa lietadlá často dostávajú do blízkosti územia krajín NATO, vrátane prípadu, kedy ruské lietadlá letia nad Írske more medzi Spojeným kráľovstvom a Írskom.[3] Podobné situácie sa často vyskytujú aj nad Severným, Baltským a Čiernym morom.[4][5][6] Tieto narušenia a nebezpečné priblíženia k vzdušnému priestoru vojenskými lietadlami nie sú vždy úmyselné, ale týmto spôsobom, sa môžu preverovať aj schopnosti protivzdušnej obrany nejakej krajiny. Nielen ruské vojenské lietadlá narušujú alebo sa nebezpečne približujú k vzdušnému priestoru krajín NATO, ale podobné prípady sa často vyskytujú aj voči Rusku alebo Číne zo strany NATO.[7][8]

Pokiaľ je v rámci NATINAMDS zistené vzdušné ohrozenie nevojenského charakteru (napr. civilné lietadlo, ktoré sa má zneužiť ako nástroj teroristického útoku), použitie akýchkoľvek síl a prostriedkov proti tejto hrozbe nie je v právomoci velenia NATO. V takýchto situáciách dochádza k predaniu do národnej podriadenosti, čo znamená predanie velenia na poverenú národnú vládnu autoritu. Táto osoba má potom právomoc vydať rozkaz k zásahu na lietadlo označené ako Renegade, čo je ohrozenie v čase mieru, a to najčastejšie civilným lietadlom, ktoré je predmetom protiprávneho činu.[1]

Pokiaľ je medzi susednými krajinami NATO podpísaná príslušná dohoda, napr. aká je aj medzi Českom a Slovenskom, môžu lietadlá QRA za účelom splnenia misie vstupovať do vzdušného priestoru susedného štátu. V prípade, že podozrivé lietadlo prelietava z územia jedného členského štátu do druhého, je nutná koordinácia lietadiel QRA takým spôsobom, aby bolo zabezpečené aj priame „odovzdanie a prevzatie“ tohto lietadla medzi jednotlivými skupinami lietadiel QRA vo vzduchu.[1]

Základne QRA v európskych krajinách NATO a Turecku

Okrem nižšie uvedených základní je v prípade výnimočného stavu alebo ohrozenia daného regiónu možné využiť aj ďalšie letiská, resp. letecké základne k dočasnému nasadeniu pohotovostných lietadiel QRA.

Belgicko

Belgické vzdušné sily a Holandské kráľovské letectvo od polovice roka 2017 spolupracujú pri ochrane vzdušného priestoru nad všetkými troma krajinami Beneluxu.[9][10] Dovtedy si Belgicko a Holandsko zabezpečovali svoj vzdušný priestor samostatne, pričom Belgicko zodpovedá aj za bezpečnosť vzdušného priestoru nad Luxemburskom. Belgické vzdušné sily majú pre úlohy QRA k dispozícii dve letecké základne, kde sú dislokované stíhačky F-16.[11]

Bulharsko

Bulharské vzdušné sily majú pre účely QRA v pohotovosti stíhačky MiG-29 na základni Krumovo.[12] V rámci misie Enhanced Air Policing sa tu od ruskej anexie Krymu v roku 2014 striedajú aj stíhačky z rôznych krajín NATO s cieľom posilniť protivzdušnú obranu tejto oblasti.[13][14][15]

Cyprus

Na ostrove CyprusBritské kráľovské letectvo pre účely QRA v pohotovosti stíhačky Eurofighter Typhoon na základni RAF Akrotiri, ktorá patrí pod Suverénne základňové územia Akrotiri a Dekeleia.[16]

Česko

JAS 39C Gripen 211. taktickej letky Vzdušných síl Armády Českej republiky vyzbrojený dvoma raketami vzduch-vzduch AIM-9M Sidewinder počas letu neďaleko základne Čáslav

Vzdušné sily Armády Českej republiky spolupracujú od februára 2017 so Vzdušnými silami Ozbrojených síl Slovenskej republiky pri ochrane vzdušného priestoru nad Českom a Slovenskom. Pre účely QRA majú v pohotovosti štyri stíhačky JAS 39 Gripen 211. taktickej letky na leteckej základni v Čáslavi. Základňa Pardubice slúži ako záložná.[17][18][19]

Dánsko

Dánske kráľovské letectvo vykonáva úlohy QRA zo základne Skrydstrup, kde má dislokované dve letky stíhačiek F-16. Vo výnimočných prípadoch môžu byť stíhačky F-16 nasadené na QRA aj na letisku Bornholm.[20][21]

Francúzsko

Francúzske vzdušné a vesmírne sily zabezpečujú QRA z viacerých leteckých základní v metropolitnom Francúzsku, kde sú dislokované stíhačky Rafale a Mirage 2000. Vo výnimočných prípadoch môžu byť stíhačky Mirage 2000 nasadené na QRA aj na základni Tours.[22][23][24]

Grécko

Grécke vzdušné sily vykonávajú úlohy QRA z viacerých základní v Grécku a na gréckych ostrovoch, kde majú v pohotovosti stíhačky F-16, Mirage 2000 a Rafale.[25][26] Grécko zabezpečuje spolu s Talianskom aj ochranu vzdušného priestoru nad Albánskom a Čiernou Horou, ktoré nedisponujú stíhacími lietadlami. Z rovnakého dôvodu zabezpečujú grécke vzdušné sily aj ochranu vzdušného priestoru nad Severným Macedónskom.[27][28]

Holandsko

Holandské kráľovské letectvo spolupracuje od polovice roka 2017 s belgickými vzdušnými silami pri ochrane vzdušného priestoru nad všetkými troma krajinami Beneluxu.[9] Dovtedy si Holandsko a Belgicko zabezpečovali svoj vzdušný priestor samostatne, pričom Belgicko zodpovedá aj za bezpečnosť vzdušného priestoru nad Luxemburskom. Holandské kráľovské letectvo má pre úlohy QRA k dispozícii dve letecké základne, kde sú dislokované stíhačky F-16 a F-35.[29][30]

Chorvátsko

Chorvátske vojenské letectvo a protivzdušná obrana má pre účely QRA v pohotovosti MiGy-21 na letisku Franja Tuđmana v Záhrebe a letisku v Pule.[31][32]

Island

F-15C Eagle v službách Vzdušných síl USA počas hliadkového letu nad Islandom v rámci misie Icelandic Air Policing

Island nedisponuje vzdušnými silami, a tak sú od mája 2008 na medzinárodnom letisku v Keflavíku nasadzované v nepravidelných intervaloch pre účely QRA stíhačky z rôznych krajín NATO v rámci misie Icelandic Air Policing. Na rozdiel od misie Baltic Air Policing nie sú pohotovostné lietadlá na Islande nepretržite, ale len keď si ich prítomnosť Island vyžiada.[33]

Litva, Lotyšsko, Estónsko

Pri ochrane vzdušného priestoru nad pobaltskými krajinami sa v rámci misie Baltic Air Policing v pravidelných intervaloch striedajú rôzne krajiny NATO. Pre účely QRA je v Litve určená letecká základňa Šiauliai a Ämari v Estónsku.[34]

Maďarsko

Maďarské vzdušné sily majú pre účely QRA v pohotovosti stíhačky JAS 39 Gripen 1. taktickej letky „Puma“ na leteckej základni Kecskemét.[35][36] Maďarsko spolu s Talianskom zabezpečujú aj ochranu vzdušného priestoru nad Slovinskom, ktoré nedisponuje stíhacími lietadlami.[28]

Nemecko

Eurofighter EF 2000GS v službách Luftwaffe vzlieta zo základne v Neuburgu

Luftwaffe má pre účely QRA v pohotovosti stíhačky Eurofighter EF 2000 na základniach Neuburg a Wittmundhafen s tým, že eskadra dislokovaná v Neuburgu sa zameriava na južnú časť Nemecka a eskadra na základni Wittmundhafen na severnú časť. Úlohy QRA môžu vykonávať aj eskadry dislokované na základniach Nörvenich a Laage. Ak je to nevyhnutné, môžu podľa dohody nemeckí stíhači QRA zasahovať aj vo vzdušnom priestore Poľska.[37][38][39]

Nórsko

Nórske kráľovské letectvo má pre úlohy QRA k dispozícii dve letecké základne so stíhačkami F-35.[41][42][43]

Poľsko

Vzdušné sily Poľskej republiky vykonávajú úlohy QRA z troch základní, kde majú v pohotovosti stíhačky F-16 a MiG-29. Ak je to nevyhnutné, môžu podľa dohody poľskí stíhači QRA zasahovať aj vo vzdušnom priestore Nemecka. Od ruskej invázie na Ukrajinu v roku 2022 je protivzdušná obrana Poľska posilnená prítomnosťou lietadiel z iných krajín NATO. Poľské vzdušné sily boli tiež dočasne poverené ochranou vzdušného priestoru nad Slovenskom, kým slovenské vzdušné sily získajú nové stíhacie lietadlá F-16. Tieto úlohy vykonávajú lietadlami F-16 primárne zo základne Łask, ale v prípade potreby majú k dispozícii aj základňu Malacky-Kuchyňa na Slovensku.[44][45][39][46][47][48]

Portugalsko

Portugalské vzdušné sily majú pre účely QRA v pohotovosti stíhačky F-16 na základni Monte Real.[49][50]

Rumunsko

Rumunské vzdušné sily vykonávajú úlohy QRA z troch základní, kde majú v pohotovosti stíhačky MiG-21 a F-16.[51] V rámci misie Enhanced Air Policing sa na základni Mihaila Kogălniceana striedajú od ruskej anexie Krymu v roku 2014 aj stíhačky z rôznych krajín NATO s cieľom posilniť protivzdušnú obranu tejto oblasti. Od ruskej invázie na Ukrajinu v roku 2022 je ochrana vzdušného priestoru Rumunska ešte viacej posilnená prítomnosťou ďalších lietadiel štátov NATO.[52][15][53][54]

Slovensko

Vzdušné sily Ozbrojených síl Slovenskej republiky spolupracujú od februára 2017 so Vzdušnými silami Armády Českej republiky pri ochrane vzdušného priestoru nad Slovenskom a Českom. Od 1. septembra 2022 slovenskú QRA dočasne zabezpečujú Vzdušné sily Poľskej republiky a Vzdušné sily Armády Českej republiky, kým slovenské vzdušné sily získajú nové stíhacie lietadlá F-16. Poľské vzdušné sily tieto úlohy vykonávajú lietadlami F-16 primárne zo základne Łask, ale v prípade potreby majú k dispozícii aj základňu Malacky-Kuchyňa na Slovensku. České vzdušné sily pôsobia za týmto účelom so stíhačkami JAS 39 Gripen zo základne Čáslav. V prípade potreby môžu takisto využiť aj základňu Malacky-Kuchyňa.[55][56][57][46][48][47]

Spojené kráľovstvo

Britské kráľovské letectvo má pre úlohy QRA v pohotovosti stíhačky Eurofighter Typhoon na základniach RAF Coningsby a Lossiemouth s tým, že perute dislokované v Coningsby sa zameriavajú na južnú časť vzdušného priestoru nad Spojeným kráľovstvom a perute na základni Lossiemouth na severnú časť.[58][59] Vo výnimočných prípadoch môžu byť stíhačky Eurofighter Typhoon nasadené na QRA aj na základniach MoD Boscombe Down, RAF Northolt, RNAS Culdrose a RNAS Yeovilton.[60] Ak je to nevyhnutné, môžu podľa dohody britskí stíhači QRA vletieť aj do vzdušného priestoru neutrálneho Írska, ktoré nedisponuje stíhacími lietadlami, hoci ich nákup zvažuje. Dôvodom sú časté lety ruských lietadiel v blízkosti írskeho vzdušného priestoru.[61]

Španielsko

Španielske vzdušné sily vykonávajú úlohy QRA zo základní na Pyrenejskom polostrove a na Kanárskych ostrovoch, kde majú dislokované stíhačky EF-18 Hornet a Eurofighter EF 2000.[62][63]

Taliansko

Talianske vzdušné sily vykonávajú úlohy QRA zo základní na Apeninskom polostrove a ostrove Sicília, kde majú dislokované stíhačky Eurofighter Typhoon a F-35.[64][65] Taliansko spolu s Maďarskom zabezpečujú aj ochranu vzdušného priestoru nad Slovinskom, ktoré nedisponuje stíhacími lietadlami.[28] Z rovnakého dôvodu sú talianske a grécke vzdušné sily poverené ochranou vzdušného priestoru nad Čiernou Horou a Albánskom.[28]

Turecko

Turecké vzdušné sily vykonávajú úlohy QRA z viacerých základní rozmiestnených po Turecku, kde majú dislokované stíhačky F-16.[66][67][68]

Základne QRA v ďalších európskych krajináchupraviť | upraviť zdroj

Fínskoupraviť | upraviť zdroj

Fínske vzdušné sily využívajú na úlohy QRA primárne základne Kuopio a Rovaniemi, kde majú v pohotovosti stíhačky F/A-18 Hornet, ktoré môžu na tieto účely nasadiť aj z civilných letísk alebo iných dočasných základní.[69][70]

Rakúskoupraviť | upraviť zdroj

Rakúske vzdušné sily vykonávajú úlohy QRA primárne zo základne Zeltweg, kde majú v pohotovosti tri stíhačky Eurofighter Typhoon. Základňa Hörsching pri Linzi slúži ako záložná.[71][72]

Srbskoupraviť | upraviť zdroj

Vojenské letectvo a protivzdušná obrana Srbskej armády má pre úlohy QRA v pohotovosti MiGy-29 na základni Batajnica neďaleko Belehradu.[73][74]

Letecká základňa Batajnica: MiG-29A/B/S

Švajčiarskoupraviť | upraviť zdroj

Švajčiarske vzdušné sily používajú na účely QRA primárne základňu Payerne, kde majú v pohotovosti dve stíhačky F/A-18 Hornet. Niekoľko týždňov v roku sa úlohy QRA vykonávajú aj zo základní Emmen a Meiringen. Letiská Zürich, Ženeva a Sion slúžia ako záložné. Švajčiarsko tiež zabezpečuje ochranu vzdušného priestoru nad neutrálnym Lichtenštajnskom, ktoré nedisponuje armádou.[75][76][77][78]

Švédskoupraviť | upraviť zdroj

Švédske vzdušné sily vykonávajú úlohy QRA z viacerých základní rozmiestnených po Švédsku, kde majú dislokované stíhačky JAS 39 Gripen. Vo výnimočných prípadoch sa môžu na tieto účely využiť aj iné letiská a tiež provizórne vzletové a pristávacie dráhy, ktoré vznikli z vopred určených úsekov švédskej cestnej siete.[79][80]

Lokalizácia stálych základní QRA v Európe a Tureckuupraviť | upraviť zdroj

Fungovanie QRA v Spojených štátoch a Kanadeupraviť | upraviť zdroj

Regióny a sektory NORAD-u

Na území Spojených štátov a Kanady je QRA pod kontrolou Severoamerického veliteľstva vzdušno-kozmickej obrany (North American Aerospace Defense Command, NORAD), čo je kombinovaná organizácia oboch krajín. Veliteľstvo NORAD-u a zároveň Severného veliteľstva Spojených štátov (United States Northern Command, USNORTHCOM) sa nachádza na Petersonovej leteckej základni neďaleko Colorado Springs. Princíp fungovania QRA je podobný tomu v európskych krajinách NATO a Turecku. NORAD sa administratívne delí na tri regióny:[81]

Základne QRA v Spojených štátoch a Kanadeupraviť | upraviť zdroj

Okrem nižšie uvedených základní je v prípade výnimočného stavu alebo ohrozenia daného regiónu možné využiť aj ďalšie letiská, resp. letecké základne k dočasnému nasadeniu pohotovostných lietadiel QRA.

Aljašský NORAD regiónupraviť | upraviť zdroj

Kanadský NORAD regiónupraviť | upraviť zdroj

Dvojica lietadiel CF-18A Hornet Kanadského kráľovského letectva zo základne CFB Cold Lake počas letu

Západný sektor Kanadyupraviť | upraviť zdroj

Východný sektor Kanadyupraviť | upraviť zdroj

  • CFB Bagotville: CF-18A Hornet
  • FOL Goose Bay: CF-18A Hornet (oddiel pre účely QRA zo základne CFB Bagotville)
  • CFB Gander: CF-18A Hornet (oddiel pre účely QRA zo základne CFB Bagotville)
  • CFB Greenwood: CF-18A Hornet (oddiel pre účely QRA zo základne CFB Bagotville)
  • CFB Trenton: CF-18A Hornet (oddiel pre účely QRA zo základne CFB Bagotville)
  • FOL Iqaluit: CF-18A Hornet (oddiel pre účely QRA zo základne CFB Bagotville)

NORAD región kontinentálnych Spojených štátovupraviť | upraviť zdroj

Západný sektor protivzdušnej obranyupraviť | upraviť zdroj

Východný sektor protivzdušnej obranyupraviť | upraviť zdroj

Lokalizácia stálych základní QRA v Kanadeupraviť | upraviť zdroj

Lokalizácia stálych základní QRA na území kontinentálnych Spojených štátovupraviť | upraviť zdroj

Referencieupraviť | upraviť zdroj

  1. a b c d e KOSECOVÁ, Janka. Ochrana vzdušného prostoru České republiky – Air Policing a mise Severoatlantické aliance Baltic Air Policing online. doctrine.vavyskov.cz, cit. 2018-04-12. Dostupné online.
  2. Russia restarts Cold War patrols online. news.bbc.co.uk, cit. 2018-04-12. Dostupné online.
  3. BBC Sport (International version) online. news.bbc.co.uk, cit. 2018-04-12. Dostupné online.
  4. TASR. Belgické stíhačky identifikovali dva ruské bombardéry nad Severným morom. pravda.sk (Bratislava: Perex), 2018-01-15. Dostupné online cit. 2018-04-12. ISSN 1336-197X.
  5. Italian NATO detachment conducts first alert scramble in Baltics online. ac.nato.int, cit. 2018-04-12. Dostupné online.
  6. Russian Tu-22 bomber scares NATO air defenses flying at supersonic speed over the Baltic Sea for the first time online. theaviationist.com, 2015-03-24, cit. 2018-04-12. Dostupné online.
  7. Russian fighter intercepts U.S. bomber over Baltic Sea online. reuters.com, cit. 2018-04-12. Dostupné online.
  8. Chinese jets intercept U.S. surveillance plane: U.S. officials online. reuters.com, cit. 2018-04-12. Dostupné online.
  9. a b AIR POLICING OVER BENELUX online. ac.nato.int, cit. 2020-11-16. Dostupné online.
  10. Onze missie in de Benelux online. mil.be, cit. 2022-02-14. Dostupné online.
  11. Belgium Air Component online. scramble.nl, cit. 2018-04-12. Dostupné online.
  12. 3-та авиационна база online. grafportal.org, cit. 2022-02-14. Dostupné online.
  13. Air Force - Missions and tasks online. mod.bg, cit. 2022-02-14. Dostupné online.
  14. Bulgaria Air Force online. scramble.nl, cit. 2018-04-12. Dostupné online.
  15. a b ENHANCED AIR POLICING online. ac.nato.int, cit. 2020-11-16. Dostupné online.
  16. RAF Akrotiri online. raf.mod.uk, cit. 2022-03-04. Dostupné online.
  17. Velitelství Vzdušných sil AČR online. acr.army.cz, cit. 2022-02-14. Dostupné online.
  18. 211. taktická letka online. afbcaslav.army.cz, cit. 2022-02-14. Dostupné online.
  19. Czech Air Force online. scramble.nl, cit. 2018-04-12. Dostupné online.
  20. The Royal Danish Air Force online. forsvaret.dk, cit. 2022-02-14. Dostupné online.
  21. Denmark - Defence Forces online. scramble.nl, cit. 2018-04-12. Dostupné online.
  22. Missions permanentes en métropole online. defense.gouv.fr, cit. 2022-02-14. Dostupné online.
  23. Armée de l'Air online. scramble.nl, cit. 2018-04-12. Dostupné online.
  24. Aéronautique Navale online. scramble.nl, cit. 2018-04-12. Dostupné online.
  25. Hellenic Air Force Mission online. haf.gr, cit. 2022-02-14. Dostupné online.
  26. Hellenic Air Force online. scramble.nl, cit. 2018-04-12. Dostupné online.
  27. MICHALOPOULOS, Sarantis. Greece will police North Macedonia’s airspace following historic visit online. euractiv.com, 2019-04-02, cit. 2020-05-16. Dostupné online.
  28. a b c d AIR POLICING OVER THE WESTERN BALKANS online. ac.nato.int, cit. 2020-11-16. Dostupné online.
  29. Air Operations Control Station Nieuw Milligen online. english.defensie.nl, cit. 2022-02-14. Dostupné online.
  30. Royal Netherlands Air Force/Navy online. scramble.nl, cit. 2018-04-12. Dostupné online.
  31. 191. eskadrila lovačkih aviona online. vojnipilot.hr, 2019-12-09, cit. 2022-02-14. Dostupné online.
  32. Croatia Air Force online. scramble.nl, cit. 2018-04-12. Dostupné online.
  33. ICELANDIC AIR POLICING online. ac.nato.int, cit. 2020-11-16. Dostupné online.
  34. BALTIC AIR POLICING online. ac.nato.int, cit. 2020-11-16. Dostupné online.
  35. MH 59. Szentgyörgyi Dezső Repülőbázis online. honvedelem.hu, 2020-07-31, cit. 2022-02-14. Dostupné online.
  36. Hungarian Air Force online. scramble.nl, cit. 2018-04-12. Dostupné online.
  37. Alarmrotten der Luftwaffe steigen regelmäßig auf online. bundeswehr.de, cit. 2022-06-22. Dostupné online.
  38. German Air Force online. scramble.nl, cit. 2018-04-13. Dostupné online.
  39. a b Germany, Poland agree to defend each other's airspace online. janes.com, 13 May 2021, cit. 2022-02-15. Dostupné online.
  40. a b Aus zwei mach eins. Laage und Wittmund fliegen ab sofort gemeinsam. online. bundeswehr.de, cit. 2022-02-17. Dostupné online.
  41. The Royal Norwegian Air Force online. forsvaret.no, cit. 2022-02-14. Dostupné online.
  42. F-35 takes over QRA mission from F-16 online. forsvaret.no, cit. 2022-01-29. Dostupné online.
  43. Norway - Defence Forces online. scramble.nl, cit. 2018-04-13. Dostupné online.
  44. Siły Powietrzne online. wojsko-polskie.pl, cit. 2022-02-14. Dostupné online.
  45. Polish Air Force online. scramble.nl, cit. 2018-04-13. Dostupné online.
  46. Zdroj:
    Text je dostupný za podmienok Creative Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších podmienok. Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky použitia.
Zdroj: Wikipedia.org - čítajte viac o Quick Reaction Alert





Text je dostupný za podmienok Creative Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších podmienok.
Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky použitia.

Your browser doesn’t support the object tag.

www.astronomia.sk | www.biologia.sk | www.botanika.sk | www.dejiny.sk | www.economy.sk | www.elektrotechnika.sk | www.estetika.sk | www.farmakologia.sk | www.filozofia.sk | Fyzika | www.futurologia.sk | www.genetika.sk | www.chemia.sk | www.lingvistika.sk | www.politologia.sk | www.psychologia.sk | www.sexuologia.sk | www.sociologia.sk | www.veda.sk I www.zoologia.sk