Problém spiacej krásavice - Biblioteka.sk

Upozornenie: Prezeranie týchto stránok je určené len pre návštevníkov nad 18 rokov!
Zásady ochrany osobných údajov.
Používaním tohto webu súhlasíte s uchovávaním cookies, ktoré slúžia na poskytovanie služieb, nastavenie reklám a analýzu návštevnosti. OK, súhlasím


Panta Rhei Doprava Zadarmo
...
...


A | B | C | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9

Problém spiacej krásavice

Problém spiacej krásavice je problém z teórie rozhodovania.

Tento problém bol prvýkrát formulovaný Arnoldom Zuboffom (publikované v "One Self: The Logic of Experience"[1]). Označenie Problém spiacej krásavice (The sleeping beauty problem) bolo prvýkrát použité v internetovej diskusii v Usenet newsgroupe rec.puzzles v roku 1999. [2]

Problém

Spiaca krásavica sa zúčastní experimentu, kde jej povedia tieto pravidlá: V nedeľu ju umelo uspia. Podľa hodu mincou ju buď jedenkrát alebo dvakrát zobudia, spýtajú sa otázku a dajú jej liek, po ktorom na toto zobudenie zabudne. Experimentátori si hodia férovou mincou, ktorá rozhodne, ako bude prebiehať experiment. Ak padne hlava, spiacu krásavicu zobudia iba raz v pondelok. Ak padne znak, tak ju zobudia aj v pondelok aj v utorok. Bez ohľadu na mincu, spiaca krásavica je zobudená v stredu a bez ďalšej otázky sa experiment skončí.

Vždy, keď spiacej krásavici položia otázku, tak nebude vedieť, aký je vtedy deň a ani nebude vedieť získať žiadnu informáciu o tom, či už bola zobudená predtým, alebo nie. Otázka, ktorá jej vždy bude položená, znie: "Aká je miera tvojho presvedčenia, že na minci padla hlava?"

Riešenie

Neexistuje univerzálne akceptované riešenie.

Pozície

Pozícia 1/3

Toto je pozícia, ktorá sa zhruba zakladá na nasledovnej interpretácii: Ak si tipnem, hocikedy, keď ma zobudia, že padol znak, tak pri opakovaní experimentu, budem mať pravdu priemerne 2/3 krát.

Pozícia 1/2

Keďže pred začatím experimentu vyplýva z definície férovej mince, že číslo padne 50% krát, a spiaca krásavica nedostala počas experimentu, žiadne dodatočné informácie, ktoré by mohli toto zmeniť, takže ani jej miera presvedčenia, by sa nemala zmeniť.

Referencie

  1. Arnold Zuboff. One Self: The Logic of Experience. Inquiry: An Interdisciplinary Journal of Philosophy, 1990, s. 39–68. Dostupné online . DOI10.1080/00201749008602210.
  2. Nick Wedd. Some "Sleeping Beauty" postings . June 14, 2006, . Dostupné online.
Zdroj:
Text je dostupný za podmienok Creative Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších podmienok. Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky použitia.
Zdroj: Wikipedia.org - čítajte viac o Problém spiacej krásavice

Podporte znalostnú spoločnosť na Slovensku...
čítajte viac na tomto odkaze: Matematika





Text je dostupný za podmienok Creative Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších podmienok.
Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky použitia.

Your browser doesn’t support the object tag.

www.astronomia.sk | www.biologia.sk | www.botanika.sk | www.dejiny.sk | www.economy.sk | www.elektrotechnika.sk | www.estetika.sk | www.farmakologia.sk | www.filozofia.sk | Fyzika | www.futurologia.sk | www.genetika.sk | www.chemia.sk | www.lingvistika.sk | www.politologia.sk | www.psychologia.sk | www.sexuologia.sk | www.sociologia.sk | www.veda.sk I www.zoologia.sk