A | B | C | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9
Súradnice: 48° 51′ 48.32″ s.š., 2° 19′ 10.49″ v.d.
Pont de la Concorde (most Svornosti) je cestný most cez rieku Seinu v Paríži. Spojuje 8. obvod na pravom brehu a 7. obvod na ľavom. Most bol postavený v rokoch 1787 – 1791 a rozšírený 1930 – 1932. Svoj súčasný názov nesie od roku 1830. V roku 1975 bol prehlásený historickou pamiatkou.
Dejiny
Stavbou mosta bol poverený architekt Jean-Rodolphe Perronet (1708 – 1794) v roku 1787. Tento most bol plánovaný už v roku 1725 pri tvorbe námestia Svornosti (vtedy námestie Ľudovíta XV.), aby nahradil vtedajšiu kompu. Po páde Bastily 14. júla 1789 a jej zbúraním bol získaný stavebný materiál použitý na dostavbu mosta. Stavba bola dokončená v roku 1791. V 19. storočí bol most vyzdobený sochami. V roku 1810 sem nechal Napoleon umiestniť sochy ôsmich generálov padlých v boji. Tieto sochy boli nahradené počas Reštaurácie dvanástimi sochami z bieleho mramoru predstavujúce postavy z francúzskej histórie. Išlo o štyroch majstrov (Jean-Baptiste Colbert, kardinál Richelieu, Suger, Maximilien de Béthune de Sully), štyroch vojakov (Pierre Terrail de Bayard, Ľudovít I. Bourbon-Condé, Bertrand du Guesclin, Henri de la Tour d'Auvergne de Turenne) a štyroch námorníkov (René Duguay-Trouin, Abraham Duquesne, Pierre André de Suffren, Anne Hilarion de Costentin de Tourville). Ale sochy boli pre most príliš ťažké, preto ich nechal kráľ Ľudovít Filip premiestniť do Versailles.
V 20. storočí zhustla mestská doprava natoľko, že bolo nutné most zväčšiť. V rokoch 1930 – 1932 bol most rozšírený na oboch stranách, takže sa jeho šírka zdvojnásobila. Pri týchto úpravách bol zachovaný klasicistický vzhľad mostu. Od roku 1975 je most historickou pamiatkou. V roku 1983 bol reštaurovaný. Zo všetkých parížskych mostov má najintenzívnejšiu dopravu (s výnimkou mostov pont aval a pont amont, cez ktoré vedie mestský okruh).
Most bol najprv pomenovaný po Ľudovítovi XV. (pont Louis XVI), neskôr sa volal most Revolúcie (pont de la Révolution), od roku 1814 most Ľudovíta XVI. (pont Louis XVI) a súčasný názov nesie od roku 1830.
Architektúra
Most je pôvodne kamenný, dodatočne rozšírený o železobetónovú prístavbu. Má päť oblúkov, je 153 metrov dlhý a 34 m široký.
Iné projekty
- Commons ponúka multimediálne súbory na tému Pont de la Concorde
Externé odkazy
- Most na stránkach Paríža
- dejiny mostu na Structurae
- dejiny prestavby mostu na Structurae
- Záznam v evidencii kultúrnych pamiatok
Zdroj
Tento článok je čiastočný alebo úplný preklad článku Pont de la Concorde na českej Wikipédii.
Text je dostupný za podmienok Creative Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších podmienok. Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky použitia.
Boulevard Saint-Germain
Boulevard Saint-Michel
Boulevard Vincent-Auriol
Darse du fond de Rouvray
Musée du Louvre
Passerelle Debilly
Passerelle Léopold-Sédar-Senghor
Passerelle Simone-de-Beauvoir
Petit-Pont
Place de Séoul
Place du Pont-Neuf
Place Vauban
Point zéro
Pont Alexandre III
Pont amont
Pont au Change
Pont au Double
Pont aval
Pont Charles-de-Gaulle
Pont d’Arcole
Pont d’Austerlitz
Pont d’Iéna
Pont des Invalides
Pont de Bercy
Pont de Grenelle
Pont de l’Alma
Pont de l’Archevêché
Pont de la Concorde
Pont de la Tournelle
Pont de Sully
Pont de Tolbiac
Pont du Garigliano
Pont Louis-Philippe
Pont Marie
Pont National
Pont Notre-Dame
Pont Rouelle
Pont Royal
Pont Saint-Louis
Quai Anatole-France
Quai André-Citroën
Quai Branly
Quai d’Anjou
Quai d’Austerlitz
Quai d’Issy-les-Moulineaux
Quai d’Ivry
Quai d’Orléans
Quai d’Orsay
Quai des Célestins
Quai des Grands-Augustins
Quai des Orfèvres
Quai des Tuileries
Quai de Béthune
Quai de Bourbon
Quai de Conti
Quai de Gesvres
Quai de Grenelle
Quai de Jemmapes
Quai de l’Allier
Quai de l’Hôtel-de-Ville
Quai de l’Horloge
Quai de l’Oise
Quai de la Charente
Quai de la Corse
Quai de la Gare
Quai de la Garonne
Quai de la Gironde
Quai de la Loire
Quai de la Mégisserie
Quai de la Marne
Quai de la Rapée
Quai de la Seine
Quai de la Tournelle
Quai de Metz
Quai de Montebello
Quai de Valmy
Quai du Lot
Quai du Marché-Neuf
Quai François-Mauriac
Quai François-Mitterrand
Quai Henri-IV
Quai Louis-Blériot
Quai Malaquais
Quai Panhard-et-Levassor
Quai Saint-Bernard
Quai Saint-Exupéry
Quai Saint-Michel
Quai Voltaire
Rue Cambon
Rue Croix-des-Petits-Champs
Rue Cujas
Rue des Prêtres-Saint-Germain-l'Auxerrois
Rue de Beaujolais
Rue de Bretonvilliers
Rue de l’Amiral-de-Coligny
Rue de l’Arbre-Sec
Rue de la Fontaine-au-Roi
Rue de la Victoire
Rue de Mogador
Rue de Prague
Rue du Cygne
Rue du Faubourg-Saint-Antoine
Rue Militaire
Rue Pajol
Rue Saint-Honoré
Rue Saint-Paul
Rue Soufflot
Square (architektúra)
Square Barye
Square du Vert-Galant
Square Henri-Galli
Square Jean-XXIII
Square Louis-XVI
Voie Georges-Pompidou
Wikipédia:Šablóny/Výhonky
Text je dostupný za podmienok Creative
Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších
podmienok.
Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky
použitia.
www.astronomia.sk | www.biologia.sk | www.botanika.sk | www.dejiny.sk | www.economy.sk | www.elektrotechnika.sk | www.estetika.sk | www.farmakologia.sk | www.filozofia.sk | Fyzika | www.futurologia.sk | www.genetika.sk | www.chemia.sk | www.lingvistika.sk | www.politologia.sk | www.psychologia.sk | www.sexuologia.sk | www.sociologia.sk | www.veda.sk I www.zoologia.sk