A | B | C | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9
Pojmom politická kultúra sa zvyčajne označuje súbor hodnôt a neformálnych etických pravidiel, dodržiavanie ktorých verejnosť očakáva od politických strán a osôb činných v politickom živote bez ohľadu na ich stranícku, etnickú, či ideologickú príslušnosť. U politikov (resp. politických strán), ktoré tieto požiadavky spĺňajú, prípadne sa usilujú o zvýšenie týchto štandardov, sa hovorí o vysokej politickej kultúre - pri nedostatočnom uplatňovaní spomínaných zásad (resp. dehonestovaní spomínaných hodnôt) zasa o nízkej politickej kultúre. Dlhodobé, či závažné prehrešky voči politickej kultúre sa prejavujú poklesom preferencií politickej strany, či obľuby (prípadne dôveryhodnosti) konkrétneho politika.
V odbornejšom význame sa pod politickou kultúrou rozumie súbor ustálených princípov politického zmýšľania a správania jednotlivcov, sociálnych skupín, či celých spoločností, ktoré sa postupne vyvíjali a uplatňujú sa v pri riešení politických úloh alebo problémov. Pojmom politická kultúra sa zaoberá politológia a sociológia. V súvislosti s politickou kultúrou skúmajú hlavne to, ako obsahová náplň tohto pojmu (resp. konkrétny obsah, ktorý mu dávajú jednotlivci) závisí od politického systému, historického vývoja spoločnosti, sociálneho postavenia, vzdelania, náboženstva, pohlavia a iných faktorov.
Medzi prvé pokusy v 21. storočí spísať na Slovensku etické požiadavky na súčasnú generáciu politikov, patrí verejná výzva občianskeho združenia Aliancie Fair-play „Štyri krúžky pre čestnú politiku“, [1] ktorú podpísalo viacero slovenských intelektuálov. V rámci výzvy „Štyri krúžky pre čestnú politiku“ Aliancia Fair-play sformulovala aj „Desatoro čestného, odborného a zodpovedného politika/-čky“, kde rámcovo popísala požiadavky na správanie sa politikov. Podľa nej[2] by každý politik mal:
- vnímať politiku ako službu občanom,
- konať čestne, bezúhonne, otvorene a férovo,
- zastupovať občianske záujmy, nie svoje vlastné,
- komunikovať a spolupracovať s občanmi,
- riešiť problémy vo verejnom, nie straníckom záujme,
- konať a správať sa zodpovedne,
- podrobuje sa účinnej kontrole,
- zodpovedne nakladať so zdrojmi pochádzajúcimi od občanov,
- rešpektovať princípy demokracie, občianskej a otvorenej spoločnosti,
- zasadiť sa za zrovnoprávnenie politikov s ostatnými občanmi (zúženie imunity, výsad a výhod ústavných činiteľov).
Niektoré formálne požiadavky na etické správanie politikov a verejných činiteľov kladie „Ústavný zákon o ochrane verejného záujmu pri výkone funkcií verejných funkcionárov“ označovaný aj ako Zákon o konflikte záujmov. Zákon upravuje podmienky na ochranu verejného záujmu, nezlučiteľnosť funkcií, zamestnaní a iných činností, iné obmedzenia a zodpovednosť verejného funkcionára za neplnenie alebo porušovanie povinností stanovených týmto zákonom.
Referencie
Text je dostupný za podmienok Creative Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších podmienok. Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky použitia.
Ústava
Ústavný činiteľ
Ľavica (politika)
Ľavicový extrémizmus
Štát
Štátna moc
Štátne zásahy do ekonomiky
Štát blahobytu
Abdikácia
Anarchizmus
Apolitickosť
Appeasement
Aristotelovo poňatie demokracie
Aténska demokracia
Boľševik
Cézaropapizmus
Debata
Decentralizácia
Dejiny politického myslenia
Demagógia
Disident
Europocentrizmus
Exilová vláda
Extrémizmus
Filozofia štátu
Geopolitika
Glasnosť
Heteronómie
Hlasovanie
Imperatívny mandát
Inaugurácia
Janovská konferencia
Knieža
Kolonializmus
Kontrarevolúcia
Korporatívny štát
Korporativizmus
Kráľ (panovník)
Legislatívny proces
Legislatívny proces v SR
Liberalizmus
Libertarianizmus
Machiavelizmus
Manažérizmus (riadenie manažérmi)
Mečiarizmus
Medzinárodná organizácia
Medzinárodné vzťahy
Menšinová vláda
Miestne referendum
Mimovládna organizácia
Monarchizmus (hnutie)
Národ
Národný štát
Národnodemokratický štát
Nariadenie vlády Slovenskej republiky
Neokolonializmus
Neoliberalizmus (voľný trh)
Nepotizmus
Neutralita
NGOizmus
Niccolò Machiavelli
Občianska spoločnosť (moderný význam)
Občianske práva
Opatrenie (ministerstvo)
Opozícia (politika)
Otvorená spoločnosť
Partikularizmus
Plebiscit
Politická kultúra
Politická socializácia
Politický extrémizmus
Politický kompas
Politológia
Pravicový extrémizmus
Preambula
Referendum
Rovnosť (politika a právo)
Sekulárny štát
Sloboda slova
Sociálny štát
Spoločenská zmluva (štát)
Stanné právo
Status quo
Status quo ante bellum
Stranícka patronáž
Straníckosť
Strana nového typu
Suverenita (právo)
Teória štátu
Teória elity
Teória spoločenskej zmluvy
Teória verejnej voľby
Teokracia
Typológia politicko-administratívnych vzťahov
Uzurpácia (moc)
Väčšinový volebný systém
Výnimočný stav
Výnos (ministerstvo)
Všeľudová strana
Verejný činiteľ
Veto
Voľby
Voľný mandát
Vojenská diktatúra
Vojenská okupácia
Vyhláška (ministerstvo)
Watchdog
Zásluhový systém
Zbor povereníkov
Text je dostupný za podmienok Creative
Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších
podmienok.
Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky
použitia.
www.astronomia.sk | www.biologia.sk | www.botanika.sk | www.dejiny.sk | www.economy.sk | www.elektrotechnika.sk | www.estetika.sk | www.farmakologia.sk | www.filozofia.sk | Fyzika | www.futurologia.sk | www.genetika.sk | www.chemia.sk | www.lingvistika.sk | www.politologia.sk | www.psychologia.sk | www.sexuologia.sk | www.sociologia.sk | www.veda.sk I www.zoologia.sk