A | B | C | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9
Nové médium je pojem, ktorý sa začal v odbornej literatúre bližšie vymedzovať už koncom osemdesiatych a začiatkom devädesiatych rokov 20. storočia. Očakávania boli smerované najmä na efektívnejšiu elimináciu vplyvu faktorov priestoru a času na komunikáciu, zvýšenie objemu dostupných informácií, zrýchlenie ich cirkulácie v spoločnosti a obohatenie komunikácie o prvky interaktivity a multimediálnosti. Diskusie o novom médiu/médiách majú mnoho stupňov voľnosti hlavne kvôli nezjednoteniu sa na jednom chápaní pojmu médium.
Zatiaľ čo jedna časť autorov vníma nové médium v zmysle primárneho média, postaveného na úroveň orálnemu či písomnému médiu, druhá časť vidí nové médium skôr ako sekundárne médium a jeho reprezentantov uvádza rôzne podoby internetového umenia, videohry, sociálne siete a virtuálny svet všeobecne, e-mail, blog, wiki, hypertextové priestory typu Web 2.0, ale aj multimediálne nosiče, akými sú CD a DVD a systémy bezdrôtovej/mobilnej komunikácie.
Charakteristika
Koncept nového média predstavil ako jeden z prvých Everett Rogers, vymenovaním troch charakteristík: interaktivita, demasifikácia a asynchrónnosť. Jay David Bolter a Richard Grusin pridali k týmto trom charakteristikám štvrtú – špecifický spôsob remediácie: To, čo je nové na nových médiách vychádza zo špecifického spôsobu, ktorým preformujú staršie médiá a zo spôsobov, ktorými staršie médiá reagujú na výzvy od nových médií...re-prezentáciu jedného média v inom nazývame remediáciou a tvrdíme, že remediácia je rozhodujúcou charakteristikou nových digitálnych médií.
Podľa Leva Manovicha sa nové médium charakterizuje piatimi vlastnosťami:
- Digitálnou formou vyjadrenia informácie – umožňuje popísať mediálny objekt matematicky a manipulovať s ním pomocou algoritmu
- Modularitou – médium umožňuje skladať jednotlivé elementy do váčších objektov
- Automatizáciou manipulácie s informáciou – automatizácia umožňuje používateľovi média vykonávať nad informačným obsahom zložité operácie, ktoré by sám ťažko zvládal
- Variabilitou – variabilné médium má nespočetný počet verzií, napríklad Facebook síce používa jednotnú kostru, ale každý používateľ má svoju verziu
- (Kultúrnym) transkódovaním – nové médium má nad technologickou vrstvou kultúrnu vrstvu, ktorej úlohou je prezentovať používateľovi informačný obsah
Manovichovo nové médium tvoria v podstate binárne dáta interpretované softvérom umožňujúcim vytvárať rôzne formy prezentácie/prístupu/použitia informácie.
Odlišnosti nového média od jeho predchodcov:
- Nové médium je digitálne
- Nové médium dáva používateľovi možnosť participovať na formovaní medializovaného obsahu
- Dochádza k presunu kontroly nad médiom do rúk používateľov
- Nové médiu podporuje kreativitu na oboch svojich koncoch v doteraz nepoznanom rozsahu
- Pri novom médiu platí aj McLuhanovo tvrdenie o parazitovaní starého média na novom: tradičné elektronické médiá parazitujú na novom médiu hneď dvoma spôsobmi: preberajú z neho informácie, umiestňujú doň vlastný informačný obsah
- Mediátorom v prípade nového médiá sú (počítačové/sieťové) dáta
Nové médium stavia pred človeka, spoločnosť a tradičné médiá nové výzvy:
- Naučiť sa využívať prvok interaktivity
- Zvládnuť nový komunikačný jazyk (multimédiá)
- Zvládnuť nový jazyk média a novú gramatiku – hypertext
- Vyrovnať sa so zánikom bariér vstupu na trh (ktokoľvek môže dnes začať vydávať e-noviny, robiť vlastné www prezentácie)
- Naučiť sa digitálne čítať (surfovať)
- Orientovať sa vo virtuálnom priestore
Novosť nových médií
V súčasnosti „novosť“ v kontexte nových médií indikuje:
- nové horizonty
- nová textualita
- nový vzťah médiá – moc
- oslabenie oficiálnej moci
- nová spoločnosť
- komplexnosť
- anonymita
- rola mesiáša
Pozri aj
Zdroj
- KONVIT, Milan; JAKUBÍKOVÁ, Bronislava; VALČO, Michal. O informácii, komunikácii a médiách. Žilina : Poradca, 2010. ISBN 978-80-89213-84-9.
- KONVIT, Milan; JAKUBÍKOVÁ, Bronislava. Nové médiá. Žilina. 2015.
Text je dostupný za podmienok Creative Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších podmienok. Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky použitia.
Antropológia
Aplikované vedy
Bibliometria
Dejiny vedy
Encyklopédie
Filozofia vedy
Forenzné vedy
Humanitné vedy
Knižničná veda
Kryogenika
Kryptológia
Kulturológia
Literárna veda
Medzidisciplinárne oblasti
Metódy kvantitatívnej analýzy
Metavedy
Metodika
Text je dostupný za podmienok Creative
Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších
podmienok.
Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky
použitia.
www.astronomia.sk | www.biologia.sk | www.botanika.sk | www.dejiny.sk | www.economy.sk | www.elektrotechnika.sk | www.estetika.sk | www.farmakologia.sk | www.filozofia.sk | Fyzika | www.futurologia.sk | www.genetika.sk | www.chemia.sk | www.lingvistika.sk | www.politologia.sk | www.psychologia.sk | www.sexuologia.sk | www.sociologia.sk | www.veda.sk I www.zoologia.sk