A | B | C | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9
Na krásnom modrom Dunaji | |
---|---|
Originálny názov | Na krásnom modrom Dunaji |
Žáner | tragikomédia |
Dĺžka | 123 minút |
Štát | Slovensko |
Pôvodný jazyk | slovenský |
Rok | 1994 |
Filmový štáb | |
Réžia | Štefan Semjan |
Produkcia | Slovenský filmový ústav Bratislava Slovenská televízia Bratislava JMB Film & TV Production |
Scenár | Štefan Semjan, Marián Hečko |
Hudba | John Lurie |
Kamera | Martin Štrba |
Obsadenie | |
Obsadenie
| |
Ďalšie odkazy | |
IMDb | |
ČSFD | |
Pozri aj Filmový portál |
Na krásnom modrom Dunaji je celovečerný debut absolventa FAMU Štefana Semjana. Súdobá komédia o troch bohémskych kamarátoch je generačnou výpoveďou tridsiatnikov porevolučných deväťdesiatych rokov.
Deb
Celý príbeh tridsiatnikov Juraja, Vlada a Maroša sa odohráva prevažne v bratislavských reáliách (od natáčania v New Yorku sa nakoniec upustilo). Už bláznivá naháňačka s policajtmi kvôli krádeži Warholovho obrazu a scéna v známej bratislavskej reštaurácii UFO v úvode filmu naznačuje, pre slovenský film, netradičnú poetiku. Cítiť tu inšpiráciu francúzskou novou vlnou či americkým nezávislým filmom. Kriminálna zápletka, nepotrestaný zločin, bezcieľne potulky po krajine v kradnutých autách, nezariadený byt, bezstarostná ranná prechádzka mestom po novinových stánkoch, mnoho ďalších situácií a najmä správanie hlavných hrdinov nám pripomína anarchistického hrdinu v podaní Belmonda z Godardových filmov. Večerné jazdy autom po uliciach Bratislavy podfarbené zvukom saxofónu Johna Lurieho (ktorý nakoniec autorom predal práva na jeden zo svojich albumov) zase navodzujú atmosféru nočného New Yorku z amerických filmov. Veľký priestor na improvizáciu hercov, aj obsadenie nehercov pripomínajú slávnejšie časy československej kinematografie. Napriek všetkému sa však nezrodil nový slovenský filmový zázrak. Ide skôr o pokus, zaznamenanie pocitu jednej generácie tridsiatnikov (tvorcovia filmu aj herci sú v podstate rovesníci) v podivnom období porevolučných rokov so všetkými jeho špecifikami. Sú v spojenectve s mafiou, vekslákmi, skúšajú drogy, listujú v erotických časopisoch a pijú v striptízových baroch. Aj keď rozprávanie má mnoho vtipných momentov a dobre navodenú atmosféru, miestami stráca dynamiku a stáva sa príliš rozvláčne.
Ohlasy
Súdobá kritika však akoby nevidela žiadne pozitíva. Nájdeme niekoľko liberálnejších viet, napríklad v denníku Pravda: „Snímka je svojským pohľadom na mladých ľudí, ktorých život vybočuje z rámca normálnych koľají. Tak trochu bláznivý, kriminálny, dobrodružný príbeh plný neočakávaných zvratov a prekvapení...“ alebo „S otvorenou sebairóniou hovorí aj o Slovákoch, o tom, čo je v nich svetové, či skôr svetácke a čo malé.“ Zväčša však sa ale v súdobých článkoch stretávame s negatívnou kritikou. Ich autori kritizujú nejasnosť myšlienky: „Nielenže je ťažké určiť žáner, ale základná filozofia tohto filmu je proti akejkoľvek kategorizácii, proti logickému mysleniu vôbec..(...)..Ako keby sa exhibícia, absurdita a provokácia stali základným zmyslom celého diela...“ či neprofesionálnu formu: „Film nesie znaky začiatočníctva, jeho forma nie je zvládnutá... “ alebo: „ Ambície režiséra i jeho ostatných spolupracovníkov sa pri takomto neujasnenom zámere, scenáristickej amatérskosti a režijnej neobratnosti mohli spoľahnúť len na výkony trojice hlavných predstaviteľov...“ Pojmy ako nelogický dej či neujasnený zámer sa objavujú takmer u všetkých recenzentov z čoho je jasné, že Semjanovu poetiku neboli ochotní prijať.
Avšak smiešne moralizujúco vyznievajú argumenty kritizujúce správanie hlavných predstaviteľov. Akoby nešlo v príbehu o antihrdinov, ale zobrazenie obyčajného života obyčajných ľudí: „Hoci nepatrím k ctiteľom čistých hrdinov, prezentácia zlodejov, hochštaplerov, ktorí drogujú, cigaretu neodložia z úst a prázdne fľaše od alkoholu sú najčastejšou dekoráciou ich bytu, je na uváženie. Zvlášť, keď je film odporúčaný aj neplnoletej mládeži.“ Kritické reakcie, ktoré tento (na svoju dobu priam kontroverzný) film vyvolal, zaujímavým spôsobom dotvárajú obraz spoločnosti, o ktorej sa snaží vypovedať. Perličkou je článok v promečiarovskom denníku Slovenská republika, kde si autorka mimochodom pomýlila aj meno režiséra a nazýva ho Demjan. Okrem toho, že v ňom samozrejme s pohoršením kritizuje skazenosť morálky hrdinov, vadí jej aj príliš špinavý Dunaj: „Dokonca aj ten Dunaj sa podarilo zachytiť v extrémnom suchu, keď vyzerá ako biedny špinavý brod. No, slovom, obraz biedy, nihilizmu, degenerácie, úpadku. (...). samozrejme, pre zahraničných posudzovateľov bude takýto kritický obraz postkomunistického Slovenska domácej proveniencie vďačné sústo. Šitý ako na objednávku – presne podľa (utkvelých) predstáv, aké si o nás svet i vďaka našej vlastnej reprezentácii utvára.“
Ocenenia
- víťazstvo v českej a slovenskej časti scenáristickej súťaže Hartley-Merrill Prize a účasť v užšom výbere súťaže Nadácie Roberta Redforda Sundance Institute – Štefan Semjan, Martin Hečko
Ďalšie informácie
- Architekt: Juraj Mojžiš
- Návrhy kostýmov: Katarína Bieliková
- Strih: Peter Kordáč
- Vedúci výroby: Nataša Černilová
- Exteriéry: Bratislava
- Premiéra: 3. jún 1994
- Televízna premiéra: 1. august 1997
Recenzie a články
- IVANOVÁ, M.: Rozpačitý debut. In.: Práca 1994, č.130 (6. 6. 1994), s.5
- rubrika NOVÉ FILMY v kinách : Na krásnom modrom Dunaji. Práca - voľná príloha TV, 1994, č. 24, , (3. 6. 1994)
- ŠČEPKA, M.: Generační vydedenci okolo Marilyn? In.: Smena, č. 47, 1994, (31. 5. 1994), s.7
- MJARTANOVÁ, J.: Hodina pre debut alebo premárnená šanca. In.: Národná obroda, č.153, 1994, ( 2. 7. 1994), s. 8
- ŠIMULČÍKOVÁ, J.: Trápny obraz našej biedy. Slovenská republika 1, č. 24 (8. 6. 1994), s. 8
Text je dostupný za podmienok Creative Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších podmienok. Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky použitia.
Útek do Budína
Čarbanice
Čertova stena (film)
Čert nespí
Červené víno (film)
Červený mak (film)
Čierna minúta
Čierne na bielom koni
Čisté ruky
Člny proti prúdu
Ďaleko je do neba
Ľalie poľné
Šílení
Šťastie pána Slávika (1923)
Šerif za mrežami
Šiesta veta
Štyridsaťštyri
Žaby a iné ryby
Želary
322 (film)
Advokátka (film)
Akcia Edelstein
Anjeli (film)
Anjel milosrdenstva
Archimedov zákon (film)
A máme, čo sme chceli
A pobežím až na kraj sveta
Bathory (film)
Biela stužka v tvojich vlasoch
Blízke diaľavy
Bludička (film)
Boj sa skončí zajtra
Boxer a smrť
Bratislavafilm
Cézar a detektívi
Cena odvahy
Cengá do triedy
Cesta ženy
Chodník cez Dunaj
Cigán (film)
Cinka Panna (film)
Citová výchova jednej Dáše
Cnostný Metod
Dávajte si pozor!
Dôverní nepriatelia
Deň, ktorý neumrie
Deň slnovratu
Demokrati (film)
Deravé vrecko
Dialóg 20-40-60
Dobrú chuť, televízorček
Dom (film)
Dom na rázcestí
Dosť dobrí chlapi
Dovidenia v pekle, priatelia!
Do posledného dychu
Dračie srdce
Drak sa vracia (film)
Dvere dokorán
Eden a potom
Falošný princ
Fontána pre Zuzanu
Fontána pre Zuzanu 2
Fontána pre Zuzanu 3
Fotografovanie obyvateľov domu
Gemini (film)
Guľôčky
Hana a jej bratia
Hazard (film)
Iná láska
Indián (film)
Invalid (film)
Jánošík (film z roku 1921)
Jánošík I., II.
Jaškov sen
Ja milujem, ty miluješ
Jedeme na teambuilding
Jerguš Lapin
Jozef Mak (film)
Južná pošta (film)
Kára plná bolesti
Kôň (film)
Kým sa skončí táto noc
Kandidát (film, 2013)
Kapitán Dabač
Keď hviezdy boli červené
Keď jubilant plače
Keby som mal pušku
Kočka (film)
Kohút nezaspieva
Koncert pre pozostalých
Koza (film)
Krajinka (film)
Krotká (film)
Kto odchádza v daždi...
Kto si bez viny
Lóve (film)
Labula
Lampáš malého plavčíka
Legenda o Nepočujúcich
Let asfaltového holuba
Lieta v tom
Mŕtvi učia živých
Mŕtvola musí zomrieť
Mahuliena, zlatá panna
Marhuľový ostrov
Maroško (film)
Montiho čardáš
Muž, ktorý luže
Návrat Jána Petru
Na krásnom modrom Dunaji
Neberte nám princeznú
Neha (film)
Nemožná
Nikdy nehovor nikdy (film)
Očovské pastorále
Obchod na korze
Obrazy starého sveta
Obyčajný špás
Okresné blues
Orbis Pictus (film)
Organ (film)
Out (film)
O živej vode
O dve slabiky pozadu
O sláve a tráve
Pán a hvezdár
Pán si neželal nič
Pacho, hybský zbojník
Pajácov osud
Panna zázračnica
Pavilón šeliem
Pehavý Max a strašidlá
Penelopa (film)
Perinbaba
Piargy
Pokoj v duši
Polnočná omša
Pomocník (film)
Popolvár najväčší na svete
Postav dom, zasaď strom (film)
Postoj (film)
Právo na minulosť
Predčasné leto
Priehrada (film)
Prvý slovenský horor
Quartétto
R. S. C.
Rivers of Babylon (film)
Rošáda (film)
Robinson & Crusoe (film)
Súkromné životy
Sýkorka (film)
Sagarmatha (film)
Sedem jednou ranou
Skús ma objať
Skleníková Venuša
Slávnosť v botanickej záhrade
Smršť (film)
Smrť ministra
Soľ nad zlato (film)
Socialistický Zombi Mord
Sokoliar Tomáš
Správa (film)
Suzanne (film)
Tábor padlých žien
Tajomstvo alchymistu Storitza
Tam je hviezda Sírius
Tanec medzi črepinami
Tango pre medveďa
Tichá radosť
Tisícročná včela (film)
Toto leto doma
Traja svedkovia
Trhlina (film)
Tri dcéry
Tušenie
Učiteľka (film)
Uhol pohľadu (film z roku 1984)
Ulice bez mena
Vášnivý bozk
Víťaz (film)
Všetko čo mám rád (film)
Varúj...!
Villa Lucia
Vitaj doma, brate!
Vlčie diery
Vtáčkovia, siroty a blázni
V bludisku pamäti
V meste plnom dáždnikov
V rannej hmle
Záhrada (film)
Zázračný autobus
Zabudnite na Mozarta
Zakliata jaskyňa
Zbehovia a pútnici
Zlatá réva
Zlaté časy (film z roku 1978)
Zostane to medzi nami
Zoznam slovenských filmov (2010 – 2019)
Zradení
Zrelá mladosť
Zvony pre bosých
Text je dostupný za podmienok Creative
Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších
podmienok.
Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky
použitia.
www.astronomia.sk | www.biologia.sk | www.botanika.sk | www.dejiny.sk | www.economy.sk | www.elektrotechnika.sk | www.estetika.sk | www.farmakologia.sk | www.filozofia.sk | Fyzika | www.futurologia.sk | www.genetika.sk | www.chemia.sk | www.lingvistika.sk | www.politologia.sk | www.psychologia.sk | www.sexuologia.sk | www.sociologia.sk | www.veda.sk I www.zoologia.sk