A | B | C | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9
Motorový olej je mazací olej určený špeciálne pre použitie v spaľovacích motoroch. Má nasledovné funkcie:
- zmenšovať trenie a opotrebenie
- zabezpečiť odvod tepla,
- tesniť,
- zbavovať trecie plochy nečistôt,
- chrániť trecie plochy pred koróziou,
- tlmiť dynamické rázy v mechanizmoch.
Motorový olej je zložený zo základného oleja a aditív, ktoré mu dodávajú požadované vlastnosti.
Aditíva
Motorové oleje obsahujú tieto aditíva:
- antioxidanty — potláčajú starnutie oleja (oxidáciu) a teda zmenu jeho vlastností
- detergenty — čistia omývané plochy a zabraňujú tak vzniku usadenín
- disperzanty — udržujú v oleji rozptýlené látky, ktoré by sa inak usadzovali na rôznych častiach motora
- protikorozívne prísady — chránia pred koróziou omývané plochy
- modifikátory viskozity — zabezpečujú vhodnú viskozitu oleja a jej vhodnú zmenu v závislosti od teploty
- depresanty — znižujú bod tuhnutia oleja
- protipeniace prísady — znižujú resp. potláčajú penenie pri prúdení oleja v motore
- modifikátory trenia — zlepšujú trecie vlastnosti
Požiadavky na oleje
Požiadavky na motorový olej závisia najmä od:
- účelu spaľovacieho motora
- druhu pracovného obehu
- spôsobu chladenia
- použitého paliva
Prísnejšie požiadavky sú kladené na motorový olej ak je určený pre:
Vlastnosti olejov
Hlavné
Medzi hlavné vlastnosti olejov, ktorých hodnoty sa často používajú aj v názve oleja patria:
- kinematická viskozita
- viskozitný index
- bod vzplanutia
- bod tuhnutia
- trieda SAE (Society of Automotive Engineers)
- výkonová klasifikácia podľa API (American Petroleum Institute)
Ostatné
Okrem hlavných, musia motorové oleje mať vhodné aj ďalšie vlastnosti: hustotu, tepelnú vodivosť, tepelnú kapacitu, odparivosť, horľavosť, tepelnú stálosť, odolnosť proti peneniu, schopnosť rozprašovania, disperzno-detergentné vlastnosti, neškodnosť pre organizmy.
Klasifikácia olejov
Motorové oleje sa klasifikujú podľa dvoch základných charakteristík: viskozity a výkonových vlastností. Podľa viskozity a jej závislosti od teploty sa motorové oleje rozdeľujú na:
- sezónne, alebo jednostupňové
- letné
- zimné
- celoročné, alebo celosezónne (v angl. multigrade).
Viskozitná klasifikácia podľa SAE
Táto klasifikácia rozdeľuje oleje do tried označených číslom a prípadne písmenom 'W' podľa hodnoty viskozity pri danej teplote.
viskozitná trieda SAE |
teplota (°C) |
dynamická viskozita (max.) (Pa.s) |
kinematická viskozita (min.) (mm2.s-1) pri 100 °C |
kinematická viskozita (max.) (mm2.s-1) pri 100 °C |
0 W | - 30 | 3250 | 3,8 | |
5 W | - 25 | 3500 | 3,8 | |
10 W | - 20 | 3500 | 4,1 | |
15 W | - 15 | 3500 | 5,6 | |
20 W | - 10 | 4500 | 5,6 | |
25 W | - 5 | 6000 | 9,3 | |
20 | 5,6 | 9,3 | ||
30 | 9,3 | 12,5 | ||
40 | 12,5 | 16,3 | ||
50 | 16,3 | 21,9 |
Čím je viskozitná trieda nižšia, tým je olej určený pre prevádzku za nižších teplôt. Oleje s triedou obsahujúcou znak 'W' sú vhodné pre používanie pri záporných teplotách. Pre stredoeurópske klimatické podmienky sú bežné hodnoty viskozitných tried:
- zimné oleje — 15 W, 10 W
- letné oleje — 30, 40
- celoročné — od 10W/30 po 15W/50
Výkonová klasifikácia podľa API
Táto klasifikácia rozdeľuje oleje do tried podľa vhodnosti oleja pre danú skupinu motorov. Hlavným parametrom pre použitie oleja danej výkonovej triedy v konkrétnom motore je rok jeho uvedenia na trh.
- Oleje tried S sú určené pre zážihové motory. V rámci ich skupín platí, že olej vyššej triedy je možné použiť, aj ak je v technickej dokumentácii motora predpísaný olej nižšej triedy. T. j. v staršom motore možno vždy použiť modernejší olej.
- Oleje tried C sú určené pre vznetové motory. V rámci ich skupín nie je možná zámena vždy, len pre vybrané triedy (uvedené v tabuľke).
Tabuľka je úplná a obsahuje aj v súčasnosti zastarané výkonové triedy, ktoré sú označené sivým podfarbením.
výkonová trieda API |
vhodnosť použitia |
SA | zážihové motory bez vyšších požiadaviek na kvalitu oleja bez aditívnych prísad pre modely od roku 1930 |
SB | zážihové motory so stredným tepelným namáhaním obsahuje antioxidant, antikorózne a protioderové prísady prre modely do roku 1963 |
SC | zážihové motory so stredným a čiastočne zvýšeným namáhaním pre modely od roku 1964 do 1967 |
SD | zážihové motory so zvýšenými požiadavkami na olej pre modely od roku 1968 do 1971 |
SE | zážihové motory s osobitne nepriaznivými prevádzkovými podmienkami pre modely od roku 1972 do 1979 |
SF | zážihové motory s osobitne nepriaznivými prevádzkovými podmienkami vrátane prevádzky s bezolovnatými benzínmi pre modely od roku 1980 do 1988 |
SG | zážihové motory prepĺňané pre modely od roku 1989 do 1993 |
SH | zážihové motory pre modely od roku 1994 do 1996 |
SJ | zážihové motory pre modely od roku 1997 do 2001 |
SL | zážihové motory pre modely od roku 2001 do 2004 |
SM | zážihové motory pre súčasné modely |
CA | vznetové motory neprepĺňané, stredne namáhané pre modely do roku 1959 |
CB | vznetové motory neprepĺňané, so zvýšenými požiadavkami na stálosť oleja pre modely od roku 1960 do 1961 |
CC | vznetové motory mierne prepĺňané, pracujúce pri vysokých zaťaženiach, alebo v ťažkých podmienkach pre modely od roku 1962 do 1990 |
CD | vznetové motory prepĺňané, s podmienkami na vznik usadenín, korózie a opotrebenia, alebo pracujúce v osobitne nepriaznivých podmienkach trieda bola zavedená v roku 1955 |
CD-II | dvojtaktné motory trieda bola zavedená v roku 1985 |
CE | vznetové motory vysokoprepĺňané, pracujúce pri vysokých zaťaženiach aj vysokých otáčkach trieda bola zavedená v roku 1985, môže nahradiť oleje triedy CC a CD |
CF | vznetové motory s nepriamym vstrekom, pre terénne automobily pre palivá s obsahom síry trieda bola zavedená v roku 1994, môže nahradiť oleje triedy CD |
CF-2 | dvojtaktné motory pre ťažké podmienky trieda bola zavedená v roku 1994, môže nahradiť oleje triedy CD-II |
CF-4 | pre vysokorýchlostné vznetové motory preplňované štvortaktné trieda bola zavedená v roku 1990, môže nahradiť oleje triedy CD a CE |
CG-4 | pre vysokorýchlostné vznetové motory preplňované štvortaktné, pre palivá s obsahom síry < 0,5 % požadovaná pre motory spĺňajúce emisné predpisy roku 1994 trieda bola zavedená v roku 1995, môže nahradiť oleje triedy CD, CE a CF-4 |
CH-4 | pre vysokorýchlostné vznetové motory preplňované štvortaktné, pre palivá s obsahom síry < 0,5 % navrhnutá pre motory spĺňajúce emisné predpisy roku 1998 trieda bola zavedená v roku 1998, môže nahradiť oleje triedy CD, CE, CF-4 a CG-4 |
CI-4 | pre vysokorýchlostné vznetové motory preplňované štvortaktné vrátane motorov s recirkuláciou výfukových plynov, pre palivá s obsahom síry < 0,5 % navrhnutá pre motory spĺňajúce emisné predpisy roku 2004 trieda bola zavedená v roku 2002, môže nahradiť oleje triedy CD, CE, CF-4, CG-4 a CH-4 |
CI-4 PLUS | niektoré oleje z triedy CI-4, zvlášť odolné proti zvýšeniu viskozity vplyvom sadzí zo spaľovania absorbovaných olejom |
Zdroje
- Trnka J., Urban J.: Spaľovacie motory. Alfa Bratislava, 1992.
- American Petroleum Institute
Text je dostupný za podmienok Creative Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších podmienok. Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky použitia.
Antropológia
Aplikované vedy
Bibliometria
Dejiny vedy
Encyklopédie
Filozofia vedy
Forenzné vedy
Humanitné vedy
Knižničná veda
Kryogenika
Kryptológia
Kulturológia
Literárna veda
Medzidisciplinárne oblasti
Metódy kvantitatívnej analýzy
Metavedy
Metodika
Text je dostupný za podmienok Creative
Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších
podmienok.
Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky
použitia.
www.astronomia.sk | www.biologia.sk | www.botanika.sk | www.dejiny.sk | www.economy.sk | www.elektrotechnika.sk | www.estetika.sk | www.farmakologia.sk | www.filozofia.sk | Fyzika | www.futurologia.sk | www.genetika.sk | www.chemia.sk | www.lingvistika.sk | www.politologia.sk | www.psychologia.sk | www.sexuologia.sk | www.sociologia.sk | www.veda.sk I www.zoologia.sk