Mestská hromadná doprava v Košiciach - Biblioteka.sk

Upozornenie: Prezeranie týchto stránok je určené len pre návštevníkov nad 18 rokov!
Zásady ochrany osobných údajov.
Používaním tohto webu súhlasíte s uchovávaním cookies, ktoré slúžia na poskytovanie služieb, nastavenie reklám a analýzu návštevnosti. OK, súhlasím


Panta Rhei Doprava Zadarmo
...
...


A | B | C | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9

Mestská hromadná doprava v Košiciach
MHD v Košiciach
Operátor Dopravný podnik mesta Košice
Košická mestská hromadná doprava
Sinnbild Straßenbahn.svg
Električkové linky
2 Linka 2 R1 Linka R1
3 Linka 3 R2 Linka R2
4 Linka 4 R3 Linka R3
5 Linka 5 R4 Linka R4
6 Linka 6 R5 Linka R5
7 Linka 7 R6 Linka R6
9 Linka 9 R7 Linka R7
R8 Linka R8
BUS-Logo-grau.svg
Autobusové linky
10 Linka 10 30 Linka 30
11 Linka 11 31 Linka 31
12 Linka 12 32 Linka 32
14 Linka 14 33 Linka 33
15 Linka 15 34 Linka 34
16 Linka 16 36 Linka 36
17 Linka 17 51 Linka 51
18 Linka 18 52 Linka 52
19 Linka 19 54 Linka 54
20 Linka 20 55 Linka 55
21 Linka 21 56 Linka 56
22 Linka 22 57 Linka 57
23 Linka 23 RA1 Linka RA1
24 Linka 24 RA2 Linka RA2
25 Linka 25 RA3 Linka RA3
26 Linka 26 RA4 Linka RA4
26P Linka 26P RA5 Linka RA5
27 Linka 27 RA6 Linka RA6
28 Linka 28 RA7 Linka RA7
29 Linka 29 RA8 Linka RA8
BUS-Logo-grau.svg
Trolejbusové linky (nahr. autobusmi)
71 Linka 71 72 Linka 72
Airport Sign.svg
Letisková preprava
23 Linka 23
Moon at night.svg
Nočná preprava
N1 Linka N1 N5 Linka N5
N2 Linka N2 N6 Linka N6
N3 Linka N3 N7 Linka N7
N4 Linka N4

Mestská hromadná doprava v Košiciach je druhá najväčšia sieť mestskej dopravy na Slovensku. Je tvorená troma spôsobmi dopravy, konkrétne električkovou, autobusovou a do roku 2015 aj trolejbusovou dopravou. Funguje od roku 1891, čo z nej robí najstaršiu mestskú hromadnú dopravu na Slovensku.[1] Najrýchlejším spôsobom prepravy v meste sú dlhodobo autobusy s priemernou rýchlosťou 17,5 km/h, po autobusoch nasledujú električky s priemernou rýchlosťou 14 km/h.[2]

Dopravu zabezpečuje mestom vlastnená akciová spoločnosť Dopravný podnik mesta Košice, ktorý obsluhuje všetky časti celého mesta.[3]

Cestovné lístky

Cestovné lístky je možné zakúpiť v automatoch na niektorých zastávkach, v sieti zmluvných predajcov (prevažne novinové stánky), v dvoch predajniach dopravného podniku a taktiež prostredníctvom elektronickej peňaženky cez označovač priamo vo vozidle MHD.[4][5][6]

DPMK umožňuje zakúpenie aj predplateného cestovného lístka. Od februára 2008 pribudla možnosť zakúpenia cestovného lístka prostredníctvom zaslania SMS správy.[7] Cestujúci si môžu zakúpiť predplatený cestovný lístok aj cez internet na e-shope dopravného podniku.

História

MHD v Košiciach začala v roku 1891 mestskou dráhou s koňským pohonom. Týmto sa Košice stali prvým mestom v prevádzkovaní mestskej koľajovej dopravy na území Slovenska.[1] Tento spôsob prepravy slúžil aj na nákladnú prepravu. Postupné finančné ťažkosti však v roku 1909 spôsobili zastavenie tohto druhu dopravy. Obnovená bola v roku 1914 už ako električková doprava, ktorej sieť sa postupne rozširovala.[8] Autobusová doprava v meste začala byť prevádzkovaná okolo roku 1950. V roku 1964 bolo ukončené prevádzkovanie nákladnej električkovej dopravy. Zároveň od roku 1968 v Košiciach jazdili výlučne moderné električky typu T. Neskôr bola do železiarní vybudovaná električková rýchlodráha.[9] Posledná električková trať bola vybudovaná v roku 1989 na Alejovej ulici.[10] V roku 1993 začala výstavba trolejbusových tratí, ktorá bola ukončená v roku 1999. Trolejové vedenie spojilo sídliská Dargovských hrdinov a KVP.[11][12]

Vozidlový park a linky

Električka Vario LF

Autobusy

DPMK prevádzkuje 211 používaných vozidiel.[13] Denné linky sú číslované od 10 do 57 (s výnimkou občasných náhradných autobusových liniek X). Dopravný podnik mesta Košice tiež zabezpečuje prevádzku viacerých liniek do spoločnosti U. S. Steel Košice, očíslovaných RA1RA8 (zabezpečujú spojenie s mestskými časťami, v ktorých nie je k dispozícii električková doprava).[14][15]

V meste je autobusmi prevádzkovaná aj nočná preprava osôb a to prostredníctvom siedmich liniek označených N1N7. Každá obsluhuje určitú časť mesta. Linky premávajú od 23. hodiny do 4. hodiny ráno v intervaloch raz za hodinu; po 5. hodine ráno začnú premávať denné spoje. Spolu prevádzkuje dopravný podnik 50 liniek MHD.[14][15]

Električky

DPMK prevádzkuje 110 kusov používaných električkových súprav.[13] Električková doprava v meste pozostáva zo 7 liniek označených 2, 3, 4, 5, 6, 7, 9 a 8 liniek do U. S. Steelu Košice označených od R1 po R8.[14][15]

Trolejbusy

V depe dopravného podniku na Trolejbusovej ulici, sa nachádzajú 2 vyradené a 3 nevyradené trolejbusy.[16] Do roku 2015 DPMK prevádzkoval trolejbusovú dopravu na dvoch linkách označených 71 a 72. Trolejbusová doprava v meste bola utlmená 30. januára 2015. [17]

Referencie

  1. a b BARAN, Sebastián. História MHD v Košiciach: Počiatky a konce konskej a parnej sily v doprave (1881 - 1909) . Košice: imhd.sk, 2013-11-14, . Dostupné online.
  2. DPMK. Vybrané ukazovatele za rok 2019 . Košice: dpmk.sk, 2019-12-31, . Dostupné online.
  3. DPMK. Profil . Košice: dpmk.sk, . Dostupné online.
  4. DPMK. Predajné miesta a dobíjanie BČK . Košice: dpmk.sk, . Dostupné online.
  5. imhd.sk. Predajne cestovných lístkov a e-shop . Košice: imhd.sk, 2016-10-15, rev. 2019-11-30, . Dostupné online.
  6. MIHALIK, Tomáš. Ceny a typy cestovných lístkov (od 1.9.2019) . Košice: imhd.sk, 2019-08-31, . Dostupné online.
  7. MIHOKOVÁ, Lucia. Cestovanie v Košiciach bude v novom roku lacnejšie . Košice: kosice.sk, 2008-12-08, rev. 2018-01-30, . Dostupné online.
  8. BARAN, Sebastián. História MHD v Košiciach: Na počiatku električky (1909 - 1918) . Košice: imhd.sk, 2013-11-14, . Dostupné online.
  9. BARAN, Sebastián. História MHD v Košiciach: Električková revolúcia (1956 - 1969) . Košice: imhd.sk, 2013-11-14, cit. 2021-01-19. Dostupné online.
  10. BARAN, Sebastián. História MHD v Košiciach: Ropná kríza a obrodenie elektrickej trakcie (1980 - 1989) online. Košice: imhd.sk, 2013-11-14, cit. 2021-01-19. Dostupné online.
  11. Ministerstvo dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja Slovenskej republiky. Mestská hromadná doprava - Košice. Stratégia rozvoja verejnej osobnej a nemotorovej dopravy SR do roku 2020, 2013, s. 244. Dostupné online cit. 2021-01-19.
  12. BARAN, Sebastián. História MHD v Košiciach: Stagnácia dopravy (1990 - 1999) online. Košice: imhd.sk, 2013-11-14, cit. 2021-01-19. Dostupné online.
  13. a b imhd.sk. Vozidlá online. Košice: imhd.sk, cit. 2020-12-29. Dostupné online.
  14. a b c imhd.sk. Cestovné poriadky online. Košice: imhd.sk, cit. 2020-12-29. Dostupné online.
  15. a b c DPMK. Cestovné poriadky online. Košice: dpmk.sk, cit. 2020-12-29. Dostupné online.
  16. imhd.sk. Vozidlá › Trolejbusy online. Košice: imhd.sk, cit. 2021-01-19. Dostupné online.
  17. DPMK. Dôvody útlmu trolejbusovej dopravy online. Košice: dpmk.sk, cit. 2021-01-19. Dostupné online.

Pozri ajupraviť | upraviť zdroj

Iné projektyupraviť | upraviť zdroj

Externé odkazyupraviť | upraviť zdroj

Zdroj:
Text je dostupný za podmienok Creative Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších podmienok. Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky použitia.
Zdroj: Wikipedia.org - čítajte viac o Mestská hromadná doprava v Košiciach





Text je dostupný za podmienok Creative Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších podmienok.
Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky použitia.

Your browser doesn’t support the object tag.

www.astronomia.sk | www.biologia.sk | www.botanika.sk | www.dejiny.sk | www.economy.sk | www.elektrotechnika.sk | www.estetika.sk | www.farmakologia.sk | www.filozofia.sk | Fyzika | www.futurologia.sk | www.genetika.sk | www.chemia.sk | www.lingvistika.sk | www.politologia.sk | www.psychologia.sk | www.sexuologia.sk | www.sociologia.sk | www.veda.sk I www.zoologia.sk