McDonnell Douglas MD-11 - Biblioteka.sk

Upozornenie: Prezeranie týchto stránok je určené len pre návštevníkov nad 18 rokov!
Zásady ochrany osobných údajov.
Používaním tohto webu súhlasíte s uchovávaním cookies, ktoré slúžia na poskytovanie služieb, nastavenie reklám a analýzu návštevnosti. OK, súhlasím


Panta Rhei Doprava Zadarmo
...
...


A | B | C | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9

McDonnell Douglas MD-11
MD-11

McDonnell Douglas MD-11 spoločnosti American Airlines
Typširokotrupé prúdové dopravné lietadlo
VýrobcaMcDonnell Douglas / Boeing
Prvý let10. januára 1990
Zavedenýdecember 1990
Hlavný používateľFedEx Express
UPS Airlines
Lufthansa Cargo
KLM Royal Dutch Airlines
Výroba1988 – 2000
Vyrobených200

McDonnell Douglas MD-11 je americké trojmotorové širokotrupé prúdové dopravné lietadlo dlhého doletu. Vyrábalo sa v období rokov 19882000. Vyrábalo sa v nákladnej verzii (MD-11F) a osobnej. Bolo odvodené od staršieho modelu DC-10.

Vývoj

V 80tych rokoch sa firma Mcdonnel Douglas CO. rozhodla, vytvoriť nový model lietadla, ktorý by nadväzoval na úspešnú DC-10. Ak by Mcdonnel Douglas nevytvoril nový uspešný model, skrachoval by. MD-11 nakoniec bola predstavená v roku 1986 v známej podobe, v základe sa od DC-10 rozlišovala len malými kozmetickými úpravami, ako sú špecifické krídielká na koncoch krídel. Najzaujímavejším prvkom bolo na krídelku umiestnenie ešte spodného, menšieho krídielka. Je o 18 stôp dlhšia ako DC-10, zmestilo sa do nej 320 cestujúcich, 500,000 libier nákladu, a s doletom 6800nm (12 593km). Na výrobu boli pripravené aj verzie s dlhším doletom, označované ER, nákladná verzia a verzia Combi. Prvý let bol plánovaný na rok 1989 ale problémy s materiálom ho odsunuli o 9 mesiacov ďalej. Prototyp s označením N111MD prvýkrát opustil zem dňa 10. januára 1990. Let trval 2.56 hodín a objednávky sa vyšplhali na 300 kusov.

Varianty

Porovnanie lietadiel MD-11 (vľavo) a DC-10 (vpravo)
  • MD-11: (vyrobených 131 ks) Pasažierska variácia, ktorá bola vyrábaná od roku 1988 do 1998. Bola to prvá verzia tohoto lietadla, ktorá bola doručená spoločnostiam American Airlines (19), Delta Air Lines (17), Swissair (16), Japan Air Lines (10); KLM (10) a ostatným s menším počtom objednávok.
  • MD-11C: (vyrobených 5 ks) Combi verzia lietadla ktorej výroba bola zahájená v roku 1986 a bola navrhnutá tak aby na jednom podlaží bolo možné uschovať náklad, ale aj prepravovať pasažierov. Bolo vyrobených len 5 kusov, a všetky boli doručené spoločnosti Alitalia. V rokoch 2005 a 2006 Alitalia prerobila svoje MD11C do nákladných verzií.
  • MD-11ER: (vyrobených 5 ks) Bola verzia MD-11 s predĺženým doletom (Extended Range). Jej výroba bola zahájená na Singapore Air Show v februári 1994. Bola pridaná extra nádrž na palivo a zväčšená maximálna odletová hmotnosť.
  • MD-11F: (vyrobených 53 ks) Je nákladná verzia MD-11. Bola najdlhšie vyrábanou variáciou MD-11 (1988 – 2000) a je dodnes používaná spoločnosťami UPS, FedEx Express (22), Lufthansa Cargo (14).

Používatelia

MD-11 spoločnosti Finnair

V júli 2011 používajú MD-11 hlavne FedEx Express (63), UPS Airlines (38), Lufthansa Cargo (18), World Airways (16), KLM Royal Dutch Airlines (10), EVA Air (8). Mnoho spoločností, ktoré si objednali MD-11 pre dlhé lety ich nahradili lietadlami ako Airbus A330 alebo Boeing 777. Už len dve MD-11 lietajú s VIP konfiguráciou a to pre spoločnosti Saudi Arabian Airlines Royal Flight a Mid East Jet.

Osobné MD-11

KLM (10) – je poslednou spoločnosťou ktorá využíva svoje MD-11 na medzikontinentálne lety v roku 2011.

World Airways (7) – Disponuje s piatimi MD-11 a dvoma MD-11ER pre pasažierske lety.

Nákladné MD-11
MD-11F spoločnosti FedEx Express
Otvorené dvere nákladového priestoru lietadla MD-11F spoločnosti Aeroflot-Cargo
  • Aeroflot-Cargo (3) – Ruská spoločnosť ktorá mala mať pôvodne 6 MD-11, dve sú odložené
  • Avient Aviation (1) – Táto aerolinka stratila svoju MD-11F v Šanghaji.
  • Cargoitalia (3) – Získali svoje MD-11F od Alitalia cargo.
  • Centurion Air Cargo (4) – Miamská spoločnosť ktorá momentálne disponuje s 2 MD-11F
  • Ethiopian Airlines (1) – Získali svoju prvú MD-11F v januári 2009
  • Etihad Crystal Cargo (2) – Požičaná od World Airways, nelieta vo farbách Etihad Airways
  • EVA Air Cargo (9)
  • FedEx Express (59) – Vlastnia najviac MD-11F
  • Finnair Cargo (2)
  • Lufthansa Cargo (19) – Lufthansa bola jedným z hlavných objednávateľov MD-11, ale všetky boli predané iným spoločnostiam, lietajú už len nákladné verzie.
  • Martinair Cargo (7)
  • Saudi Arabian Airlines (4)
  • Shanghai Airlines Cargo (4)
  • UPS Airlines (38)
  • World Airways (15)

Nehody

  • 31/07/1997 - FedEx MD-11F imatrikulačka N611FE, let z Anchorage po tvrdom pristátí v New Arku zničený. Po pristáni lietadlo zachvátili plamene, 5 členov posádky vyviazlo s lahšími zraneniami.
  • 02/09/1998 - Swiss MD-11 imatrikulačka HB-IWF, let smerujúci z New Yorku do Ženevy havaroval do oceánu. Príčinou bol skrat v kábloch do IFE obrazoviek a následný požiar na palube. Požiar sa rozšíril na dôležité elektrické obvody a zapríčinil nekontrolovaný pád do oceánu. Zahynulo všetkých 231 ľudí na palube.
  • 15/04/1999 - Korean Air MD-11F imatrikulačka HL7373, bola zničená pri havárii do chemickej oblasti krátko po vzlete z letiska Šanghaj. 3 piloti a 4 pracovníci chemického komplexu zomreli.
  • 22/08/1999 - Mandarin Airlines MD-11 (dnes China Airlines) havarovala pri pristávaní na letisko Kai Tak počas tropickej búrky, keď sa krídlom dotkla zeme, to sa odtrhlo a zvyšné palivo sa vznietilo. Iba zázrakom pri tejto havárii zomreli len 3 ľudia.
  • 22/03/2009 - FedEx MD-11F imatrikulačka N526FE, lietadlo havarovalo na letisku Narita v Tokyu. Dôvod bol silný vietor a následné tvrdé pristátie lietadla, ktoré sa odrazilo od dráhy, prevrátilo a následne vznietilo. Obaja piloti zomreli.
  • 28/11/2009 - Avient MD-11F imatrikulačka Z-BAV, lietadlo havarovalo pri zrušenom vzlete z letiska Šanghaj. Zomreli 3 zo 7 ľudí na palube.

Špecifikácie (MD-11)

Technický popis

Dolnoplošník so šikmým krídlom, dva prúdové motory pod krídlami a jeden na spodku kýlovej plochy. Od DC-10 sa líši krídlami.

Technické údaje

  • Posádka: 2
  • Pasažieri: 410 (1 trieda), 323 (2 triedy), 293 (3 triedy)
  • Motor: 3x motory Pratt & Whitney PW4460 s ťahom 266,9 kN alebo Pratt & Whitney PW4462 s ťahom 276 kN, alebo General Electric CF6-80C2D1F s ťahom 273,6 kN
  • Rozpätie: 51,66 m
  • Dĺžka: 61,21 m
  • Výška: 17,60 m
  • Plocha krídel: 338,9 m²
  • Hmotnosť (prázdny): 130 165 kg
  • Hmotnosť (vzletová): 273 314 kg – 285 990 kg
  • Cestovná rýchlosť: 876 km/h – 945 km/h
  • Dostup: 13 100 m
  • Dolet: 12 633 km (s 298 pasažiermi)

Iné projekty

Zdroj:
Text je dostupný za podmienok Creative Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších podmienok. Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky použitia.
Zdroj: Wikipedia.org - čítajte viac o McDonnell Douglas MD-11





Text je dostupný za podmienok Creative Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších podmienok.
Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky použitia.

Your browser doesn’t support the object tag.

www.astronomia.sk | www.biologia.sk | www.botanika.sk | www.dejiny.sk | www.economy.sk | www.elektrotechnika.sk | www.estetika.sk | www.farmakologia.sk | www.filozofia.sk | Fyzika | www.futurologia.sk | www.genetika.sk | www.chemia.sk | www.lingvistika.sk | www.politologia.sk | www.psychologia.sk | www.sexuologia.sk | www.sociologia.sk | www.veda.sk I www.zoologia.sk