McDonnell Douglas F-4 Phantom II - Biblioteka.sk

Upozornenie: Prezeranie týchto stránok je určené len pre návštevníkov nad 18 rokov!
Zásady ochrany osobných údajov.
Používaním tohto webu súhlasíte s uchovávaním cookies, ktoré slúžia na poskytovanie služieb, nastavenie reklám a analýzu návštevnosti. OK, súhlasím


Panta Rhei Doprava Zadarmo
...
...


A | B | C | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9

McDonnell Douglas F-4 Phantom II
F-4 Phantom II

McDonnell F-4B-21-MC Phantom II stíhacej letky VF-21 Freelancers Vojenského námorníctva USA počas vietnamskej vojny, 1965
Typprepadové stíhacie lietadlo/stíhací bombardér
VýrobcaMcDonnell Douglas predtým McDonnell Aircraft Corporation
KonštruktérDavid S. Lewis, Jr.
Prvý let27. mája 1958
Zavedený30. decembra 1960
Vyradený1996 (USAF)
Charakter1 100 aktívnych v zahraničí v roku 2001
Hlavný používateľUnited States Air Force (v minulosti)
United States Navy (v minulosti)
United States Marine Corps (v minulosti)
Turecko
Výroba19581981
Vyrobených5 195
Cena za kus2,4 milióna USD (F-4E)

McDonnell Douglas F-4 Phantom II je americké dvojmiestne, nadzvukové stíhacie lietadlo dlhého doletu schopné prevádzky za každého počasia. Bolo pôvodne navrhnuté ako palubné stíhacie lietadlo vyzbrojené iba riadenými strelami, pretože v čase jeho vzniku sa počítalo s tým, že sa vzdušné súboje budú odohrávať iba na väčšie vzdialenosti a palubný kanón tak nebude potrebný. Phantom sa však osvedčil aj pri útokoch na pozemné ciele, či ako prieskumné lietadlo a prvok rádioelektronického boja. V roku 1973 sa izraelské Phantomy úspešne zúčastnili jomkipurskej vojny.

F-4 Phantom II je tiež zrejme najznámejšie lietadlo vietnamskej vojny, kde bolo prvýkrát bojovo nasadené v roku 1964. Vďaka poznatkom z vojny vo Vietname bol na verziu F-4E namontovaný kanón M61 Vulcan; toto lietadlo tiež dostalo silnejšie motory a novší radar.

V americkom letectve boli počas 70. rokov nahradzované strojmi F-15 Eagle, námorníctvo ich nahradzovalo strojmi F-14 Tomcat, mnoho strojov však naďalej slúžilo na amerických základniach v Európe. Phantom bol tiež jedným z najdôležitejších lietadiel NATO, kde slúžil napríklad v Nemecku, Španielsku, Grécku, Turecku i vo Veľkej Británii, kde dostali motory Rolls-Royce Spey s vyšším výkonom. Medzi ďalších používateľov patrí Austrália, Egypt, Grécko, Irán, Japonsko, Južná Kórea. Výroba lietadiel F-4 Phantom II skončila v roku 1981.

V USA Phantomy slúžia už len u Národnej leteckej gardy, ale modernizované verzie vo vzdušných silách niektorých krajín (Japonsko, Izrael, Turecko) a majú slúžiť ešte dlho po roku 2000.

Exponáty na území Slovenska

Bývalý F-4F Phantom II nemeckých vzdušných síl, vystavený v Múzeu letectva Košice (pobočke Slovenského technického múzea v Košiciach). Slúžil v jednej z letiek využívajúcich danú verziu (boli medzi nimi napr. Jagdgeschwader 71 "Richthofen" a Jagdgeschwader 74 "Mölders"). Ešte v decembri 2003 bol nasadený v leteckom výcvikovom centre Rheine/Osnabruck. Stroj bol v roku 2004 vyradený zo služby v nemeckých vzdušných silách a darovaný Múzeu letectva v Košiciach. [1] [2] [3] [4] [5]

Špecifikácie (F-4E)

Orthographically projected diagram of the F-4E/F Phantom II
Orthographically projected diagram of the F-4E/F Phantom II
F-4J „Showtime 100“ stíhacej letky VF-96 Fighting Falcons Vojenského námorníctva USA vyzbrojený raketami AIM-9 Sidewinder a AIM-7 Sparrow

Technické údaje

  • Posádka: 2 (pilot, zbraňový operátor)
  • Dĺžka: 19,20 m
  • Rozpätie: 11,70 m
  • Výška: 5,00 m
  • Plocha krídel: 49,20 m²
  • Hmotnosť prázdneho lietadla: 13 770 kg
  • Vzletová hmotnosť: 18 825 kg
  • Maximálna vzletová hmotnosť: 29 965 kg
  • Pohonná jednotka: 2 × prúdový motor General Electric J79-GE-17 s axiálnym kompresorom, každý s ťahom 79,40 kN
  • Zásoba paliva: 7 549 l vo vnútorných palivových nádržiach, 12 627 l v troch vonkajších prídavných palivových nádržiach

Výkony

  • Maximálna rýchlosť: 2 390 km/h (vo výške 12 190 m; Mach 2,2)
  • Cestovná rýchlosť: 940 km/h
  • Akčný rádius: 680 km
  • Maximálny dolet: 2 600 km s 3 vonkajšími prídavnými palivovými nádržami
  • Dostup: 18 300 m
  • Počiatočná stúpavosť: 210 m/s
  • Plošné zaťaženie: 383 kg/m²
  • Dĺžka štartu: 1 370 m
  • Dĺžka pristátia: 1 120 m

Výzbroj

  • 1× šesťhlavňový rotačný kanón M61A1 Vulcan kalibru 20 mm so zásobou 640 nábojov
  • až do 8 480 kg výzbroje na deviatich závesníkoch
  • 4× riadená strela AIM-7 Sparrow na trupe plus 4× riadená strela AIM-9 Sidewinder na pylónoch pod krídlami; vylepšené grécke F-4E a nemecké F-4F ICE prepravujú strely AIM-120 AMRAAM, japonské F-4EJ Kai prepravujú strely AAM-3, grécke F-4E budú vyzbrojené strelami IRIS-T. Iránske F-4 sú zrejme schopné niesť ruskú a čínsku výzbroj.

Referencie

Iné projekty

Zdroj

Tento článok je čiastočný alebo úplný preklad článkov McDonnell Douglas F-4 Phantom II na anglickej Wikipédii a McDonnell F-4 Phantom II na českej Wikipédii.

Zdroj:
Text je dostupný za podmienok Creative Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších podmienok. Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky použitia.
Zdroj: Wikipedia.org - čítajte viac o McDonnell Douglas F-4 Phantom II





Text je dostupný za podmienok Creative Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších podmienok.
Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky použitia.

Your browser doesn’t support the object tag.

www.astronomia.sk | www.biologia.sk | www.botanika.sk | www.dejiny.sk | www.economy.sk | www.elektrotechnika.sk | www.estetika.sk | www.farmakologia.sk | www.filozofia.sk | Fyzika | www.futurologia.sk | www.genetika.sk | www.chemia.sk | www.lingvistika.sk | www.politologia.sk | www.psychologia.sk | www.sexuologia.sk | www.sociologia.sk | www.veda.sk I www.zoologia.sk