Margeciansky tunel - Biblioteka.sk

Upozornenie: Prezeranie týchto stránok je určené len pre návštevníkov nad 18 rokov!
Zásady ochrany osobných údajov.
Používaním tohto webu súhlasíte s uchovávaním cookies, ktoré slúžia na poskytovanie služieb, nastavenie reklám a analýzu návštevnosti. OK, súhlasím


Panta Rhei Doprava Zadarmo
...
...


A | B | C | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9

Margeciansky tunel
Margeciansky tunel
cestný, pôvodne železničný tunel
Západný portál tunela
Štát Slovensko Slovensko
Kraj Košický kraj
Okresy Gelnica, Košice-okolie
Obec Margecany
Trať Žilina – Košice
Nadmorská výška 330 m n. m.
Súradnice 48°53′04″S 21°02′58″V / 48,8845°S 21,0494°V / 48.8845; 21.0494
Dĺžka 431 m
Počet tubusov 1
Otvorenie 1872
Poloha tunela v rámci Slovenska
Poloha tunela v rámci Slovenska
Poloha tunela v rámci Slovenska
Poloha v rámci Košického kraja
Poloha v rámci Košického kraja
Poloha v rámci Košického kraja
Mapový portál GKÚ: katastrálna mapa
Freemap Slovakia: mapa
OpenStreetMap: mapa
Portál, ktorého súčasťou je táto stránka:

Margeciansky tunel (nesprávne[1]: Margecanský tunel[2]; ľudové názvy: Rolovský tunel, Starý Bujanovský tunel; staršie po nemecky Phönix-Tunnel) bol pôvodne postavený ako železničný tunel v doline Hornádu pri obci Margecany. V súčasnosti je osvetleným cestným tunelom a vedie cez neho miestna účelová komunikácia.[3]

História

Postavili ho v rokoch 1867 – 1872, v rámci výstavby Košicko-bohumínskej železnice ako súčasť najdôležitejšej železničnej trate na severe Uhorska. Železniciam slúžil až do roku 1955, kedy bol daný do prevádzky nový Bujanovský tunel.[4] Od roku 1985 je ako technická pamiatka, zapísaný do Ústredného zoznamu pamiatkového fondu SR. V roku 2018 zrealizovala obec Margecany projekt „Margeciansky tunel, otvorená galéria“.[3]

Technické parametre

Margeciansky železničný tunel má dĺžku 431 m. Razený bol vo veľmi tvrdej skale pohoria Čiernej hory a preto takmer polovicu z jeho dĺžky, tvoria iba samotné opracované skaly.[4] Tunel má dva upravené portály v tvare parabolickej klenby, parabolickú tunelovú rúru a tri bezpečnostné výklenky. Obmurované časti tunelovej rúry a portály, majú pre tunely typický tvar parabolickej klenby. Materiál kvádrov muriva je prevažne travertín. Vozovka má betónový základ a je pokrytá asfaltom. Od roku 2018 je v tuneli nainštalované po celej jeho dĺžke elektrické osvetlenie.[3]

Využitie

V roku 1985 bolo toto technické dielo ako technická pamiatka, zapísané do Ústredného zoznamu pamiatkového fondu SR. V roku 2018 obec Margecany zrealizovala projekt „Margeciansky tunel, otvorená galéria“ a tak sprístupnila tunel všetkým záujemcom, ktorí si chcú túto technickú pamiatku pozrieť osobne.[3]

Referencie

  1. Margecany. In: Pravidlá slovenského pravopisu 2013
  2. Margecanský tunel . rail.sk, . Dostupné online.
  3. a b c d Margeciansky tunel . Margecany: Obecný úrad, . Dostupné online.
  4. a b PÁTEČEK, Peter. Bujanovský tunel . zeleznicne.info, 2011-11-11, . Dostupné online.

Pozri aj

Iné projekty

Externé odkazy

Zdroj:
Text je dostupný za podmienok Creative Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších podmienok. Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky použitia.
Zdroj: Wikipedia.org - čítajte viac o Margeciansky tunel





Text je dostupný za podmienok Creative Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších podmienok.
Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky použitia.

Your browser doesn’t support the object tag.

www.astronomia.sk | www.biologia.sk | www.botanika.sk | www.dejiny.sk | www.economy.sk | www.elektrotechnika.sk | www.estetika.sk | www.farmakologia.sk | www.filozofia.sk | Fyzika | www.futurologia.sk | www.genetika.sk | www.chemia.sk | www.lingvistika.sk | www.politologia.sk | www.psychologia.sk | www.sexuologia.sk | www.sociologia.sk | www.veda.sk I www.zoologia.sk