A | B | C | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9
Machovo číslo je:
- bezrozmerná fyzikálna veličina, udávajúca pomer rýchlosti pohybu telesa určitým prostredím (alebo relatívnej rýchlosti prúdenia) k rýchlosti zvuku v tom istom prostredí,
- podobnostné číslo (kritérium podobnosti) používané v aerodynamike pre vyjadrenie vplyvu stlačiteľnosti vzduchu na prúdenie.
Štandardizované označenie vo fyzike je Ma (sytém SI, ISO 31, IUPAP-25), ale v letectve sa tradične označuje iba písmenom M. Názov nesie po významnom fyzikovi 19. storočia Ernstovi Machovi.
kde v je rýchlosť pohybu telesa, c je rýchlosť zvuku v danom prostredí.
Machovo číslo sa používa pri rýchlostiach, kde sa prejavuje vplyv stlačiteľnosti prostredia. Podľa tohoto vplyvu sa prúdenie (rýchlosť pohybu prostredím) charakterizuje ako:
- nestlačiteľné: Ma < 0,3 – vplyv stlačiteľnosti je úplne zanedbateľný
- podzvukové (subsonické): Ma < 1
- okolozvukové (transsonické): 0,8 < Ma < 1,2 – prechodný režim (lokálne nadzvukové, ale podzvukové v širšom okolí)
- nadzvukové (supersonické): Ma > 1,0 – existencia rázových vĺn (zvukového tresku) vo veľkej vzdialenosti
- vysoko nadzvukové (hypersonické): Ma > 3 – 6 – chemické zmeny prostredia (ionizácia plynu)
Používanie slova „mach“
Pretože Ma nie je fyzikálna jednotka, ale bezrozmerná veličina, je principiálne nesprávne vyjadrovať rýchlosť ako v = 2 Ma. Správny je iba tvar Ma = 2, a z toho odvodené skrátené vyjadrovanie v jazyku: „... rýchlosť je mach dva.“
V bežnom jazyku sa vyskytujú aj spojenia typu „rýchlosť je dva machy“, alebo „dvojmachová rýchlosť“, ktoré sú v tomto zmysle nesprávne, a v odbornom jazyku sa zásadne nepoužívajú (ani v letectve). Inak by to znamenalo že existuje nejaká jednotka s názvom „mach“, čo nie je pravda. V zmysle použitia nejakej jednotky je správne spojenie typu „... rýchlosť je 2,0-násobok rýchlosti zvuku“.
Machovo číslo letu v atmosfére
V letectve sa Machovo číslo používa ako jeden z výkonových parametrov u lietadiel lietajúcich rýchlejšie ako približne 400 km/h. Pretože rýchlosť zvuku je funkciou hustoty vzduchu, a hustota závisí na výške letu a teplote vzduchu, tak aj pri zachovaní rýchlosti letu sa jeho Machovo číslo mení s výškou letu a konkrétnym stavom atmosféry. Pre účely porovnávania výkonov lietadiel, sa výkony (rýchlosť, Machovo číslo) prepočítavajú na normalizovaný stav atmosféry (tzv. Medzinárodná štandardná atmosféra – MŠA). Používa sa nasledovným spôsobom: „Max. rýchlosť lietadla pri zemskom povrchu podľa MŠA je mach 2.2.“
Rýchlosť zvuku pri 25 °C (298,15 K) vo výške hladiny mora je asi 346 m/s alebo 1245,6 km/h. Pri teplote 20 °C (izbová teplota) je to 343 m/s (1 235 km/h).
Externé odkazy
Text je dostupný za podmienok Creative Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších podmienok. Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky použitia.
Antropológia
Aplikované vedy
Bibliometria
Dejiny vedy
Encyklopédie
Filozofia vedy
Forenzné vedy
Humanitné vedy
Knižničná veda
Kryogenika
Kryptológia
Kulturológia
Literárna veda
Medzidisciplinárne oblasti
Metódy kvantitatívnej analýzy
Metavedy
Metodika
Text je dostupný za podmienok Creative
Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších
podmienok.
Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky
použitia.
www.astronomia.sk | www.biologia.sk | www.botanika.sk | www.dejiny.sk | www.economy.sk | www.elektrotechnika.sk | www.estetika.sk | www.farmakologia.sk | www.filozofia.sk | Fyzika | www.futurologia.sk | www.genetika.sk | www.chemia.sk | www.lingvistika.sk | www.politologia.sk | www.psychologia.sk | www.sexuologia.sk | www.sociologia.sk | www.veda.sk I www.zoologia.sk