Let Malaysia Airlines 370 - Biblioteka.sk

Upozornenie: Prezeranie týchto stránok je určené len pre návštevníkov nad 18 rokov!
Zásady ochrany osobných údajov.
Používaním tohto webu súhlasíte s uchovávaním cookies, ktoré slúžia na poskytovanie služieb, nastavenie reklám a analýzu návštevnosti. OK, súhlasím


Panta Rhei Doprava Zadarmo
...
...


A | B | C | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9

Let Malaysia Airlines 370
Let Malaysia Airlines 370
Boeing 777-200ER Malaysia AL (MAS) 9M-MRO - color.jpg
Boeing 777-200ERR (9M-MRO) na letisku Charles de Gaulle v roku 2011
Nehoda
Dátum8. marec 2014
Charakteristikazmiznutý
Hlavná príčinazatiaľ neznáma
Miestoneznáme, iba odhad podľa rôznych indícií
SúradnicePosledný radarový kontakt:
6°55′15″S 103°34′43″V / 6,920833°S 103,578611°V / 6.920833; 103.578611Súradnice: 6°55′15″S 103°34′43″V / 6,920833°S 103,578611°V / 6.920833; 103.578611 (civilný radar)
5°40′50″S 98°56′27″V / 5,680556°S 98,940833°V / 5.680556; 98.940833 (vojenský radar)
Začiatok letuMedzinárodné letisko v Kuala Lumpur
Cieľ letuMedzinárodné letisko Peking
Lietadlo
ModelBoeing 777-200ER
DopravcaMalaysia Airlines
Registrácia9M-MRO
Vek19 rokov (prvý komerčný let v júni 1995)
Následky
Počet osôb na palube227 cestujúcich
12 členov posádky
Lietadlostratené, predpokladaný pád do mora
1.Posledná známa pozícia
2.Poloha jedného z nepotvrdených nálezov trosiek v prehľadávanom priestore juhozápadne od Austrálie

Let Malaysia Airlines 370 bol let spoločnosti Malaysia Airlines, ktorý letel 8. marca 2014 z Medzinárodného letiska v Kuala Lumpur v Malajzii na letisko v Pekingu, Čína. Lietadlo bolo typu Boeing 777-200ER a malo registračné označenie 9M-MRO. Na palube bolo 227 pasažierov a 12 členov posádky. Let vzlietol o 00:41 miestneho času (16:41 UTC). Pristátie v Pekingu bolo naplánované na 06:30 (22:30 UTC). O 01:22 (17:22 UTC) riadiace stredisko letov stratilo s lietadlom kontakt.[1] Lietadlo nevyslalo žiadny núdzový signál ani nič, čo by naznačovalo problémy, poruchu alebo zmenu naplánovaného letu. Počasie v tej oblasti taktiež nevykazovalo známky abnormality, prípadne vlastnosti, ktoré by mohli let akokoľvek ohroziť.

Lietadlo

Analyzačná mapa udalosti a situačný popis

Lietadlo Boeing 777-200ER malo v minulosti poškodený koniec krídla pri pojazde na letiskovej dráhe, ale táto závada bola odstránená podľa servisných pravidiel spoločnosti Boeing. Posledná podrobná servisná kontrola lietadla bola vykonaná vo februári 2014[2] a aj v prípade recidívy počas letu by podľa odborníkov nemohla spôsobiť okamžitú dezintegráciu (rozpadnutie) stroja či haváriu.

Vyšetrovanie udalosti

Časová tabuľka záznamov komunikácie a dátových prenosov s lietadlom

Čas letu Time Udalosť
Malajský čas UTC
00:00 8. marca 7. marca Štart z medzinárodného letiska v Kuala Lumpur
00:41 16:41
00:20 01:01 17:01 Posádka potvrdzuje letovú hladinu 350 (10 668 m n. m.)[3]
00:26 01:07 17:07 Zachytený posledný prenos zo systému ACARS;[4] posádka opäť potvrdzuje letovú hladinu 350[3]
00:38 01:19 17:19 Posledný hlasový kontakt s malajským riadením letov[5]
00:40 01:21 17:21 Posledný kontakt so sekundárnym radarovým odpovedačom na pozícii 6°55′15″S 103°34′43″V / 6,92083°S 103,57861°V / 6.92083; 103.57861 (Posledná známa pozícia, 8. marca)[6]
00:41 01:22 17:22 Transpondér a Multilateračný sledovací systém s integrovaným ADS-B nie je v prevádzke.
00:49 01:30 17:30 Pokus o hlasový rádiový kontakt s iným lietadlom na žiadosť vietnamskej letovej kontroly; odpoveďou bolo len nezrozumiteľné mumlanie a statické praskanie v rádiu[7]
00:56 01:37 17:37 Neuskutočnený očakávaný prenos dát z ACARSu v plánovanom polhodinovom intervale[4]
01:34 02:15 18:15 Posledný radarový kontakt s vojenským radarom Malajzie, 200 míľ severozápadne od Penangu
01:41 02:22 18:22 Prvý zo šiestich Classic Aero[8] pingov (začiatok nadväzovania rádiového kontaktu) (od posledného prenosu ACARS) cez satelit Inmarsat-3 F1[9][10]
02:59 03:40 19:40 Druhý zo šiestich pingov so satelitom Inmarsat
03:59 04:40 20:40 Tretí zo šiestich pingov so satelitom Inmarsat
04:59 05:40 21:40 Štvrtý zo šiestich pingov so satelitom Inmarsat
05:49 06:30 22:30 Neuskutočnený plánovaný prílet na Medzinárodné letisko v Pekingu
05:59 06:40 22:40 Piaty zo šiestich pingov so satelitom Inmarsat
06:43 07:24 23:24 Malaysia Airlines oficiálne prehlásila let za stratený[6]
07:30 08:11 8. marca Šiesty a posledný úspešný automatický ping so satelitom Inmarsat-3 F1[9][11]
00:11
07:38 08:19 00:19 Neplánovaný, nevysvetlený čiastočný ping vyslaný lietadlom[12][13]
08:34 09:15 01:15 Inmarsat vysiela naplánovaný ping lietadlu, bez odpovede[9]

Riadiace stredisko letov stratilo kontakt s lietadlom o 01:22 (17:22 UTC).[1] Okamžite sa začalo pátranie po stopách alebo troskách lietadla v oblasti posledného známeho kontaktu a zapojili sa do neho desiatky lodí a lietadiel z 11 krajín sveta. [14][15]

Po začatí vyšetrovania sa čoskoro prišlo na fakt, že dvaja pasažieri cestovali na ukradnuté pasy. Podľa správ z rána 11. marca išlo o dvoch Iráncov, 18-ročného Pouriho Nourmohammadiho, smerujúceho do Nemecka kvôli azylu a 29-ročného Delavara Seyeda Mohammada Reza. Spojitosť týchto pasažierov s teroristickými organizáciami nebola vylúčená, ale ani potvrdená alebo pravdepodobná.[16][17][18]

11. marca večer bolo oznámené, že záznamy vojenského radaru naznačujú veľmi neobvyklý odklon letu od plánovanej trasy.[19] Lietadlo zmenilo kurz na Kota Bharu a zostúpilo na nižšiu letovú hladinu. Let smeroval ďalej do Melackého prielivu, kde bola radarom poslednýkrát zaznamenaná jeho pozícia.[20] Dochádzalo k rôznym interpretáciám záznamov a informačnému šumu, na čo Indonézia reagovala pozastavením záchranných operácií, až kým sa situácia ohľadom polohy lietadla nevyjasní.[21][22] 12. marca The Wall Street Journal uviedol, že podľa tvrdení amerických vyšetrovateľov lietadlo po strate kontaktu letelo ešte niekoľko hodín.[23]

Tvrdenie sa opieralo o údaje zasielané cez satelit z motorov Rolls-Royce. 13. marca Malajský minister dopravy tieto informácie spochybnil. [24]

Existuje svedectvo robotníka ropnej plošiny v Juhočínskom mori, ktorý údajne videl „horiace lietadlo vo veľkej výške“ približne 70 km smerom k pozícii 8°23′S 108°42′V / 8,38°S 108,7°V / 8.38; 108.7, teda v miestach, kde sa uvádza strata kontaktu a zmiznutie.[25]

14. marca vyšetrovatelia a ďalšie úrady disponujúce dôležitými informáciami o incidente, publikovali teóriu o úmyselnom vypnutí komunikácie z lietadla a potvrdili s väčšou istotou zmenu kurzu smerom na západ a juh ponad vody Indického oceánu.[26]

20. marca predseda austrálskej vlády Tony Abbott ohlásil v parlamente, že satelity zaznamenali dva veľké objekty (jeden o dĺžke až 24m) v Indickom oceáne. 22. marca tento nález potvrdili aj čínske satelity. Poloha objektov je približne 44°34′S 90°08′V / 44,57°S 90,13°V / 44.57; 90.13, čo je asi 3,170 km juhozápadne od austrálskeho Perthu.[27][28] Napokon sa ukázalo, že ide o plávajúce smeti, nesúvisiace so strateným letom.

24. marca Malaysia Airlines oznámila, že niet rozumných pochýb o tom, že lietadlo dopadlo do mora a haváriu nikto na palube neprežil[29]

28. marca sa na základe upresňovania analýz dát z radarov a satelitov a revidovaných dát odhadu rýchlosti lietadla presunulo hľadanie asi 1 100 km severovýchodným smerom na plochu o rozlohe približne 320 000 km².[30] Do pátrania sa zapojilo aj plavidlo austrálskych námorných obranných síl ADV Ocean Shield, vybavené lokalizačným prijímačom TPL-25, ktorý už začiatkom apríla začal prehľadávať cieľovú oblasť a pomocou lokalizátora sa snažil zachytiť signál núdzového vysielača čiernych skriniek, ktorých batéria vydrží približne len do 7. apríla.[31]

To napokon hľadaný signál 5. apríla približne na pozícii 25°J 101°V / 25°J 101°V / -25; 101 (Pulse signal, 5. apríl) zachytilo a predbežne vyhodnotilo ako konzistentný so signálom z oboch ultrazvukových majákov, ktoré sú súčasťou letových zapisovačov (tzv. čiernych skriniek)".[32] Nateraz však nie je potvrdené, že signál skutočne pochádza zo zapisovačov na palube MH370.[33]

8. apríla pátracia loď Ocean Shields zachytila ďalšie dva signály z hĺbky 3 500 m, veľmi blízke tým z 5. apríla.[34]

14. apríla Ocean Shield našla olejovú škvrnu[35] a pokračovala v pátraní špeciálnym hĺbkovým sonarom Bluefin-21. Ten sa však kvôli dosiahnutej maximálnej hĺbke z bezpečnostných dôvodov vypol. Misia pokračovala na druhý deň.[36] 18. apríla bola vzorka olejových škvŕn analyzovaná ako negatívna (nie je pôvodom zo strateného lietadla).[37]

24. apríla boli objavené trosky nitovaného kovového plátu na pobreží Západnej Austrálie. Neskôr bolo potvrdené, že ani tento kus nepatrí k hľadanému lietadlu.[38]

Austrálsky premiér Tony Abbot a Angus Houston z JACC (Joint Agency Coordination Centre) 28. apríla oznámili, že pátranie po troskách sa zameria na morské dno a letecké pátranie sa zastavuje, pretože v priebehu času by sa už všetky trosky ponorili.[39]

Americké námorníctvo (US Navy) 5. mája predĺžilo zmluvu pre pátranie prístrojom Bluefin-21.[40]

22. mája bolo pátranie obnovené po nevyhnutných opravách zariadenia Bluefin-21.[41]

Problematika analýz

Aj napriek tomu, že úradujúci minister dopravy Malajzie Hishammuddin Hussein poprel existenciu problémov medzi krajinami, ktoré mohli disponovať informáciami o trase zmiznutého lietadla po vypnutí transpondéra, podľa viacerých akademických zdrojov je tam množstvo regionálnych konfliktov, ktoré zabraňujú efektívnej spolupráci a výmene informácií pri hľadaní.[42][43] Experti na medzinárodné vzťahy zároveň poukazujú na pretrvávajúce súperenie o suverenitu a národné záujmy v inkriminovanej oblasti, citlivé otázky bezpečnosti a špionáže, ktoré veľmi sťažujú multilaterálnu spoluprácu.[42][43]

Malajzia spočiatku odmietla zverejniť zdrojové dáta zo svojho vojenského radaru, pretože informácie by mohli byť "príliš citlivé", ale neskôr na zverejnenie pristúpili.[42][43] Armádni experti na príkladoch vysvetľujú, ako môže byť prístup k radarovým informáciám citlivý na vojenskej úrovni: "rýchlosť, s akou dokážu monitorovať sledované územie môže odhaliť, na akej úrovni pokročilosti je radarový systém". Práve preto niektoré krajiny, aj keď zrejme disponujú radarovými dátami o lietadle po vypnutí transpondéra, nie sú ochotné poskytnúť akékoľvek informácie, pretože by mohli odhaliť ich obranné schopnosti a ohroziť ich vlastnú bezpečnosť.[42] Podobne aj ponorky, hliadkujúce v Juhočínskom mori, mohli mať informácie z mimoriadnej udalosti vo vode (dopad predmetov na hladinu, náraz vraku na dno atď.), ale poskytnutie týchto informácií by mohlo prezradiť umiestnenie ponorky a fakt, že sa tam nejaká nachádzala.

Trasa. Štart: Kuala Lumpur, cieľ: Peking. A: Andamanské more, G: Thajský záliv, S: Juhočínske more.
City locator 23.svg
Kuala Lumpur
City locator 23.svg
Posledný kontakt
City locator 23.svg
Peking
1000 km
A
G
S

Iné projekty

Referencie

  1. a b Full flight history for Malaysia Airlines flight MH370 . Flightradar24, . Dostupné online. (po anglicky)
  2. TOH, Mavis. MAS 777 underwent maintenance in Feb . Singapore: Flightradar24, 2014-03-09, . Dostupné online. (po anglicky)
  3. a b The Guardian, "MH370: plný prepis komunikácie s posádkou"
  4. a b Out of Control Videos, "Timing of ACARS deactivation unclear. Last ACARS message at 01:07 was not necessarily point at which system was turned off"
  5. Daily Mail, "Was Malaysian co-pilot's last message to base a secret distress signal? Officials investigate possibility unusual sign-off may have indicated something was wrong"
  6. a b 04:20 PM MYT +0800 Malaysia Airlines MH370 Flight Incident – 4th Media Statement . Malaysia Airlines, . Dostupné online.
  7. Pilot: I established contact with plane . New Straits Times, 09-03-2014, . Dostupné online.
  8. Classic Aero services and SwiftBroadband . Inmarsat, . Dostupné online.
  9. a b c Malaysian government publishes MH370 details from UK AAIB . Inmarsat, . Dostupné online.
  10. RAYNER, Gordon. MH370: Britain finds itself at centre of blame game over crucial delays . The Telegraph, 24-03-2014, . Dostupné online.
  11. Revealed: the final 54 minutes of communication from MH370 . The Daily Telegraph, 21-03-2014. Dostupné online.
  12. "Missing Malaysia plane: What we know". BBC News, 25 March 2014
  13. KEITH BRADSHER, EDWARD WONG, THOMAS FULLER. Malaysia Releases Details of Last Contact With Missing Plane . The New York Times: . Dostupné online.
  14. BUNCOMBE, Andrew; WITHNALL, Adam. Malaysia Airlines Flight MH370: Oil slicks in South China Sea ‘not from missing jet’, officials say . The Independent, 2014-03-10, cit. 2014-03-16. Dostupné online. (po anglicky)
  15. Missing MAS flight: Malaysia grateful for assistance in search and rescue operations, says Anifah online. The Star, 2014-03-09, cit. 2014-03-16. Dostupné online. (po anglicky)
  16. Malaysia Airlines MH370: Stolen passports 'no terror link' online. BBC News, 2014-03-11, cit. 2014-03-16. Dostupné online. (po anglicky)
  17. MULLEN, Jethro. Missing Malaysia Airlines Flight 370: What we know and don't know online. CNN, 2014-03-13, cit. 2014-03-16. Dostupné online. (po anglicky)
  18. BOTELHO, Greg; PEARSON, Michael; MULLEN, Jethro. Mystery Malaysia flight may have lost signal, gone hundreds of miles off course online. CNN, 2014-03-12, cit. 2014-03-16. Dostupné online. (po anglicky)
  19. Malaysia Airlines MH370: Plane 'changed course' online. BBC News, 2014-03-11, cit. 2014-03-16. Dostupné online. (po anglicky)
  20. KOSWANAGE, Niluksi; DANUBRATA, Eveline. Malaysia military source says missing jet veered to west online. Reuters, 2014-03-11, cit. 2014-03-16. Dostupné online. (po anglicky)
  21. DAUD, Rodzali. MISSING MH370: RMAF chief denies military radar report online. New Straits Times, 2014-03-12, cit. 2014-03-16. Dostupné online. (po anglicky)
  22. Missing Malaysia Airlines plane: Air force chief denies tracking jet to Strait of Malacca online. Singapore: The Straits Times, 2014-03-12, cit. 2014-03-16. Dostupné online. (po anglicky)
  23. OSTROWER, Jon; PASZTOR, Andy. U.S. Investigators Suspect Missing Malaysia Airlines Plane Flew On for Hours online. The Wall Street Journal, 2014-03-13, cit. 2014-03-16. Dostupné online. (po anglicky)
  24. DAGA, Anshuman; HOSENBALL, Mark. Search for Malaysian plane may extend to Indian Ocean - U.S online. Kuala Lumpur; Washington: Reuters, 2014-03-13, cit. 2014-03-16. Dostupné online. (po anglicky)
  25. OHLHEISER, Abby. Oil Rig Worker Thinks He Saw Malaysia Air Flight 370 Go Down In Flames online. Business Insider, 2014-03-12, cit. 2014-03-16. Dostupné online. (po anglicky)
  26. STARR, Barbara; CARTER, Chelsea J.; CLANCY, Jim. 'Those in the cockpit' behind missing flight? online. CNN; KTVZ, 2014-03-15, cit. 2014-03-16. Dostupné online. (po anglicky)
  27. Malaysia Airlines MH370: Chinese satellites spot new possible debris from missing plane Australian Broadcast Corporation
  28. BBC News, 22 March 2014 online. BBC. Dostupné online.
  29. Families told missing plane lost online. BBC News, cit. 2014-03-24. Dostupné online.
  30. Missing Malaysia Airlines MH370: dramatic shift in search area online. The Sydney Morning Herald, cit. 2014-03-28. Dostupné online.
  31. BBC News, 31. marca 2014
  32. Missing plane search has 'best lead so far' online. BBC, cit. 2014-04-07. Dostupné online.
  33. Crash: Malaysia B772 over Gulf of Thailand on Mar 8th 2014, aircraft missing, data indicate flight MH-370 ended west of Australia online. The Aviation Herald, cit. 2014-04-07. Dostupné online.
  34. Prepis tlačovej konferencie, 9. apríla 2014 online. Joint Agency Coordination Centre, 2014-04-09, cit. 2014-05-06. Dostupné online.
  35. Malaysia Airlines MH370: submarine to be deployed as oil slick spotted online. Cit. 2014-04-14. Dostupné online.
  36. Noelle Swan. Malaysia Airlines Flight MH370: Robot sub back at work after false start (+video) online. 15 April 2014, cit. 2014-04-23. Dostupné online.
  37. WITHNALL, Adam. Malaysia Airlines flight MH370: Analysis of Indian Ocean oil slick shows it is not from missing jet. The Independent. Dostupné online cit. 2014-04-18.
  38. Link to MH370 discounted after debris washes up on Western Australia coast. The Guardian. Dostupné online cit. 2014-04-26.
  39. Transcript of Press Conference, 28 April 2014 online. Joint Agency Coordination Centre, 28 April 2014, cit. 2014-05-06. Dostupné online.
  40. Transcript of Press Conference, 5 May 2014 online. JACC, cit. 2014-05-05. Dostupné online.
  41. Flight MH370: Hunt for missing jet resumes as search area is widened again online. Mirror, 22 May 2014, cit. 2014-05-22. Dostupné online.
  42. a b c d Malakunas, Karl (AFP) "Distrust adding to Malaysian jet confusion: analysts". Google News. 14 March 2014.
  43. a b c Malaysia flight MH370 hunt sees suspicion and cooperation online. The Guardian: . Dostupné online.
Zdroj:
Text je dostupný za podmienok Creative Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších podmienok. Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky použitia.
Zdroj: Wikipedia.org - čítajte viac o Let Malaysia Airlines 370





Text je dostupný za podmienok Creative Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších podmienok.
Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky použitia.

Your browser doesn’t support the object tag.

www.astronomia.sk | www.biologia.sk | www.botanika.sk | www.dejiny.sk | www.economy.sk | www.elektrotechnika.sk | www.estetika.sk | www.farmakologia.sk | www.filozofia.sk | Fyzika | www.futurologia.sk | www.genetika.sk | www.chemia.sk | www.lingvistika.sk | www.politologia.sk | www.psychologia.sk | www.sexuologia.sk | www.sociologia.sk | www.veda.sk I www.zoologia.sk