A | B | C | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9
Korupcia (z latinského corrumpere = skaziť) môže byť:
- v užšom zmysle: aktívne aj pasívne podplácanie (v slovenskom Trestnom zákone má časť o aktívnom a pasívnom podplácaní neformálny nadpis Korupcia)
- v širšom zmysle:
- podplácanie (aktívne aj pasívne) alebo poskytovanie alebo prijímanie prospechu (neoprávnených výhod) aj bez (priameho) úplatku, spravidla osobou zastávajúcou nejakú (úradnú, mocenskú) funkciu
- podľa Transparency International: zneužívanie zverenej moci na súkromný úžitok alebo prospech
- podľa politológa Harolda Dwighta Lasewella: porušenie všeobecného záujmu v prospech špeciálneho prospechu (špeciálnej výhody)
- v najširšom zmysle: morálna skazenosť (najmä verejných a politických činiteľov); predajnosť
Sledovaním a kvantifikovaním korupcie vo svete sa dnes zaoberá najmä Transparency International, ktorá každoročne vydáva index vnímania korupcie (CPI) v sledovaných štátoch. S korupciou súvisí iný neduh a to klientelizmus. Na klientelizmus v slovenskej politike dlhodobo upozorňuje aj mimovládna organizácia Aliancia Fair-play.
Spoločenské a politické dôsledky korupcie
- Korupcia narúša prístup k verejným službám a vedie k nezákonnému obohacovaniu osôb, čo vyvoláva napätie v spoločenskej štruktúre.
- Korupcia vedie ku všeobecnej strate dôvery vo verejné inštitúcie. Vedie k narastaniu pocitu bezvládia a ľahostajnosti, ktoré ohrozujú základy demokracie.
- Korupcia podkopáva presadzovanie práva a vytvára priestor pre rozvoj organizovaného zločinu.
Ekonomické dôsledky korupcie
- Korupcia vedie k mrhaniu prostriedkov určených na verejné služby alebo práce (napr. prostredníctvom projektov pre infraštruktúru, ktoré ponúkajú veľa možností pre korupciu).
- Zneisťuje investorov a spôsobuje, že predovšetkým dlhodobé investície sú presmerované niekam inde.
- Narúša súťaženie, bráni transparentnosti, a tak vedie k neefektívnemu prerozdeľovaniu zdrojov (napr. obchodníci sa neorientujú na rozvoj ponuky najlepšie a najprimeranejšie ohodnotených produktov, ale radšej na rozvoj a udržanie použiteľných politických kontaktov).
- Likviduje zdravú ekonomiku, pretože nevyhráva subjekt, ktorý je ekonomicky najzdatnejší, ale subjekt, ktorý síce neponúka najkvalitnejšie služby a produkty, ale na svoje aktivity zneužíva korupciu. Dochádza tak k deformácii trhového mechanizmu.
- Predražuje služby, ktoré verejná správa poskytuje občanom. Dôsledkom toho občania platia vyššie dane, resp. za ich dane im štát a verejné inštitúcie poskytujú služby v menšom rozsahu, či nižšej kvalite.
Dopad korupcie na obchod
- Slovenská spoločnosť, ktorá podpláca zahraničného verejného činiteľa, sa dopúšťa skutku, ktorý je trestný aj podľa slovenského práva. Niektoré vlády a medzinárodné organizácie ako aj Svetová banka zverejňujú zoznam spoločností, ktoré sa podieľali na korupcii. Tieto spoločnosti môžu byť vylúčené z verejných služieb a medzinárodných projektov.
- Ak sa stane všeobecne známy, že spoločnosť sa podieľala na korupčnom správaní, dobré meno spoločnosti môže korupcia vážne poškodiť v očiach obchodných partnerov a verejnosti. Mnohoročné úsilie a vybudovanie dobrého mena môže zničiť jediný korupčný škandál.
- Spoločnosť, ktorá podpláca iných, podnecuje korupciu vo svojom vlastnom okruhu. Osoby, ktoré podplácajú verejných činiteľov v mene spoločnosti, môžu byť samé v pokušení zneužiť informácie, peniaze, vplyv pre svoje potreby a nechať sa podplatiť.
Boj proti korupcii
Boj proti korupcii spočíva v represii a v predchádzaní korupcie. Slovensko sa k boju proti korupcii zaviazalo ratifikáciou viacerých medzinárodných zmlúv a dohovorov. Ich presné znenie je uverejnené v Zbierke zákonov.
- Dohovor o boji s podplácaním zahraničných verejných činiteľov v medzinárodných obchodných transakciách (Paríž, 1997) (318/1999 Z. z.)
- Revidované odporúčanie Rady OECD (1997)
- Trestnoprávny dohovor o korupcii (Štrasburg, 1999) (375/2002 Z. z.)
- Dodatkový protokol k Trestnoprávnemu dohovoru o korupcii (Štrasburg, 2003) (345/2005 Z. z.)
- Občianskoprávny dohovor o korupcii (Štrasburg, 1999) (370/2003 Z. z.)
- Dohovor OSN proti korupcii (New York, 2003) (434/2006 Z. z.)
- Dohovor o boji proti korupcii týkajúcej sa činiteľov Európskych spoločenstiev alebo činiteľov členských štátov Európskej únie (Brusel, 1997) (42/2006 Z. z.)
- Protokol vyhotovený na základe článku K.3 Zmluvy o Európskej únii k Dohovoru o ochrane finančných záujmov Európskych spoločenstiev (Brusel, 1996) (704/2004 Z. z.)
- Rámcové rozhodnutie rady o boji proti korupcii v súkromnom sektore (568/ SVZ)
Externé odkazy
Text je dostupný za podmienok Creative Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších podmienok. Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky použitia.
Ústava
Ústavný činiteľ
Ľavica (politika)
Ľavicový extrémizmus
Štát
Štátna moc
Štátne zásahy do ekonomiky
Štát blahobytu
Abdikácia
Anarchizmus
Apolitickosť
Appeasement
Aristotelovo poňatie demokracie
Aténska demokracia
Boľševik
Cézaropapizmus
Debata
Decentralizácia
Dejiny politického myslenia
Demagógia
Disident
Europocentrizmus
Exilová vláda
Extrémizmus
Filozofia štátu
Geopolitika
Glasnosť
Heteronómie
Hlasovanie
Imperatívny mandát
Inaugurácia
Janovská konferencia
Knieža
Kolonializmus
Kontrarevolúcia
Korporatívny štát
Korporativizmus
Kráľ (panovník)
Legislatívny proces
Legislatívny proces v SR
Liberalizmus
Libertarianizmus
Machiavelizmus
Manažérizmus (riadenie manažérmi)
Mečiarizmus
Medzinárodná organizácia
Medzinárodné vzťahy
Menšinová vláda
Miestne referendum
Mimovládna organizácia
Monarchizmus (hnutie)
Národ
Národný štát
Národnodemokratický štát
Nariadenie vlády Slovenskej republiky
Neokolonializmus
Neoliberalizmus (voľný trh)
Nepotizmus
Neutralita
NGOizmus
Niccolò Machiavelli
Občianska spoločnosť (moderný význam)
Občianske práva
Opatrenie (ministerstvo)
Opozícia (politika)
Otvorená spoločnosť
Partikularizmus
Plebiscit
Politická kultúra
Politická socializácia
Politický extrémizmus
Politický kompas
Politológia
Pravicový extrémizmus
Preambula
Referendum
Rovnosť (politika a právo)
Sekulárny štát
Sloboda slova
Sociálny štát
Spoločenská zmluva (štát)
Stanné právo
Status quo
Status quo ante bellum
Stranícka patronáž
Straníckosť
Strana nového typu
Suverenita (právo)
Teória štátu
Teória elity
Teória spoločenskej zmluvy
Teória verejnej voľby
Teokracia
Typológia politicko-administratívnych vzťahov
Uzurpácia (moc)
Väčšinový volebný systém
Výnimočný stav
Výnos (ministerstvo)
Všeľudová strana
Verejný činiteľ
Veto
Voľby
Voľný mandát
Vojenská diktatúra
Vojenská okupácia
Vyhláška (ministerstvo)
Watchdog
Zásluhový systém
Zbor povereníkov
Text je dostupný za podmienok Creative
Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších
podmienok.
Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky
použitia.
www.astronomia.sk | www.biologia.sk | www.botanika.sk | www.dejiny.sk | www.economy.sk | www.elektrotechnika.sk | www.estetika.sk | www.farmakologia.sk | www.filozofia.sk | Fyzika | www.futurologia.sk | www.genetika.sk | www.chemia.sk | www.lingvistika.sk | www.politologia.sk | www.psychologia.sk | www.sexuologia.sk | www.sociologia.sk | www.veda.sk I www.zoologia.sk