Jasná - Biblioteka.sk

Upozornenie: Prezeranie týchto stránok je určené len pre návštevníkov nad 18 rokov!
Zásady ochrany osobných údajov.
Používaním tohto webu súhlasíte s uchovávaním cookies, ktoré slúžia na poskytovanie služieb, nastavenie reklám a analýzu návštevnosti. OK, súhlasím


Panta Rhei Doprava Zadarmo
...
...


A | B | C | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9

Jasná
Jasná
stredisko
Jasná Low Tatra.jpg
Pohľad na zjazdovku
Štát Slovensko Slovensko
Región Žilinský kraj
Okres Liptovský Mikuláš
Obec Demänovská Dolina
Pohorie Nízke Tatry
Nadmorská výška 1 100 m n. m.
Súradnice 48°58′16″S 19°35′02″V / 48,971°S 19,584°V / 48.971; 19.584
Najľahší výstup po ceste z Lipt. Mikuláša
Poloha v rámci Slovenska
Fire.svg
Poloha v rámci Slovenska
Wikimedia Commons: Lyžiarske stredisko Jasná
Freemap.sk: mapa
Mapový portál GKU: katastrálna mapa
Portál, ktorého súčasťou je táto stránka:
Letecký pohľad na lyžiarske stredisko Jasná, vľavo zjazdovka Koliesko–Biela púť, vpravo Luková–Záhradky

Jasná je turisticko-športové centrum zimnej i letnej rekreácie. Nachádza sa v geomorfologickom celku Nízke Tatry, v chránenom území NAPANT-u, v závere Demänovskej doliny.

Jasná je najväčšie lyžiarske stredisko na Slovensku.[1] Je situované po oboch stranách Chopku (2 024 m n. m.) Nachádza sa tu 13 lanoviek a 10 vlekov. Celková dĺžka zjazdoviek je približne 49 km.

Lanovky

Dejiny

O stavbe lanovky na Chopok sa začalo uvažovať po skončení 2. svetovej vojny. Naplánovaná bola dvojúseková trasa KolieskoLukováChopok (dĺžka 1 145 a 1 090 m). Išlo o dvojsedačkovú lanovku s odpojiteľným závesom vyrábanú Transportou Chrudim v licencii VonRoll. Zvláštnosťou bolo, že cestujúci sedeli bokom k smeru jazdy. Prvý úsek bol uvedený do prevádzky v roku 1949, výstavba 2. úseku (na Chopok) prebiehala v rokoch 1952 – 1954, do prevádzky uvedená 29. augusta 1954[2]

Vďaka rozvoju zimných športov na južných svahoch Nízkych Tatier sa zrodila unikátna myšlienka preklenúť hrebeň pomocou lanovky doplnením úsekov SrdiečkoKosodrevina a Kosodrevina–Chopok. 1. úsek bol dokončený spoločne s 2. úsekom severnej vetvy v roku 1954, 2. úsek bol uvedený do prevádzky 29. augusta 1957[2]. K zdržaniu došlo kvôli právnym sporom Transporty Chrudim a firmy VonRoll kvôli (zo strany ČSSR pravdepodobne zámernému) nedodržiavaniu licenčných podmienok.[3]

Okrem lanovky KolieskoLuková–Chopok–Kosodrevina–Srdiečko bolo v stredisku (na severnej strane) postavených niekoľko ďalších lanoviek. Ich zoznam je uvedený nižšie.

V roku 1979 (v plnej prevádzke od roku 1983) bola postavená lanovka OtupnéBrhliská, jediná kabínková lanovka v stredisku. Kabínky boli štvormiestne, pre svoj tvar nazývané „vajíčko“. Táto lanovka bola v roku 2009 nahradená novou lanovkou s osemmiestnymi kabínkami. Trasa bola predĺžená z 1 588 na 1 960 m až ku hotelu Grand (do priestoru pred obecným úradom). Nová lanovka má prepravnú kapacitu 2 400 os/h, čo je dvojnásobok kapacity predchádzajúcej lanovky. Hlavným dôvodom bolo zvýšenie bezpečnosti, prepravnej kapacity a pohodlia lyžiarov – údolná stanica lanovky je blízko jedného z hlavných parkovísk.[4]

Všetky štyri úseky lanovky VonRoll boli v polovici 90. rokov zastarané a ich prevádzka bola medzi rokmi 19941998 postupne ukončená. 1. úsek južnej vetvy (Srdiečko - Kosodrevina) bol v roku 1994 nahradený štvrosedačkovou lanovkou. Podobne v roku 1997, po vyradení severnej vetvy lanovky (Koliesko - Luková - Chopok), bol 1. úsek na severnej strane nahradený štvorsedačkovou lanovkou. Po vyradení 2. úseku na južnej vetve v roku 1998 bol vrchol až do roku 2007 dostupný lyžiarskym vlekom len z južnej strany. V roku 2007 bol lyžiarsky vlek postavený aj zo severnej strany, čím sa vytvorilo provizórne prepojenie oboch lyžiarkych stredísk. Tento stav trval až do roku 2012, keď bol 1. decembra na severnej strane v oblasti Priehyba uvedený do prevádzky nový turniket. 20. decembra bola pridaná nová lanovka z južnej strany, čím bolo po 15 rokoch obnovené spojenie oboch strán Chopka lanovkami.[5]

V auguste 2021 bola spustená výstavba 15-miestnej lanovky spájajúcej Bielu Púť a Priehybu. Lanovka bola plánovaná už od roku 2009, ale od roku 2015 sa pripravoval jej minimalistický variant.[6]

Kabínka „vajíčko“ zrušenej lanovky OtupnéBrhliská

Stanice na severnej strane

Lúčky (943 m.)

  • najnižšie položená stanica
  • údolná stanica šesťsedačkovej lanovky na Vyhliadku

Záhradky (1028 m.)

  • údolná stanica šesťsedačky na Rovnú hoľu
  • údolná stanica šesťsedačky na Priehybu

Priehyba (1342 m.)

  • vrcholová stanica lanovky zo Záhradiek
  • údolná stanica kabínkovej lanovky na Chopok
  • (v zimnej sezóne 2018/2019) bude medzistanicou 15 miestnej kabínkovej lanovky z Bielej Púte cez Priehybu až na Chopok

Rovná hoľa (1491 m.)

  • vrcholová stanica lanovky zo Záhradiek
  • údolná stanica 2-sedačkovej lanovky na Chopok úboč (Konský grúň)

Chopok úboč (Konský grúň) (1843 m.)

  • vrcholová stanica lanovky z Rovnej hole

Biela púť (1117 m.)

  • údolná stanica lanovky do Jasnej (Koliesko)
  • vodný rezervoár pre potreby zasnežovania
  • (v zimnej sezóne 2018/2019) bude údolná stanica 15 miestnej kabínkovej lanovky na Priehybu

Jasná (Koliesko) (1226 m.)

  • údolná stanica lanovky Koliesko–Luková
  • vrcholová stanica lanovky Biela púť–Koliesko
  • údolná stanica lanovky Twinliner (Lienka) na Priehybu

Luková (1670 m.)

Budova medzistanice Luková, dnes reštaurácia
  • vrcholová stanica lanoviek z Jasnej (Koliesko) a Otupného
  • údolná stanica dnes už zrušenej lanovky na Chopok

Budova na Lukovej slúžila ako vrcholová stanica 1. a zároveň údolná stanica 2. úseku lanovky Jasná–Chopok. Pri rekonštrukcii 1. úseku bola odstránená časť budovy a nahradená vrcholovou stanicou novej lanovky (drevená plošina v popredí fotografie). Údolná stanica 2. úseku bola niekoľko rokov nato (po ukončení prevádzky 2. úseku) prebudovaná na reštauráciu, pričom technické vybavenie lanovky bolo ponechané ako múzeum.

Chopok (stanica Rotunda 2004 m.)

  • najvyššia prevádzkovaná stanica
  • vrcholová stanica lanoviek z Kosodreviny a z Priehyby

Otupné (1141 m.) (Grand stanica pod Otupným 1111 m.)

  • údolná stanica sedačkovej lanovky na Lukovú
  • údolná stanica vleku na Zrkadlo
  • do roku 2009 údolná stanica kabínkovej (gondolovej) lanovky na Brhliská; lanovka bola demontovaná a nahradená novou, s trasou predĺženou až k hotelu Grand

Brhliská (1423 m.)

  • vrcholová stanica kabínkovej lanovky od hotelu Grand
  • údolna stanica vleku na Derešský kotol

Výhliadka (1287 m.)

  • vrcholová stanica 6-sedačkovej lanovky
  • križovatka zjazdoviek Turistická a FIS Rovná hoľa-Záhradky

Zrkadlo (1302 m.)

  • vrcholová stanica vleku z Otupného

križovatka zjazdoviek Majstrovská, Spravodlivá a Otupné

Pekná výhliadka (1590 m.)

  • bývalá vrcholová stanica vleku (v roku 2016/2017 bola zrušená z prevádzky)
  • údolná stanica bola na križovatke zjazdoviek Turistickej, FIS Rovná hoľa-Záhradky a Májová Rovná hoľa-Priehyba
  • údolná stanica bola pod Rovnou hoľou

Stanice na južnej strane

Kosodrevina - vrcholová stanica sedačky
Kosodrevina - dolná stanica lanovky

Srdiečko (1213 m.)

  • údolná stanica lanovky na Kosodrevinu
  • vcholová stanica vlekov z Krupovej

Kosodrevina (1488 m.)

  • vrcholová stanica lanovky zo Srdiečka
  • medzi stanica lanovky na Chopok a z Krupovej

Krupová (1084 m.)

  • najnižšie položená stanica na južnej strane
  • údolná stanica vlekov na Srdiečko

údolná stanica kabinkovej lanovky na Kosodrevinu

Zadné dereše (1500 m.)

  • údolná stanica vleku na Dereše

Predné dereše (1646 m.)

  • nachádza sa na zjazdovke Panoráma Chopok-Predné dereše, odtial nasleduje zjazdovka Predné dereše-Kosodrevina
  • nachádza sa tam aj freeride zone

Dereše (2003 m.)

  • druhá najvyššie položená stanica
  • nachádza sa na hranici Chopok-sever a Chopok-juh
  • z južnej strany je vrcholová stanica vleku zo zadných derieš
  • zo severnej strany sa nevyskytuje stanica, lebo je riziko lavíny kvôli veľmi strmému svahu
  • vrcholová stanica vleku (Derešský kotol) zo severu sa nachádza pod Derešmi

Prehľad

Sever
Lanovka Typ Dĺžka Prevýšenie Vrcholová stanica Kapacita
Záhradky–Rovná Hoľa 6-sedačková lanovka 1 720 m 463 m 1 491 m n. m. 2 700 osôb/hod.
Záhradky–Priehyba 6-sedačková lanovka 1 285 m 341 m 1 380 m n. m. 2 400 osôb/hod.
Lúčky–Vyhliadka 6-sedačková lanovka 1 879 m 344 m 1 287 m n. m. 2 460 osôb/hod.
Rovná Hoľa–Konský Grúň 2-sedačková lanovka 1 036 m 352 m 1 843 m n. m. 900 osôb/hod.
Biela púť–Koliesko 4-sedačková lanovka 816 m 101 m 1 218 m n. m. 1 800 osôb/hod.
Koliesko-Luková 4-sedačková lanovka 1 251 m 544 m 1 670 m n. m. 1 800 osôb/hod.
Otupné–Luková 4-sedačková lanovka 1 725 m 514 m 1 670 m n. m. 1 200 osôb/hod.
Grand–Brhliská 8-miestna kabínková lanovka 1 960 m 312 m 1 424 m n. m. 2 400 osôb/hod.
Priehyba–Chopok 24-miestna kabínková lanovka – Funitel 2 130 m 655 m 2 004 m n. m. 2 480 osôb/hod.
Koliesko-Priehyba 80-miestna kabínková lanovka (Twinliner) 360 m 124 m 1 349 m n. m. 324 osôb/hod.

Zrušené lanovky

Lanovka Typ Dĺžka Prevýšenie Vrcholová stanica Kapacita Prevádzka
Otupné–Luková 2-sedačková lanovka 1 721 m 514 m 1 670 m n. m. 900 osôb/hod. 1989 – 1996
Koliesko-Luková 2-sedačková lanovka 1 135 m 430 m 1 670 m n. m. 600 osôb/hod. 1949 – 1997
Luková–Chopok 2-sedačková lanovka 1 113 m 335 m 2 004 m n. m. 220 osôb/hod. 1954 – 1997
Záhradky–Rovná hoľa 2-sedačková lanovka 1 660 m 450 m 1 477 m n. m. 900 osôb/hod. 1974 – 2003
Otupné–Brhliská kabínková lanovka 1 602 m 282 m 1 423 m n. m. 1 200 osôb/hod. 1983 – 2009
Juh
Lanovka Typ Dĺžka Prevýšenie Vrcholová stanica Kapacita
Srdiečko–Kosodrevina 4sedačková lanovka 1 008 m 281 m 1 494 m n. m. 1 200 osôb/hod.
Kosodrevina-Chopok 10-miestna kabínková lanovka 1 433 m 516 m 2 004 m n. m. 2 800 osôb/hod.
Krupová-Kosodrevina 10-miestna kabínková lanovka 1 212 m 404 m 1 488 m. n. m. 2 800 osôb/hod.

Zrušené lanovky

Zdroj:
Text je dostupný za podmienok Creative Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších podmienok. Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky použitia.
Zdroj: Wikipedia.org - čítajte viac o Jasná





Text je dostupný za podmienok Creative Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších podmienok.
Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky použitia.

Your browser doesn’t support the object tag.

www.astronomia.sk | www.biologia.sk | www.botanika.sk | www.dejiny.sk | www.economy.sk | www.elektrotechnika.sk | www.estetika.sk | www.farmakologia.sk | www.filozofia.sk | Fyzika | www.futurologia.sk | www.genetika.sk | www.chemia.sk | www.lingvistika.sk | www.politologia.sk | www.psychologia.sk | www.sexuologia.sk | www.sociologia.sk | www.veda.sk I www.zoologia.sk


Lanovka Typ Dĺžka Prevýšenie Vrcholová stanica Kapacita Prevádzka
Srdiečko–Kosodrevina