A | B | C | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9
Freya bol prístroj raného vývoja radarovej techniky v Nemeckej ríši vyrábaný spoločnosťou Gema. Bol používaný pre systémy včasného varovania a k dispozícii bol už od začiatku druhej svetovej vojny. Počas nej bolo nainštalovaných viac ako 1 000 prístrojov. Krycie meno Freya získal podľa mena nordickej bohyne Freya, ktorej najcennejší majetok, náhrdelník Brisingamen strážil Heimdal so schopnosťou vidieť ďaleko aj v noci.[1]
Varianty
- FuMG 450 Freya AN, pôvodne označovaný FuMG 41G (s dosahom 120 km)
- FuMG Freya LZ (mohol byť prepravovaný letecky)
- FuMG 480
- FuMG 44 Drehfreya (nem.: otočná Freya), prechodný model k FuMG 44/404 (námorný: FuMO371), Jagdschloss
- FuMG 451 Freiburg, 162 – 200 MHz
- FuMG 321-328 (námorný model)
Technické parametre
Radar Freya bolo pozemné mobilné zariadenie na kolesovom podvozku s rotujúcim anténnym systémom. Na začiatku mal dosah 121 km. Radar nedokázal určiť výšku lietadla.
Frekvenčný rozsah | 120 – 130 MHz (2,5 – 2,3 m) |
Maximálny výkon | 20 kW |
Opakovacia frekvencia | 500 Hz |
Dĺžka impulzu | 3 μs |
Rozsah otáčania | 360° mechanicky |
Rozsah lúča | 0,5° |
Dosah | 120 – 160 km |
Taktika
Radary Freya používali stanice pozemného riadenia. Každá bunka s radarom mala pridelenú skupinu stíhacích lietadiel. Operátori zo zeme rádiovo navádzali stíhačov na zistený cieľ. Veľmi skoro sa začali radary Freya používať v kombináciami s presnými radarmi Würzburg. Freya, ako prehľadový radar detegovala ciele, samotné navádzanie stíhačov zabezpečovali operátori radaru Würzburg, ktorý dokázal zistiť aj výšku cieľa. Táto dvojica tvorila základ nemeckej radarovej obrany počas celej vojny.
Použitie
Na jeseň roku 1939 mala Luftwaffe osem radarových staníc Freya. Boli rozmiestnené na ostrovoch Helgoland (2x), Sylt (2x), Wangerooge (2x), Borkum a Norderney. Účinnosť nemeckej radarovej obrany pocítili briti už pri útoku 22 bombardérov Wellington 18. decembra 1939 na nemecké lode v Helgolandskej zátoke. Lietadlá nenašli žiaden cieľ, avšak boli zachytené radarom z ostrova Wangerooge, ešte vo vzdialenosti 113 km. To bol dostatočný čas na vyslanie nemeckých stíhačiek, ktoré dostihli formáciu na ceste späť a 12 z nich zostrelili.[2]
Briti detegovali používanie radarov Freya až začiatkom roka 1941, keď si spojili letecké snímky objektu z francúzskeho Auderville a smeru pulzného signálu s frekvenciou 120 MHz, ktorý zachytili už predtým. Do konca októbra mali zmapované pozície 27 radarov. Zároveň zachytili signály s frekvenciou 570 MHz (Würzburg), ktorý zatiaľ nevedeli priradiť žiadnemu známemu zariadeniu.[3]
Protiopatrenia
Prvým protiopatrením britskej strany bola zmena spôsobu príletu na cieľ. Slabosťou radarovej obrany bolo, že priestor rozdelila na jednotlivé segmenty, pričom v každom segmente mohol byť v nejakom časovom úseku navádzaný iba jeden nemecký stíhač. Zavedenie presnejšieho britského navigačného systému Gee umožnilo vytvárať tzv. prúd bombardérov. Všetky lietadlá leteli za sebou po rovnakej trase s malými odstupmi medzi sebou. Takto bol segment, ktorým lietadlá prilietali preťažený.[4]
Neskôr, od roku 1942, sa pridalo aj rušenie pomocou systémov Moonshine a Mandrel.
Referencie
- ↑ Price (2006, s. 64)
- ↑ Price (2006, s. 52)
- ↑ Price (2006, s. 68)
- ↑ Price (2006, s. 85)
Literatúra
- PRICE, Alfred. Nástroje temnot. Historie elektronické války 1939 – 1945. Praha : Mladá fronta, 2006. 272 + 16 s. ISBN 80-204-1373-1. (česky)
Pozri aj
Zdroj
- Tento článok je čiastočný alebo úplný preklad článku Freya radar na anglickej Wikipédii.
Text je dostupný za podmienok Creative Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších podmienok. Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky použitia.
Časový granát
Čching-ma ta-čchiao
Čelová buľva
Černobyľská atómová elektráreň
Čerpadlo
Ľahká železnica
81-71
Aglomerácia (hutníctvo)
Akčná veličina
Alcubierrov pohon
Alenia Aermacchi
Alhidáda
Anik (družica)
Anténa
Armatúra (potrubie)
Astroláb
Atómové hodiny
Atómový čas
Automatová oceľ
Avionika
Bager
Baníctvo
Betonárska výstuž
BlackBerry
BMW M5
Brooklyn Bridge
Brzda
Camera obscura
Cementácia (oceľ)
Chladič procesora
Chladnička
Chromátovanie
Chronograf
Chronometer
Dieselov motor (pôvodný)
Difúzne hliníkovanie
Digital Visual Interface
Dislokácia (kryštalografia)
Domáce kino
Donaubrücke Hainburg
Donaustadtbrücke
Dopravné čerpadlo
Dopravný motor
Drážkovanie (spoj)
Drsnosť (materiál)
Družicové digitálne televízne vysielanie
Dural
Dvojpalivový motor
Dvojpiestový motor
Dvojvalcový radový motor
Dvojvalcový vidlicový motor
Dynamo
Electronic program guide
Električková trať
Elektrická jednotka
Elektrický zdrojový agregát
Elektrolytické leštenie
Elektronický obvod
Energetika
Eutektikum
Evolventné ozubenie
Excitovaný stav
Excitrón
Fax (zariadenie)
Flexible organic light emitting diode
Ford A
Formový piesok
Fotometer
Fréza
Frézovanie
Freya (radar)
Funitel
Ganz
Generátor
Generátor elektrického napätia
General Motors
Gnómon
GNU Aspell
Gorkovskij avtomobiľnyj zavod
Graetzov mostík
Grafit (hutníctvo)
GuRoo
Hámor
Húževnatosť
Heckler & Koch
Heliometer
Hlava valcov
Hobľovací nôž
Hobľovanie
Hoblík
Hrebeňový zdvihák
Hutníctvo
Hydraulický zdvihák
Hydrodynamický mechanizmus
Hydrostatický mechanizmus
Hysteréza (vlastnosť)
I-35W Mississippi River bridge
Inžinierska geológia
Infraštruktúra ako služba
Inverzný návrh
Irisbus Citybus 12M
Itaipú
Izotacha
Jadrové palivo
Jadrový reaktor
Jednohriadeľový piestový spaľovací motor
Jolla (spoločnosť)
Kótovanie (výkres)
Kľukový hriadeľ
Kaliber (meradlo zhody)
Kalitelnosť
Kaosiunské metro
Karburačný motor
Kardanový hriadeľ
Karosa B 731
Klasická koncepcia (pohon)
Klin (spojovacia súčiastka)
Kodek
Kompozitný materiál
Končar TMK 2200
Konštantán
Konzolový most
Korózia
Krížový kĺb
Kremenné hodiny
Krosná
Kulisový mechanizmus
Kyborg (kybernetický organizmus)
Lapovanie
Lepenie
Letún
Liatina
Lietadlový motor
Lineárny regulátor
Linkový kód
Ložisko (technika)
Lodiarstvo
Münchhausenova metóda
MagicGate
Manchesterský kód
Maracaibské metro
Mastiaci olej
Medza sklzu
Menovité otáčky
Menovitý výkon
Merací prístroj
Meradlo geometrie
Meranie výkonu spaľovacích motorov
Mikroelektronika
Mikroprieraz
Minerálna vlna
MiniDisc
Modul (ozubenie)
Motorová jednotka
Motor na kvapalné palivá
Motor na tuhé palivá (piestový)
Motor na zvyškové palivo
Motor s protiľahlými valcami
Motor s valcami do A
Motor s valcami do H
Motor s valcami do U
Nákladná loď
Nákladný vlak
Nákresňa
Náporový motor
Náprava (automobil)
Nárastok (obrábanie)
Nárysňa
Nástenné zdvíhadlo
Nauhličovanie
Neutrálne relé
Newcastlské metro
NMEA 0183
Nomogram
Nordlandsbanen
Obrážanie
Obrusnosť
Oceľoryt
Oceliareň
Odstredivé čerpadlo
Oktant (astronómia)
Olomoucký orloj
Oteruvzdornosť
Ottov motor
Ozubenie
Palivové čerpadlo
Parník
Parný kotol
Parný stroj
Patentovanie drôtu
Peritektický systém
Perlit (metalurgia)
Pero (spojovacia súčiastka)
Pevnosť (materiál)
PID regulátor
Text je dostupný za podmienok Creative
Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších
podmienok.
Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky
použitia.
www.astronomia.sk | www.biologia.sk | www.botanika.sk | www.dejiny.sk | www.economy.sk | www.elektrotechnika.sk | www.estetika.sk | www.farmakologia.sk | www.filozofia.sk | Fyzika | www.futurologia.sk | www.genetika.sk | www.chemia.sk | www.lingvistika.sk | www.politologia.sk | www.psychologia.sk | www.sexuologia.sk | www.sociologia.sk | www.veda.sk I www.zoologia.sk