A | B | C | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9
Dieselový motor alebo Dieselov motor alebo hovorovo diesel (angl. true diesel engine) je vznetový (spravidla naftový) rovnotlakový motor (t. j. vznetový motor s rovnotlakovým spaľovaním paliva, ktorým je spravidla ťažšie kvapalné palivo, napr. nafta), v užšom zmysle len taký, v ktorom je palivo rozprašované do kompresného priestoru stlačeným vzduchom z kompresora.
Mnohé súčasné vznetové motory často nie sú dieselové motory podľa vyššie uvedenej definície, lebo nie sú rovnotlakové (strata približnej rovnotlakovosti je dôsledkom vyššej rýchlosti mnohých dnešných motorov) a často nemajú kompresor. V mnohých štátoch a často nepresne aj v slovenčine sa však názov Dieselov motor (teda diesel engine, Diesel-Motor atď.) používa na označenie všetkých, t.j. aj moderných, vznetových (najmä vznetových naftových) motorov (pozri dieselový motor).
Vývoj motora[1]1">upraviť | upraviť zdroj
Dieselový motor vynašiel nemecký vynálezca Rudolf Diesel v spolupráci s firmou MAN. Vývoj začal teoretickým popisom, získaním patentu č. 67 207 s názvom Spôsob práce a druh prevedenia spaľovacieho motora dňa 28. februára 1892. Prvý prototyp, na uhoľný prach bol postavený v auguste 1893. V roku 1896 postavil druhý prototyp so vstrekovaním benzínu, ktorý bol veľmi rýchlo nahradený vstrekovaním petroleja. Zmena paliva prispela k pokojnejšej prevádzke prototypu.
Až tretí prototyp, dokončený v decembri 1896 a odskúšaný v roku 1897 je považovaný za predchodcu štvordobého vznetového motora. Mal výkon 14,7 kW pri otáčkach 170 min-1. Mal ekonomickú prevádzku, ale kvôli veľkosti, hmotnosti a komplikovanosti vysokotlakového kompresora sa používal iba ako lodný, alebo stacionárny motor.
Princíp[2]upraviť | upraviť zdroj
V pracovnom valci pracovný piest stlačí čistý vzduch, ktorý tam bol predtým nasatý alebo dopravený plniacimi čerpadlami, tak veľmi, že teplota tohto vzduchu stúpne na približne 500 – 800 °C. Krátko pred koncom tohto stláčania sa do tohto horúceho vzduchu dopraví a rozpráši palivo. Toto palivo sa pôsobením tepla horúceho vzduchu vznieti a spaľuje na začiatku nasledujúceho pracovného, čiže expanzného zdvihu piesta, a to pri stálom (alebo len málo zvýšenom tlaku) vo valci (preto ide o tzv. rovnotlakový motor). Pri pracovnom zdvihu tlačí tlak splodín spálenej horľaviny na piest a vykonáva mechanickú prácu.
V pôvodných dieselových motoroch sa palivo do vzduchu stlačeného vo valci dopravuje stlačeným vzduchom vyrábaným v kompresore motora. Prítomnosť kompresora má však aj isté nevýhody. Preto v rokoch 1910 – 1912 vznikli prvé takéto motory bez kompresora; kompresor v nich bol nahradený dvoma spôsobmi: 1. priamym vstrekom paliva do valca jeho vlastným hydraulickým tlakom, 2. konštrukciou spaľovacích komôrok.
Zdrojeupraviť | upraviť zdroj
- ↑ Hromádko J.,Hromádko J., Hönig V., Miler P.: Spalovací motory. Grada Publishing a.s. 2011.
- ↑ dieselov motor. In: Pyramída
- dieselov motor. In: Pyramída.
- Dieselův motor. In: Malá československá encyklopedie II D-CH. Praha: Academia, 1985. s. 111.
- dieselový motor. In: Encyclopaedia Beliana. 1. vyd. Bratislava : Encyklopedický ústav SAV; Veda, 2003. 702 s. ISBN 80-224-0761-5. Zväzok 3. (Č – Eg).
- Diesel engine. In: McGraw-Hill Encyclopedia of Science and Technology, vol. 5, 1992, str. 205.
- 1
- 2 Archivované 2015-01-03 na Wayback Machine
- 3
Iné projektyupraviť | upraviť zdroj
- Commons ponúka multimediálne súbory na tému Dieselov motor (pôvodný)
Text je dostupný za podmienok Creative Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších podmienok. Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky použitia.
Konfigurácia piestových spaľovacích motorov
Lietadlové piestové motory
Motorok
Žiarový motor
Benzínový motor
Dieselov motor (pôvodný)
Dvojdobý motor
Dvojpalivový motor
Dvojpiestový motor
Karburačný motor
Merný objemový výkon
Motor na kvapalné palivá
Motor na tuhé palivá (piestový)
Motor na zvyškové palivo
Text je dostupný za podmienok Creative
Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších
podmienok.
Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky
použitia.
www.astronomia.sk | www.biologia.sk | www.botanika.sk | www.dejiny.sk | www.economy.sk | www.elektrotechnika.sk | www.estetika.sk | www.farmakologia.sk | www.filozofia.sk | Fyzika | www.futurologia.sk | www.genetika.sk | www.chemia.sk | www.lingvistika.sk | www.politologia.sk | www.psychologia.sk | www.sexuologia.sk | www.sociologia.sk | www.veda.sk I www.zoologia.sk