Diaľnica D1 (Česko) - Biblioteka.sk

Upozornenie: Prezeranie týchto stránok je určené len pre návštevníkov nad 18 rokov!
Zásady ochrany osobných údajov.
Používaním tohto webu súhlasíte s uchovávaním cookies, ktoré slúžia na poskytovanie služieb, nastavenie reklám a analýzu návštevnosti. OK, súhlasím


Panta Rhei Doprava Zadarmo
...
...


A | B | C | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9

Diaľnica D1 (Česko)
Diaľnica D1 (Česko)
Diaľnica D1 (Česko)

Diaľnica D1
Diaľnica D1 (Česko)
Diaľnica D1 (Česko)
  v prevádzke    v pláne 
Základné údaje
Správca Ředitelství silnic a dálnic ČR (štát) 
Celková dĺžka 376,487 km 
v prevádzke 366 km 
v pláne 10 km
Štát Česko Česko
Kraj Praha,
Stredočeský kraj,
Kraj Vysočina,
Juhomoravský kraj,
Zlínsky kraj,
Olomoucký kraj,
Moravskosliezsky kraj 
Rozšírenia 3+3: 36 km 
Objekty na trase

Diaľnica D1 (čes. Dálnice D1, Brněnská dálnice, D1) je najstaršia a najdlhšia česká diaľnica, ktorá spája Prahu s Brnom a v budúcnosti bude pokračovať cez Ostravu na poľské hranice pri Bohumíne a Wodzisławiu.

Je súčasťou IV. paneurópskeho koridoru Berlín/Norimberg - Praha - Bratislava - Budapešť - Konstanca/Solún/Istanbul. História diaľnice siaha až do 30. rokov 20. storočia (niektoré mosty a časti diaľničného telesa sú použité z nedostavanej protektorátnej diaľnice), v časoch normalizácie mala byť hlavnou osou vtedajšieho Česko-Slovenska, v súčasnosti je jej hlavný a najvýznamnejší úsek z Prahy do Brna najvyťaženejší v Česku.

Projektovaná dĺžka diaľnice je 376,487 km[1], v súčasnej dobe je v prevádzke okrem 10 km dlhého úseku v okolí Přerova.

História

Prvé plány v medzivojnovom období

Prvé návrhy na výstavbu diaľnice naprieč Česko-Slovenskom sa objavilo v 30. rokoch 20. storočia. Väčšina trás sa vyhýbala dôležitým sídlam, ale aj napriek tomu bol jeden z nich schválený úradmi.

Po Mníchovskej dohode a strate pohraničného územia bolo nutné plány prepracovať. Nový návrh trasy PrahaJihlava a okruhu okolo Prahy bol Zemským úradom v Prahe pripravený v rekordnom čase dvanástich dní. 5. novembra 1938 je rozhodnuté o vypracovaní detailných projektov cestnej magistrály Praha – Jihlava – BrnoZlínslovenská hranica. 13. januára 1939 je projekt hotový a schválený. O týždeň neskôr začína stavba (klčovaním lesa) na úseku ZástřizlyLužná, v máji potom na úseku Praha – Humpolec. S dostavbou celej 300-kilometrovej diaľnice sa počítalo v priebehu neuveriteľných štyroch rokov. Po okupácii Nemeckom boli plány nepatrne pozmenené, no výstavba pokračovala len do roku 1942, keď bola po postupnom obmedzovaní definitívne zastavená.

Vývoj po druhej svetovej vojne

Po vojne bolo najskôr dekrétom prezidenta Beneša 1. októbra 1945 rozhodnuté o pokračovaní výstavby, ale po februári 1948 dochádza k znárodneniu stavbu prevádzajúcich firiem a v roku 1950 sa už s dostavbou nepočíta. Stavebné kapacity boli premiestnené na rozsiahle stavby socializmu a diaľnica ako taká stratila význam.

Výstavba D1 bola obnovená v roku 1967 a už 12. júla 1971 bol otvorený vôbec prvý diaľničný úsek medzi Prahou a Mirošovicami. Pokračovalo sa rovnako aj v smere od Brna, využité boli mnohé stavby, ktoré vznikli tesne pred, alebo za vojny. Súvislý diaľničný ťah medzi Brnom a Prahou bol dokončený 7. novembra 1980. Potom stavebné práce na D1 utíchli a začali sa stavať úseky diaľnice D5. I napriek tomu v rokoch 1988 a 1992 boli do prevádzky uvedené dva úseky od Brna až k Vyškovu. Úsek Vyškov – Vrchoslavice bol otvorený po dlhej prestávke až 24. októbra 2005.

Všetky úseky diaľnice D1

Zdroj:
Text je dostupný za podmienok Creative Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších podmienok. Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky použitia.
Zdroj: Wikipedia.org - čítajte viac o Diaľnica D1 (Česko)





Text je dostupný za podmienok Creative Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších podmienok.
Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky použitia.

Your browser doesn’t support the object tag.

www.astronomia.sk | www.biologia.sk | www.botanika.sk | www.dejiny.sk | www.economy.sk | www.elektrotechnika.sk | www.estetika.sk | www.farmakologia.sk | www.filozofia.sk | Fyzika | www.futurologia.sk | www.genetika.sk | www.chemia.sk | www.lingvistika.sk | www.politologia.sk | www.psychologia.sk | www.sexuologia.sk | www.sociologia.sk | www.veda.sk I www.zoologia.sk


číslo úsek dĺžka kategória začiatok
výstavby
uvedenie
do prevádzky
križovatky
002 SpořilovČestlice
0,000 km – 8,199 km
8,199 km D28/120
D34/120
2. máj 1939
8. september 1967
12. august 1971 Spořilov (exit 1)
Chodov (exit 2)
Průhonice (exit 6)
003 Čestlice – Mirošovice
8,199 km – 21,255  km
13,056 km Jesenice (exit 11)
Všechromy (exit 15)
Mirošovice (exit 21)
005 Mirošovice – Šternov
21,255 km – 41,494 km
20,239 km D26,5/120 december 1969 júl 1977 Hvězdonice (exit 29)
Ostředek (exit 34)
Šternov (exit 41)
008 Šternov – Soutice
41,494 km – 56,472 km
14,978 km marec 1972 Psáře (exit 49)
Soutice (exit 56)
009 Soutice – Loket
56,472 km – 66,420 km
9,948 km december 1969 Loket (exit 66)
010 most cez Sedlický potok
62,095 km
  september 1969
006 Loket – Hořice
66,420 km – 74,940 km
8,520 km júl 1972
011A most Píšť cez vodnú nádrž Švihov
76,490 km
  D26,5/120 jún 1972 6. máj 1979 (½)
6. október 1979
012 most Podolí u Koberovic
81,220 km
011B Hořice – Jiřice
74,940 km – 85,200 km
10,260 km jún 1974 Hořice (exit 75)
Koberovice (exit 81)
Jiřice – Humpolec
85,200 km – 91,314 km
6,114 km 22. november 1979 (½)
8. november 1980
Humpolec (exit 90)
013 Humpolec – Krasoňov
91,314 km – 92,700 km
1,386 km D26,5/120 jún 1976 22. november 1979 (½)
8. november 1980
Krasoňov – Pávov
92,700 km – 111,980 km
19,280 km 8. november 1980 Větrný Jeníkov (exit 104)
014A Pávov – Řehořov
111,980 km – 127,280 km
15,300 km D26,5/120 začiatok roka 1976 22. november 1979 Pávov (exit 112)
Velký Beramov (exit 119)
014B Řehořov – Měřín
127,280 km – 134,454 km
7,174 km D26,5/120 marec 1974 28. október 1976 Měřín (exit 134)
015A Měřín – Velké Meziříčí-západ
134,454 km – 140,996 km
6,542 km D26,5/120 júl 1972 december 1976 Velké Meziříčí-západ (exit 141)
Velké Meziříčí-západ – Velké Meziříčí-východ
140,996 km – 148,526 km
7,530 km 28. november 1978 Velké Meziříčí-východ (exit 146)
016 most Vysočina vo Velkém Meziříčí
144,245 km
  apríl 1972
015B Velké Meziříčí-východ – Lhotka
148,526 km – 153,592 km
5,066 km D26,5/120 jún 1971 máj 1975 Lhotka (exit 153)
Lhotka – Velká Bíteš
153,592 km – 162,774 km
9,182 km december 1975 Velká Bíteš (exit 162)
017 Velká Bíteš – Kývalka
162,774 km – 182,281 km
19,507 km D26,5/120 apríl 1969 3. november 1973 Devět Křížů (exit 168)
Ostrovačice (exit 178)
Kývalka – Brno-západ
182,281 km – 190,474 km
8,223 km D28/120 6. september 1972 Kývalka (exit 182)
Brno-západ (exit 190)
019 Brno-západ – Brno-centrum
190,474 km – 194,221 km
3,747 km D28/120 júl 1973 28. október 1976 Brno-centrum (exit 194)
Brno-centrum – Brno-jih
194,221 km – 196,674 km
2,453 km 30. september 1978 Brno-jih (exit 196)
0131 Brno-jih – Brno-východ
196,674 km – 203,449 km