A | B | C | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9
DH.106 Comet | |
de Havilland Comet 4B spoločnosti British European Airways pristáva na letisku Tempelhof v Berlíne, 21. február 1969 | |
Typ | úzkotrupé prúdové dopravné lietadlo |
---|---|
Výrobca | de Havilland |
Prvý let | 27. júla 1949 |
Zavedený | 2. mája 1952 (BOAC) |
Vyradený | 14. marca 1997 |
Charakter | vyradený |
Hlavný používateľ | BOAC British European Airways Dan-Air Royal Air Force |
Výroba | 1949 – 1964 |
Vyrobených | 114 (vrátane prototypov) |
de Havilland DH.106 Comet bolo prvým komerčným prúdovým dopravným lietadlom na svete. Prototyp Comet 1, ktorý vyvinula a vyrobila spoločnosť de Havilland v Spojenom kráľovstve, prvýkrát vzlietol v roku 1949. Mal aerodynamicky čistú konštrukciu so štyrmi prúdovými motormi de Havilland Ghost uloženými v koreňoch krídla, pretlakovú kabínu a veľké okná. Na svoju dobu ponúkal relatívne tichú a pohodlnú kabínu pre cestujúcich a pri svojom debute v roku 1952 sa javil komerčne sľubne.
V priebehu roka od uvedenia do prevádzky sa začali objavovať problémy a počas dvanástich mesiacov boli tri Comety zničené pri nehodách potom, ako sa rozpadli počas letu. Dve z nich spôsobilo štrukturálne zlyhanie v dôsledku únavy kovu v draku lietadla, čo bol jav, ktorý v tom čase nebol úplne pochopený; druhá bola spôsobená nadmerným namáhaním draku počas letu v nepriaznivom počasí. Comet bol stiahnutý z prevádzky a podrobený rozsiahlym testom. Nakoniec sa zistili konštrukčné chyby vrátane nesprávneho nitovania a nebezpečných koncentrácií mechanického napätia okolo štvorcových výrezov pre antény ADF (automatický vyhľadávač smeru). V dôsledku toho bol Comet rozsiahle prepracovaný, pričom sa vykonali konštrukčné zosilnenia a ďalšie zmeny. Konkurenční výrobcovia pri vývoji vlastných lietadiel zohľadnili skúsenosti získané z modelu Comet.
Hoci sa predaj lietadiel nikdy úplne neobnovil, vylepšený Comet 2 a prototyp Comet 3 vyústili do prepracovanej série Comet 4, ktorá debutovala v roku 1958 a zostala v komerčnej prevádzke až do roku 1981. Comet bol upravený aj na rôzne vojenské úlohy, ako napríklad VIP, lekársku a osobnú dopravu, ako aj na sledovanie; posledný Comet 4, používaný ako výskumná platforma, uskutočnil svoj posledný let v roku 1997. Najrozsiahlejšia modifikácia viedla k vytvoreniu špecializovaného námorného hliadkovacieho lietadla Hawker Siddeley Nimrod, ktoré zostalo v službe u Britského kráľovského letectva až do roku 2011, teda viac ako 60 rokov po prvom lete Cometu.[1]
Špecifikácie
Variant | Comet 1 | Comet 2 | Comet 3 | Comet 4 |
---|---|---|---|---|
Posádka | 4 (2 piloti, letový inžinier a rádio operátor/navigátor) | |||
Počet sedadiel | 36–44 | 58–76 | 56–81 | |
Dĺžka | 28 m | 29,29 m | 33,99 m | |
Výška | 8,99 m | |||
Rozpätie krídel | 35 m | |||
Nosná plocha | 187,2 m² | 197,0 m² | ||
Max. vzlet. hmotnosť | 50 000 kg | 54 000 kg | 68 000 kg | 71 000 kg |
Prúd. motory (x 4) | Halford H.2 Ghost 50 | R-R Avon Mk.503/504 | R-R Avon Mk.502/521 | R-R Avon Mk.524 |
Ťah motora | 22 kN | 31 kN | 44 kN | 47 kN |
Dolet | 2 400 km | 4 200 km | 4 300 km | 5 190 km |
Cestovná rýchlosť | 740 km/h | 790 km/h | 840 km/h | |
Cestovná výška | 13 000 m | 14 000 m | 13 000 m |
Referencie
- ↑ Rolf Berger: 1000 letadel (z nemeckého originálu 1000 flugzeuge) ISBN 978-80-242-1832-8. s. 66.
Pozri aj
Iné projekty
- Commons ponúka multimediálne súbory na tému De Havilland Comet
Text je dostupný za podmienok Creative Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších podmienok. Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky použitia.
Antropológia
Aplikované vedy
Bibliometria
Dejiny vedy
Encyklopédie
Filozofia vedy
Forenzné vedy
Humanitné vedy
Knižničná veda
Kryogenika
Kryptológia
Kulturológia
Literárna veda
Medzidisciplinárne oblasti
Metódy kvantitatívnej analýzy
Metavedy
Metodika
Text je dostupný za podmienok Creative
Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších
podmienok.
Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky
použitia.
www.astronomia.sk | www.biologia.sk | www.botanika.sk | www.dejiny.sk | www.economy.sk | www.elektrotechnika.sk | www.estetika.sk | www.farmakologia.sk | www.filozofia.sk | Fyzika | www.futurologia.sk | www.genetika.sk | www.chemia.sk | www.lingvistika.sk | www.politologia.sk | www.psychologia.sk | www.sexuologia.sk | www.sociologia.sk | www.veda.sk I www.zoologia.sk