Boeing X-45 - Biblioteka.sk

Upozornenie: Prezeranie týchto stránok je určené len pre návštevníkov nad 18 rokov!
Zásady ochrany osobných údajov.
Používaním tohto webu súhlasíte s uchovávaním cookies, ktoré slúžia na poskytovanie služieb, nastavenie reklám a analýzu návštevnosti. OK, súhlasím


Panta Rhei Doprava Zadarmo
...
...


A | B | C | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9

Boeing X-45
X-45

Šiesty let dronu X-45A z 19. decembra 2002
TypTechnologický demonštrátor bezpilotného lietadla
VýrobcaBoeing
Prvý let22. máj 2002
CharakterZrušený
Hlavný používateľUnited States Air Force
Vyrobených2 prototypy

X-45 je americké bojové bezpilotné lietadlo, ktoré bolo navrhnuté pre bojové operácie v 21. storočí. Lietadlo malo byť určené pre útočné misie, ako je potlačenie protivzdušnej obrany nepriateľa (SEAD), elektronický boj a s tým súvisiace operácie.

Vznik a vývoj

Boeing spustil svoj program bezpilotných bojových lietadiel v roku 1998. Nasledujúci rok si agentúra DARPA (Defense Advanced Research Project Agency) a americké letectvo vybrali Boeing, aby v rámci programu J-UCAS postavil dve bezposádkové lietadlá X-45A a jednu riadiacu stanicu. Prvý let X-45A sa uskutočnil 22. mája 2002 na leteckej základni Edwards v Kalifornii. Dron prezývaný „Elsie May“ letel 14 minút, pričom dosiahol rýchlosť 361 km/h a nadmorskú výšku 2286 metrov. Podarilo sa odskúšať letové charakteristiky a základné aspekty prevádzky lietadla, najmä spojenie medzi lietadlom a riadiacou stanicou.

Dňa 29. apríla 2003 Boeing oznámil, že ho agentúra DARPA požiadala, aby upravila svoj konštrukciu lietadla X-45B, ktoré bolo práve vtedy vo vývoji. Išlo o väčšiu a vylepšenejšiu verziu X-45A. DARPA požadovala lietadlo, ktoré by mohlo splniť ciele amerického letectva aj námorníctva USA. Upravená konštrukcia dostala označenie X-45C.

V apríli 2004 sa uskutočnila významná skúška, počas ktorej demonštrátor X-45A zhodil z vnútornej zbraňovej šachty presne navádzanú zbraň (250-librovú inertnú bombu). Bomba bola vypustená vo výške asi 10 600 m a pri rýchlosti asi 710 km/h. V auguste 2004 sa uskutočnil prvý test prevádzky viacerých lietadiel. Jeden operátor riadil súčasne oba demonštrátory X-45A. Letové skúšky X-45A boli úspešne ukončené v auguste 2005.

Phantom Ray v leteckom výskumnom centre v Drydene v apríli 2011

V októbri 2006, po 64 letoch a dosiahnutí mnohých prvenstiev v autonómnom bojovom letectve, boli obe lietadlá X-45A odoslané do leteckých múzeí. Jedno lietadlo putovalo do Národného múzea letectva USA na leteckej základni Wright-Patterson v Daytone v štáte Ohio a druhé do Smithsonian National Air and Space Museum vo Washingtone, D.C.

V rokoch 2004 až 2005 získal Boeing od agentúry DARPA 942 miliónov dolárov na postavenie a otestovanie troch prototypov X-45C.[1] X-45C bolo vyvýjané v rámci programu J-UCAS, ktorý však bol v januári 2006 ukončený. Boeing využil poznatky z vývoja X-45C a použil konštrukciu tohto stroja ako základ pre interne financovaný demonštrátor nazvaný Phantom Ray. Nové bezposádkové lietadlo s rozpätím krídel 15 m bolo verejnosti predstavené 10. mája 2010. Dňa 27. apríla 2011 absolvoval Phantom Ray svoj prvý let. Dron vzlietol z leteckej základne Edwards a let trval 17 minút.[2]

Konštrukcia

Testovací let X-45A

Lietadlo X-45A malo stealth dizajn so šípovými krídlami. Malo kompozitnú konštrukciu s rozpätím krídel 10,31 m. Lietadlo bolo bez zvislých riadiacich plôch.

Dron mal užitočné zaťaženie 680 kg. V dvoch interných zbraňových šachtách mohol niesť presne navádzané bomby. Pod krídlami mal dva závesníky na pomocné palivové nádrže, čo umožňovalo predĺžiť dolet stroja.

X-45A poháňal jeden dvojprúdový motor Honeywell F124-GA-100 bez prídavného spaľovania s ťahom 28 kN. Lietadlo bolo schopné letu v nadmorskej výške 12 000 m a malo cestovnú rýchlosť 0,75 Mach.[3]

Špecifikácie

Test vypustenia satalitom navádzanej bomby z X-45A

Hlavné charakteristiky

  • Posádka: 0
  • Dĺžka: 8,03 m
  • Rozpätie krídel: 10,31 m
  • Výška: 2,03 m
  • Maximálna vzletová hmotnosť: 5 529 kg[4]
  • Pohonná jednotka: 1 × dvojprúdový motor Honeywell F124-GA-100 s ťahom 28 kN

Výkony

  • Maximálna rýchlosť: 987 km/h
  • Dolet: 2 400 km
  • Dostup: 12 000 m[5]

Referencie

  1. Boeing Awarded Additional $175M for JUCAS Demonstration Program . spacedaily.com, . Dostupné online.
  2. PIKE, John. Military . globalsecurity.org, . Dostupné online.
  3. X-45 J-UCAV (Joint Unmanned Combat Air System) . airforce-technology.com, 2003-05-13, . Dostupné online.
  4. Boeing X-45A J-UCAS & NASA/Boeing X-36 . nationalmuseum.af.mil, . Dostupné online.
  5. Boeing . boeing.com, . Dostupné online.
Zdroj:
Text je dostupný za podmienok Creative Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších podmienok. Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky použitia.
Zdroj: Wikipedia.org - čítajte viac o Boeing X-45





Text je dostupný za podmienok Creative Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších podmienok.
Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky použitia.

Your browser doesn’t support the object tag.

www.astronomia.sk | www.biologia.sk | www.botanika.sk | www.dejiny.sk | www.economy.sk | www.elektrotechnika.sk | www.estetika.sk | www.farmakologia.sk | www.filozofia.sk | Fyzika | www.futurologia.sk | www.genetika.sk | www.chemia.sk | www.lingvistika.sk | www.politologia.sk | www.psychologia.sk | www.sexuologia.sk | www.sociologia.sk | www.veda.sk I www.zoologia.sk