A | B | C | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9
Big Brother & the Holding Company | ||
Dátum vydania | september 1967 | |
Nahraný | Los Angeles, Chicago | |
Žáner | psychedelický rock | |
Dĺžka | 33:51 (r. 1999) | |
Vydavateľstvo | Mainstream Records 1967, Columbia 1999 | |
Producent | Bob Shad | |
Odborné recenzie
| ||
---|---|---|
Big Brother & the Holding Company – chronológia | ||
Big Brother & the Holding Company bol debutovým štúdiovým albumom sanfranciskej psychedelickej skupiny Big Brother & the Holding Company, toho času ešte v pôvodnej zostave so speváčkou Janis Joplin. Album bol nahratý už v roku 1966, vydavateľstvo Mainstream Records ho však vydalo až v roku 1967 po triumfálnom úspechu skupiny na Monterey Pop Festivale. Z toho dôvodu na obale albumu figurovalo okrem názvu skupiny aj meno speváčky Janis Joplin, vďaka ktorej skupina získala značnú popularitu.
Album vyšiel v reedícii roku 1999 pod značkou Columbie Records, ktorá doplnila zoznam skladieb o bonusy „Call On Me“ a „Bye, Bye Baby“.
Pozadie
V lete roku 1966 prišli Big Brother & the Holding Company do Chicaga odohrať mesačný angažmán v nočnom klube Mother Blues v Old Town, ktorý pozostával zo štyroch až piatich setov odohraných za noc. Podľa slov gitaristu Sama Andrewa to bolo najviac, čo skupina mohla zahrať počas jedného sústredeného obdobia.[1] Skupina sa podľa gitaristu tiež počas pravidelného hrania stávala lepšou a pociťovala väčšiu spätosť. Peter Albin namaľoval na pódium veľkú očnú buľvu s nápisom: ,,Veľký brat ťa sleduje."
Stredozápad však ešte nebol navyknutý na subkultúru hipíkov, ktorá prišla zo západného pobrežia. Počas niekoľkých nocí skupina zaujala piatich či desiatich ľudí v sále s kapacitou niekoľkých stovák. Istý recenzent o skupine napísal, ako o ,,najškaredšej skupine, akú kedy videl".[1] Rovnaký novinár sa tiež zmienil, že skupina nepríjemne smrdí. Išlo o olej patchouli, ktorý na stredozápade taktiež nebol rozšírený.
Po krátkom čase prišiel klub rýchlo o peniaze a kapelu odmietol vyplatiť podľa dohody. V tomto čase narazili Big Brother & the Holding Company na majiteľa Mainstream Records, Boba Shada.
Shad sa zjari roku 1966 vybral do San Francisca vypočuť si pár hippie kapiel, pričom na Big Brother narazil v starom sídle Spreckels na Buena Vista v štvrti Haight-Ashbury. Hneď po vystúpení bola skupina oslovená za účelom nahratia albumu, ich vtedajší manažér Chet Helms poriadajúci koncerty v tančiarni Avalon Ballroom však odmietol. Tento krok zapríčinil rozchod skupiny so starým manažérom.
V čase keď mala za sebou zlomená skupina nevydarený angažmán v Chicagu sa Bob Shad opäť ozval s ponukou nahrávacieho kontraktu. Skupina si po dohode so Shadom zohnala právnika na prekontrolovanie zmluvy a ponuku následne na to prijala.
Časť materiálu bola neskôr nahrávaná v United Studios v Los Angeles. Nahrávanie v Chicagu však malo pre skupinu špeciálny význam. Mainstream Records bol dlhoročný jazzový label tzv. starej školy, ktorý v zlých časoch upadol.
Janis Joplin mala na stretnutiach dobrú náladu. Novinkou pre ňu bolo dvojstopové nahrávanie v skladbe „Bye, Bye Baby“, s ktorého výsledkom bola skupina spokojná. Zvuk gitár sa pohyboval striktne mimo 50. rokov, podľa slov Sama Andrewa však skupina nevedela ako požiadať o radu pri realizácii vlastných predstáv. Technici v Mainstream Records navyše neskúšali žiadne nové, pionierské techniky. Vo vzťahu k skupine boli nedôverčiví. Boli navyknutí nahrávať jazz, akustické nástroje a čierne ženské vokály. Podľa slov Sama Andrewa Big Brother už nemohli byť odlišnejší: „stále nám vraveli, že máme držať spiatočku“.[1] Pre skupinu nebolo prekvapením ani to, že výsledná nahrávka neznela tak, ako skupina očakávala. Situáciu po celý čas komplikoval aj Bob Shad, ktorý urobiac zo seba producenta, odmietol skupinu pripustiť do štúdia počas záverečného mixovania. Skupine tiež neposkytol ani zálohu, či spiatočné letenky do San Francisca. V čase keď Big Brother & the Holding Company opúšťali Chicago nemali v ruke ešte stále žiadne peniaze.
Obsadenie
- Janis Joplin - spev
- Sam Andrew - gitara
- Peter Albin - basgitara
- David Getz - bicie
- James Gurley - gitara
Zoznam skladieb
- „Bye, Bye Baby“ (Powell St. John) – 2:35
- „Easy Rider“ (James Gurley) – 2:21
- „Intruder“ (Janis Joplin) – 2:25
- „Light Is Faster Than Sound“ (Peter Albin) – 2:29
- „Call on Me“ (Sam Andrew) – 2:32
- „The Last Time“ (Janis Joplin) 2:17
- „Women Is Losers“ (Janis Joplin) – 2:01
- „Blindman“ (Peter Albin, Sam Andrew, David Getz, James Gurley, Janis Joplin) – 2:00
- „Down On Me“ (tradičná, zaranžovaná Janis Joplin) – 2:02
- „Caterpillar“ (Peter Albin) – 2:15
- „All Is Loneliness“ (Moondog) – 2:15
- „Coo Coo“ (tradičná, zaranžovaná Janis Joplin) – 1:59
Reedícia z r. 1999 s bonusmi
- „Call on Me“ (alternatívna verzia) – 2:42
- „Bye, Bye Baby“ (alternatívna verzia) – 2:39
Súčasťou bookletu k albumu z roku 1999 boli aj doplňujúce články ,,Big Brother in the city of broad shoulders" (Big Brother v meste otvorených náručí) napísaný gitaristom Samom Andrewom a Judom Costom a ,,Howlin´ in Chicago" (Kvílenie v Chicagu) už iba z pera Sama Andrewa, v San Franciscu r. 1999.
Umiestnenie skladieb
- Album Big Brother & the Holding Company debutoval v rebríku Billboard chart 2. septembra 1967 a obsadil 60. priečku. Na pozícii sa udržal 30 týždňov.
- Skladba „Down On Me“ debutovala v hitparáde Billboard Hot 100 chart (Billboardová horúca stovka) 31. augusta 1968, pričom získala 43. pozíciu. V rebríku zostala 8 týždňov.
- Skladba „Coo Coo“ debutovala v Billboard Hot 100 chart 23. novembra 1968 a získala 83. miesto, pričom v hitparáde zotrvala 3 týždňe.
Referencie
Text je dostupný za podmienok Creative Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších podmienok. Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky použitia.
Šansony s Hanou Hegerovou
(pronounced ’lĕh-’nérd ’skin-’nérd)
...and the Beat Goes On!
133 (album)
3mená 4písmená
9 Easy Pieces and Other Songs
Academy of Dance
Allô le monde
Almost True Story
Animal (album)
Antropofóbia (album)
Appetite for Destruction
Are You Experienced
Audioslave (album)
Back to Attraction
Bathory (album)
Beck, Bogert & Appice (album)
Before the Storm
Behind Silence and Solitude
Bengoro
Bigbang Vol.1
Big Brother & the Holding Company (album)
Bioelektrovízia
Blaž
Blackfield (album)
Black Sabbath (album)
Bleach
Blondie (album)
Blunted on Reality
Bolo nás jedenásť
Bratříčku, zavírej vrátka
Burn My Eyes
Candida (album)
Cascade (album)
Cez okno
Chráň svoje bláznovstvá
Citizen bridge
Closing Time
Colors in My Life
Core (album)
Damned Damned Damned
Dangerously in Love
Danzig (album)
David Bowie (album)
David Gilmour (album)
Dead Can Dance (album)
Definitely Maybe
Demikát (album)
Designation
Dievča do dažďa
Die for the Government
Dominika Mirgová (album)
Dommedagsnatt
Dreamland
Ešte sa nepoznáme
E.R.A.
Ear X-tacy
Einzelhaft
Ember to Inferno
Entirely Good
Experience (album)
Eye of the Hunter
Facelift (album)
Flex-Able
Flowers of Exhaustion
Foo Fighters (album)
Fresh Fruit for Rotting Vegetables
Generation Terrorists
Get Rich or Die Tryin’ (album)
Get Wet
Ghetto Supastar
Gish
Good Charlotte (album)
Go Go Happy Go
Gran Poder
Hádanka (album)
HEart of the Ages
Herzeleid
Hesher
Hi Dee Ho!
Hold Your Colour
Hot Fuss
How Could Hell Be Any Worse?
Hybrid Theory
In the Court of the Crimson King
In the Nightside Eclipse
Iron Maiden (album)
It’s Understood
Janet Jackson (album)
John Lennon/Plastic Ono Band
Join the Q
Křídla (album)
Kill ’Em All
Kiss (album)
Korn (album)
Král vs Joker
Layla and Other Assorted Love Songs
La Roux (album)
Led Zeppelin (album)
Leichenschmaus
Liberal Animation
LOJZO (album)
Look What the Cat Dragged In
Lucidity
Macska az úton
Magia
Melissa (album)
Metalinda (album)
Mind’s Eye
Modus (album)
Monsters In Your Drawers
Myt’ Vesny – Dzvinkyj Viter
My Generation (album)
Nechajte si ju
Netsky (album)
Neviem lietať nízko
Nezatváraj Milan dvere
Niečo sa chystá
Night Visions
Noel Gallagher’s High Flying Birds (album)
On the Sunday of Life
Otvorenie (album)
Pakáreň
Party Rock
Part 1
Patríme k sebe
Pavol Habera (album)
Peter Gabriel (I)
Please Please Me
Poézia Ulice
Pocket Full of Kryptonite
Poslední kovboj
Procol Harum (album)
Proud Like a God
Queens of the Stone Age (album)
Queen (album)
Ramones (album)
Ready to Die
Reasonable Doubt
Recognise
Revolúcia (album)
Rhythm & Drums
Ring Ring (album)
Ritchie Blackmore’s Rainbow (album)
Robo Grigorov – Midi
Say U Love Me
Sexit (album)
Sex & Violins
Shades of Deep Purple
Showbiz (album)
Signs of Life
Silver Spoons & Broken Bones
Skillet (album)
Slash (album)
Slipknot (album)
Songs About Jane
Songs of Leonard Cohen
Sound of the Underground (album)
Speak & Spell (album)
Stále tie dni
Street Lethal
Sunny Day (album)
Svätá zvrhlosť
Svadba čertov
System of a Down (album)
Team (album)
Ten (Pearl Jam)
Thalía (album)
Thefakesoundofprogress
The Animals (U.S. album)
The Animals (UK album)
The Bassmachine
The Bee Gees Sing and Play 14 Barry Gibb Songs
The Carnival
The Cheerful Insanity of Giles, Giles and Fripp
The Doors (album)
The Fame
The Gift of Game
The Madcap Laughs
The Miseducation of Lauryn Hill
The Phenomenons of Pop
The Piper at the Gates of Dawn
The Pros and Cons of Hitch Hiking
The Psychedelic Sounds of the 13th Floor Elevators
The Stone Roses (album)
The Stooges (album)
The Unraveling
Three Days Grace (album)
Three Imaginary Boys
Tina (album)
Trouble World
True Colours
Tublatanka (album)
Tubular Bells
Turn on the Bright Lights
Unwritten
V rámci oného
Text je dostupný za podmienok Creative
Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších
podmienok.
Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky
použitia.
www.astronomia.sk | www.biologia.sk | www.botanika.sk | www.dejiny.sk | www.economy.sk | www.elektrotechnika.sk | www.estetika.sk | www.farmakologia.sk | www.filozofia.sk | Fyzika | www.futurologia.sk | www.genetika.sk | www.chemia.sk | www.lingvistika.sk | www.politologia.sk | www.psychologia.sk | www.sexuologia.sk | www.sociologia.sk | www.veda.sk I www.zoologia.sk