A | B | C | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9
Avia S-92 | |
Avia S-92 | |
Typ | prúdové stíhacie lietadlo |
---|---|
Výrobca | Avia Praha |
Konštruktér | Willy Messerschmitt |
Prvý let | 27. augusta 1946 |
Zavedený | 24. júna 1948 |
Vyradený | 1957 |
Charakter | vyradený |
Hlavný používateľ | Česko-Slovensko |
Vyrobených | 12 |
Avia S-92 bolo prvé česko-slovenské prúdové lietadlo. Vzniklo pokračovaním výroby a menšími úpravami nemeckého stroja Messerschmitt Me 262.
Vznik
V čase druhej svetovej vojny vyrábali firmy Tretej ríše na území Protektorátu značné množstvo súčiastok pre tieto lietadlá, iné firmy vykonávali ich opravy, a tak sa k českým špecialistom dostali plány a výkresy týchto moderných strojov. Po konci druhej svetovej vojny zostalo na území Čiech a Moravy určité množstvo nemeckých drakov prúdových lietadiel Me 262 a iných častí, ale kompletné lietadlo nezostalo žiadne, tie boli zabavené Spojencami. Napriek tomu sa českí inžinieri pustili do vývoja a 27. augusta 1946 vzlietol prvý prototyp. Úlohou boli poverené Letecké opravovne Malešice (kompletizácia a skúšky motorov Jumo 004-B1, označených ako M-04) a Avia Letňany (montáž lietadiel). Prvé prúdové stíhacie lietadlo Avia S-92 bolo česko-slovenskému vojenskému letectvu oficiálne odovzdané 24. júna 1948. Česko-slovenské vojenské letectvo dostalo deväť jednomiestnych stíhacích lietadiel S-92 (Me 262A) a tri dvojmiestne cvičné bojové lietadlá CS-92 (Me 262B). Lietadlami bola vyzbrojená 5. stíhacia letka a tieto lietadlá sa stali prvými prúdovými lietadlami vo výzbroji česko-slovenského stíhacieho letectva. Obidve verzie, S-92 aj CS-92 je možné vidieť v Leteckom múzeu Kbely.
Špecifikácie (Avia S-92)
Technické údaje
- Posádka: 1
- Dĺžka: 10,60 m
- Rozpätie: 12,51 m
- Výška: 3,85 m
- Plocha krídel: 21,70 m²
- Hmotnosť prázdneho lietadla: 4 420 kg
- Vzletová hmotnosť: 6 398 kg
- Pohonná jednotka: 2 × prúdový motor M-04 (Jumo 004 B-1) s osemstupňovým axiálnym kompresorom a jednostupňovou turbínou, každý motor s ťahom 8,7 kN pri zemi
Výkony
- Maximálna rýchlosť: 972 km/h
- Cestovná rýchlosť: 850 km/h
- Medzná rýchlosť: 960 km/h
- Dostup: 15 000 m
- Dolet: 900 km
- Doba výstupu do výšky 8000 m: 3 minúty
Výzbroj
- 2×/4x kanón MK 103 kalibru 30 mm
Zdroje
Text je dostupný za podmienok Creative Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších podmienok. Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky použitia.
Antropológia
Aplikované vedy
Bibliometria
Dejiny vedy
Encyklopédie
Filozofia vedy
Forenzné vedy
Humanitné vedy
Knižničná veda
Kryogenika
Kryptológia
Kulturológia
Literárna veda
Medzidisciplinárne oblasti
Metódy kvantitatívnej analýzy
Metavedy
Metodika
Text je dostupný za podmienok Creative
Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších
podmienok.
Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky
použitia.
www.astronomia.sk | www.biologia.sk | www.botanika.sk | www.dejiny.sk | www.economy.sk | www.elektrotechnika.sk | www.estetika.sk | www.farmakologia.sk | www.filozofia.sk | Fyzika | www.futurologia.sk | www.genetika.sk | www.chemia.sk | www.lingvistika.sk | www.politologia.sk | www.psychologia.sk | www.sexuologia.sk | www.sociologia.sk | www.veda.sk I www.zoologia.sk