A | B | C | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9
Appalachian Spring | |
Druh skladby | balet / orchestrálna suita |
---|---|
Vznik | 1944 - 1945 |
Približná dĺžka | 26 min. |
Časti skladby | |
| |
Inštrumentácia | |
Balet:
Fl., Cl., Fag. - Pno. - 4 Vl., 2 Vla., 2 Vlc., Cb., Suita: Picc., 2 Fl., 2 Ob., 2 Cl., 2 Fag. - 2 Cor., 2 Tr., 2 Tromb. - Timp., G.C., Tamb.picc., Ptti, Camp-la, Trg., paličky, Sil. - Ar., Pno. - Archi |
Apalačská jar (Appalachian Spring) je hudobné dielo amerického skladateľa Aarona Coplanda.
Skladba existuje v niekoľkých variantoch. Pôvodne bola skomponovaná ako balet na objednávku nadácie klaviristky Elisabeth Sprague Coolidge a podnet choreografky a tanečníčky Marthy Graham, ktorá od Coplanda požadovala hudbu na americkú tému. Skladateľ tak zložil balet v štrnástich častiach, ktoré predstavujú výjavy zo života páru prisťahovalcov v Pennsylvánii 19. storočia. Dejová osnova je veľmi voľná a okrem iného zahŕňa scény lásky snúbencov a očakávania novej etapy života, zoznámenie so susedmi a usadenie sa v novom dome. Z realizačných dôvodov Copland napísal partitúru pre komorný orchester zložený len z 13 nástrojov – zdvojeného sláčikového kvarteta, kontrabasu, dychových nástrojov a klavíra. Skladateľ pre balet nevymyslel žiadny názov a pracovne ho nazýval „Balet pre Marthu“. Krátko pred premiérou navrhla Martha názov Apalačská jar, k čomu ju inšpirovala báseň Harta Cranea Most, hoci nemala žiadnu priamu súvislosť s dejom baletu. Názov sa však stal príčinou nedorozumení, Copland podráždene reagoval na poslucháčov, ktorí ho chválili za to ako presvedčivo zobrazil v skladbe región Apalačských vrchov. Skladateľ v tejto súvislosti raz ironicky poznamenal: „Zachytil som hlas tejto oblasti bez toho, že by som o tom vedel.“ Premiéra baletu sa uskutočnila v októbri 1944 v Knižnici kongresu vo Washingtone s Marthou Graham hlavnej úlohe. Balet bol prijatý nesmierne priaznivo a už v roku 1945 zaň skladateľ získal Pulitzerovu cenu. Preto ešte v tom istom roku upravil balet do podoby suity, ktorú zinštrumentoval pre veľký symfonický orchester. Suita má sedem častí a trvá asi o 10 minút menej než balet. Táto verzia diela je dnes najznámejšia a najčastejšie uvádzaná. Mnoho kritikov však oceňovalo výrazovú pestrosť, ktorú Copland dosiahol v pôvodnej podobe diela s limitovanými možnosťami malého hudobného telesa, preto bola suita vydaná aj upravenej podobe pre pôvodne obsadenie 13 nástrojov.
Apalačská jar patrí medzi najpestrejšie a zároveň najucelenejšie Coplandove diela. Nálada skladby je optimistická až idylická, plná nádeje, s nádychom amerického pátosu, avšak bez toho že by skladateľ skĺzol ku gýču. Je to najmä veľmi imaginatívna a plastická kompozícia. Tak ako je to typické pre Coplanda, skladba je inštrumentovaná striedmo ale účinne, štruktúra hudby je veľmi prehľadná. Skladateľ sa vyhol hutnému kontrapunktu a pracuje často len s dvoma alebo troma paralelne vedenými hlasmi. Harmonická stránka diela je delikátna, s jemnými odtieňmi a občasnými nežnými disonanciami. Tak ako v prípade zjednodušenej štruktúry aj v prípade pestrého rytmu dosiahnutého rozný presúvaním akcentov je badať výrazný Stravinského vplyv. Napriek tomu dielo svojou atmosférou výstižne vystihlo požadovanú tému a patrí ku klenotom americkej hudby 20. storočia.
Orchestrálna suita sa podľa zmeny tempa a zodpovedajúcim obrazom v baletnej verzii delí na niekoľko častí, ktoré sú však prepojené a tvoria jeden hudobný celok. Skladba začína pomerne dlhým cinematickým úvodom, tvoreným charakteristickými jemnými harmóniami, melodická zložka je tu potlačená. V ďalšej časti však prichádza kontrastujúce oživenie v podobe krátkej radostnej téme sláčikov hrajúcich unisono vo vysokej polohe. Na pozadí tejto témy neskôr zaznieva slávnostné trúbkové sólo v pasáži, ktorá patrí medzi najvydarenejšie z celej skladby. V tretej časti dochádza k uvoľneniu tempa. Hudba je nežná a láskavá, v baletnej verzii doprevádza ľúbostný tanec snúbencov. V ďalšej časti sa uplatňuje veselá nálada s nádychom ľudových piesní a tanečný rytmus. Expresívna piata časť s výraznými izolovanými rytmickými frázami sa rovnako nesie v rýchlejšom tempe a je vystriedaná pomalou prechodnou časťou, v ktorej počuť reminiscencie hudby z úvodu skladby. Siedma časť je najznámejšou a najpopulárnejšou časťou skladby. V jej úvode hrá klarinet chytľavú tému, ktorou je melódia protestantského hymnusu známeho ako „Simple Gifts“, ktorý skladateľ prevzal zo zbierky Edwarda D. Andrewsa. Melódia prechádza piatimi jednoduchými variáciami, pričom posledná z nich je vlastne výrazná repríza základnej melódie a vo svojej mohutnosti predstavuje akýsi klimax skladby. Záverečná ôsma časť je prináša znovu upokojenie a nežný sentiment. Na jej konci prichádza kóda, ktorá prinavracia motívy z prvej časti skladby a na poslucháča pôsobí dojmom pokoja a nádeje.
Zdroje
- Tento článok je čiastočný alebo úplný preklad článku Appalachian Spring na anglickej Wikipédii (číslo revízie nebolo určené).
- AINSLY, Robert: Encyklopédia klasickej hudby. Bratislava: Perfekt, 1997. ISBN 80-8046-085-X
- GAMMOND, Peter: Velcí skladatelé. Praha: Svojtka & Co., 2002. ISBN 80-7237-590-3
- SCHONBERG, Harold: Životy velkých skladatelů. Praha: BB Art, 2006. ISBN 807341905X
Text je dostupný za podmienok Creative Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších podmienok. Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky použitia.
Antropológia
Aplikované vedy
Bibliometria
Dejiny vedy
Encyklopédie
Filozofia vedy
Forenzné vedy
Humanitné vedy
Knižničná veda
Kryogenika
Kryptológia
Kulturológia
Literárna veda
Medzidisciplinárne oblasti
Metódy kvantitatívnej analýzy
Metavedy
Metodika
Text je dostupný za podmienok Creative
Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších
podmienok.
Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky
použitia.
www.astronomia.sk | www.biologia.sk | www.botanika.sk | www.dejiny.sk | www.economy.sk | www.elektrotechnika.sk | www.estetika.sk | www.farmakologia.sk | www.filozofia.sk | Fyzika | www.futurologia.sk | www.genetika.sk | www.chemia.sk | www.lingvistika.sk | www.politologia.sk | www.psychologia.sk | www.sexuologia.sk | www.sociologia.sk | www.veda.sk I www.zoologia.sk