Andrej Nikolajevič Tupolev - Biblioteka.sk

Upozornenie: Prezeranie týchto stránok je určené len pre návštevníkov nad 18 rokov!
Zásady ochrany osobných údajov.
Používaním tohto webu súhlasíte s uchovávaním cookies, ktoré slúžia na poskytovanie služieb, nastavenie reklám a analýzu návštevnosti. OK, súhlasím


Panta Rhei Doprava Zadarmo
...
...


A | B | C | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9

Andrej Nikolajevič Tupolev
Andrej Tupolev
Generálmajor Andrej Tupolev vo svojej kancelárii, 1944
Generálmajor Andrej Tupolev vo svojej kancelárii, 1944
Narodenie10. november 1888
Pustomazovo, Ruské impérium (dnešné Rusko)
Úmrtie23. december 1972 (84 rokov)
Moskva, Ruská SFSR, ZSSR (dnešné Rusko)
PodpisAndrej Nikolajevič Tupolev, podpis
Odkazy
CommonsSpolupracuj na Commons Andrej Nikolajevič Tupolev

Andrej Nikolajevič Tupolev (rus. Андрей Николаевич Туполев; * 10. november 1888, Pustomazovo – † 23. december 1972, Moskva) bol pôvodne ruský a neskôr sovietsky letecký konštruktér.

Životopis

Mladosť a raná kariéra

Narodil sa v obci Pustomazovo blízko mesta Kimry v Tverskom okrese. Študoval na gymnáziu v meste Tver, kde zmaturoval v roku 1908. Následne pokračoval v štúdiu na Cárskej Moskovskej technickej škole a Inštitúte železničného inžinierstva. Od roku 1909 zároveň študoval aerodynamiku pod vedením ruského pioniera letectva N.J. Žukovského a účastnil sa na stavbe vtedy najväčšieho aerodynamického tunela na svete v aerodynamickom laboratóriu technickej školy.

V roku 1911 bol obvinený z účasti na revolučných udalostiach a zatknutý. Bol však prepustený na podmienku, že zostane v Pustomazove a školu smel navštevovať až od roku 1914. Štúdium dokončil v roku 1918 po obhájení práce o vývoji hydroplánov, získal titul inžinier-mechanik. V roku 1920 bola Cárska Moskovská technická škola premenovaná na Moskovskú vysokú technickú školu a Tupolev tu vyučoval základy aerodynamických výpočtov.

Letecký inžinier

Andrej Tupolev v roku 1937

Neskôr začal pracovať v moskovskom leteckom a hydrodynamickom ústave. Pracoval v Centrálnej konštrukčnej kancelárii (známej pod skratkou CKB) a neskôr mu umožnili založiť vlastnú konštrukčnú kanceláriu ANT. V roku 1937 bol Tupolev spolu s ďalším významným konštruktérom Vladimirom Mikolajevičom Petľakovom zatknutý a označený za fašistu, čo však bolo iba klamstvo vtedajších vrcholiacich stalinských čistiek. V roku 1939 bol prepustený z väzenia a pod dozorom NKVD v Boľševe pri Moskve bol zaradený do skupiny ďalších leteckých konštruktérov. Skupinu čoskoro presunuli do Moskvy, hovorovo bola označovaná „Tupolevka“, podľa svojho najvýznamnejšieho člena. Všetci títo konštruktéri pracovali na štátnych projektoch v podstate vo väzbe. Tupolev bol v roku 1940 odsúdený na 10-ročné väzenie. V práci intenzívne pokračoval počas celej druhej svetovej vojny, v roku 1944 bol prepustený, aby mohol vykonávať prácu na dôležitých obranných projektoch. Plne rehabilitovaný bol až po Stalinovej smrti v roku 1953. Po skončení vojny viedol tím, ktorý vytvoril kópiu amerického bombardéra B-29 na základe 3 kusov týchto lietadiel, ktoré núdzovo pristáli vo východnej Sibíri pri náletoch na Japonsko. Stroj dostal označenie Tupolev Tu-4.

Návrh Tu-95

Tupolev na ruskej poštovej známke z roku 2013

Po svojej rehabilitácii v roku 1955 navrhol a začal s testami unikátneho turbovrtuľového strategického bombardéra Tu-95. Po niekoľkých rokoch bol Tupolev schopný odraziť s týmto lietadlom konkurenciu od Vladimira Myasisčeva a jeho série prúdových strategických bombardérov M-4. Za úspech bol Tupolev čiastočne vďačný aj blízkemu vzťahu s Nikitom Chruščovom, ktorý odsúdil Stalinove činy, ktorých bol aj Tupolev obeťou. Po odstránení Chruščova z vedúcej funkcie v strane postupne strácal funkcie.

Komerčné letectvo

V rovnakom čase Tupolev predstavil druhé prúdové lietadlo na svete, Tu-104. Po tomto lietadle nasledovala výroba sérií prepravných prúdových lietadiel, obsahujúca aj nadzvukový Tu-144, navrhnutý Tupolevovým synom Alexejom (1925 – 2001). Po roku 1973, kedy boli dokončené práce na Tu-154, postupne záujem o stroje konštrukčnej kancelárie Tupolev ustal.

Tupolev zomrel krátko predtým, 23. decembra 1972, bol pochovaný na Novodievčom cintoríne v Moskve.

Ocenenie

Počas svojej kariéry navrhol a viedol výrobu u viac ako 100 typov lietadiel, z ktorých 70 prešlo do sériovej výroby. Niektoré zmenili 78 rekordov vo svetovom letectve. Ako uznanie jeho práci bol Tupolev vyhlásený za čestného člena Britskej kráľovskej leteckej spoločnosti – Royal Aeronautical Society a Amerického Inštitútu Letectva a Astronautiky – American Institute of Aeronautics and Astronautics.

Pozri aj

Iné projekty

Externé odkazy

Zdroj

Tento článok je čiastočný alebo úplný preklad článku Andrei Tupolev na anglickej Wikipédii.

Zdroj:
Text je dostupný za podmienok Creative Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších podmienok. Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky použitia.
Zdroj: Wikipedia.org - čítajte viac o Andrej Nikolajevič Tupolev





Text je dostupný za podmienok Creative Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších podmienok.
Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky použitia.

Your browser doesn’t support the object tag.

www.astronomia.sk | www.biologia.sk | www.botanika.sk | www.dejiny.sk | www.economy.sk | www.elektrotechnika.sk | www.estetika.sk | www.farmakologia.sk | www.filozofia.sk | Fyzika | www.futurologia.sk | www.genetika.sk | www.chemia.sk | www.lingvistika.sk | www.politologia.sk | www.psychologia.sk | www.sexuologia.sk | www.sociologia.sk | www.veda.sk I www.zoologia.sk