Múzeum dopravy v Bratislave - Biblioteka.sk

Upozornenie: Prezeranie týchto stránok je určené len pre návštevníkov nad 18 rokov!
Zásady ochrany osobných údajov.
Používaním tohto webu súhlasíte s uchovávaním cookies, ktoré slúžia na poskytovanie služieb, nastavenie reklám a analýzu návštevnosti. OK, súhlasím


Panta Rhei Doprava Zadarmo
...
...


A | B | C | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9

Múzeum dopravy v Bratislave

Súradnice: 48° 9′ 21,8″ s.š., 17° 6′ 22,3″ v.d.

Múzeum dopravy v Bratislave
Muzeum dopravy.jpg
Základné údaje
AdresaŠancová 1/B
BratislavaSlovensko
Rok založenia1999
Typtechnické múzeum
ZbierkaDoprava cestná, Doprava železničná a vodná
Návštevníci20 000 ročne
SúčasťSlovenské technické múzeum
Ďalšie odkazy
WebOficiálna internetová stránka STM-MD
CommonsMúzeum dopravy v Bratislave
Múzeum dopravy v Bratislave
budova
Bratislava muzeum dopravy.JPG
Štátny znak SRNárodná kultúrna pamiatka SR
Pred r. 2002[1]
 - názov 1. stanica parnej železnice
ÚZPF[2]
 - číslo 599/1-4
 - dátum zápisu 29. 4. 1986
Portál, ktorého súčasťou je táto stránka:

Múzeum dopravy v Bratislave je pobočkou Slovenského technického múzea so sídlom v Košiciach. Múzeum sa zaoberá dokumentovaním histórie cestnej, železničnej i vodnej dopravy na území Slovenska a jej prezentovaním verejnosti formou stálej expozície i príležitostných tematických výstav. Múzeum sa nachádza v priestoroch prvej bratislavskej stanice parostrojnej železnice, bývalej Uhorskej centrálnej železnice z 19. storočia, v priestoroch jej koľajiska a dvoch priľahlých skladov. V samotnej hlavnej budove stanice sídli Generálne riaditeľstvo železničnej polície. Areál múzea spolu s budovou GR ŽP je národná kultúrna pamiatka a v registri ÚZPF je pod č. 599/1-4.

História vzniku múzea

  • v roku 1972 MUDr. Michal Ondrejčák zakladá spolu s priateľmi prvý slovenský klub zberateľov historických automobilov a motocyklov, známy ako Veterán klub Bratislava. Tomuto však už v 60. rokoch 20. storočia predchádza formovanie prvých skupín zberateľov a ochrancov dopravných technických pamiatok na Slovensku.
  • v roku 1973 vzniká v Bratislave Krúžok priateľov železníc.
  • v roku 1979 zoskupenie Veterán Klubu Bratislava a Krúžku priateľov železníc, pod odborným vedením Doc. Ing. Ladislava Križana, CSC. získava prvý historický parný rušeň.
  • od roku 1981 je tento rušeň súčasťou slovenskej kolekcie prevádzky schopných historických železničných vozidiel.
  • od roku 1983 Múzejno-dokumentačné centrum, pôsobiace v rámci Železníc SR, spravuje túto kolekciu spolu s komplexnou dokumentáciou dejín slovenských železníc.
  • v roku 1998 bola uzatvorená dohoda medzi ŽSR a Veterán klubom Bratislava o spoločnom postupe pri zriadení Múzea dopravy v roku 150. výročia železníc na Slovensku[3].
  • dňa 24. júna 1999 bolo verejnosti slávnostne sprístupnené prvé slovenské múzeum dopravy, pri čom priestory a železničné exponáty poskytli Železnice SR, exponáty cestnej dopravy zabezpečil Veterán klub Bratislava a prevádzku expozície zabezpečilo Slovenské technické múzeum prostredníctvom jeho novej organizačnej zložky. Sponzorsky sa na tomto podieľala firma PPA-Control, a.s.

Areál múzea

  • Múzeum sa nachádza v priestoroch koľajiska a dvoch železničných skladov z 2. polovice 19. storočia. Na koľajisku múzeum vystavuje staršie železničné vozidlá, prípadne ďalšie exponáty železničnej expozície.
  • V Sklade č. I. (Hala A) je umiestnená expozícia prezentujúca vývoj železníc na území Slovenska prostredníctvom množstva dobových exponátov z oblasti zabezpečovacej, signalizačnej a oznamovacej techniky, artefaktov z oblasti stavby a údržby koľajového zvršku, dobových rovnošiat železničných zamestnancov, modelov železničných vozidiel a pod. V ďalšej časti haly sú exponáty prezentujúce dejiny cestnej dopravy prevažne v období pred 2. svetovou vojnou. Návštevníci múzea tu nájdu bohatú expozíciu rozličných druhov dopravných prostriedkov - od vozidiel animálnej trakcie, medzi ktoré patria historické koče, vozy a záprahové sane, cez kolekciu bicyklov, motocyklov a trojkoliek až po automobily z medzivojnového obdobia, prevažne od najvýznamnejších československých výrobcov (Praga, Škoda, Tatra, Aero).
  • V Sklade č. II. (Hala B) je umiestnená expozícia cestných dopravných prostriedkov z obdobia po 2. svetovej vojne. Návštevníci tu nájdu kolekciu historickej hasičskej techniky pozostávajúcej z úžitkových automobilov a prívesov i záchranárskeho člnu. Najväčšia časť tejto expozície návštevníkovi priblížuje postupný vývoj najvýznamnejšej značky osobných automobilov v povojnovom Československu, ako aj množstvo unikátnych funkčných vzoriek a prototypov osobných i úžitkových vozidiel zhotovených v Bratislavských automobilových závodoch. Zaujme i dioráma nákladného automobilu slúžiaceho na zásobovanie obchodnej siete či dioráma dobového autoservisu s množstvom dnes už historickej prístrojovej techniky na diagnostiku technického stavu vozidiel. So stálou expozíciou v tejto hale susedí rozsiahla výstavná sieň určená pre tematické výstavy, pripravované najčastejšie pri príležitosti rôznych dopravných výročí.
  • Budovy skladov sú unikátne a dokresľujú atmosféru našej technickej histórie, nakoľko sú v industriálnom, tzv. železničnom slohu, typickom svojím tehlovým prevedením s kamennými prvkami a s piliermi nesúcimi strechu.

Expozície múzea

  • Vývoj zabezpečovacej železničnej techniky
  • Zlatý vek dopravy na cestách i koľajniciach
  • Vývoj železničnej techniky na Slovensku
  • Míľniky slovenského motorizmu v 2. polovici 20. storočia

Múzeum vodnej dopravy - NKP Remorkér ŠTUREC

Najväčším zbierkovým predmetom STM-Múzea dopravy je Remorkér ŠTUREC, ktorý je národnou kultúrnou pamiatkou. Loď postavili v lodeniciach v Komárne v roku 1937 pôvodne ako tankovú loď s menom ŠTÚR určenú na prepravu minerálnych olejov do rafinérie Apollo. Loď bola v roku 1944 v bratislavskom prístave poškodená bombardovaním a po 2. svetovej vojne v rámci opravy prestavaná na vlečný remorkér. Po jeho získaní v roku 2014 múzeum zintenzívnilo aktivity spojené s dokumentovaním histórie vodnej dopravy na Slovensku, s osobitným zameraním na históriu osobnej i nákladnej plavby po rieke Dunaj. Remorkér v súčasnosti prechádza postupným reštaurovaním, pričom múzeum príležitostne sprístupňuje jeho priestory pre verejnosť formou skupinových prehliadok.

V roku 2018 STM-Múzeum dopravy získalo do zbierky železničnej a vodnej dopravy ďalšie plavidlo - Prístavný remorkér ZVOLEN

Pobočka STM Košice

  • Múzeum je v správe Slovenského technického múzea so sídlom v Košiciach.
  • Adresa:
    • STM - Múzeum dopravy v Bratislave, Šancová 1/B, 811 04 Bratislava
    • Infolinka: +421 2 5244 4163
    • e-mail: muzeumdopravy@stm-ke.sk

Pozri aj

Referencie

  1. Zoznam vybraných národných kultúrnych pamiatok . Bratislava: Pamiatkový úrad SR, . Dostupné online.
  2. Register nehnuteľných NKP . Bratislava: Pamiatkový úrad SR, . Dostupné online.
  3. http://www.mdc.sk/stranka/strucny-vyvoj-zeleznicnej-siete-na-slovensku/

Iné projekty

Zdroje

  • Kubáček, J. a kol.: Dejiny železníc na území Slovenska, ŽSR, Bratislava, 1999
  • Entner, H.: Začiatky železníc na Slovensku, 1959

Externé odkazy

Zdroj:
Text je dostupný za podmienok Creative Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších podmienok. Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky použitia.
Zdroj: Wikipedia.org - čítajte viac o Múzeum dopravy v Bratislave





Text je dostupný za podmienok Creative Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších podmienok.
Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky použitia.

Your browser doesn’t support the object tag.

www.astronomia.sk | www.biologia.sk | www.botanika.sk | www.dejiny.sk | www.economy.sk | www.elektrotechnika.sk | www.estetika.sk | www.farmakologia.sk | www.filozofia.sk | Fyzika | www.futurologia.sk | www.genetika.sk | www.chemia.sk | www.lingvistika.sk | www.politologia.sk | www.psychologia.sk | www.sexuologia.sk | www.sociologia.sk | www.veda.sk I www.zoologia.sk