Praga LTH - Biblioteka.sk

Upozornenie: Prezeranie týchto stránok je určené len pre návštevníkov nad 18 rokov!
Zásady ochrany osobných údajov.
Používaním tohto webu súhlasíte s uchovávaním cookies, ktoré slúžia na poskytovanie služieb, nastavenie reklám a analýzu návštevnosti. OK, súhlasím


Panta Rhei Doprava Zadarmo
...
...


A | B | C | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9

Praga LTH
 ...
Praga LTH

LTH bol ľahký tank, ktorý skonštruovala a vyrábala česko-slovenská firma ČKD-Praga pre švajčiarsku armádu. V rokoch 1938 až 1939 bolo vyrobených 24 kusov, ktoré pod označením Panzerwagen 39 vo Švajčiarsku slúžili do začiatku 50. rokov.

História

Návrh a výroba

Od 30. rokov dostali české zbrojovky množstvo zákaziek na dodávky zbraní do zahraničia, medzi ktorými sa objavili aj zákazky na dodávky tankov, ktoré exportovali firmy Škoda a ČKD. Firma ČKD vyrábala ako ľahké tanky radu AH, ktoré dodávala do Iránu, Rumunska, Švédska či Etiópie, tak tanky, ktoré patrili v Česko-Slovensku do kategórie ľahkých, avšak s takmer dvojnásobnou hmotnosťou, ako tanky radu AH. K týmto exportným tankom patrili typy TNH (pre Irán), LTP (pre Peru), LTH (pre Švajčiarsko), LTL (pre Litvu), LTS (pre Slovensko), TNH-Sv a Stvr m/41 (pre Švédsko).

V polovici 30. rokov švajčiarske ministerstvo obrany vyhlásilo súťaž na dodávku 24 ľahkých tankov pre švajčiarsku armádu. V súťaži zvíťazila česko-slovenská firma ČKD a 17. apríla 1936 dostala predbežnú objednávku. Podľa požiadaviek zákazníka vytvorila ČKD projekt tanku LTH (Ľahký Tank Helvetia), založený na súbežne navrhovaných typoch pre Litvu a Peru (LTL a LTP). Počas rokov 1936 a 1937 prebiehalo upresňovanie technických a obchodných podmienok. Dňa 17. decembra 1937 bola podpísaná zmluva na dodávku 24 tankov LTH, z ktorých 12 mal dodať ako kompletný s továrenským motorom Scania-Vabis (vyrábaným firmou Praga podľa švédskej licencie), avšak bez výzbroje. Cena prvého vozidla predstavovala 700 000 Kč, ďalších jedenástich potom 600 000 Kč, celkom 7 300 000 Kč. Zvyšných 12 kusov mal dodať ako montážne sety bez výzbroje a motorov - tieto tanky mali po zmontovaní vo Švajčiarsku obdržať tamojšej motory značky Saurer-Arbon. Súčasťou zmluvy bol aj predaj výrobnej licencie v cene 180 000 švajčiarskych frankov.

Prototyp tanku bol dokončený 1. marca 1938 a potom podrobený skúškam doma aj vo Švajčiarsku. Tam bol do neho skúšobne namontovaný dieselový motor Saurer CT1D. Do Česko-Slovenska sa prototyp vrátil začiatkom júla 1938. Po ďalších skúškach bola 6. augusta zahájená sériová výroba. Počas septembrovej mobilizácie bola rozpracovaná séria zabavená česko-slovenskými vojenskými orgánmi. Po skončení krízy začiatkom októbra boli tanky vrátené výrobcovi. Prvé dva tanky boli odoslané zákazníkovi v januári 1939. Celá objednávka bola dodaná až počas apríla 1939. Vo Švajčiarsku boli stroje vyzbrojené kanónmi a guľometmi domácej proveniencie.

Služba

Tanky LTH dostali armádne označenie Panzerwagen 39 (Pzw. 39) a boli zaradené do služby ako výzbroj troch nových prieskumných rôt ľahkých peších brigád. Tieto tanky tvorili najvýznamnejšiu obrnenú silu švajčiarskej armády v rokoch druhej svetovej vojny. Vzhľadom k neutralite Švajčiarska neboli nikdy nasadené do boja. K zahájeniu ich licenčnej výroby nedošlo, na báze dielov tanku LTH však bol postavený prototyp samohybného dela Nahkampfkanone I. Tanky Panzerwagen 39 boli z aktívnej služby vyradené roku 1950, potom boli ešte určitú dobu využívané k výcviku.

Technický popis

Prevádzkyschopný Pzw 39 na prehliadke v roku 2006

Trup a podvozok

Kostra z oceľových uholníkov s nitovanými alebo zoskrutkovacími pancierovými plechmi s hrúbkou 8 – 32 mm. Podvozok tvorený na každej strane dvoma dvojicami pojazdových kolies uloženými na čapoch výkyvných ramien, každá dvojica je odpružená zväzkom listových pier. Pás nesú tri kladky. Vpredu sa nachádza hnacie koleso, vzadu koleso napínacie. V trupe vpravo sa nachádza stanovište vodiča. Vo veži je stanovište veliteľa a strelca. Na veži je umiestnená veliteľská pozorovacia vežička.

Motor a prevodovka

Typy použitých motorov:

  • Scania-Vabis 1664/5: zážihový, vodou chladený, radový šesťvalec. Zdvihový objem 7 754 cm³, výkon 125 hp pri 2 200 ot/min.
  • Saurer CT2D: vznetový, vodou chladený, radový šesťvalec. Zdvihový objem 8 724 cm³, výkon 125 hp pri 2 000 ot/min.

Prevodovka: Praga-Wilson CH, planétová. 5 rýchlostí vpred a 1 vzad, rýchlosti od 3,2 do 45 km/h.

Výzbroj

Výzbroj tanku je švajčiarskeho pôvodu. Hlavnou zbraňou je protitankový kanón Panzerwagenkanone 1938 kalibru 24 mm, vyrábaný firmou Eidgenössische Waffenfabrik, Bern. Kanón je vybavený šesťranným zásobníkom a lafetovaný vo veži. Vpravo od neho sa nachádza vodou chladený ťažký guľomet Pz Mg 38 kalibru 7,5 mm (systém Maxim). Ďalší guľomet rovnakého typu je umiestnený v trupe. Pre protileteckú obranu bol určený ľahký guľomet LMG 25 kalibru 7,5 mm, usadený do držiaka na pozorovacej vežičke. Zásoba munície pre kanón je 114 nábojov, pre guľomety potom 2 800 nábojov.

Zdroj

Tento článok je čiastočný alebo úplný preklad článku Praga LTH na českej Wikipédii.

Zdroj:
Text je dostupný za podmienok Creative Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších podmienok. Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky použitia.

čítajte viac o Praga_LTH





Text je dostupný za podmienok Creative Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších podmienok.
Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky použitia.

Your browser doesn’t support the object tag.

www.astronomia.sk | www.biologia.sk | www.botanika.sk | www.dejiny.sk | www.economy.sk | www.elektrotechnika.sk | www.estetika.sk | www.farmakologia.sk | www.filozofia.sk | Fyzika | www.futurologia.sk | www.genetika.sk | www.chemia.sk | www.lingvistika.sk | www.politologia.sk | www.psychologia.sk | www.sexuologia.sk | www.sociologia.sk | www.veda.sk I www.zoologia.sk