A | B | C | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9
Yehoshua Lakner | |
izraelsko-švajčiarsky hudobný skladateľ | |
Narodenie | 24. apríl 1924 Bratislava |
---|---|
Úmrtie | 5. december 2003 (79 rokov) Zürich, Švajčiarsko |
Yehoshua Lakner (* 24. apríl 1924, Bratislava – † 5. december 2003, Zürich, Švajčiarsko) bol izraelsko-švajčiarsky hudobný skladateľ s koreňmi na Slovensku.
Život
Narodil sa a vyrástol v Bratislave. V roku 1941 emigroval do Palestíny. V rokoch 1943 – 1948 študoval okrem iných u Ödöna Pártosa a Alexandra Boskoviča. V roku 1952 študoval v USA na hudobnej škole Tanglewood u Aarona Coplanda. V rokoch 1950 – 1963 pôsobil ako učiteľ na Rubinovej hudobnej akadémii v Tel Avive. Od roku 1959 pracoval v nemeckom Studio für elektronische Musik pri Nordwestdeutscher Rundfunk v Kolíne nad Rýnom s Mauriciom Kagelom a Karlheinzom Stockhausenom.
V roku 1963 sa kvôli doliečovaniu svojho syna z detskej obrny presťahoval do Švajčiarska. Tam pracoval ako skladateľ scénickej hudby pre rôzne divadelné predstavenia, v rokoch 1974 – 1987 pôsobil ako učiteľ hudobnej teórie na konzervatóriu v Zürichu.
Dielo
Z Laknerovho raného obdobia pochádzajú kompozície, ktoré sa slobodne pohybujú medzi neoklasicizmom a serializmom. Jeho Toccata pre orchester (1958) získala Engelovu cenu mesta Tel Aviv.
Pre avantgardné predstavenia zürišského divadla Theater an der Winkelwiese v 60. rokoch vytvoril Lakner z montáží magnetofónových nahrávok abstraktnú scénickú hudbu v štýle musique concrète. V 80. rokoch došlo v jeho tvorbe k obrate, ktorý súvisel so získaním počítača Commodore 64. Začal experimentovať s algoritmami, ktoré vytvárali zvuky a zároveň grafické efekty na obrazovke. Svoje životné dielo skomponoval Lakner práve pre tento „hudobný nástroj“ v programovacom jazyku BASIC. Niekedy je priebeh programov presne určený, inokedy je generovaný náhodne alebo ho možno ovládať pomocou klávesnice.
S týmito graficko-hudobnými kompozíciami, ktoré nazýval skratkou AVZG (nem. Audio-Visuelle Zeit-Gestalten, dosl. audiovizuálne formy v čase), vystupoval na koncertoch a výstavách (Londýn 1991, Tel Aviv 1993, Bazilej 1994, Zürich 1996). V rokoch 1996 – 1999 pracoval na projekte o švajčiarskom maliarovi Giovannim Segantinim („Segante-Projekt“), ktorý uviedol v roku 1999 v Zürichu a Miláne a v roku 2000 v Bratislave.
Externé odkazy
Text je dostupný za podmienok Creative Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších podmienok. Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky použitia.
Antropológia
Aplikované vedy
Bibliometria
Dejiny vedy
Encyklopédie
Filozofia vedy
Forenzné vedy
Humanitné vedy
Knižničná veda
Kryogenika
Kryptológia
Kulturológia
Literárna veda
Medzidisciplinárne oblasti
Metódy kvantitatívnej analýzy
Metavedy
Metodika
Text je dostupný za podmienok Creative
Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších
podmienok.
Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky
použitia.
www.astronomia.sk | www.biologia.sk | www.botanika.sk | www.dejiny.sk | www.economy.sk | www.elektrotechnika.sk | www.estetika.sk | www.farmakologia.sk | www.filozofia.sk | Fyzika | www.futurologia.sk | www.genetika.sk | www.chemia.sk | www.lingvistika.sk | www.politologia.sk | www.psychologia.sk | www.sexuologia.sk | www.sociologia.sk | www.veda.sk I www.zoologia.sk